Bloed prikken
zondag 23 september 2018 om 16:54
Een bloedkweek is niet hetzelfde als een bloedafname. Bloed wordt dan in een flesje gedaan en daarbij is het belangrijk dat er geen bacteriën van de huid in het flesje komen omdat dat het onderzoek kan beïnvloeden, dat heeft dus niks met jouw veiligheid te maken.
Nogmaals, de handdesinfectie kan best gedaan zijn voor jij binnen kwam. Je hoeft je écht geen zorgen te maken.
Als je hiermee blijft zitten zou ik je toch aanraden om dat aan te kaarten bij de huisarts. Niet zozeer wat er gebeurd is, want dat is volkomen normaal, maar jouw onredelijke zorgen erom want dat is echt niet gezond.
Nogmaals, de handdesinfectie kan best gedaan zijn voor jij binnen kwam. Je hoeft je écht geen zorgen te maken.
Als je hiermee blijft zitten zou ik je toch aanraden om dat aan te kaarten bij de huisarts. Niet zozeer wat er gebeurd is, want dat is volkomen normaal, maar jouw onredelijke zorgen erom want dat is echt niet gezond.
.
zondag 23 september 2018 om 17:10
Anoniem262821034 schreef: ↑23-09-2018 16:54Een bloedkweek is niet hetzelfde als een bloedafname. Bloed wordt dan in een flesje gedaan en daarbij is het belangrijk dat er geen bacteriën van de huid in het flesje komen omdat dat het onderzoek kan beïnvloeden, dat heeft dus niks met jouw veiligheid te maken.
Dank voor je uitleg. Ik weet zo goed als zeker dat zij haar handen niet heeft ontsmet. Is het erg als dat niet gebeurt is? Het idee dat bacterien verspreid zijn en je dan de huid prikt vind ik gewoon een beetje eng en niet schoon.
Normaliter ben ik niet angstig om dit soort zaken, hoor. Dus ik hoef de huisarts hier niet voor te bezoeken. Wel zal ik voortaan op tijd reageren ipv achteraf. Aangezien het me toch meer doet dan verwacht.
Nogmaals, dank. Je hebt me iets geruster gemaakt.
anoniem_106277 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 17:17
12.66% gewijzigd
zondag 23 september 2018 om 17:11
Nee, integendeel.
zondag 23 september 2018 om 17:13
Als ik zie hoeveel jij op het forum bent denk ik dat jij te veel tijd over hebt. Maar inderdaad, ik kan me beter op de uitslag richten dan hierop.Very__Cherry schreef: ↑23-09-2018 16:56Vrouw, echt. Maak je druk om de uitslag ipv om dit. Wat heb jij veel tijd over zeg, in je leven.
zondag 23 september 2018 om 17:18
In mijn ogen ging het niet hoe het hoort, nee. Zo ken ik het echt niet. Die andere ontsmetten toch ook niet voor de lol.Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑23-09-2018 17:14Nou ja, je op leest alsof er iets mis gegaan was. Maar niet dus.
zondag 23 september 2018 om 17:40
Ksenija schreef: ↑23-09-2018 17:10Dank voor je uitleg. Ik weet zo goed als zeker dat zij haar handen niet heeft ontsmet. Is het erg als dat niet gebeurt is? Het idee dat bacterien verspreid zijn en je dan de huid prikt vind ik gewoon een beetje eng en niet schoon.
Normaliter ben ik niet angstig om dit soort zaken, hoor. Dus ik hoef de huisarts hier niet voor te bezoeken. Wel zal ik voortaan op tijd reageren ipv achteraf. Aangezien het me toch meer doet dan verwacht.
Nogmaals, dank. Je hebt me iets geruster gemaakt.
Nee dat is niet erg. Zelfs als je de huid met een doekje ontsmet, wordt deze nooit 100% bacterievrij.
Denk maar aan chirurgen, die scrubben hun handen en armen tot aan de ellebogen voor een operatie, en dan nóg dragen ze steriele handschoenen uit dichte verpakkingen.
.
zondag 23 september 2018 om 17:43
Dat doen ze dan omdat de werkgever dat zo voorschrijft. Ziekenhuizen zijn liever te voorzichtig dan dat er achteraf verweten kan worden dat ze nalatig zijn geweest.
.
zondag 23 september 2018 om 17:56
Dit was niet in het ziekenhuis, maar zo'n prikpost in een medisch centrum. Al heb ik daar ook vaker geprikt. Ze dragen ook geen witte mantel dus het is wat losser allemaal. Al zou dat qua hygiëne niet uit moeten maken. Toch denk ik dat die regels er niet voor niets zijn en je beter het zekere voor het onzekere kan nemen.
Anoniem262821034
Heel erg bedankt voor je hulp. Het idee gewoon dat ze bacteriën (van andere armen) over de prikplek verspreid en dan prikte is wat eng, maar ik zal het proberen af te sluiten nu. Dank je wel, nogmaals. Ik waardeer je hulp. Omdat jij het zegt vanuit je prikwerk, vertrouw ik er meer op.
Een vriendinnetje van me gaf aan dat ze bij haar in het buitenland na het prikken 3 tot 5 minuten het watje erop houdt en daarna is het prik punt ook weer open. (Ze plakken het niet dicht met een pleister)
Plus dat de vingers van de prikdame ook enigzins ontsmet zijn als ze zo'n doekje pakt.
Anoniem262821034
Heel erg bedankt voor je hulp. Het idee gewoon dat ze bacteriën (van andere armen) over de prikplek verspreid en dan prikte is wat eng, maar ik zal het proberen af te sluiten nu. Dank je wel, nogmaals. Ik waardeer je hulp. Omdat jij het zegt vanuit je prikwerk, vertrouw ik er meer op.
Een vriendinnetje van me gaf aan dat ze bij haar in het buitenland na het prikken 3 tot 5 minuten het watje erop houdt en daarna is het prik punt ook weer open. (Ze plakken het niet dicht met een pleister)
Plus dat de vingers van de prikdame ook enigzins ontsmet zijn als ze zo'n doekje pakt.
zondag 23 september 2018 om 18:10
Anoniem262821034
Je hebt me ontzettend geholpen, eerlijk waar.
Mijn hand en arm is wat pijnlijk en tintelend nu, dit heb ik vorige x ook opgemerkt na prikken. Duurde toen een week. Er is geen bloeduitstorting of zo. Maak me er niet druk om, maar het valt me wel op. Prikken zelf ging prima. Ken jij dit?
Wat onstmetten betreft;
Ik dacht nog dat die mevrouw het wellicht vergeten is, omdat we zo aan het kletsen waren. Dan ga ik er zelfs over nadenken om het bij haar na te vragen. Maar ik begrijp je punt. Het is vooral voor mezelf lastig om hiermee te zitten. Ik blijf er dan over malen, maar normaal heb ik hier geen last van. Een naald meerdere keren gebruiken bij mij zou ik weer niet op letten en me druk maken. Al let ik de laatste tijd wat meer op hygiëne dan vroeger ivm gezondheidsklachten. Dus ergens wel begrijpelijk dat ik er zo op let. Maar nu is het genoeg.
Je hebt me ontzettend geholpen, eerlijk waar.
Mijn hand en arm is wat pijnlijk en tintelend nu, dit heb ik vorige x ook opgemerkt na prikken. Duurde toen een week. Er is geen bloeduitstorting of zo. Maak me er niet druk om, maar het valt me wel op. Prikken zelf ging prima. Ken jij dit?
Wat onstmetten betreft;
Ik dacht nog dat die mevrouw het wellicht vergeten is, omdat we zo aan het kletsen waren. Dan ga ik er zelfs over nadenken om het bij haar na te vragen. Maar ik begrijp je punt. Het is vooral voor mezelf lastig om hiermee te zitten. Ik blijf er dan over malen, maar normaal heb ik hier geen last van. Een naald meerdere keren gebruiken bij mij zou ik weer niet op letten en me druk maken. Al let ik de laatste tijd wat meer op hygiëne dan vroeger ivm gezondheidsklachten. Dus ergens wel begrijpelijk dat ik er zo op let. Maar nu is het genoeg.
zondag 23 september 2018 om 18:32
Ja kan best hoor, dat het prikplekje nog wat gevoelig is of dat het wat uitstraalt. Heb ik sinds ik plasmadonor ben ook wat meer. Is ook normaal er wordt tenslotte een (weliswaar minuscuul) wondje gemaakt, en dat moet even genezen. Zeker als je wat vaker geprikt wordt op dezelfde plek, kan er ook van binnen wat littekenweefsel komen waardoor het gevoeliger wordt.
Wat hygiëne betreft, verlies niet uit het oog dat we in Nederland zitten hè, de standaarden zijn hier al hartstikke hoog!
Wat hygiëne betreft, verlies niet uit het oog dat we in Nederland zitten hè, de standaarden zijn hier al hartstikke hoog!
.
zondag 23 september 2018 om 19:59
Nieuwe naald nog nooit meegemaakt, en ze prikken vaak mis. Prik tegenwoordig bij de assistentes van de HA, die prikken beter dan de gemiddelde prikpostverpleegkundige. Daar heb ik fors minder last van misprikken/ blauwe plekken/ zere armen. Maar qua hygiëne, nooit opgelet. Meen dat ze idd wel wat ontsmettingsmiddel over de handen doen, maar ze dragen geen handschoenen en mijn huid wordt ook niet ontsmet.
Moet regelmatig prikken, en nooit last gehad van de "slechte" hygiëne
zondag 23 september 2018 om 20:29
freya25 schreef: ↑23-09-2018 19:59Nieuwe naald nog nooit meegemaakt, en ze prikken vaak mis. Prik tegenwoordig bij de assistentes van de HA, die prikken beter dan de gemiddelde prikpostverpleegkundige. Daar heb ik fors minder last van misprikken/ blauwe plekken/ zere armen. Maar qua hygiëne, nooit opgelet. Meen dat ze idd wel wat ontsmettingsmiddel over de handen doen, maar ze dragen geen handschoenen en mijn huid wordt ook niet ontsmet.
Beiden zijn ook niet persé nodig, dus niks ‘slechte’ hygiëne aan. Als je nou eerst even het hele topic leest..
.
zondag 23 september 2018 om 20:52
.
very__cherry wijzigde dit bericht op 23-09-2018 20:55
Reden: Never mind. Parels, zwijnen etc.
Reden: Never mind. Parels, zwijnen etc.
15.81% gewijzigd
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
zondag 23 september 2018 om 21:04
Je begrijpt Freya verkeerd, die juist aan wil geven dat er niets aan de hand is.Anoniem262821034 schreef: ↑23-09-2018 20:29Beiden zijn ook niet persé nodig, dus niks ‘slechte’ hygiëne aan. Als je nou eerst even het hele topic leest..
zaterdag 6 oktober 2018 om 20:34
zaterdag 6 oktober 2018 om 20:38
Ik weet niet wat er mis is gegaan, maar als je als professional een fout met betrekking tot prikken hebt gemaakt, dan zou ik de GGD of Meldpunt Prikaccidenten raadplegen. (Meldpunt Prikaccidenten overigens alleen wanneer de organisatie waarvoor je werkt is aangesloten bij het prikpunt, anders kost het je volgens mij een paar 100 euro voor wat advies)
They say there's no harm in daydreaming, but there is. If you don't daydream your life is a nightmare.
zaterdag 6 oktober 2018 om 21:17
Day--dreamer schreef: ↑06-10-2018 20:38Ik weet niet wat er mis is gegaan, maar als je als professional een fout met betrekking tot prikken hebt gemaakt, dan zou ik de GGD of Meldpunt Prikaccidenten raadplegen. (Meldpunt Prikaccidenten overigens alleen wanneer de organisatie waarvoor je werkt is aangesloten bij het prikpunt, anders kost het je volgens mij een paar 100 euro voor wat advies)
Heb je het topic wel gelezen?
.