Bloed geven: te hoge bloeddruk
maandag 15 december 2014 om 16:52
Vorige week kreeg ik weer een oproep om bloed te komen geven, dus vanmiddag heb ik me netjes gemeld. Bij de keuring bleek echter dat mijn bloeddruk te hoog was om te mogen doneren. In eerste instantie vond ik het gewoon vervelend dat ik nu niets kon doen, maar op de fiets terug begon het toch te knagen. Mijn bovendruk heb ik eigenlijk niet gezien, maar de onderdruk was 109, terwijl dat op mijn leeftijd echt rond de 80-85 zou moeten liggen.
Ik ben 28, fiets elke dag minstens 40 min op een redelijk tempo, eet over het algemeen gezond, drink doordeweeks geen alcohol, rook niet en slik sinds kort de pil niet meer. Het enige wat ik als oorzaken kan bedenken is stress en misschien (te) zout eten.
Iemand tips hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn bloeddruk zakt of moet ik het er maar op houden dat het een momentopname was?
Overigens was mijn bloeddruk bij eerdere donaties ook al wat verhoogd (onderdruk 92 en 95 wist de man van de keuring me te vertellen). Waar ik me vooral zorgen over maak, is dat mijn man en ik een kinderwens hebben in de nabije toekomst en de gevolgen van een te hoge bloeddruk bij een zwangerschap. Is het in dat geval slim om toch even naar de huisarts te gaan?
Ik ben 28, fiets elke dag minstens 40 min op een redelijk tempo, eet over het algemeen gezond, drink doordeweeks geen alcohol, rook niet en slik sinds kort de pil niet meer. Het enige wat ik als oorzaken kan bedenken is stress en misschien (te) zout eten.
Iemand tips hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn bloeddruk zakt of moet ik het er maar op houden dat het een momentopname was?
Overigens was mijn bloeddruk bij eerdere donaties ook al wat verhoogd (onderdruk 92 en 95 wist de man van de keuring me te vertellen). Waar ik me vooral zorgen over maak, is dat mijn man en ik een kinderwens hebben in de nabije toekomst en de gevolgen van een te hoge bloeddruk bij een zwangerschap. Is het in dat geval slim om toch even naar de huisarts te gaan?
dinsdag 16 december 2014 om 08:41
quote:Fauley schreef op 15 december 2014 @ 19:50:
Je kan je bloeddruk overigens waarschijnlijk ook door de doktersassistente laten meten, mocht je het echt alleen willen laten meten.
Of door de doktersassistent.
Soms is het een man, net zo als de dokter wel eens een vrouw is.
Je kan je bloeddruk overigens waarschijnlijk ook door de doktersassistente laten meten, mocht je het echt alleen willen laten meten.
Of door de doktersassistent.
Soms is het een man, net zo als de dokter wel eens een vrouw is.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
dinsdag 16 december 2014 om 09:07
quote:smulrol schreef op 15 december 2014 @ 19:01:
Ik zit bij doneren soms ook net boven de grens mag altijd wel doneren.
Ben er op eigen initiatief wel mee naar de huisarts geweest maar de uitslag van die uiterst vervelende 24 uurs meting (marteling!) is net niet erg genoeg omdat ik gedurende dag vaak genoeg een redelijk normale bloeddruk hebHoezo marteling? Ik vond het hooguit wat onhandig.
Ik zit bij doneren soms ook net boven de grens mag altijd wel doneren.
Ben er op eigen initiatief wel mee naar de huisarts geweest maar de uitslag van die uiterst vervelende 24 uurs meting (marteling!) is net niet erg genoeg omdat ik gedurende dag vaak genoeg een redelijk normale bloeddruk hebHoezo marteling? Ik vond het hooguit wat onhandig.
dinsdag 16 december 2014 om 23:11
Korte update: vandaag bij POH geweest en opnieuw bloeddruk gemeten. Was gezakt tov gister, maar onderdruk blijft te hoog 120/95). Apparaat meekregen waarmee ik de komende dagen twee keer per dag zelf moet meten en volgende week gaat de huisarts dat dan beoordelen. Het feit dat ik graag zwanger wil worden, speelt daar volgens de POH een belangrijke rol in, dus we gaan het afwachten.
Nogmaals bedankt voor jullie (eenduidige) advies
Nogmaals bedankt voor jullie (eenduidige) advies
donderdag 18 december 2014 om 18:22
quote:smulrol schreef op 18 december 2014 @ 17:56:
Ik had vandaag 160/100 vooraf aan donatie. Ik mocht wel doneren.
Hoe is het met de thuismetingen gegaan?
Nou, dat is ook stom... Ik bedoel, fijn voor jou dat je wel mocht hoor, maar gek dat de grenzen dan schijnbaar verschillend liggen!
Thuis is het op zich beter tot nu toe, 's Morgens rond de 110/80-85 en 's avonds 120/95, dus volgens mij is dat wel ok. Afwachten hoe het de komende dagen is en wat de dokter er maandag van zegt!
Ik had vandaag 160/100 vooraf aan donatie. Ik mocht wel doneren.
Hoe is het met de thuismetingen gegaan?
Nou, dat is ook stom... Ik bedoel, fijn voor jou dat je wel mocht hoor, maar gek dat de grenzen dan schijnbaar verschillend liggen!
Thuis is het op zich beter tot nu toe, 's Morgens rond de 110/80-85 en 's avonds 120/95, dus volgens mij is dat wel ok. Afwachten hoe het de komende dagen is en wat de dokter er maandag van zegt!
vrijdag 19 december 2014 om 09:04
quote:smulrol schreef op 18 december 2014 @ 19:02:
Onderdruk is volgens mij de grens 100, dus jij zat er net boven en ik net op de grens.
Ik ben ook ouder dan jij, dan zijn ze minder streng
Ohja te snel m'n conclusies getrokken...
Ochtendmetingen zijn volgens mij inderdaad netjes, dus ik denk dat de dokter het wel ok gaat vinden... Ik maak me er iig niet al te veel zorgen om (is ook goed voor m'n bloeddruk )
Onderdruk is volgens mij de grens 100, dus jij zat er net boven en ik net op de grens.
Ik ben ook ouder dan jij, dan zijn ze minder streng
Ohja te snel m'n conclusies getrokken...
Ochtendmetingen zijn volgens mij inderdaad netjes, dus ik denk dat de dokter het wel ok gaat vinden... Ik maak me er iig niet al te veel zorgen om (is ook goed voor m'n bloeddruk )
anoniem_157507 wijzigde dit bericht op 19-12-2014 09:06
Reden: Te snel verstuurd
Reden: Te snel verstuurd
% gewijzigd