Gezondheid alle pijlers

Bij de tandarts geweest maar moet terug voor een wkb

26-06-2010 20:08 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb laatst een topic gestart over mijn tandarts angst.

ik ben inmiddels op aanraden van jullie toch gegaan en het viel me alles mee!

het was een hele toffe man en de assistente was ook erg lief voor me.

Helaas moet ik nu maandag terug voor een wortelkanaalbehandeling (te grote vulling waardoor de zenuwen makkelijker kunnen gaan ontsteken en doordat te voorkomen stelde hij dit voor)

Nu vertelde iemand mij (ik ben makkelijk op te jutten) iets waar ik straalmisselijk van werd en durf ik weer niet te gaan.

Vandaar even mijn topic ik hoop dat jullie me alsnog kunnen overhalen.

Het verhaal wat ik hoorde was dat haar tandarts de kanaaltjes schoon ging spoelen met dat desinfecterende spoelmiddel, en dat ze toen ZO'N steek kreeg dat ze bijna uit de stoel was gevallen en daarna zo ziek werd dat ze moest overgeven van angst en pijn.

is dit altijd zo heftig dat schoonspoelen? ik durf nu helemaal niet meer!

ooh bah.. had ik het maar niet gehoord ik zit weer te schokken in mijn lijf van angst.

Ohja en ik wilde weten of je VOOR de behandeling paracetamol mag nemen, omdat ik na de behandeling naar een cursus moet en ik geen zin heb om daar mezelf niet goed te voelen.

ik hoop dat jullie me wat gerust kunnen stellen, maar ben wel eerlijk alsjebliefd!

dankjewel..
Ik heb 5 wortelkanaalbehandelingen gehad en daarvan was 1 pijnlijk. De rest was bijna pijnloos. Dus laat je niet bang maken door al die indianenverhalen.

Je krijgt ook altijd een verdoving.

Enige wat je niet moet doen, is slikken wanneer ze het schoon gaan spoelen Het smaakt heel erg naar chloor namelijk.

Over die paracetamol vantevoren weet ik niets.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Donderdag wortelkanaalbehandeling hoe pijnlijk?

Lees deze even.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je mag absoluut gewoon paracetamol vantevoren slikken, doe ik ook regelmatig. Het helpt bij mij niet altijd genoeg, maar kan zeker geen kwaad.
Ik heb nu 2 wortelkanaalbehandelingen gehad, en niets gevoeld of zelfs geproefd.
Ik heb 2 WKB's gehad: eentje helemaal niks gevoeld (wel napijn) en een waarbij ik door de grond ging (sorry).

Paracetamol slikken kan, hoor! Zou zelf misschien wel ibuprofen doen.

En als ik eerlijk ben, zou ik, als ik jou was, ook de cursus of de tandarts verzetten...

Ook al doet de behandeling geen pijn (kan goed, hoor), ze zijn toch wel even met je bezig en zelf vind ik het dan fijn als ik even thuis bij kan komen...

Succes!!

Tip: blijven ademen! Dat wil ik nog wel eens vergeten als ik in die tandartsstoel lig...
@Droomz; waarom denk je dat er 1 pijnlijk was?

Ik heb geen ontsteking ofzo dus ik ben goed te verdoven denk ik?

@Astair: waarom was het bij jouw pijnlijk?
Haai,

Ik heb geloof al een stuk of 4 wortelkannalbehandelingen gehad en sommige waren goed te doen, sommige rotuit pijnlijk en 1 keer had ik er een die vreselijk was.

Maar met schoonspoelen heb ik nooit iets van pijn gehad.

Ik zou gewoon een brufen nemen een uurtje van te voren en je goed laten verdoven. En na de behandeling moet je lekker naar huis gaan.

Gewoon niets plannen voor die dag, heb je minder last van na-pijn.

Heel veel succes maandag!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Ik denk dat de verdoving niet goed heeft gewerkt... (Maar eigenlijk weet ik niet waarom. Had vantevoren geen kiespijn, dus niet het gevoel dat ik een flinke ontsteking had. Maar die dingen kunnen onderhuids vast goed gaan broeien...)

Ook hielp de hele ervaring niet mee...moest met mijn mond wijd opengesperd (mbv metalen 'krik') door de wachtkamer lopen om in een ander kamertje een foto te laten maken...

Achteraf gezien heb ik geen goed gevoel over deze tandarts. Ben nu bij een andere tandarts en die heeft laatst in dezelfde kies nog een wortel ontdekt (heeft 1e tandarts dus over het hoofd gezien).

Bij deze nieuwe heb ik dus ook een WKB gehad en heb vantevoren gezegd dat ik erg angstig was (staat nu ook zo in de computer). Ik kan nu steeds m'n hand opsteken als ik iets wil vragen of als het pijn doet en de assistentes zijn ook heel lief voor me. Ik zou het dus zeker vertellen dat je angstig bent.

En óók als je voelt dat de verdoving nog niet goed is ingewerkt

Zelf vind ik het prettig als de tandarts steeds zegt wat ie gaat doen. Afhankelijk wat jij zelf fijn vindt, kun je daar ook om vragen, misschien?
`@Astair:

Ja ik vind dat zelf ook wel fijn als ik weet wat hij gaat doen.

ik heb ooit eerder een wkb gehad maar toen had ik een fikse ontsteking (2 dagen na de bevalling van mijn zoontje, haha zat ik daar met stuwing en pijnlijke hechtingen van de knip.. maar dat terzijde..haha..dus...)

toen heb ik er volgens mij geen last van gehad.

de tandarts zei toen (was een andere dan nu daarom vind ik het ook wel eng denk ik) dat ik bij de 2e behandeling niet verdoofd hoefde te worden omdat de zenuwen al dood waren.

dat boeide me geen zak en ik zei dat ik gewoon verdoofd wilde worden, het maximum wat gegeven mag worden (ja erg ben ik he) omdat ik gewoon zo bang was!

enfin.. daar voelde ik dus ook niets van alleen.. ik herinner me nog een brand lucht. wat doen ze dan in godsnaam!

er zaten van die blauwe draadjes of iets in mijn kies die hij erin stopte en volgens mij brande hij dat af ofzo ik weet niet wat het was maar het was echt onaangenaam omdat ik dacht dat hij met een brander in mijn mond zat brrr!!

dit is allemaal al zo lang geleden en nu heb ik dus een soort van angsttandarts (die werken niet met verdoving ofzo hoor maar zijn wel erg meelevend.. ik vraag me alleen af of ze buiten meelevend ook heel erg goed zijn in wortelkanaalbehandelingen.. niet dat dat mij is veteld hoor maar dat haal ik me dan in mijn hoofd door mijn angst)
Gewoon laten verdoven. Het is jouw mond.
str8love, het heftige verhaal dat je hebt gehoord over het schoonspoelen van de kanalen, komt zelden voor. Ik werk zelf als tandartsassistente, en heb het nog nooit meegemaakt bij een behandeling (en we doen toch wel gemiddeld 15 van die behandelingen per week). Ik denk wel dat ik weet wat er gebeurd is. Het spoelmiddel, wat chloor bevat, is waarschijnlijk door de wortelpunt in een bijholte terecht gekomen. Chloor brandt natuurlijk, dus ik kan me voorstellen dat dit een nare ervaring voor diegene is geweest.

En de brandlucht die je geroken hebt tijdens een eerdere WK-behandeling, klopt ook. Als de kanalen zijn gevijld en gedesinfecteerd, worden ze gevuld met rubberen stiftjes. Die steken inderdaad boven je kies uit, en worden afgebrand met een heet gemaakt instrument. Eigenlijk klopt je eigen analyse dus als een bus!
Ik heb 1 zenuwbehandeling gehad (is hetzelfde toch?), en eerlijk.... Ik hoop het NOOIT meer mee te maken.

Het is jaren geleden, en de behandeling werd in 2 afspraken gedaan. Toen ik de 2e afspraak terug moest komen durfde ik bijna niet te gaan.

Wat een pijn (en ik ben echt geen jankerd hoor).

Sorry TO voor mijn (ontmoedigend) berichtje.
Ik heb geen motto.
Begentle, dan had je zeker een ontsteking?
Wat een verschillende ervaringen zeg!! Ik ben ook best bang om ooit eens zo'n behandeling te moeten....terwijl het dus wel pijnloos kán?

Heeft dit ook met de tandarts te maken lotte? en kun je voorkomen om ooit zo'n behandeling te moeten?
Heb er eentje gehad waarbij ik een dikke, vette ontsteking had. Zo erg dat het leek alsof mijn gehemelte los begon te laten van de zwelling (onzin natuurlijk, maar zo voelde het wel). Heb niks gevoeld van de hele behandeling. Nou ja, bijna niks. Toen ik daar melding van maakte kreeg ik er fijn een spuitje bij.

Gewoon doen, de ellende van een ontsteking weegt daar echt niet tegenop!
Ja, dat vind ik echt.
Ik heb er eentje gehad maar die was pijnloos (zenuw was al "dood").....de meeste pijn had ik daarvoor namelijk al gehad tijdens de ontsteking
Lotte35

Volgens mij wel.

Ik weet nog dat er een soort van ijzerdraadjes in mijn kiezen werden geschroefd. Brrrrrr.
Ik heb geen motto.
dankjewel voor de reacties.. ik ben nog steeds wel bang maar wel een stukje gerust gesteld.. hoop ik;)

ik hou jullie zeker op de hoogte.
quote:zomaaruithetniets schreef op 26 juni 2010 @ 21:46:

Heeft dit ook met de tandarts te maken lotte?Als een tandarts goed kan verdoven, hoef je in principe niets te voelen. Bij een ontsteking is de tand of kies soms moeilijk te verdoven. Dit komt doordat het ontstekingsvocht als het ware de verdovingsvloeistof tegenhoudt. Heel vervelend is dat. Een oplossing kan dan zijn een verdoving rechtstreeks in de zenuw te geven. Dit is een vervelend prikje, maar kan heel goed werken.quote:en kun je voorkomen om ooit zo'n behandeling te moeten?Nee, eigenlijk niet. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die nooit zo'n behandeling nodig zullen hebben, maar het kan 'de beste' overkomen. Een WK-behandeling wordt uitgevoerd als het zenuwweefsel ontstoken of geïrriteerd is. Dat kan veel verschillende oorzaken hebben. Een diep gaatje, een vulling die vlák bij de zenuw ligt, maar ook een breukje in de kies doordat je bijvoorbeeld op iets hards gebeten hebt. Soms komen mensen op controle, en blijkt uit een röntgenfoto dat de zenuw al is afgestorven, terwijl ze daar niets van gevoeld hebben. Dan is ook een WK-behandeling nodig.
quote:Begentle schreef op 26 juni 2010 @ 21:59:

Lotte35

Volgens mij wel.

Ik weet nog dat er een soort van ijzerdraadjes in mijn kiezen werden geschroefd. Brrrrrr.Klopt! Dat zijn hele kleine vijltjes. Daarmee worden de kanalen schoongemaakt en wijder gemaakt, zodat ze daarna gevuld kunnen worden.
Heej straightlove

Ben zelf ook bang voor de tandarts (een aantal jaren terug een verstandskies getrokken waarbij de verdoving niet goed werkte).

Heb een paar maanden terug een wkb gehad en dat deed gelukkig geen pijn. Zal verder niet ingaan op de details van de behandeling, want die wil ik zelf ook nooit horen. Wel moet je erop rekenen dat je twee keer moet gaan.

Ik slaap een week voordat ik naar de tandarts moet al slecht, maar ik denk altijd maar als je je niet laat behandelen heb je veel langer en veel meer pijn en uiteindelijk is die behandeling ook weer voorbij en dan is je gebit weer goed.
Lotte35

Maar heb ik het dus wel goed dat een WKB en een zenuwbehandeling hetzelfde zijn?

Alvast bedankt voor je antwoord.
Ik heb geen motto.
Ja Begentle, klopt helemaal! De zenuwen worden uit de wortelkanalen gehaald, dus beide termen dekken de lading.
Als je geen ontsteking hebt, zou het echt geen pijn mogen doen (denk ik). En zo te lezen heb je er geen. Het is gewoon een grote vulling. Ik had dat ook en de wkb op zich doet dan echt geen pijn. Ik had wel napijnen en het duurde lang eer ik "gewend" was aan m'n ontzenuwde tand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven