Blowen
vrijdag 6 juli 2018 om 12:36
Mijn vriend blowt best veel en leeft daardoor ook ongezonder (snacken, pizza, ijs etc). Opzich is het mijn zaak niet (helemaal), al heb ik er soms natuurlijk wel last van, bv van zijn stoned zijn, de geur als hij bv naar bed komt, hij draait soms een joint als ik nog aan het eten ben, wat ik al es aangaf supersmerig te vinden, hij is regelmatig bezig met draaien/roken/wiet halen wat onze intimiteit ook niet persé vergroot).
Ik heb al op verschillende manieren het gesprek erover gestart (positef, negatief, begripvol, confronterend), maar het helpt niet. Het moet natuurlijk ook uit hemzelf komen, maar hij is er van overtuigd dat hij door te blowen zijn gemoedsrust beter kan reguleren en dat het er niet leuker van wordt als hij stopt.
Hebben jullie tips hoe ik hem kan aansporen tot een gezondere leefstijl? Of hoe ik er beter mee kan leren omgaan/het los kan laten? Ik vind het moeilijk om aan te zien hoe hij zijn gezondheid verpest op allerlei vlakken (en daarmee potentieel ook onze gezamenlijke toekomst door evt kwalen/ziektes als gevolg ervan). Of zou ik het gewoon moeten loslaten en hopen dat hij ooit zelf tot inkeer komt? (en dat het dan misschien al te laat is?). Dat laatste lijkt me vrij sterk omdat hij zelf het probleem eigenlijk niet ziet en hij doet het al 25 jaar.
Ik heb al op verschillende manieren het gesprek erover gestart (positef, negatief, begripvol, confronterend), maar het helpt niet. Het moet natuurlijk ook uit hemzelf komen, maar hij is er van overtuigd dat hij door te blowen zijn gemoedsrust beter kan reguleren en dat het er niet leuker van wordt als hij stopt.
Hebben jullie tips hoe ik hem kan aansporen tot een gezondere leefstijl? Of hoe ik er beter mee kan leren omgaan/het los kan laten? Ik vind het moeilijk om aan te zien hoe hij zijn gezondheid verpest op allerlei vlakken (en daarmee potentieel ook onze gezamenlijke toekomst door evt kwalen/ziektes als gevolg ervan). Of zou ik het gewoon moeten loslaten en hopen dat hij ooit zelf tot inkeer komt? (en dat het dan misschien al te laat is?). Dat laatste lijkt me vrij sterk omdat hij zelf het probleem eigenlijk niet ziet en hij doet het al 25 jaar.
anoniem_372471 wijzigde dit bericht op 06-07-2018 13:04
0.04% gewijzigd
vrijdag 6 juli 2018 om 17:56
Er zijn wel mensen die meer dan 20 jaar dagelijks blowen en er genoeg van krijgen al denk ik dat de kans op stoppen per jaar dat je gebruikt afneemt.
Ik ken er een paar die -voor ik ze kende- echt tot hun 40e dagelijks blowden en op hun 15e begonnen waren, of iets later.
Maarrr: die zijn helemaal uit zichzelf gestopt, wel met hulp voor het echt lukte (Jellinek) omdat ze het niet meer wilden, dat passieve lamlendige hangen en niet te vergeten het kost bakken geld.
Ik heb ze pas leren kennen nadat ze gestopt waren, bij 2 vrouwen was een kinderwens de reden om helemaal te stoppen met roken/blowen/drinken.
Pas na een jaar clean te zijn durfden ze een zwangerschap aan, dus ook niet 'alleen in het weekend' maar echt nooit meer.
Ook het geld speelde vaak een rol, als je rookt en laten we zeggen voor 25,- per week blowt is dat echt veel geld alles bij elkaar.
Maar als iemand echt wil stoppen moet dat uit die persoon komen, mensen die blowen zoeken elkaar op, mensen die veel drinken ook.
Zo kunnen ze het makkelijkst weglachen dat hun gedrag niet ok is want dat wisten ze diep in hun hart al die tijd desgevraagd.
Maar men hoort als je zelf niet meer zonder kan liever iemand zeggen: blowen is beter dan kalmerende middelen. Het is een medicijn. Ik word er relaxt van (zelfmedicatie) of slaap alleen goed als ik blow.
Ook heb ik al heel vaak gehoord dat ik niet zo ongezellig moest doen in de loop van mijn leven.. vooral zo rond mijn 20e.
Maar ik val in slaap van wiet dus deed juist gezellig niet mee om wakker te blijven. En drinken doe ik ook niet om een ander zich beter te laten voelen terwijl ik geen trek heb in bier, wijn of wat dan ook. Is dat ongezellig? Dan heeft degene die dat zegt een probleem, ik niet.
TO, je vriend stopt met blowen als hij er genoeg van heeft en wellicht is dat de laatste dag op aarde voor hem. Take it or leave it..
Bespaar je de ergernis: ik heb ook mensen geschrapt omdat ze geen pest meer uitvoerden en alleen maar wazig zaten te kijken, of juist de oren van je kop af kletsen en steeds kwijt zijn wat ze wilden vertellen. Niet komen op afspraken.
Stomverbaasd en nooit hun schuld dat ze nergens langer dan een half jaar werken voor er ontslag volgt of het contract niet verlengd wordt..
Ze dringen alleen niet aan of je hun wiet op wil roken want dat is duur genoeg en altijd te snel op voor een verslaafde.