Gezondheid alle pijlers

Blaar lekprikken of niet?

09-04-2014 21:16 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb een beetje een stomme vraag.... Maar googelen helpt me niet omdat het daar vooral om blaren op de voet gaat.

Ik heb me vorige week met een kopje thee inschenken flink gebrand. Gevolg: een flinke blaar aan de binnenkant van m'n wijsvinger. Dit deed de eerste twee dagen erge pijn, maar daarna was de spanning ervan af en deed het minder pijn. Ik ben er dus afgebleven. Nu heb ik twee dagen geleden me weer gebrand, precies op de blaar (pakte een gloeiend heet bord op).

De blaar was daarna weer groter, en deed weer veel pijn. Nu twee dagen later heb ik nog steeds een blaar over de hele breedte van m'n vinger en precies tussen de kootjes in het midden. Ik kan m'n vinger dus niet echt buigen.

De blaar doet geen pijn meer, maar het vocht er in lijkt (na een week) niet echt helder meer. Het is geen pus, maar het ziet er een beetje grauwig uit.

Nu weet ik dus niet wat wijsheid is, gewoon het vocht laten zitten, of toch maar lekprikken. Dit vraag ik me dus niet af omdat het pijn doet, maar vooral omdat het vocht er niet zo 'fris' uit ziet.

Wie helpt? Bedankt!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik zou er met een schone naald een gaatje in prikken.
Volgens mij moet je er gewoon van afblijven. Als je het lek gaat prikken dan bestaat de kans dat het gaat ontsteken (bacteriën in de wond). Nu ziet de wond er misschien niet fris uit, maar zolang het geen pus is zou ik niet doorprikken

Vervelende plek voor een blaar trouwens!
Je huid is bij brandblaren de beste pleister. Probeer het zo lang mogelijk heel te houden.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alleen vochtblaren (van schuren oid prikken) nooit bloed of brandblaren!!!
quote:Emma95 schreef op woensdag 09 april 2014 21:25 Ik zou er met een schone naald een gaatje in prikken.Want jij wil van je vinger af??
Erg vervelende plek, ben ook nog linkshandig en de blaar zit op m'n linker wijsvinger. Schrijven en een vork vasthouden is pijnlijk!

Maar dat niet fris uitziende vocht kan geen kwaad? Heb het idee dat er het al te lang zit ofzo. Maar aan de andere kant vertrouw ik erop dat m'n lichaam het ook wel goed regelt voor zichzelf.
Laten zitten.
Nou Masque in zo'n vaart loopt het niet hoor. Als je geen ernstige problemen hebt met je immuunsysteem is het echt geen drama als je blaar stukgaat. Zelfs als er een ontsteking bij zou komen betekent dat niet direct dat je vinger eraf ligt. Afgezien daarvan: brandblaren het liefst zo lang mogelijk heel laten!
Nou, zo'n vaart zal het niet lopen hoor Masque. Naald in een vlam houden en een miniscuul gaatje in de blaar prikken. Vocht eruit knijpen en steriele pleister erop. Heb ik zo vaak gedaan en ik leef nog.
quote:Emma95 schreef op woensdag 09 april 2014 21:37 Nou, zo'n vaart zal het niet lopen hoor Masque. Naald in een vlam houden en een miniscuul gaatje in de blaar prikken. Vocht eruit knijpen en steriele pleister erop. Heb ik zo vaak gedaan en ik leef nog.Hit 1 op google; http://www.iedereenehbo.nl/over-brandwonden.html
Nee, ivm het risico op ontsteking. Ook al is de kans niet heel groot, het is wel je vinger.
Zo een vaart liep het bij een vriend van mij wel, hallo bloedvergiftiging.. Dat kan natuurlijk bij elk wondje, maar hier is het risico hoger omdat meerdere huidlagen stuk zijn.

Hier nog een link; http://info_lisa.infoteur.nl/specials/blaren.html
quote:Emma95 schreef op woensdag 09 april 2014 21:37 Nou, zo'n vaart zal het niet lopen hoor Masque. Naald in een vlam houden en een miniscuul gaatje in de blaar prikken. Vocht eruit knijpen en steriele pleister erop. Heb ik zo vaak gedaan en ik leef nog.Ik heb heel vaak comagezopen, maar ik leef nog!! Dus ik zeg doen... oO
Ok, bedankt allemaal! Ik laat de blaar dan maar gewoon zitten! Misschien pas prikken al het vocht er als pus gaat uitzien? Ik heb bijna nog nooit gehad dat een blaar zolang bleef zitten. 1 keer, maar dat was een eerste graads brandwond op m'n been, en die heeft de huisarts met een spuit leeggemaakt,
Een blaar is een natuurlijk pleister van je lichaam. Laat het zo lang mogelijk heel. Inderdaad ook ivm infectiegevaar.
Ja, doe ik altijd. Dat brengt meteen opluchting.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik prik ook door. Enkel bloedblaren niet.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
laten zitten, bij mij gaan ze meestal vanzelf kapot en dan stroomt het vocht er vanzelf uit...leuk effect ook soms...

mocht je het niet vertrouwen, je ha is met een bezoekje vereren. vind ie vast niet erg.
Ik heb vorig jaar mijn hand behoorlijk verbrand met bbq'en, mijn handpalm was één grote blaar. De huisarts heeft deze toen doorgeprikt, enkel en alleen omdat de blaar zo groot en zo vol vocht zat, de kans was groot dat ik de blaar open zou stoten. Was de blaar kleiner geweest, dan had ze hem niet doorgeprikt omdat een dichte blaar veel sneller geneest. Daarnaast is het infectiegevaar een stuk kleiner bij een dichte blaar.

Gaat je blaar per ongeluk toch open, hou het wondje dan goed schoon en laat er voldoende lucht bij (dus niet de hele tijd een pleister erop) zodat de blaar verder kan indrogen en genezen.
..
Vaseline smeren is echt niet slim. Het sluit de huid af, waardoor een geen lucht meer bij kan en tenzij de vaseline steriel is wrijf je bacterien direct in de wond. Gewoon een steriele pleister erop, dat is het.
Inderdaad laten zitten. Was ook het advies van de hap toen zoon een blaar over zijn hele hand had. En zodra de blaar knapt, de 'losse' huid ook laten zitten tot je ziet dat de huid eronder weer echt helemaal heel is.

Is wel lastig lijkt me! Succes!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
quote:Emma95 schreef op 09 april 2014 @ 21:25:

Ik zou er met een schone naald een gaatje in prikken.Of het goed is of slecht weet ik niet maar het is wel bevredigend
ik prik ze altijd door knip het velletje weg laat hem indrogen en nog nooit last gehad en in een weekje zie ik er niets meer van.

maar ik genees echt supersnel... sneller dan anderen... why?? geen idee.
hier mag de url van mijn hobby website niet staan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven