Bloed prikken
zondag 23 september 2018 om 15:02
Nou van alle dingen die je aan medische missers kan overkomen, vind ik dit wel het allerallerminst erg.
zondag 23 september 2018 om 15:03
Ik ben ook moeilijk te prikken, vaak 2 tot 3 keer nodig in verschillende armen. Elke keer een nieuwe plek aanprikken is telkens een nieuwe naald. En inderdaad na 2 x een collega die het overneemt. Ook streekziekenhuis.Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑23-09-2018 14:40Bij mij prikken ze meerdere keren met dezelfde naald, ben moeilijk te prikken. Handschoenen hebben ze niet aan, daar Let ik op want latex allergie.
Meestal in ons streekziekenhuis.
Maar dat mag dus niet zo?
zondag 23 september 2018 om 15:05
Uit de richtlijn ‘puncties’ van de werkgroep infectiepreventie (waarop protocollen over het algemeen gebaseerd worden):
‘Opmerking: De WIP acht desinfectie van huid of slijmvliezen voorafgaand aan vloeistoftoediening via een intradermale, intramusculaire of subcutane injectie of een venapunctie bij patiënten met een normale weerstand niet nodig, al is het wetenschappelijke bewijs hiervoor zwak (1).’
https://www.rivm.nl/dsresource?objectid ... ion=inline
‘Opmerking: De WIP acht desinfectie van huid of slijmvliezen voorafgaand aan vloeistoftoediening via een intradermale, intramusculaire of subcutane injectie of een venapunctie bij patiënten met een normale weerstand niet nodig, al is het wetenschappelijke bewijs hiervoor zwak (1).’
https://www.rivm.nl/dsresource?objectid ... ion=inline
.
zondag 23 september 2018 om 15:06
Na een paar keer neemt iemand het over, bij ons ook.gizzmo-returns schreef: ↑23-09-2018 15:03Ik ben ook moeilijk te prikken, vaak 2 tot 3 keer nodig in verschillende armen. Elke keer een nieuwe plek aanprikken is telkens een nieuwe naald. En inderdaad na 2 x een collega die het overneemt. Ook streekziekenhuis.
Maar dezelfde naald proberen vind ik niet erg, dan is het ook sneller weer voorbij. Qua hygiene lijkt het me ook niet zo erg. Als ik bij de tandarts ben peutert hij wel 100 keer met dezelfde haak in mijn vaak bloedende tandvlees.
zondag 23 september 2018 om 15:37
Ik denk ook dat het per locatie verschilt, maar ik heb zelf wel altijd geleerd met handschoenen te prikken omdat je met lichaamsvloeistoffen werkt (bloed). Vind het zelf niet moeilijker met handschoenen, ben er aan gewend.
Muntje: er zijn latexvrije handschoenen te krijgen (wordt tegenwoordig bijna standaard mee gewerkt trouwens, ik heb een latexallergie aan de handen en kan niet anders dragen. Snap niet dat ze bij jou daar niet aan doen, kun je ze om vragen evt, lijkt me).
Muntje: er zijn latexvrije handschoenen te krijgen (wordt tegenwoordig bijna standaard mee gewerkt trouwens, ik heb een latexallergie aan de handen en kan niet anders dragen. Snap niet dat ze bij jou daar niet aan doen, kun je ze om vragen evt, lijkt me).
zondag 23 september 2018 om 15:47
Maar nu weten we nog niet waar je onze hulp bij nodig hebt.
zondag 23 september 2018 om 16:00
Volgens de laatste richtlijnen hoef je helemaal niet meer te ontsmetten bij een normale weerstand.
Waar wil je mee geholpen worden?
zondag 23 september 2018 om 16:07
JonathanStrange schreef: ↑23-09-2018 15:37Ik denk ook dat het per locatie verschilt, maar ik heb zelf wel altijd geleerd met handschoenen te prikken omdat je met lichaamsvloeistoffen werkt (bloed). Vind het zelf niet moeilijker met handschoenen, ben er aan gewend.
Als je een beetje kunt prikken kom je helemaal niet in aanraking met dat bloed, en dan nog, als jouw huid intact is, wat moet die handschoen doen dan?
Ik kan me wel voorstellen dat als je het zo geleerd hebt qua gevoel, je het liever zo blijft doen, maar uit hygiënisch oogpunt is het echt niet nodig.
.
zondag 23 september 2018 om 16:16
Jij bent werkzaam in de zorg en prikt?Anoniem262821034 schreef: ↑23-09-2018 15:00Er zijn protocollen waarbij dat niet hoeft, dus kan prima.
Mijn ervaring is; eenmalig bloedafname met steriele naald dan hoeft desinfectie niet persé, bij inbrengen infuus wel, omdat dat voor langere tijd blijft zitten.
Normaal wordt het wel gedaan, dus ik begrijp niet waarom het niet zou hoeven. Ze heeft toch ook niet voor niets die ontsmettingsdoekjes liggen?
Het is anders toch niet steriel, kun je daar iets over zeggen?
Handschoenen zijn niet gebruikt, maar dat doen ze al jaren niet meer. Hoeven ze officieel ook niet meer.
Wel zouden ze handen moeten reinigen tussen patiënten door, maar denk niet dat iedereen zich eraan houdt. Deze sowieso niet.
Meen ook dat ze de naald uit de verpakking haalde en eerst op tafel legde, maar twijfel daaraan.
zondag 23 september 2018 om 16:17
Heb ik ergens medische missers genoemd? Of dat dit het ergste is?Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑23-09-2018 15:02Nou van alle dingen die je aan medische missers kan overkomen, vind ik dit wel het allerallerminst erg.
zondag 23 september 2018 om 16:18
Wat bedoel je?
zondag 23 september 2018 om 16:19
Of dit dus verkeerd gedaan is en of het "schadelijk" kan zijn. Gebeurt dit zo vaker? Het is niet steriel gedaan.
zondag 23 september 2018 om 16:21
Dat artikel gaat niet over bloedafname, toch?
Plus dat mijn weerstand niet in orde is, dat terzijde. Maar dat weet dat mens toch niet eens iemand komt prikken?
zondag 23 september 2018 om 16:22
Kan. Maar zou fijn zijn als je het uitlegt, dan heb ik er iets aan.
zondag 23 september 2018 om 16:28
zondag 23 september 2018 om 16:32
Ksenija schreef: ↑23-09-2018 16:16Jij bent werkzaam in de zorg en prikt?
Normaal wordt het wel gedaan, dus ik begrijp niet waarom het niet zou hoeven. Ze heeft toch ook niet voor niets die ontsmettingsdoekjes liggen?
Het is anders toch niet steriel, kun je daar iets over zeggen?
Handschoenen zijn niet gebruikt, maar dat doen ze al jaren niet meer. Hoeven ze officieel ook niet meer.
Wel zouden ze handen moeten reinigen tussen patiënten door, maar denk niet dat iedereen zich eraan houdt. Deze sowieso niet.
Meen ook dat ze de naald uit de verpakking haalde en eerst op tafel legde, maar twijfel daaraan.
Ik werk in de zorg en prik ja.
Ik heb de link naar de landelijke richtlijn hier gepost + een quote daaruit waarin staat dat het niet nodig is. Wat is daar dan nog niet duidelijk aan?
Als jouw weerstand dusdanig slecht is dat desinfectie écht noodzakelijk zou zijn, zou de aanvrager dat op z’n minst op het formulier vermelden. Blijkt trouwens uit je bloedbeeld dat je weerstand abnormaal/ heb je een ziekte waar dat zo bij is, of denk je dat gewoon?
.
zondag 23 september 2018 om 16:33
Ksenija schreef: ↑23-09-2018 16:28Mag ik dan weten hoe het bij jou gaat met prikken? Ze ontsmet helemaal niet, maar, zoekt ze wel de prikplek op met je handen? Als ze dat niet had gedaan, had ik me geen zorgen gemaakt. Ik ben niet zozeer bang om er ziek van te worden, maar hygiënisch is het niet. En nogmaals, zo ken ik het niet.
Volgens mij heb je geen idee wat aseptisch/ steriel werken inhoudt en maak jejezelf een beetje gek, alleen omdat het een keer anders ging dan je gewend bent.
.
zondag 23 september 2018 om 16:40
Ergens weet ik dat mijn reactie overdreven is, maar ik zit er echt een beetje mee. Maar is dit volgens jou dan in orde en steriel?Anoniem262821034 schreef: ↑23-09-2018 16:33Volgens mij heb je geen idee wat aseptisch/ steriel werken inhoudt en maak jejezelf een beetje gek, alleen omdat het een keer anders ging dan je gewend bent.
Die richtlijn is toch niet voor bloed afname? En ja, wat is een normale weerstand? Mijn gezondheid is slecht te noemen. Heb wel auto-immuun problemen o.a. En ja, als het niet nodig is dan zou toch niemand dat doen?
Kortom; ik hoef me geen zorgen te maken?
Ik verwijt de medewerkers overigens niets, maar wel mezelf. Nu val ik jullie ook nog eens lastig hiermee.
In ieder geval bedankt iedereen voor meedenken en me proberen gerust te stellen.
zondag 23 september 2018 om 16:44
Degene die de punctie verricht past handdesinfectie toe.
Desinfecteer de huid of slijmvliezen bij:
puncties bij patiënten met een sterk verminderde weerstand zoals
agranulocytopenie;
punctie van steriele lichaamsholten of organen;
bloedafname voor een bloedkweek;
het inbrengen van een drain of katheter;
operatieve ingrepen.
Opmerking: De WIP acht desinfectie van huid of slijmvliezen voorafgaand aan
vloeistoftoediening via een intradermale, intramusculaire of subcutane injectie of
een venapunctie bij patiënten met een normale weerstand niet nodig, al is het
wetenschappelijke bewijs hiervoor zwak (1).
Motivatie: Door de op de huid en slijmvliezen aanwezige micro-organismen eerst
te reduceren door middel van desinfectie
Hier staat pas hand desinfectie toe. (is niet gebeurt, weet ik zeker)
En bij bloedkweek moet je wel desinfecteren. Dus bloedafname, lijkt me.
En die motivatieregel is nu net waar ik mee zit. Dit is niet gedaan.
Desinfecteer de huid of slijmvliezen bij:
puncties bij patiënten met een sterk verminderde weerstand zoals
agranulocytopenie;
punctie van steriele lichaamsholten of organen;
bloedafname voor een bloedkweek;
het inbrengen van een drain of katheter;
operatieve ingrepen.
Opmerking: De WIP acht desinfectie van huid of slijmvliezen voorafgaand aan
vloeistoftoediening via een intradermale, intramusculaire of subcutane injectie of
een venapunctie bij patiënten met een normale weerstand niet nodig, al is het
wetenschappelijke bewijs hiervoor zwak (1).
Motivatie: Door de op de huid en slijmvliezen aanwezige micro-organismen eerst
te reduceren door middel van desinfectie
Hier staat pas hand desinfectie toe. (is niet gebeurt, weet ik zeker)
En bij bloedkweek moet je wel desinfecteren. Dus bloedafname, lijkt me.
En die motivatieregel is nu net waar ik mee zit. Dit is niet gedaan.