Cholesterolwaardes
donderdag 13 oktober 2016 om 16:11
Ik heb een bloedonderzoek gehad waarbij ook mijn cholesterol en suiker is gemeten. Daaruit kwamen de volgende uitslagen:
Alat 19U/l
Chol -Hdl ratio 2.12
Cholesterol 5.1 mmol/l
Hba1c (IFCC) 30mmol/mol
Hdl cholesterol 2.40 mmol/l
Nu probeer ik er achter te komen, de uitslag was binnen de normen, of dit ruimschoots binnen de normen is of net aan. Als ik google op Cholesterol staat er dat het <5 moet zijn. Bij mij is dat dus net erover.
Is er iemand die hier verstand van heeft? Ben wel benieuwd.. Oja, ik was niet nuchter, hoefde ook niet.
Alat 19U/l
Chol -Hdl ratio 2.12
Cholesterol 5.1 mmol/l
Hba1c (IFCC) 30mmol/mol
Hdl cholesterol 2.40 mmol/l
Nu probeer ik er achter te komen, de uitslag was binnen de normen, of dit ruimschoots binnen de normen is of net aan. Als ik google op Cholesterol staat er dat het <5 moet zijn. Bij mij is dat dus net erover.
Is er iemand die hier verstand van heeft? Ben wel benieuwd.. Oja, ik was niet nuchter, hoefde ook niet.
donderdag 13 oktober 2016 om 16:31
Je hebt het onderzoek niet via de huisarts of zo laten doen? Als je denkt dat er iets is, zul je sowieso naar de huisarts moeten. Deze kan ze juist voor je intepreteren en aangeven of er ook echt een probleem is. Cijfers die je op internet ziet zijn natuurlijk hele algemene waarde.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 13 oktober 2016 om 16:59
donderdag 13 oktober 2016 om 17:35
quote:vivajaline schreef op 13 oktober 2016 @ 16:54:
ben je een beetje hypochonder
totaal cholesterol van 5.1 is toch echt zeeeeeeeer minimaal verhoogd daar zullen ze echt niks mee doen denk ik
Haha, nee ben geen hypochonder. Maar ik vind zulke dingen gewoon interessant om te weten.
Ik leef vrij bewust en vind het leuk als ik daar ook resultaat bij zie. Dat het cholesterol dan zeeeeer minimaal verhoogd is vind ik 'jammer'.
ben je een beetje hypochonder
totaal cholesterol van 5.1 is toch echt zeeeeeeeer minimaal verhoogd daar zullen ze echt niks mee doen denk ik
Haha, nee ben geen hypochonder. Maar ik vind zulke dingen gewoon interessant om te weten.
Ik leef vrij bewust en vind het leuk als ik daar ook resultaat bij zie. Dat het cholesterol dan zeeeeer minimaal verhoogd is vind ik 'jammer'.
donderdag 13 oktober 2016 om 17:47
Hartstikke mooie uitslag, zeker gezien het feit dat je niet nuchter was.
Belangrijk: de normaalwaarden van internet hoeven niet hetzelfde te zijn als de normaalwaarden van het lab dat jouw bloed heeft onderzocht. Door technische verschillen zijn er vaak (kleine) verschillen tussen de laboratoria.
Cholesterol is niet alleen maar slecht: het is een onmisbare bouwstof voor allerlei belangrijke hormonen in je lichaam. Lager is dus zeker niet per sé beter.
Belangrijk: de normaalwaarden van internet hoeven niet hetzelfde te zijn als de normaalwaarden van het lab dat jouw bloed heeft onderzocht. Door technische verschillen zijn er vaak (kleine) verschillen tussen de laboratoria.
Cholesterol is niet alleen maar slecht: het is een onmisbare bouwstof voor allerlei belangrijke hormonen in je lichaam. Lager is dus zeker niet per sé beter.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
donderdag 13 oktober 2016 om 17:57
donderdag 13 oktober 2016 om 17:58
Dit soort uitslagen worden door huisartsen weggewuifd met een 'prima in orde' (want 1/10e boven de norm is echt heeeeeeeel minimaal)
Er zijn inderdaad verschillende standaarden (kijk maar eens naar het verschil tussen NHG en diabetesfonds etc.), maar als je uitslag echt afwijkend is, wordt daar echt wel iets mee gedaan.
Als je over die 1/10e boven de norm valt, kun je nog eens met de aanvrager in gesprek wat je er aan zou kunnen doen en of dat nodig is.
Er zijn inderdaad verschillende standaarden (kijk maar eens naar het verschil tussen NHG en diabetesfonds etc.), maar als je uitslag echt afwijkend is, wordt daar echt wel iets mee gedaan.
Als je over die 1/10e boven de norm valt, kun je nog eens met de aanvrager in gesprek wat je er aan zou kunnen doen en of dat nodig is.
donderdag 13 oktober 2016 om 18:33
quote:flipje2 schreef op 13 oktober 2016 @ 17:47:
Cholesterol is niet alleen maar slecht: het is een onmisbare bouwstof voor allerlei belangrijke hormonen in je lichaam. Lager is dus zeker niet per sé beter.Dank je wel voor je reactie. Vooral je laatste alinea wist ik echt niet.
Cholesterol is niet alleen maar slecht: het is een onmisbare bouwstof voor allerlei belangrijke hormonen in je lichaam. Lager is dus zeker niet per sé beter.Dank je wel voor je reactie. Vooral je laatste alinea wist ik echt niet.
donderdag 13 oktober 2016 om 19:00
quote:winkelfanaat schreef op 13 oktober 2016 @ 18:33:
[...]
Dank je wel voor je reactie. Vooral je laatste alinea wist ik echt niet.
Zoek bijvoorbeeld maar eens op hoe de geslachtshormonen (oestradiol, progesteron, testosteron) er uit zien. Of cortisol en aldosteron: hormonen van levensbelang.
Wordt allemaal gemaakt uit cholesterol!
[...]
Dank je wel voor je reactie. Vooral je laatste alinea wist ik echt niet.
Zoek bijvoorbeeld maar eens op hoe de geslachtshormonen (oestradiol, progesteron, testosteron) er uit zien. Of cortisol en aldosteron: hormonen van levensbelang.
Wordt allemaal gemaakt uit cholesterol!
donderdag 13 oktober 2016 om 19:22
quote:flipje2 schreef op 13 oktober 2016 @ 19:00:
[...]
Wordt allemaal gemaakt uit cholesterol!Oke! Ik dacht dat dat vanuit je hersenen geregeld werd
[...]
Wordt allemaal gemaakt uit cholesterol!Oke! Ik dacht dat dat vanuit je hersenen geregeld werd
donderdag 13 oktober 2016 om 19:38
woensdag 19 oktober 2016 om 16:13
quote:mira123 schreef op 19 oktober 2016 @ 15:53:
Hallo!
Waar heb je jouw cholersterol / cholesterin test? De dokter?
Heeft iemand ervaringen met cerascreen?
Veel dank
Waarom zou je dat willen gebruiken? Is echt hartstikke duur.
Als er iets aan de hand is kun je toch gewoon naar de huisarts?
Hallo!
Waar heb je jouw cholersterol / cholesterin test? De dokter?
Heeft iemand ervaringen met cerascreen?
Veel dank
Waarom zou je dat willen gebruiken? Is echt hartstikke duur.
Als er iets aan de hand is kun je toch gewoon naar de huisarts?