Gezondheid alle pijlers

Cholesterolwaardes

13-10-2016 16:11 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bloedonderzoek gehad waarbij ook mijn cholesterol en suiker is gemeten. Daaruit kwamen de volgende uitslagen:

Alat 19U/l

Chol -Hdl ratio 2.12

Cholesterol 5.1 mmol/l

Hba1c (IFCC) 30mmol/mol

Hdl cholesterol 2.40 mmol/l

Nu probeer ik er achter te komen, de uitslag was binnen de normen, of dit ruimschoots binnen de normen is of net aan. Als ik google op Cholesterol staat er dat het <5 moet zijn. Bij mij is dat dus net erover.

Is er iemand die hier verstand van heeft? Ben wel benieuwd.. Oja, ik was niet nuchter, hoefde ook niet.
wat zegt de arts die de bloedtesten heeft aangevraagd?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Je hebt het onderzoek niet via de huisarts of zo laten doen? Als je denkt dat er iets is, zul je sowieso naar de huisarts moeten. Deze kan ze juist voor je intepreteren en aangeven of er ook echt een probleem is. Cijfers die je op internet ziet zijn natuurlijk hele algemene waarde.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Lijkt me een vraag voor de arts die je onderzoek heeft aangevraagd.
ben je een beetje hypochonder

totaal cholesterol van 5.1 is toch echt zeeeeeeeer minimaal verhoogd daar zullen ze echt niks mee doen denk ik
quote:vivajaline schreef op 13 oktober 2016 @ 16:54:

totaal cholesterol van 5.1 is toch echt zeeeeeeeer minimaal verhoogd daar zullen ze echt niks mee doen denk ikSterker nog, het is keurig! Ook de ratio en het HDL-gehalte.
quote:hamerhaai schreef op 13 oktober 2016 @ 16:26:

wat zegt de arts die de bloedtesten heeft aangevraagd?Alles is binnen de normen (staat in de op)
quote:vivajaline schreef op 13 oktober 2016 @ 16:54:

totaal cholesterol van 5.1 is toch echt zeeeeeeeer minimaal verhoogd daar zullen ze echt niks mee doen denk ik

Haha, nee ben geen hypochonder. Maar ik vind zulke dingen gewoon interessant om te weten.

Ik leef vrij bewust en vind het leuk als ik daar ook resultaat bij zie. Dat het cholesterol dan zeeeeer minimaal verhoogd is vind ik 'jammer'.
Hartstikke mooie uitslag, zeker gezien het feit dat je niet nuchter was.

Belangrijk: de normaalwaarden van internet hoeven niet hetzelfde te zijn als de normaalwaarden van het lab dat jouw bloed heeft onderzocht. Door technische verschillen zijn er vaak (kleine) verschillen tussen de laboratoria.

Cholesterol is niet alleen maar slecht: het is een onmisbare bouwstof voor allerlei belangrijke hormonen in je lichaam. Lager is dus zeker niet per sé beter.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Precies. Ik kom als normaalwaarde voor chol. Totaal tegen: <5,2 normaal dus voor jou. En het " goede" cholesterol (HDL) voor een vrouw tussen de 1,0-2,2

Idd niet nuchter. Lijkt mij ook mooi. Maar voor de fijne kneepjes aan de huisarts vragen
Dit soort uitslagen worden door huisartsen weggewuifd met een 'prima in orde' (want 1/10e boven de norm is echt heeeeeeeel minimaal)

Er zijn inderdaad verschillende standaarden (kijk maar eens naar het verschil tussen NHG en diabetesfonds etc.), maar als je uitslag echt afwijkend is, wordt daar echt wel iets mee gedaan.

Als je over die 1/10e boven de norm valt, kun je nog eens met de aanvrager in gesprek wat je er aan zou kunnen doen en of dat nodig is.
.
anoniem_6366448a2aee8 wijzigde dit bericht op 13-10-2016 18:01
Reden: mezelf gequote ipv gewijzigd...
% gewijzigd
quote:flipje2 schreef op 13 oktober 2016 @ 17:47:

Hartstikke mooie uitslag, zeker gezien het feit dat je niet nuchter was.

Belangrijk: de normaalwaarden van internet hoeven niet hetzelfde te zijn als de normaalwaarden van het lab dat jouw bloed heeft onderzocht. Door technische verschillen zijn er vaak (kleine) verschillen tussen de laboratoria.

Cholesterol is niet alleen maar slecht: het is een onmisbare bouwstof voor allerlei belangrijke hormonen in je lichaam. Lager is dus zeker niet per sé beter.Dank je wel voor je reactie. Vooral je laatste alinea wist ik echt niet.
Soyuz en tzippa thanks! Ik had die ene graag iets lager gezien. Lees wel dat het een momentopname is. Was vast net het verkeerde moment
quote:winkelfanaat schreef op 13 oktober 2016 @ 18:33:

[...]

Dank je wel voor je reactie. Vooral je laatste alinea wist ik echt niet.

Zoek bijvoorbeeld maar eens op hoe de geslachtshormonen (oestradiol, progesteron, testosteron) er uit zien. Of cortisol en aldosteron: hormonen van levensbelang.

Wordt allemaal gemaakt uit cholesterol!
quote:flipje2 schreef op 13 oktober 2016 @ 19:00:

[...]

Zoek bijvoorbeeld maar eens op hoe de geslachtshormonen (oestradiol, progesteron, testosteron) er uit zien. Of cortisol en aldosteron: hormonen van levensbelang.

Wordt allemaal gemaakt uit cholesterol!Oke! Ik dacht dat dat vanuit je hersenen geregeld werd
quote:winkelfanaat schreef op 13 oktober 2016 @ 19:22:

[...]

Oke! Ik dacht dat dat vanuit je hersenen geregeld werd Die spelen wel een rol in het regelen, maar cholesterol is de grondstof zegmaar!
En naast de genoemde hormoonproductie kan zenuwweefsel zich in enige mate herstellen/groeien en de zenuwcellen gebruiken daar vet voor. Dus een beetje vet heb je echt wel nodig.
Hallo!

Waar heb je jouw cholersterol / cholesterin test? De dokter?

Heeft iemand ervaringen met cerascreen?

Veel dank
quote:mira123 schreef op 19 oktober 2016 @ 15:53:

Hallo!

Waar heb je jouw cholersterol / cholesterin test? De dokter?

Heeft iemand ervaringen met cerascreen?

Veel dank

Waarom zou je dat willen gebruiken? Is echt hartstikke duur.

Als er iets aan de hand is kun je toch gewoon naar de huisarts?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven