chronisch ziek en daten
zondag 6 april 2014 om 23:06
Toch maar niet bij relaties gezet. Ik ben chronisch ziek, van de buitenkant niets te zien. Ik heb een leuke baan en op zich een leuk leven. Ten tijde van mijn vorige relatie kwam mijn ziekte naar voren. Na een paar jaar uit elkaar gegaan en nu alweer een paar jaar vrijgezel.
Ik merk dat ik toe ben aan gewoon eens een leuke date maar dat mijn ziek zijn mij tegenhoud. Ik kan lastig inschatten hoe mijn lijf op de drukte van de dag reageert. Soms is afspreken dan niet handig en moet ik afhaken. Of ik ga toch en betaal daar de rekening voor.
Verder merk ik dat ik al verder denk: wat nu als het echt n keer van nachtje samen komt al mijn medicatie moet mee enz. Waneer vertel je dat je ziek bent? Eerste date lijkt mij daarvoor niet echt geschikt. Wie heeft hiermee ervaring? Of vinden jullie dat ik er te zwaar aan til?
Ik merk dat ik toe ben aan gewoon eens een leuke date maar dat mijn ziek zijn mij tegenhoud. Ik kan lastig inschatten hoe mijn lijf op de drukte van de dag reageert. Soms is afspreken dan niet handig en moet ik afhaken. Of ik ga toch en betaal daar de rekening voor.
Verder merk ik dat ik al verder denk: wat nu als het echt n keer van nachtje samen komt al mijn medicatie moet mee enz. Waneer vertel je dat je ziek bent? Eerste date lijkt mij daarvoor niet echt geschikt. Wie heeft hiermee ervaring? Of vinden jullie dat ik er te zwaar aan til?

zondag 6 april 2014 om 23:13
Ik heb wel meteen gezegd dat ik chronisch ziek ben. Het is zwaar, je moet er rekening mee houden en een man moet het wel aankunnen.
Willen ze bij voorbaat dat al niet aan gaan, dan weet je dat meteen.
Er zijn echt wel mensen geinteresseerd in andere mensen met een aandoening.
Ook aan mij zie je niks.
Je hoeft het niet bij je eerste drankje te zeggen, soms komen dat soort dingen gewoon ter sprake.
Of als je wel blijft slapen, dan komen de medicijnen er bij kijken en kun je dan het gesprek aangaan.
Ik ben iemand die beter om kan gaan met een snelle teleurstelling, dan een late (lees: na een paar dates en elkaar leuk vinden)
Willen ze bij voorbaat dat al niet aan gaan, dan weet je dat meteen.
Er zijn echt wel mensen geinteresseerd in andere mensen met een aandoening.
Ook aan mij zie je niks.
Je hoeft het niet bij je eerste drankje te zeggen, soms komen dat soort dingen gewoon ter sprake.
Of als je wel blijft slapen, dan komen de medicijnen er bij kijken en kun je dan het gesprek aangaan.
Ik ben iemand die beter om kan gaan met een snelle teleurstelling, dan een late (lees: na een paar dates en elkaar leuk vinden)
zondag 6 april 2014 om 23:15
Ja hoor dat mag, ik heb een longziekte
Op slechte dagen kan ik soms wel nog werken maar daarna is de avond vooral nodig om bij te komen. Op hele slechte dagen lig ik veel en doe ik heel rustig aan. Dan is er op uit voor boodschappen al een hele opgave. Maar ik heb ook perioden dat ik prima mee kan komen met de rest van gezond Nederland.
Op slechte dagen kan ik soms wel nog werken maar daarna is de avond vooral nodig om bij te komen. Op hele slechte dagen lig ik veel en doe ik heel rustig aan. Dan is er op uit voor boodschappen al een hele opgave. Maar ik heb ook perioden dat ik prima mee kan komen met de rest van gezond Nederland.

zondag 6 april 2014 om 23:19
Hier ook chronisch ziek. Lekker gaan daten en het moment waarop je dit kunt vertellen zomeer dat t meteen een heel drama is, diende zich bij mij altijd vanzelf aan. Ik denk dat je er te zwaar aan tilt. Of het in ieder geval voor jezelf te groot maakt, risico is dat je date dan ook niet ontspannen is. Probeer te genieten en het juiste moment komt vanzelf
zondag 6 april 2014 om 23:20
quote:blauweruis schreef op 06 april 2014 @ 23:17:
Ja scamp daar heb je wel een goed punt, liever snel weten dan later.
Was het voor jou in het begin lastig om aan te geven waar je grenzen in energie lagen?
Dat is nog altijd lastig. Ik ga vaak over mijn grenzen heen en heb dan de dagen erna veel last.
Maar Scampman weet dat en houdt er rekening mee.
Ja scamp daar heb je wel een goed punt, liever snel weten dan later.
Was het voor jou in het begin lastig om aan te geven waar je grenzen in energie lagen?
Dat is nog altijd lastig. Ik ga vaak over mijn grenzen heen en heb dan de dagen erna veel last.
Maar Scampman weet dat en houdt er rekening mee.

zondag 6 april 2014 om 23:25
Hoi sinombre, ik heb COPD. En ik ben conditioneel een stuk achteruit gegaan ivm een jaar of twee. Gebruik veel medicatie en regelmatig prednison ed maar gelukkig geen zuurstof. De toekomst voorspellen is lastig. Ik doe veel moeite om zo gezond mogelijk te leven dat zal op de lange duur wel uitmaken.
Ik ben ook chronisch ziek.. Ik vertel het eigenlijk meteen als ik iemand leer kennen. Het komt vaak vanzelf ter sprake. Het is iets wat bij me hoort en waar ik me niet voor schaam.
Ik flap het er niet zo uit, maar vaak kom ik toch op een onderwerp waarbij mijn ziekte een rol speelt. (Studie, werk, tot laat uitgaan, sporten).
Als het zo uit komt, vertel het dan. Ik ben werkelijk nog nooit iemand tegen gekomen die er raar op reageerde. Vaak juist geïnteresseerd en begripvol. Het is dan ook klaar, diegene is er can op de hoogte en dan hebben we het er daarna niet meer zo vaak over. Het is niet zo'n 'ding'. Terwijl als je het pas veel later verteld, dan is het misschien ineens iets is wat hij niet verwacht of hard aankomt. Ik weet niet goed hoe het uit te leggen, maar hoe langer je wacht hoe 'groter' je ziekte wordt.
Ik flap het er niet zo uit, maar vaak kom ik toch op een onderwerp waarbij mijn ziekte een rol speelt. (Studie, werk, tot laat uitgaan, sporten).
Als het zo uit komt, vertel het dan. Ik ben werkelijk nog nooit iemand tegen gekomen die er raar op reageerde. Vaak juist geïnteresseerd en begripvol. Het is dan ook klaar, diegene is er can op de hoogte en dan hebben we het er daarna niet meer zo vaak over. Het is niet zo'n 'ding'. Terwijl als je het pas veel later verteld, dan is het misschien ineens iets is wat hij niet verwacht of hard aankomt. Ik weet niet goed hoe het uit te leggen, maar hoe langer je wacht hoe 'groter' je ziekte wordt.
Kun je er zelf luchtig over praten? Dan gewoon ook luchtig vertellen. Als jij er geen issue van maakt, maakt een ander dat meestal ook niet. En zo wel, dan is er ook duidelijk niets aan verloren. Zo denk ik dan althans.... Ben zelf ook chronisch ziek en ben daar nooit geheimzinnig over. Wie er niet mee om kan gaan, zoekt maar een andere gesprekspartner.
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
zondag 6 april 2014 om 23:37
Ja hoor pinkie80 dat is geen probleem. Ik merk alleen dat ik het nu ineens lastig vindt omdat de situatie zo anders is. Het hele daten is ook alweer zo lang geleden misschien dat dat het ook extra spannend maakt.
En levin5, je hebt een goed punt wachten maakt het groter. Dank je wel even een andere blik is fijn.
En levin5, je hebt een goed punt wachten maakt het groter. Dank je wel even een andere blik is fijn.
zondag 6 april 2014 om 23:44
quote:pinkie80 schreef op zondag 06 april 2014 23:25 Kun je er zelf luchtig over praten? Dan gewoon ook luchtig vertellen. Als jij er geen issue van maakt, maakt een ander dat meestal ook niet. En zo wel, dan is er ook duidelijk niets aan verloren. Zo denk ik dan althans.... Ben zelf ook chronisch ziek en ben daar nooit geheimzinnig over. Wie er niet mee om kan gaan, zoekt maar een andere gesprekspartner.
"Luchtig over praten" - haha, mooie woordspeling.
TO: Gewoon vertellen! Have fun
"Luchtig over praten" - haha, mooie woordspeling.
TO: Gewoon vertellen! Have fun
Geniet van elke dag!
zondag 6 april 2014 om 23:52