Gezondheid alle pijlers

Bijwerkingen ijzertabletten (ferrofumaraat)

05-03-2014 09:24 22 berichten
Ik ben zwanger en bleek met het bloedonderzoek van 12 weken een laag hb te hebben (6,8 - niet schokkend, beetje aan de lage kant). Met 18 weken heeft mijn verloskundige me daarom een ferrofumaraat-kuur voorgeschreven, 3x200mg. Ik vond dat wat veel, dus ik slik er nu in overleg met de apotheek 1 per dag. Het helpt heerlijk, ik heb weer wat energie, maar ik word inmiddels helemaal naar van de bijwerkingen: weer iedere dag overgeven en enorme jeuk, vooral op mijn kaaklijn.

Wat doen jullie tegen die bijwerkingen? Ik heb begrepen dat ik geen andere opties heb dan dit, dus een ander middel zit er niet in. Zijn er trucjes waardoor de bijwerkingen niet zo lastig zijn? Alvast dank!
Inmiddels voelt de jeuk alsof er iemand een aansteker tegen mijn wangen houdt, niet zo comfortabel. Iemand dezelfde ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Je zou eens gentle iron van Solgar kunnen proberen. (kun je krijgen bij de meeste DA drogisten) je moet het dan wel zelf betalen ipv dat het vergoed wordt, maar deze geeft minder bijwerkingen en werkt net zo goed als die van de ha.
Dat klinkt eerder als een allergische reactie dan als bijwerking. Ik zou nu de huisarts bellen als ik jou was, voor het erger wordt.
Let op: ik zou de huisarts bellen dus en niet de verloskundige. Laat een arts dit maar beoordelen...
Er zijn in elk geval twee andere opties: ferrosulfaat of ferrogluconaat. Ik zou overleggen of dat geen mogelijkheid is.
Ik neig ook naar een allergische reactie, al dan niet op een hulpstof. Overleggen met de huisarts lijkt me goed. Als je HB inmiddels weer de goede kant opgaat, misschien kun je ook met rosvicee Ferro toe?
ZIjn er geen andere mogelijkheden om je HB op de krikken?

Je kan met voeding al wat doen en je hebt een drankje naast roosvicee (ik ga even heel hard denken voor je wat de naam is ervan)

Ik vind ijzer pillen altijd best heftig, ook vanwege andere bijwerkingen.