Gezondheid alle pijlers

Bijwerkingen ijzertabletten (ferrofumaraat)

05-03-2014 09:24 22 berichten
Ik ben zwanger en bleek met het bloedonderzoek van 12 weken een laag hb te hebben (6,8 - niet schokkend, beetje aan de lage kant). Met 18 weken heeft mijn verloskundige me daarom een ferrofumaraat-kuur voorgeschreven, 3x200mg. Ik vond dat wat veel, dus ik slik er nu in overleg met de apotheek 1 per dag. Het helpt heerlijk, ik heb weer wat energie, maar ik word inmiddels helemaal naar van de bijwerkingen: weer iedere dag overgeven en enorme jeuk, vooral op mijn kaaklijn.

Wat doen jullie tegen die bijwerkingen? Ik heb begrepen dat ik geen andere opties heb dan dit, dus een ander middel zit er niet in. Zijn er trucjes waardoor de bijwerkingen niet zo lastig zijn? Alvast dank!
Inmiddels voelt de jeuk alsof er iemand een aansteker tegen mijn wangen houdt, niet zo comfortabel. Iemand dezelfde ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Je zou eens gentle iron van Solgar kunnen proberen. (kun je krijgen bij de meeste DA drogisten) je moet het dan wel zelf betalen ipv dat het vergoed wordt, maar deze geeft minder bijwerkingen en werkt net zo goed als die van de ha.
Dat klinkt eerder als een allergische reactie dan als bijwerking. Ik zou nu de huisarts bellen als ik jou was, voor het erger wordt.
Let op: ik zou de huisarts bellen dus en niet de verloskundige. Laat een arts dit maar beoordelen...
Er zijn in elk geval twee andere opties: ferrosulfaat of ferrogluconaat. Ik zou overleggen of dat geen mogelijkheid is.
Ik neig ook naar een allergische reactie, al dan niet op een hulpstof. Overleggen met de huisarts lijkt me goed. Als je HB inmiddels weer de goede kant opgaat, misschien kun je ook met rosvicee Ferro toe?
ZIjn er geen andere mogelijkheden om je HB op de krikken?

Je kan met voeding al wat doen en je hebt een drankje naast roosvicee (ik ga even heel hard denken voor je wat de naam is ervan)

Ik vind ijzer pillen altijd best heftig, ook vanwege andere bijwerkingen.

Verder eens met andere posters, klinkt meer als allergie
Ik heb even overlegd met de assistente, ze belt me terug. Hoop dat ze iets anders uit haar mouw kan schudden. Floradix is wel een alternatief, maar daar zit nauwelijks meer ijzer in dan in mijn multivitamine, dus dat zet niet zoveel zoden aan de dijk.

Ik denk dat mijn ijzer nog niet op peil is. Ik slik pas vijf dagen (ook nog meer dan twee maanden na het bloedprikken, dankzij suffe vk, daar wordt het meestal niet beter op), de kuur is 60 tabletten.

Dank voor het steuntje richting ha!
quote:nursejacky schreef op 05 maart 2014 @ 10:17:

ZIjn er geen andere mogelijkheden om je HB op de krikken?

Je kan met voeding al wat doen en je hebt een drankje naast roosvicee (ik ga even heel hard denken voor je wat de naam is ervan)

Ik vind ijzer pillen altijd best heftig, ook vanwege andere bijwerkingen.

Verder eens met andere posters, klinkt meer als allergieIk kreeg na de bevalling ook een drankje (naast de ijzertabletten): pleegzuster bloedwijn. Erg ouderwets, maar wel doeltreffend.
Nu je een kleine boost hebt qua ijzertabletten, zou je het nu op kunnen pakken met voeding en suplementen.

Je voelde je al iets energieker zei je, dus het heeft al iets van effect gehad.

En het was idd floradix wat ik bedoelde.

Als je dit naast je multivitamine gebruikt krijg je ook wat binnen.

Maar verder goed dat je gebeld hebt, hoop dat de assistente snel terug belt.
Ik vind het ook als een allergische reactie klinken.

Er zijn wel degelijk alternatieve medicijnen maar ook een aanvullend bloedonderzoek is aan te raden. Soms is namelijk je hb laag maar de rest vd waarden (oa ferritine) wel goed, dan heb je geen ijzer nodig.

In uiterste gevallen kan je ook een infuus met een ijzerpreparaat krijgen eenmalig. Werkt als een trein!

Floradix zet pas zoden aan de dijk als je meer dan een liter per dag drinkt wijst onderzoek uit dus dat is geen goede optie.
De rest van de waarden was ook niet goed, hence de ijzerkuur

Zo'n infuus klinkt heerlijk, maar heb je dan niet dezelfde bijwerkingen? Ik wacht wel even tot de assistente terugbelt, misschien heeft ze nog wat anders in de aanbieding.
Floradix kan trouwens niet naast een multivitamine. In Floradix zitten ook nog b2, b6 en b12, die ook al voor 100% adh in de mutivitamine zitten, dan krijg ik teveel binnen.
Ik moest ook extra ijzertabletten slikken, ik kreeg van de pillen maagpijn en van de bruistabletten ging ik kotsen. Ze hebben mij na de bevalling ( spoedkeizersnede ) een ijzerinfuus gegeven.
Zie net dat ik mosterd ben...Kaas erbij?
Minder bijwerkingen van een infuus omdat het niet door het maagdarmstelsel gaat. Niet iedere arts denkt eraan. Je kan het bespreken met je huisarts evt kan die overleggen met de gynaecoloog.

Succes
Ik krijg een ander middel, kan het zo halen. Fijn!
Fijn! En er zijn dus inderdaad gewoon alternatieven. Ik was al verbaasd dat je VK daar niet mee is gekomen.

Reageert ze vaker zo suf? Er zijn ook andere hè! (Niet dat je per se bij deze weg moet, maar je hoeft er dus ook niet per se te blijven...)
Ja, ze reageert vaker zo suf... Het had me ook eigenlijk niet moeten verbazen dat er gewoon alternatieven zijn. Ze heeft nog iets anders gedaan waar ik enigszins hormonaal van werd (alle zwangerschapspapieren op naam van mijn man gezet en ze wil het niet aanpassen, was lekker handig op mijn werk), dus ik heb al besloten dat ik daar weg ga. Ik heb volgende week een afspraak bij de gynaecoloog en zodra zij akkoord zijn ga ik terug naar het ziekenhuis.
Dat klinkt als een goed plan. Dit klinkt niet als een helder licht nee.

Heb je deze klachten bij je VK ook zo aangegeven trouwens? Die zou namelijk met één blik in het farmacotherapeutisch kompas moeten hebben kunnen zien dat de bijwerking "jeuk" daar vermeld staat als symptoom van een allergische reactie. Nogal onverantwoord als ze je daarmee door heeft laten lopen.

Ik hoop dat je ergens anders terecht kunt! Sterkte ermee!
Nee, ik heb deze klachten pas sinds eergisteren en mijn vk is alleen van 17-18 bereikbaar. Ik heb voordat ik begon met slikken al aangegeven dat me dit middel me wat heftig leek in verband met mijn toen aankomende zonvakantie, omdat in de bijsluiter staat dat je absoluut uit de zon moet blijven en sunblock en lippenbalsem met minimaal factor 15 moet smeren. Ze zei toen dat ik dan maar daarna moest beginnen, omdat er geen andere opties waren. Dat heb ik voor waar aangenomen en ik ben afgelopen zaterdag begonnen, toen ik terug was.

Gelukkig heb ik een medische indicatie voor ziekenhuisbegeleiding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven