Buikpijn, voornamelijk na het eten
zondag 27 januari 2013 om 13:57
Ik heb al een tijd met enige regelmaat last van buikpijn. Verder geen drama`s ofzo, maar ik ben er nu toch eens op gaan letten. Het is een buikpijn wat lager in mijn buik, niet echt op een vaste plek. De ene keer in het midden, de andere keer meer richting mijn zij. Het is met vlagen, echt van die steken.
De laatste tijd heb ik het voornamelijk na het eten, en dan vaak als ik onregelmatig eet, of erg trek had voordat ik ging eten. Alsof m`n darmen het niet aan kunnen ofzo. Iemand enig idee wat ik eraan zou kunnen doen?
De laatste tijd heb ik het voornamelijk na het eten, en dan vaak als ik onregelmatig eet, of erg trek had voordat ik ging eten. Alsof m`n darmen het niet aan kunnen ofzo. Iemand enig idee wat ik eraan zou kunnen doen?
zondag 27 januari 2013 om 14:13
ik heb hetzelfde, vaak na het eten een zeurderig gevoel in mijn buik, bij bepaalde voedingsmiddelen (vooral 'zwaar' eten zoals pizza, pannenkoeken, groot stuk vlees enz) heb ik zelfs behoorlijke buikkramp en diarree enz.
omdat ik het in 1e plaats vooral bij zuivel had heb ik lang gedacht dat ik lactose intolerant ben, maar aangezien ik het bij
veel meer dingen had ben ik er toch eens over gaan praten met iemand.
wat blijkt: niks geen lactose, maar prikkelbare darmsyndroom.
is niet ernstig, alleen vervelend en soms erg pijnlijk....
er is ook wat voor: Buscopan, via huisarts of gewoon bij drogist.
ik had altijd lactase tabletjes maar die helpen niet meer, die buscopan is geweldig!
weet niet of je iets herkent?
omdat ik het in 1e plaats vooral bij zuivel had heb ik lang gedacht dat ik lactose intolerant ben, maar aangezien ik het bij
veel meer dingen had ben ik er toch eens over gaan praten met iemand.
wat blijkt: niks geen lactose, maar prikkelbare darmsyndroom.
is niet ernstig, alleen vervelend en soms erg pijnlijk....
er is ook wat voor: Buscopan, via huisarts of gewoon bij drogist.
ik had altijd lactase tabletjes maar die helpen niet meer, die buscopan is geweldig!
weet niet of je iets herkent?
zondag 27 januari 2013 om 14:19
zondag 27 januari 2013 om 14:48
quote:bootje_op_de_golven schreef op 27 januari 2013 @ 14:01:
Veel groenten, fruit en vezels en niet te vet eten. En dat langere tijd volhouden.
En als je twijfels hebt, overleggen met de doktersassistente of het verstandig is om een keer een afspraak te maken.
Vezels zorgen nu juist voor de prikkel in de darm. Als TO daar last van heeft, en laag in de buik na het eten klinkt als darmen, dan juist niet teveel vezels.
Probeer eens een weekje zonder graan. Mocht dat helpen kun je het aankaarten bij je ha. Je kunt bij twijfel altijd naar je ha gaan natuurlijk. Misschien ook handig om eens precies op te schrijven wát je eet en hoe laat. Kun je het later terug lezen en er misschien een patroon in ontdekken.
Veel groenten, fruit en vezels en niet te vet eten. En dat langere tijd volhouden.
En als je twijfels hebt, overleggen met de doktersassistente of het verstandig is om een keer een afspraak te maken.
Vezels zorgen nu juist voor de prikkel in de darm. Als TO daar last van heeft, en laag in de buik na het eten klinkt als darmen, dan juist niet teveel vezels.
Probeer eens een weekje zonder graan. Mocht dat helpen kun je het aankaarten bij je ha. Je kunt bij twijfel altijd naar je ha gaan natuurlijk. Misschien ook handig om eens precies op te schrijven wát je eet en hoe laat. Kun je het later terug lezen en er misschien een patroon in ontdekken.
zondag 27 januari 2013 om 14:49
maandag 28 januari 2013 om 03:38
Ik heb hetzelfde. Getest op coeliaki maar deze was .negatief, ik je het dus niet.
Wel blijft de buik zeer doen, na het eten en 's nachts.
Geen last van allergieën.
Buik rommelt erg volgens huisarts maar die zegt gewoon aan kijken.
Dus hier na een jaar nog steeds elke.dag buikpijn, soms dunne ontlasting maar nog geen idee wat het is.....
Ik houd het rood
Wel blijft de buik zeer doen, na het eten en 's nachts.
Geen last van allergieën.
Buik rommelt erg volgens huisarts maar die zegt gewoon aan kijken.
Dus hier na een jaar nog steeds elke.dag buikpijn, soms dunne ontlasting maar nog geen idee wat het is.....
Ik houd het rood
maandag 28 januari 2013 om 04:04
quote:Apatura schreef op 27 januari 2013 @ 14:20:
Eet je vaak iets met smaakversterkers (E621)?
Daar krijg ik buikpijn van.
Probeer t n week te vermijden en kijk of t dan beter wordt.
Dit dacht ik ook meteen
Ik had er vroeger ook ontzettend last van, bijna iedere keer als ik gegeten had vreselijk buikkrampen. Toen heb ik besloten niet meer met MSG te koken (alle E nummers van E620 tot E627) en nu heb ik nergens meer last van.
Nu heb ik het alleen nog maar als ik bij anderen eet en in restaurants. Maar daar kan ik mee leven (ik wil geen moeilijke gast zijn), en het bevestigt voor mij waar het aan ligt. Zo zit er bijvoorbeeld vaak MSG in pakjes en zakjes, en als er daarmee gekookt wordt krijg ik krampen.
Er is veel onduidelijkheid over de effecten van MSG, maar het negatieve effect is niet bewezen en vaak wordt het ontzettend overdreven. Goole maar eens op het "Chinese Restaurant Syndrome" Niet alleen maag- en darmklachten woden genoemd, maar ooki hoofdpijn en nekklachten. Deze e-nummers zijn gewone natuurlijke stoffen die voorkomen in oude en gefermenteerde producten (zoals schimmelkaas en andere schimmels). Maar daar kun je ook gewoon gevoelig voor zijn.
Wellicht is het het proberen waard voor jou. Voor mij heeft t ontzettend veel gescheeld.
Eet je vaak iets met smaakversterkers (E621)?
Daar krijg ik buikpijn van.
Probeer t n week te vermijden en kijk of t dan beter wordt.
Dit dacht ik ook meteen
Ik had er vroeger ook ontzettend last van, bijna iedere keer als ik gegeten had vreselijk buikkrampen. Toen heb ik besloten niet meer met MSG te koken (alle E nummers van E620 tot E627) en nu heb ik nergens meer last van.
Nu heb ik het alleen nog maar als ik bij anderen eet en in restaurants. Maar daar kan ik mee leven (ik wil geen moeilijke gast zijn), en het bevestigt voor mij waar het aan ligt. Zo zit er bijvoorbeeld vaak MSG in pakjes en zakjes, en als er daarmee gekookt wordt krijg ik krampen.
Er is veel onduidelijkheid over de effecten van MSG, maar het negatieve effect is niet bewezen en vaak wordt het ontzettend overdreven. Goole maar eens op het "Chinese Restaurant Syndrome" Niet alleen maag- en darmklachten woden genoemd, maar ooki hoofdpijn en nekklachten. Deze e-nummers zijn gewone natuurlijke stoffen die voorkomen in oude en gefermenteerde producten (zoals schimmelkaas en andere schimmels). Maar daar kun je ook gewoon gevoelig voor zijn.
Wellicht is het het proberen waard voor jou. Voor mij heeft t ontzettend veel gescheeld.
maandag 28 januari 2013 om 04:35
quote:Designed schreef op donderdag 24 januari 2013 11:05 Laat haar nakijken door een Gynaecoloog, ikzelf heb endometriose die ook pijnklachten in de bovenbuik veroorzaakte, die niet cyclusgerelateerd was en die voor enorme krampen zorgden (zo erg dat buikspieren doorscheurden tijdens aanval)
Endometriose is alleen vast te stellen door kijkoperatie (er zijn namelijk meerdere vormen dan alleen cystes)
ik zou per direct om een doorverwijzing vragen
Endometriose is alleen vast te stellen door kijkoperatie (er zijn namelijk meerdere vormen dan alleen cystes)
ik zou per direct om een doorverwijzing vragen