Gezondheid alle pijlers

Benauwd, piepende ademhaling, hoesten en zooooo moe

30-10-2014 15:59 12 berichten
Sinds een paar weken ben ik erg aan het kwakkelen met mijn gezondheid. Het begon met een verkoudheid, dat werd een keelontsteking en dat werd een lichte longonsteking. Heb voor de keelontsteking en longontsteking antibiotica gehad. Sinds de longonsteking ben ik blijven hoesten, ben ik benauwd en heb ik een piepende ademhaling. Ik hoor gewoon mijn longen. Ook ben ik honds- en hondsmoe. Ik ben naar de (plaatsvervangend, mijn huisarts is deze week met vakantie) huisarts geweest, die heeft me doorgestuurd voor een longfoto. Daar was niets op te zien.

Ik heb nu ventolin wat ik 4x per dag moet gebruiken. Dat helpt redelijk, ik hoest dan iets minder en hoor/voel mijn longen ook minder. Maar zodra dat is uitgewerkt, begint het weer.

Mijn huisarts noemde zijdelings astma als eventuele oorzaak. Ik heb vroeger als kind geen astma gehad. Wel heb ik al jaren chronische hyperventilatie, en heb ik 2,5 jaar geleden een dubbele longontsteking gehad.

Volgende week ga ik weer naar mijn eigen huisarts, en wil ik vragen om een longfunctietest. De uitslag van de longfoto verbaasd mij enigszins, met mijn klachten zou er toch iets te zien moeten zijn? Of werkt dat niet zo?

Jullie zijn geen artsen, maar komt dit verhaal iemand bekend voor? Of nog tips?
Alle reacties Link kopieren
Herstel van een longontsteking duurt minimaal 6 weken, dus kan nog weke duren van de antibiotica. Doe het rustig aan beweeg matig en ga nog niet (voltijd) werken. Laat je verder goed onderzoeken op littekenweefsel op de longen en COPD en astma. Rook je? Of kom je veel in een omgeving met rokers?

Veel sterkte en beterschap, wat een rotklacht. Ik hoop dat je de komende weken op knapt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ben ook tijdens m'n longontsteking blijven werken. Ik was niet ziek genoeg om thuis te blijven. Ik ben heel erg gaan minderen met roken, rook de afgelopen weken nauwelijks en probeer volledig te stoppen.

Ik zal vragen over littekenweefsel en copd en astma.

Maar is het niet raar dat ik zo blijf hoesten en ratelen, en dat dat totaal niet afneemt?
Het kan zijn dat je niet goed herstelt omdat je doorwerkt en onvoldoende rust. Roken staat ook een voorspoedig herstel fors in de weg.

Daarbij wordt je verneukt wanneer je rookt. In de sigaret zit een stofje waardoor je tijdelijk meer lucht ervaart. Dat doet men expres in de sigaret omdat je even denkt dat je je beter voelt door het roken. Zo blijf je verslaafd en ziek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het is op zijn zachtst gezegd niet slim geweest om te blijven werken met een longontsteking. Je hebt eigenlijk daardoor je ziek zijn verlengd. Herstellen van een longontsteking duurt lang. Ook als je jong bent.

En het is een goed moment om te stoppen met roken. Blijven roken terwijl je longontsteking hebt is zo slecht.....

Verder eens met viva amber: in een sigaret zit een stofje waardoor je eerst meer lucht lijkt te krijgen. En zeker als je benauwd bent, triggert je dat om opnieuw 1 op te steken.

Ik heb heel lang op een longafdeling gewerkt. De rokers waren vaak als eerste weer mobiel met een longontsteking: die stonden dan beneden te roken, met een infuuspaal naast zich met prednisolon en een zakje antibiotica. Onbegrijpelijk.

Je zegt dat je 4x daags ventolin mag gebruiken. Gebruik je dan wel een voorzetkamer? Of zet je het pufje zo aan je mond? Ik zou je adviseren om in elk geval een voorzetkamer te gebruiken bij het inhaleren, want dan komen de medicijnen beter op zijn plek in de longen.

Beterschap en onderschat het niet, neem rust!
Het is niet slim om door te blijven werken, I know. Ik probeer daarnaast voldoende rust te pakken, op tijd naar bed, gezond eten.

Jullie denken dus dat dit een na-wee is van de longontsteking, en niet astma? Had er dan niet iets op de foto te zien moeten zijn geweest?
De ventolin gebruik ik zoals de huisarts en apotheek mij adviseerde, ik heb zo'n discus.
Ik had dit vorige week heel erg. Zo benauwd dat ik amper op mijn afspraak bij de huisarts kon komen. Huisarts heeft mij persoonlijk bij de SEH afgeleverd waar ik een nachtje mocht overnachten omdat ze een longembolie vermoedde. Gelukkig bleek het 'slechts' een zware bronchitis met astma (waar ik hiervoor nooit last van heb gehad). Mocht weer naar huis met Prednison en een puffer (geen ventolin maar iets anders). Begin me nu na een week eindelijk wat beter te voelen.
Daar hebben we huisartsen voor in Nederland !!
Hi!

Ik ben zelf een astmapatient. En wat je hierboven omschrijft, komt mij als astmapatient bekend voor. Als ik last heb van mijn astma, "piep" ik, hoest ik, zweet ik, benauwd gevoel vooral op de borst, krijg ik geen lucht, en na zo een aanval ben ik dood en doodmoe. Wat ook natuurlijk niet gek is.

Ik gebruik zelf Flixotide en Ventoline. Ventoline zorgt ervoor dat je luchtwegen weer "vrij" worden en je daardoor dus weer beter kan ademhalen. Even kort samengevat.

Ik zou vragen of je een longtest mag doen. Op een foto is namelijk astma niet te zien. Via zo een longtest kunnen ze er wel achterkomen.

En meld je ziek!

Beterschap!
Carpe Diem!
Misspatrice, ik herken een astma aanval dan weer niet. Het is meer dat ik de hele dag door benauwder ben (niet tot het niveau dat ik het gevoel heb dat ik stik, gewoon benauwder dan normaal), en erg veel hoest. Soms komt daar slijm bij vrij en denk ik dat het 'los' is geschoten, maar dan vervolgens begint dat ratelen en piepen weer.

De Ventolin helpt dus maar weinig. Net de assistent gebeld en moet 2 pufjes achter elkaar nemen. Maandag ga ik weer contact opnemen met mijn eigen huisarts en vragen om een longfunctietest.

Ik lees dat astma patienten ook vaak verkouden zijn. Heb jij dat ook? Ik kan regelmatig zo verkouden zijn en nies aanvallen krijgen, alsof ik allergisch ben voor iets.
Shebyte, jeetje dat klinkt vervelend wat je hebt (gehad)! Ik hoop dat je snel opknapt!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven