Gezondheid alle pijlers

Beugel op mijn 44e

25-08-2017 13:00 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag mensen. Sinds 5 dagen heb ik na lang nadenken een beugel. Gekozen voor damon systeem dus keramische brackets. Ondanks dat ik maandenlang goed nagedacht heb en ellende heb ingecalculeerd valt het me erg tegen. De pyn is niet gering. Bij iedere hap is er extreme gevoeligheid aan en onder tanden. Eten wordt minder fijn dus ik ben al 2 kg afgevallen...
Nu vraag ik me af....vanaf wanneer begon bij jullie lotgenoten de 1e verandering tr ontstaan? Groetjes jackie
Ik heb ook laat gebeugeld. Wat helpt tegen de pijn: ibuprofen. Zeker als hij net geplaatst is, en straks als hij strakker wordt gezet. Ik kon zonder ibuprofen ook niet eten.
En bij mij schuurden de blokjes de binnenkant van mijn mond kapot. Ellende, maar dat wordt echt beter, want je mond went aan die harde blokjes. Ff doorbijten dus...
Hier ook ervaring met een beugel met keramische brackets als volwassene (dertiger).
Na het plaatsen heb ik iets minder dan een week last gehad met eten. De tweede en derde dagen waren het ergst, daarna werd het steeds wat beter, tot ik op den duur na het eten bemerkte dat ik er geen last van had gehad.

Ik weet nog dat ik me de eerste dagen steeds bewust was van de beugel, maar dat dat na een week/2 weken ook verdween. Er waren dagen dat ik vergat dat ik een beugel had, dat kon ik me in het begin echt niet voorstellen. Alleen na etenstijd was het iets meer opletten dat er geen etensresten bleven zitten tussen de beugel :biggrin:

Je hebt nu waarschijnlijk een dun draadje erin. Ik moest elke 5/6 weken op controle komen en dan kwam er steeds een dikkere draad in. Dan was het 1, hooguit 2 dagen iets gevoelig bij het eten (soms ook helemaal niet), maar bij lange na niet zoals na het plaatsen van de beugel.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
O ja, en het verschil begon ik na 2/3 maanden echt te zien, maar dat is ook afhankelijk van je gebit.
Ik heb de eerste dagen die beugel regelmatig vervloekt (terwijl ik toch helemaal vrijwillig het traject was ingegaan..), maar het is er echt mooier van geworden en beter schoon te houden.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik had de eerste paar dagen pijn. Daarna alleen bij het stellen weer een dag of 2. Na 3 maanden zag ik echt het verschil goed. Na half jaar was het klaar. Nu heb ik een knarsbitje die de tanden ook op zijn plaats houd. Maar ik doe hem te weinig in/ vergeet hem altijd. Dan merk ik wel dat ze weer schever staan, want het bitje zit niet lekker dan!
Ik heb na het beugelen een draadje achter mijn tanden gehad. Wat een ellende was dat, dat kolereding ging continue (elke paar weken) los. Moest het weer met dikke klodders tandenklei worden vastgezet. Drama en kostbaar, al die tandartsrekeningen.
Nu heb ik kronen. De stand van mijn tanden is veel beter (minder diepe beet), mijn tanden zien er natuurlijk en mooi uit (geen Gerard-Joling-look) en ik ben van al het gedoe af. Moraal van dit verhaal: ga naar een hele goeie orthodontist/tandheelkundige. Ik heb het beugeltraject bij de tandarts die ik indertijd had doorlopen, dat zou ik dus echt nooit meer doen.
sandra1905 schreef:
25-08-2017 13:58
Ik heb na het beugelen een draadje achter mijn tanden gehad. Wat een ellende was dat, dat kolereding ging continue (elke paar weken) los. Moest het weer met dikke klodders tandenklei worden vastgezet. Drama en kostbaar, al die tandartsrekeningen.
Nu heb ik kronen. De stand van mijn tanden is veel beter (minder diepe beet, mijn tanden waren heel kort en zijn nu normale lengte, kiezen zijn ook opgehoogd), mijn tanden zien er natuurlijk en mooi uit (geen Gerard-Joling-look) en ik ben van al het gedoe af. Moraal van dit verhaal: ga naar een hele goeie orthodontist/tandheelkundige. Ik heb het beugeltraject bij de tandarts die ik indertijd had doorlopen, dat zou ik dus echt nooit meer doen.
Ik heb een flink stevig beugeltraject en idd, de eerste tijd kan pijn doen. Het wordt beter.

Overigens raadt mijn ortho het áf om ibuprofen te gebruiken. Ibuprofen kan de tandverplaatsing remmen en dan ben je dus je eigen beugel aan het tegenwerken. Ik gebruik pcm en dat gaat ook prima. Na verloop van tijd duurt de pijn na bijstellen ook korter.
Net gelezen dat koningin maxima ook een beugel heeft (wel een andere dan TO). Success TO!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven