Gezondheid alle pijlers

Berenklauw

18-06-2016 11:05 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Botsing met Berenklauw
Niet mokken, maar knokken!
Het is het sap van de stengel dat brandwonden veroorzaakt. Ik denk dat dat bijna onmiddellijk gebeurt, dus je hebt niks.
Ik zou voor de zekerheid de huisartsenpost bellen. Van de week op tv gezien dat je er enorm voorzichtig mee moet zijn
quote:Mevrouw75 schreef op 18 juni 2016 @ 11:09:

Het is het sap van de stengel dat brandwonden veroorzaakt. Ik denk dat dat bijna onmiddellijk gebeurt, dus je hebt niks.De bladeren ook. Meestal komt het een dag later.
Symptomen

Ongeveer 24 uur na het contact met het sap ontstaan rode, jeukende vlekken, die enkele uren later overgaan in een scherp begrensde ontsteking van de huid met zwelling en blaarvorming. Deze letsels kunnen er uitzien als echte brandwonden en genezen pas na 1 à 2 weken. Na genezing kunnen ze een bruinverkleuring (hyperpigmentatie) van de huid achterlaten. Als het sap in de ogen terechtkomt, kan in sommige gevallen permanente blindheid ontstaan.

http://www.brandwonden.be/index.php/berenklauw/nl/

Toch maar even de HAP bellen dus..
De bladhaartjes en de stengel zorgen voor de brandwond en die zie je pas na 24 uur.

Meteen goed wassen staat op internet en verder afwachten. Eng hoor, wist niet dat ze zo gevaarlijk waren. Ik zou voor de zekerheid brandwondengaasjes halen.
Ik zou toch even met een arts overleggen. Ik zie ze hier ook overal en snap niet dat de gemeente er niks aan doet.

Op de basisschool een klasgenootje dat tegen Berenklauw was aangerend en die kreeg joekels van blaren, leken wel knikkers.
Voor nu kan de huisarts niets doen. Spoel de arm goed af met water en zeep en vermijd direct zonlicht voor een week.

Je hebt 2 soorten berenklauw, de gewone en de reuzenberenklauw. Deze is gevaarlijker.
quote:Emma95 schreef op 18 juni 2016 @ 11:16:

De bladhaartjes en de stengel zorgen voor de brandwond en die zie je pas na 24 uur.

Meteen goed wassen staat op internet en verder afwachten. Eng hoor, wist niet dat ze zo gevaarlijk waren. Ik zou voor de zekerheid brandwondengaasjes halen.zou dan ook brandwondzalf halen
Ik kreeg pas een dag later reactie en het werd een flinke brandblaar. Het was denk ik met een week of twee genezen. Nu jaren laten zie je nog steeds een iets verkleurde plek maar niet storend.
Sandvi was jij lang in de zon geweest? En was het echt een simpele aanraking met blad?

Ik kan het me bijna niet voorstellen... Het is echt pijnloos dat blad...
Zijn schitterende planten. Nee nog nooit last gehad hoewel ik weleens een blad mee naar huis heb genomen om hem nog eens goed te bekijken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Was het en gewone berenklauw of een reuzeberenklauw? Vooral de reuzeberenklauw is gevaarlijk. Ik heb begrepen dat het sap van de plant gevaarlijk is. Als je slechts het blad hebt aangeraakt en je hebt geen last van je arm, dan is er niets aan de hand. Anders zou je echt wel blaren krijgen, of een rode huid.
Ik wist niet dat het zo ernstig was, eigenlijk. Ik ben een keer als kind door een veldje met berenklauwen gelopen om een stuiterbal te vinden en een paar keer 'geraakt' door de stam, maar ik kan me geen ernstige letsels herinneren, op wat ongemak na. Het zal wel niet de vijandelijke soort zijn geweest.
reactie treedt later op. je kan er weinig tegen doen hooguit brandwondenzalf gebruiken. Het gaat wel weer over. Wel uit de zon blijven met de arm
blaren komen pas na enkele uren of soms zelfs een dag na het contact
Schijnt dat niet iedereen gevoelig reageert. De en krijgt enorme blaren, de ander niks. Conclusie: aan andermans ervaring heb je niet zoveel. Hoop dat het bij jou geen reactie geeft! Succes.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:annazonnetje83 schreef op 18 juni 2016 @ 11:50:

Sandvi was jij lang in de zon geweest? En was het echt een simpele aanraking met blad?

Ik kan het me bijna niet voorstellen... Het is echt pijnloos dat blad...Oh nee het was niet het blad hoor. Het was bij mij de stengel. Het kwam op mijn voet en ik schonk er eerst geen aandacht aan en ook nog mee in de zon gezeten. Dezelfde dag zag je echt niks maar een dag later ineens een megablaar.
quote:streepjessokken schreef op 18 juni 2016 @ 13:08:

Schijnt dat niet iedereen gevoelig reageert. De en krijgt enorme blaren, de ander niks. Conclusie: aan andermans ervaring heb je niet zoveel. Hoop dat het bij jou geen reactie geeft! Succes.ligt aan de kracht van de zon die erop heeft geschenen
jarenlang heb ik berenklauwen voor mijn ramen gehad. Hele interessante planten en niets engs aan. Met name in het voorjaar kunnen ze zo 50 cm of meer per week groeien tot zo circa 3 meter waarna ze tot bloei komen.

Weghalen gaat heel gemakkelijk. De wortels gaan niet diep. Wel handschoenen en lange mouwen aan.
Mijn jongste zoon heeft een paar weken geleden nog met berenklauw geknuffeld.

De eerste verschijnselen zoals de brandwonden traden pas na 24 uur op. Daarna kwamen langzaamaan de blaren en op doktersadvies moest hij de plekken koelen en de zon vermijden.

Sterkte ermee!
Ik wist wel dat berenklauw giftig is, maar zou ze niet herkend hebben in het wild.
Je krijgt brandwonden van de berenklauw als je in contact komt met het sap. Daarvoor moet je dus het blad of de stengel breken zodat het sap eruit komt. Als je er gewoon overheen aait krijg je dus geen last. (ook aaien is natuurlijk niet aan te raden.)

Ik zou in ieder geval nu flink spoelen en de zon mijden de komende dagen. Dus lange mouwen en vooral in de schaduw.
De haartjes op de onderkant van het blad en de stengel kunnen al blaren veroorzaken, niet alleen het sap! Net als bij een brandnetel, allen dat voel je direct en berenklauw niet.

TO; je kunt nu niks anders doen dan afwachten en uit de zo'n blijven. En duimen dat je geen reactie krijgt.
Bedankt allemaal!

Het blad was wel een beetje vochtig. Mijn arm was wel nat. Heb alles gespoeld en ben (op de 1e twintig minuten na) niet meer in de zon geweest. Heb mijn arm bedekt. Ik hoop dat het goed gaat. So far so good...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven