Gezondheid alle pijlers

Caya - een 'nieuw' voorbehoedsmiddel

18-04-2014 16:57 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mij eeuwige zoektocht naar hormoonvrije anticonceptie stuitte ik op iets nieuws, alhans in Nederland: het caya-pessarium.

Nieuw is dit principe natuurlijk totaal niet, alleen wel erg in onbruik geraakt. Maarn u dus opnieuw in de markt gezet, onder de noemer 'natuurlijk' en (volgens mij) inspelend op de toenemende aversie tegen de pil.

Ik heb wel soortgelijke middelen gezien zoals de femcap, maar die is ten eerste veel duurder en ik hoor er niet echt enthousiaste verhalen over.

Die zullen er over deze caya ook wel niet zijn, of wellicht al wel? Ik lees het graag. Ik ga het denk ik wel proberen.
Ik ben ook helemaal niet pilmoe en gebruik hem al zo'n 20 jaar.

Sterker nog ; ik heb sinds gebruik een veel beter humeur.

Hoofdpijn in de stopweek had ik ook , maar toen kreeg ik het advies van een arts van de CSGNN/CASA om de stopweek in te korten tot 4 dagen.Sindsdien dus ook amper ongesteld.
"Ontpillen" bestaat alleen in je hoofd. als je 24 uur geen pil neemt, ben je al niet meer beschermd tegen zwangerschap omdat de hormonen uit je lichaam zijn.

Het kan wel zijn dat je menstruatie niet regelmatig is na stoppen. Dat komt niet doordat er nog "restjes hormoon" in je lichaam zitten, maar omdat je menstruatiepatroon blijkbaar niet regelmatig was om te beginnen, en de pil een namaak-ongesteldheid creëerde waardoor je dit niet merkte.

Hoofdpijn in de stopweek wordt gewoonlijk veroorzaakt door hormonale schommelingen - als je de pil doorslikt, hebt je daar geen last van. Als je geen pil neemt, ben je elke maand ongesteld met hoofdpijn.

Maak je eigen keuzes, maar wel op grond van de juiste argumenten.
Dat ligt er aan Bootje. Vergis je niet in hoeveel invloed de pil heeft op de gestel en dat moet jij toch weten als verpleegkundige. Alleen al op het gebied van hormonen doet een pil veel

Soms pakt het positief uit maar helaas hoor je steeds meer verhalen dat de pil een negatief effect heeft op je hormoonhuishouding.
Ik gebruik de persona anticonceptie sinds kort.

Dat is een soort computertje die je cyclus leert kennen en aangeeft wanneer je in je vruchtbare periode zit.

Ideaal. Ik voel me echt beter sinds ik met de pil gestopt ben.
Ik geloof zeker dat de pil veel invloed kan hebben op een mens en dat er een heleboel vrouwen zijn die last hebben van de pil.

Maar wat ik ook regelmatig zie in topics is dat alles erop afgeschoven wordt en dat vrouwen er onderling op een bepaalde manier over praten dat het haast niet anders kan of je krijgt klachten van de pil. Vrouwen zijn er heel goed in om elkaar gek te maken.

In mijn omgeving merk ik er heel erg weinig van, iedereen slikt de pil of heeft een spiraaltje en dat levert bij de meesten geen problemen op (inclusief mijzelf).
Persona is helemaal een recipe for disaster.
Als je verpleegkundige bent, bootje, dan moet je toch ook weten dat slechts 30% van de mensen die medicatie krijgt dat neemt zoals het hoort. Dus dat het alleen bij de pil is, is een fabeltje. Therapietrouw is een enorm probleem.
Overigens vind ik de pil rotzooi, maar meer door de (zeldzame) complicaties die bij (langdurig) gebruik kunnen optreden en het feit dat je het niet merkt als je menstruatie onregelmatig wordt.
Sophie, wat jij erbij haalt heeft werkelijk niks, maar dan ook niks, met het fenomeen pilmoe te maken.

Die sneer naar Bootje dat ze 'dat' zou moeten weten omdat ze verpleegkundige is slaat werkelijk kant noch wal en is uiterst onvriendelijk ook nog.

Eens met Bootje overigens, groetjes van ook een verpleegkundige.
Ik ga er maar niet op in sophietje, dat lijkt me niet zo nuttig.

*Zwaait naar Wellie*

Overigens wil ik wel zeggen dat ik niet meer professioneel in de zorg werk sinds ik arbeidsongeschikt ben geworden, maar ik hou wel mijn literatuur bij. Even om misverstanden te voorkomen.
Het was helemaal niet als sneer bedoeld, ik snapte oprecht niet waarom ze dat neerzette als ze verpleegkundige was, omdat het een van de dingen is waar we enorm tegenaan lopen in de zorg.

En ik heb nooit gezegd dat ik pilmoe ben, ik vind alleen dat er hele goede redenen zijn om de pil niet te slikken, al sta je te stuiteren om elke dag zo' ding te slikken. En aangezien het ging over dat mensen de pil niet meer willen slikken, dacht ik, ik geef mijn reden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven