Gezondheid alle pijlers

betrouwbaarheid van de pil in week 1

05-03-2013 22:12 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo beste dames van het vivaforum. Ik ben nieuw hier en val meteen met de deur en een vraag in huis.

Ik slik microgynon 20 waarvan in de bijsluiter staat dat als je een pil vergeet in week 1, terwijl je seks hebt gehad in de week daarvoor of tijdens week 1, je kans hebt om zwanger te worden. Naast het vergeten van de pil bestaat die kans ook als je diarree hebt, moest overgeven of andere dingen zoals antibiotica.

Hierdoor gebruiken mijn vriend en ik condooms in week 0 en 1 om zeker te zijn dat ik niet zwanger kan worden. Ik vind condooms hele vervelende dingen, ze schuren (ook met veel glijmiddel) en ik kan ze gewoon veel te goed voelen. Hierdoor hebben wij in week 0 en 1 weinig tot geen seks, en dat is natuurlijk helemaal niet leuk

Ik vroeg mij af of er een goede backup is te bedenken voor het geval de werking van de pil niet goed is in week 0 of 1 door wat voor reden dan ook. Diarree etc zijn onvoorspelbaar dus ik wil niet gokken dat dat toevallig gebeurd op het verkeerde moment, zwanger worden is namelijk absoluut geen optie.

Wij hebben altijd een morningafterpil liggen voor het geval dat, maar ik heb gelezen dat je daar ziek van kan worden dus die willen we eigenlijk niet gebruiken. Ik ben benieuwd hoe jullie dat eigenlijk doen.
Dit geld toch alleenbij ziekte/vergeten? ben je dan zo vaak ziek of vergeet je hem zo vaak
Hoevaak heb jij dan diaree in de eerste 3 a 5 uur nadat je je pil geslikt heb?

Als je de pil gewoon slikt en nooit veel te laat ben zie ik geen rede om in de stopweek en de 1e week van de strip een condoom te gebruiken.
Been there, done that, got the T-shirt.
Hoe vaak heb jij diarree/moet je overgeven?

Ik slik altijd voor het naar bed gaan de pil, als ik midden in de nacht zou overgeven neem ik een pil uit een reservestrip die ik altijd heb liggen.
Als je je pil netjes elke dag op hetzelfde moment slikt, is er niets aan de hand. Zelf 12 jaar aan de microgynon geweest en nooit in de rats gezeten.
Gewoon altijd een strip op voorraad hebben als reserve. Microgynon is toch een éénfase-pil ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Als je nou elke morgen kijkt of je 's avonds je pil in hebt genomen - of andersom - dan kan er niks fout gaan qua vergeten, toch? Na zoveel uur kun je hem alsnog slikken.

Beetje truttemutserig - maar héél safe, absoluut! - om zo panisch te doen over de eerste week.

Slik je de pil voortaan door; dan geldt die eerste week niet meer.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Misschien is de pil dan niet zo handig voor jullie en kun je beter voor Implanon of Mirena kiezen.
Oh, en als je regelmatig een morningafterpil slikt, dan zou ik ze in Frankrijk kopen tijdens een vakantie. Daar kosten ze maar EUR 7,40.

Precies hetzelfde merk/fabrikant/inhoud als hier alleen het kartonnen doosje oogt anders.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ja, hoe vaak heb je nu eigenlijk diarree. De laatste paar keer dat ik dat had kwam het in ieder geval gewoon ongelukkig uit. Daarbij komt dat ik eigenlijk alleen thuis een normale stoelgang heb, als ik ergens anders slaap (wij wonen niet samen) dan wil het niet echt lukken. Als ik dan weer thuis ben dan heb ik best vaak diarree, of in ieder geval dunnere ontlasting dan normaal.
Pil doorslikken. Dit raad mijn gyn sowieso aan
Jeetje, dan ben ik wel erg slecht beschermd in vergelijking met jou. Hoewel... volgens mij zijn jouw preventie-methodes wat overdreven hoor.

En mocht de morning-afterpil al eens nodig zijn: dat is niet zo erg hoor voor een keertje. Ik heb 'm ook wel eens gehad en nauwelijks last van gehad.
wat je water geeft, groeit
De pil doorslikken doe ik ook wel eens maar ik krijg snel last van spotting. Na twee strips is het echt tijd voor een stopweek. Bij een zwaardere pil krijg ik last van bijwerkingen (elke dag misselijk).

Spiraaltjes ed zijn wegens omstandigheden ook geen optie.

Zo te horen zijn we inderdaad een beetje truttemutserig. De pil vergeten doe ik eigenlijk nooit aangezien ik elke dag op stip dezelfde tijd door mijn vriend ook wordt herinnerd om er eentje te nemen (we hebben beiden een wekker op de mobiel staan)...
Als spiraaltjes ed geen optie zijn zit er niets anders op dan trouw doorslikken en condooms gebruiken als je extra zekerheid wil.
Pfff, ik krijg het er benauwd van. Reservestrip oké, maar condooms en twee wekkers? Ik zou niet meer van de seks kunnen genieten.

Kun je niet voor je eigen gerustheid overstappen op een andere pil? Combinatiepil is 0,5 per honderd vrouwen, Cerazette bijvoorbeeld maar 0,14.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven