Burnout - wie ook?
maandag 6 oktober 2025 om 10:22
Ik heb een burnout. Al een tijdje, ik ben sinds eind maart ziek thuis. Begin september gestart met reïntegratie op het werk, en nu een flinke terugval. Vanochtend dus maar weer volledig ziekgemeld......
Zijn er hier meer mensen met een burnout die willen meekletsen in dit topic? Ik merk dat ik het soms best eenzaam vind alleen thuis. En hoewel ik een geweldige man, fantastische kinderen, lieve familie en fijne vrienden heb, begrijpen zij toch niet helemaal waar ik nu doorheen ga.
Heb jij ook een burnout, ben je overbelast of overspannen? Wees welkom om mee te schrijven!
Zijn er hier meer mensen met een burnout die willen meekletsen in dit topic? Ik merk dat ik het soms best eenzaam vind alleen thuis. En hoewel ik een geweldige man, fantastische kinderen, lieve familie en fijne vrienden heb, begrijpen zij toch niet helemaal waar ik nu doorheen ga.
Heb jij ook een burnout, ben je overbelast of overspannen? Wees welkom om mee te schrijven!
zaterdag 18 oktober 2025 om 12:24
Afgelopen week telefonisch contact gehad met leidinggevende. Dit geeft mij steeds heel veel stress, heb er dagen hoofdpijn van en sta letterlijk stram van de stress. Ben heel erg op mijn hoede en bij elke vraag die gesteld wordt gaat het in mijn hoofd van: wat zeg ik hier op of gewoon niets zeggen? Er is totaal geen vertrouwen in leidinggevende en dat maakt het moeilijk communiceren.
zaterdag 18 oktober 2025 om 12:30
Weet dat je niet verplicht ben om informatie over je ziekte te geven. Leidinggevende mag alleen vragen of je nog denkt lang ziek te zijn. De rest is aan bedrijfsarts om verslag te maken.Huilebalk schreef: ↑18-10-2025 12:24Afgelopen week telefonisch contact gehad met leidinggevende. Dit geeft mij steeds heel veel stress, heb er dagen hoofdpijn van en sta letterlijk stram van de stress. Ben heel erg op mijn hoede en bij elke vraag die gesteld wordt gaat het in mijn hoofd van: wat zeg ik hier op of gewoon niets zeggen? Er is totaal geen vertrouwen in leidinggevende en dat maakt het moeilijk communiceren.
Ik herken het wel dat je geen vertrouwen heb in Leidinggevende.
Knuffel van mij.
zaterdag 18 oktober 2025 om 12:42
Dat weet ik en ik hou het ook zeer oppervlakkig. Toch wordt er door vragen geprobeerd iets los te krijgen bij me. Tenminste dat idee heb ik. Deze telefoontjes en bezoeken aan POH en nog andere hulpverleners (hou het ivm herkennen wat vaag) kosten me bakken energie. Alhoewel ik zeker aan de POH heel veel steun heb.derooiekater schreef: ↑18-10-2025 12:30Weet dat je niet verplicht ben om informatie over je ziekte te geven. Leidinggevende mag alleen vragen of je nog denkt lang ziek te zijn. De rest is aan bedrijfsarts om verslag te maken.
Ik herken het wel dat je geen vertrouwen heb in Leidinggevende.
Knuffel van mij.
zaterdag 18 oktober 2025 om 14:27
Kan je POH je misschien helpen met een sterkt antwoord om deze leidinggevende de mond te snoeren en vragen aan de bedrijfsarts of die leidinggevende je met rust kan laten.Huilebalk schreef: ↑18-10-2025 12:42Dat weet ik en ik hou het ook zeer oppervlakkig. Toch wordt er door vragen geprobeerd iets los te krijgen bij me. Tenminste dat idee heb ik. Deze telefoontjes en bezoeken aan POH en nog andere hulpverleners (hou het ivm herkennen wat vaag) kosten me bakken energie. Alhoewel ik zeker aan de POH heel veel steun heb.
zaterdag 18 oktober 2025 om 16:27
Mijn eerste bericht moest nog goedgekeurd worden en staat daarom wat verder terug. Ik citeer het even helemaal onderaan mijn post voor wie nog wil teruglezen.
Wat een gedoe met al die leidinggevenden! Die van mij deed ook even raar, maar is nu bijgedraaid. Dat is precies gedoe wat je er niet bij kunt hebben. Ik had zelf gelukkig een heel goed gesprek met de bedrijfsarts.
Ik vind het zelf vooral moeilijk dat ik niet weet "hoe dit werkt". Wat precies de bedoeling is, wat er van me wordt verwacht, hoe het allemaal zal gaan. Ik ben niet anders gewend dan overal dwars doorheen pushen, want emoties zijn onzin, mijn lichaam is niet te vertrouwen en ik moet me niet aanstellen. Ik ben me ervan bewust dat dat allemaal anders moet, en ik vind het ook tijd voor verandering. Maar man wat is dit een proces.
Wat doen jullie zoal op een dag nu? Ik heb een periode met heel veel stress (hyperarousal zei mijn boek) gehad, waarbij ik steeds meerdere dingen tegelijk wilde doen en me overal druk om maakte. Ik moest van mijn psycholoog accepteren wat er aan de hand is (wat dat dan ook precies is) en rust nemen, ook al voelt dat ongemakkelijk. Ik ben maar gaan luisteren en na een hoop ongemak kwam er héél véél vermoeidheid. Ik heb nu nachten met 10 uur slaap en slaap soms overdag ook nog. Deze week "mag" ik weer naar mijn psycholoog (ik mocht een paar weken geen afspraak, omdat ik eerst rust moest nemen en moest accepteren), ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat.
Boek tip, voor mensen die willen weten wat er nou biologisch/medisch gezien allemaal gebeurt in je hoofd en in je lijf (mij helpt dat heel erg): "Over de kop" van Brankele Frank. Alles over cortisol, adrenaline, alle hersengebieden en hoe die op elkaar reageren. Voor mij fijn om te lezen, in hele kleine stukjes dan, want concentratie is weg.
@loulou39: Wat gebeurt er een hoop bij jou, heel veel sterkte. Hier ook ervaring met depressie, misschien is er nu ook wat overlap. Wil ik met psycholoog gaan bespreken binnenkort.
@Bo-Katan: Wat ontzettend balen dat je een slecht gesprek met de BA had, die ook ASS niet goed lijkt te begrijpen. Geen tips helaas, lijkt me heel lastig. Misschien is er advies mogelijk vanuit je hulpverlening, als je die hebt?
@Streepjesbehang: Je schreef dat je sinds maart thuis zit, en nu met reïntegreren een flinke terugval had/hebt. Hoe ziet dat er voor jou uit? Ik ben nog niet begonnen met reïntegreren en ben benieuwd hoe dat dan werkt. Als je wilt vertellen uiteraard.
@Nadinexxx: bedankt voor je lijstje en tips!
@Arriebabs: zo herkenbaar allemaal.
Wat een gedoe met al die leidinggevenden! Die van mij deed ook even raar, maar is nu bijgedraaid. Dat is precies gedoe wat je er niet bij kunt hebben. Ik had zelf gelukkig een heel goed gesprek met de bedrijfsarts.
Ik vind het zelf vooral moeilijk dat ik niet weet "hoe dit werkt". Wat precies de bedoeling is, wat er van me wordt verwacht, hoe het allemaal zal gaan. Ik ben niet anders gewend dan overal dwars doorheen pushen, want emoties zijn onzin, mijn lichaam is niet te vertrouwen en ik moet me niet aanstellen. Ik ben me ervan bewust dat dat allemaal anders moet, en ik vind het ook tijd voor verandering. Maar man wat is dit een proces.
Wat doen jullie zoal op een dag nu? Ik heb een periode met heel veel stress (hyperarousal zei mijn boek) gehad, waarbij ik steeds meerdere dingen tegelijk wilde doen en me overal druk om maakte. Ik moest van mijn psycholoog accepteren wat er aan de hand is (wat dat dan ook precies is) en rust nemen, ook al voelt dat ongemakkelijk. Ik ben maar gaan luisteren en na een hoop ongemak kwam er héél véél vermoeidheid. Ik heb nu nachten met 10 uur slaap en slaap soms overdag ook nog. Deze week "mag" ik weer naar mijn psycholoog (ik mocht een paar weken geen afspraak, omdat ik eerst rust moest nemen en moest accepteren), ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat.
Boek tip, voor mensen die willen weten wat er nou biologisch/medisch gezien allemaal gebeurt in je hoofd en in je lijf (mij helpt dat heel erg): "Over de kop" van Brankele Frank. Alles over cortisol, adrenaline, alle hersengebieden en hoe die op elkaar reageren. Voor mij fijn om te lezen, in hele kleine stukjes dan, want concentratie is weg.
@loulou39: Wat gebeurt er een hoop bij jou, heel veel sterkte. Hier ook ervaring met depressie, misschien is er nu ook wat overlap. Wil ik met psycholoog gaan bespreken binnenkort.
@Bo-Katan: Wat ontzettend balen dat je een slecht gesprek met de BA had, die ook ASS niet goed lijkt te begrijpen. Geen tips helaas, lijkt me heel lastig. Misschien is er advies mogelijk vanuit je hulpverlening, als je die hebt?
Ja heel herkenbaar! Ik heb ook verschillende collega's die dingen zeggen als: "oh wacht even jongens, mijn autisme kan hier niet tegen" en dan iets recht gaan leggen of zo. Ik zeg wel eens "Oh heb je autisme?" En dan is het altijd "haha nee joh". Waarom zou je dan iets op die manier zeggen? Je zegt toch ook niet "Hihi mijn schizofrenie vind dit even verwarrend hoor!" Ik vind het interessant. Ze weten trouwens niet van mijn ASS, op een paar na.Bo-Katan schreef: ↑08-10-2025 09:47Dit is heel herkenbaar. Ik was ook best teleurgesteld dat ik een diagnose ass kreeg na mijn vorige burn out. Het ging dus niet over en daarmee klaar. Nee, een levenslange worsteling.
Ik vond opmerkingen van bepaalde mensen als: oh ik kan ook niet tegen prikkels dus dan heb ik ook autisme of ach, iedereen is wel een beetje autistisch dan ook zo vervelend. . Wees maar blij dst je het niet hebt.
@Streepjesbehang: Je schreef dat je sinds maart thuis zit, en nu met reïntegreren een flinke terugval had/hebt. Hoe ziet dat er voor jou uit? Ik ben nog niet begonnen met reïntegreren en ben benieuwd hoe dat dan werkt. Als je wilt vertellen uiteraard.
@Nadinexxx: bedankt voor je lijstje en tips!
@Arriebabs: zo herkenbaar allemaal.
Ik was benieuwd wat je hiermee bedoelde, wat voor gesprek is er gepland, met wie en waarover? Als je wil vertellen natuurlijk, en misschien heb ik het gemist hoor.
Dinocorn schreef: ↑13-10-2025 15:14Wow wat een herkenning. Vooral hele stukken die Arriebabs schrijft had ik kunnen schrijven.
Hier nu 5 weken thuis, ook ASS, diagnose sinds 2 jaar. Een jaar geleden daarbij ook ADHD vastgesteld (@Arriebabs hebben ze bij jou gekeken naar ADHD? dingen die je schrijft herken ik vanuit mijn ADHD).
Ik wilde zeggen: "Ik heb ook een burnout", maar wat mij enorm frustreert is dat NIEMAND dat wil zeggen? Bedrijfsarts, huisarts, psycholoog. Ze zijn het allemaal eens dat ik niet moet werken, maar het woord burnout wordt angstvallig vermeden? Ik vroeg daarom bij de huisarts, omdat ik me ook (weer) depressief voel. De huisarts zei dat als ik geen medicatie wil, dat verschil niet uitmaakt.
Ik voel me moe, gestresst, depressief, overprikkeld, gefrustreerd en stom tegelijk. Mijn werk is echt het allerleukste van de wereld en ik wil heel graag weer terug, maar ik ben stuk.
Ik lees mee, maar weet niet hoe goed het lukt om op mensen te reageren.
zaterdag 18 oktober 2025 om 16:30
Trouwens ik zat te denken, zijn er mensen die interesse hebben in een whatsappgroep om laagdrempelig dagelijkse dingen te delen en je misschien wat minder alleen te voelen? Ik weet zelf niet hélemaal zeker of dat voor mij zou werken, maar misschien zou ik dat wel fijn vinden. Al vind ik dat wel even spannend qua mogelijke herkenning.
dinsdag 21 oktober 2025 om 14:49
Hoe gaat het met iedereen? Ik merk dat ik tot niets kom de laatste dagen. Allerlei plannen maar aan het eind van de dag kan ik niks afstrepen. Geef de schuld maar aan het weer: donker en regen maakt niet dat ik zin heb om een eindje te gaan wandelen. Als jullie bij de bedrijfsarts zijn geweest krijgen jullie dan een advies toegestuurd nav het gesprek? Hoe snel hebben jullie dat advies? Heb binnenkort weer afspraak maar heb het advies van het vorige gesprek nog niet.
dinsdag 21 oktober 2025 om 15:01
Hier gaat het niet vooruit helaas. Ik ben naar de huisarts geweest en krijg eerst femoston om de boel wat rustiger te krijgen omdat overgang ook meespeelt. Hopelijk kan ik beter slapen en ben ik minder overprikkeld. Duurt wel een week of 3 voor je effect merkt maar ik ben wel hoopvol.
Advies bedrijfsarts krijg je bij ons binnen een paar dagen maar in de werkomgeving. Dus ik heb het niet gelezen. Ga ik binnenkort ook niet zien, want ik wil niet inloggen.
Manager gesproken en die laat me even met rust gelukkig.
Sterkte allen.
Advies bedrijfsarts krijg je bij ons binnen een paar dagen maar in de werkomgeving. Dus ik heb het niet gelezen. Ga ik binnenkort ook niet zien, want ik wil niet inloggen.
Manager gesproken en die laat me even met rust gelukkig.
Sterkte allen.
dinsdag 21 oktober 2025 om 15:52
Ik krijg het advies van de ba ook in mijn privémail, zij maakt het verslag tijdens het gesprek zodat ik precies weet wat er in komt te staan en kan we het samen waar nodig ook nog nuanceren. Vind dat wel een heel prettige werkwijze, kom je ook niet voor verrassingen te staan.
Het lamlendige herken ik een beetje, het weer helpt zeker niet mee. Ik loop wel elke dag 5 km, weer of geen weer, maar niet elke dag van harte.
Het lamlendige herken ik een beetje, het weer helpt zeker niet mee. Ik loop wel elke dag 5 km, weer of geen weer, maar niet elke dag van harte.
dinsdag 21 oktober 2025 om 16:00
Huilebalk ik krijg het verslag van de bedrijfsarts meestal dezelfde dag nog. Maar inderdaad wel op mijn werkmail.
In deze natte donkere dagen heb ik meestal ook minder zin. Misschien wat minder plannen maken? Dan heb je ook niet het gevoel niks te hebben afgerond.
Bo-Katan fijn dat je wat rust krijgt van je leidinggevende. Heb je nog wat gehoord van de bedrijfsarts? Hopelijk heb je daar de komende weken ook even geen last van! En ik hoop voor je dat het medicijn kan helpen bij het slapen en de overprikkeling.
Dinocorn ik sla de whatsapp voor nu even over. Ik ben bang dat ik dat een te grote belasting vind, omdat ik voor mijn gevoel dan moet reageren. Een forum is toch wat laagdrempeliger.
Bij mijn reïntegratie startte ik met 2 dagen van 2 uur. Het duurde even voordat ik het gevoel had dat ik wat werk kon verzetten en toen ging ik naar 2 dagen van 3 uur. Dat ging bij de eerste 3 uur al fout: ik moest er 2 dagen van bijkomen (moe en hoofdpijn). Dus toen de volgende werkdag terug naar 2 uur, en toen weer 2 dagen in bed gelegen met o.a. hartkloppingen, duizeligheid, hoofdpijn en vermoeidheid. Dus toen aangegeven dat ik weer volledig ziekgemeld wilde worden. Volgens mijn POH is een terugval heel normaal. Fijn dat ik niet uitzonderlijk ben, maar ik schrik wel van de achteruitgang in energie. Ik heb echt weer middagdutjes nodig en kan weinig doen op een dag. Maar voor nu is het dan helaas maar zo..... Volgende week gesprek met bedrijfsarts.
Pendule hoe gaat het met jou? Ik hoop dat je nog meeleest en wat aan onze berichten hebt. Voel je vooral niet verplicht te reageren. Ik wilde je vooral even een hart onder de riem steken. Als je het prettiger vindt mag je me ook altijd een PB sturen.
Ik heb superwoman burn-out uitgelezen. Grappig geschreven en veel herkenning. Wat mij betreft een aanrader! Ik vind het wel jammer dat de reïntegratieperiode amper wordt besproken. Dat is nu net waar het dus bij mij misging, dus daar had ik wel meer over willen lezen. Heb jij veel aan het boek gehad loulou?
In deze natte donkere dagen heb ik meestal ook minder zin. Misschien wat minder plannen maken? Dan heb je ook niet het gevoel niks te hebben afgerond.
Bo-Katan fijn dat je wat rust krijgt van je leidinggevende. Heb je nog wat gehoord van de bedrijfsarts? Hopelijk heb je daar de komende weken ook even geen last van! En ik hoop voor je dat het medicijn kan helpen bij het slapen en de overprikkeling.
Dinocorn ik sla de whatsapp voor nu even over. Ik ben bang dat ik dat een te grote belasting vind, omdat ik voor mijn gevoel dan moet reageren. Een forum is toch wat laagdrempeliger.
Bij mijn reïntegratie startte ik met 2 dagen van 2 uur. Het duurde even voordat ik het gevoel had dat ik wat werk kon verzetten en toen ging ik naar 2 dagen van 3 uur. Dat ging bij de eerste 3 uur al fout: ik moest er 2 dagen van bijkomen (moe en hoofdpijn). Dus toen de volgende werkdag terug naar 2 uur, en toen weer 2 dagen in bed gelegen met o.a. hartkloppingen, duizeligheid, hoofdpijn en vermoeidheid. Dus toen aangegeven dat ik weer volledig ziekgemeld wilde worden. Volgens mijn POH is een terugval heel normaal. Fijn dat ik niet uitzonderlijk ben, maar ik schrik wel van de achteruitgang in energie. Ik heb echt weer middagdutjes nodig en kan weinig doen op een dag. Maar voor nu is het dan helaas maar zo..... Volgende week gesprek met bedrijfsarts.
Pendule hoe gaat het met jou? Ik hoop dat je nog meeleest en wat aan onze berichten hebt. Voel je vooral niet verplicht te reageren. Ik wilde je vooral even een hart onder de riem steken. Als je het prettiger vindt mag je me ook altijd een PB sturen.
Ik heb superwoman burn-out uitgelezen. Grappig geschreven en veel herkenning. Wat mij betreft een aanrader! Ik vind het wel jammer dat de reïntegratieperiode amper wordt besproken. Dat is nu net waar het dus bij mij misging, dus daar had ik wel meer over willen lezen. Heb jij veel aan het boek gehad loulou?
dinsdag 21 oktober 2025 om 16:10
Vervelend dat het op en neer gaat. Ben je nog wel aan het werk, of nu ziekgemeld? En is de orkaan in je hoofd al wat rustiger geworden? Dikke knuffel!derooiekater schreef: ↑21-10-2025 15:46Hier staat het verslag van de bedrijfsarts ook in de werkomgeving. Ik haalde die info er wel gelijk uit. Want soms werd ik nog verrasd door het verslag.
Hier gaat het op en neer.
dinsdag 21 oktober 2025 om 16:22
Nee niets van de bedrijfsarts gehoord verder. Ik laat het ook even rusten. Heb echt geen puf om in te loggen in mijn werkomgeving en het verslag te lezen. Vind dat ook een rare werkwijze maar goed.Streepjesbehang schreef: ↑21-10-2025 16:00[
Contact met manager is goed dus dat geeft wel minder stress. Ga eerst de medicatie proberen en hopen dat het helpt.
Wel de agenda leeggemaakt verder qua privé. Echter, er staat bof 1 theatervoorstelling op de agenda komende week. Wil daar wel graag naartoe maar twijfel een beetje. Stel dat ik een collega tegen kom?
Wat vervelend dat je een terugval hebt. Sterkte!
dinsdag 21 oktober 2025 om 16:43
Zou verslag zowel in privé- als werkmail krijgen maar niks gekregen. Leidinggevende zegt ook niets te hebben ontvangen. Het maakt me onzeker en achterdochtig omdat er qua werk meer speelt dan alleen mijn ziek zijn.
Misschien inderdaad minder op het to do lijstje zetten. Dit frustreert ook dat er aan het eind van de dag niks weggestreept kan worden. Wil ook een boek lezen over burn out maar ik kan me nog niet eens genoeg concentreren om iets in een tijdschrift te lezen. Het helpt me om hier te lezen dat anderen hetzelfde ervaren. De herkenning doet me goed.
Misschien inderdaad minder op het to do lijstje zetten. Dit frustreert ook dat er aan het eind van de dag niks weggestreept kan worden. Wil ook een boek lezen over burn out maar ik kan me nog niet eens genoeg concentreren om iets in een tijdschrift te lezen. Het helpt me om hier te lezen dat anderen hetzelfde ervaren. De herkenning doet me goed.
dinsdag 21 oktober 2025 om 17:08
Maar Bo-Katan, je mag toch gewoon een voorstelling bezoeken, als je daar energie voor hebt of juist van krijgt? Je hoeft niet binnen te blijven hangen hè, mijn bedrijfsarts heeft mij dat nog heel duidelijk gemaakt. En stel dat je collega’s tegenkomt, dan denken ze maar wat. Je bent niet ziek met een griep waarvoor je beter onder de wol kunt blijven liggen.
dinsdag 21 oktober 2025 om 17:25
Nee ik zit een beetje overal tussen in momenteel.Streepjesbehang schreef: ↑21-10-2025 16:10Vervelend dat het op en neer gaat. Ben je nog wel aan het werk, of nu ziekgemeld? En is de orkaan in je hoofd al wat rustiger geworden? Dikke knuffel!
dinsdag 21 oktober 2025 om 18:16
Ik snap je volledig maar jij wil beter worden en van thuis zitten word je dat niet.
Ik woon in een wijk waar meedere collega's wonen. Ze tegen komen vond ik vreselijk..
Hun gedachten was wat fijn dat rooiekater een luchtje schept.
dinsdag 21 oktober 2025 om 18:49
dinsdag 21 oktober 2025 om 18:53
missfitz schreef: ↑21-10-2025 18:49Ik heb wel moeite om tegen familie of vrienden te vertellen wat mij “mankeert” of waarom ik thuis ben. Objectief gezien heb ik namelijk helemaal niets te klagen, prima leven, goede baan, relatie stabiel. Dus voel me dan toch een aansteller, ik vermijd het onderwerp liever.
Jij ben geen aansteller zelfs de koning kan het overkomen.
dinsdag 21 oktober 2025 om 19:29
Precies dit. Ik zie het voor mezelf ook als falen.missfitz schreef: ↑21-10-2025 18:49Ik heb wel moeite om tegen familie of vrienden te vertellen wat mij “mankeert” of waarom ik thuis ben. Objectief gezien heb ik namelijk helemaal niets te klagen, prima leven, goede baan, relatie stabiel. Dus voel me dan toch een aansteller, ik vermijd het onderwerp liever.
dinsdag 21 oktober 2025 om 19:41
Wat vervelend voor je dat het zo voelt.missfitz schreef: ↑21-10-2025 18:49Ik heb wel moeite om tegen familie of vrienden te vertellen wat mij “mankeert” of waarom ik thuis ben. Objectief gezien heb ik namelijk helemaal niets te klagen, prima leven, goede baan, relatie stabiel. Dus voel me dan toch een aansteller, ik vermijd het onderwerp liever.
Ik zeg gewoon dat ik oververmoeid en overprikkeld ben, dat is ook zo. Het woord burn out gebruik ik ook liever niet hoor .

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in