Gezondheid alle pijlers

Chronische blindedarmontsteking?

05-08-2009 23:26 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het afgelopen jaar enorm aan het rommelen met mijn gezondheid. Eind januari is mijn galblaas verwijderd, maar de klachten van voor de operatie bleven aanhouden. Het komt er eigenlijk op neer dat ik continue last heb van een zeurende pijn rechtsonder in mijn buik met scherpe steken met name als ik me inspan. Daarnaast is mijn ontlasting ontregeld (dun/breierig en vaak op een dag), ben ik vaak misselijk en heb ik minder eetlust. Ik heb meestal ook verhoging en op drukke dagen 38 of hoger en ontstekingswaarden in bloed licht verhoogd. 's Avonds heb ik vaak pijn op de plek van McBurny (van de blindedarm) Mijn huisarts dacht aan een chronische blindedarmontsteking en heeft me doorgestuurd naar de internist. Die heeft me echter met zemelen naar huis gestuurd en ziet nav CT-scan voorlopig niet een directe aanleiding voor een darmonderzoek (dus geen vermoeden van crohn of cu). Over een maand moet ik bij hem terugkomen.



Mijn vraag is nu: heeft er hier iemand ervaring met een chronische blindedarmontsteking? Ik kan er nl. weinig over vinden. En hoe verliep het bij jou?
Alle reacties Link kopieren
Hey Greenmonk



Klinkt mij ook allemaal erg bekend in de oren. Heb ook 3 jaar rondgelopen zoals jij. Ook een keer op de EHBO gezeten, maar konden niets vinden, dus zou wel iets van prikkelbare darm zijn, heb ook regelmatig last van moeilijke stoelgang, dus zou kunnen. Uiteindelijk ben ik afgelopen mei weer erg ziek geworden (tijdens vakantie in buitenland) en daar werd het uiteindelijk zo erg, dat ik wel voelde dat het NIET goed zat. Ben toen naar zkh daar gegaan en die arts gaf wel direct aan dat het mijn blindedarm was. Vreemd vond ik toen wel, dat hij geeneens een echo maakte, gewoon door voelen aan de buik, urine onderzoek en bloed onderzoek (inderdaad wel extreem verhoogde waardes), gaf hij aan het is je blindedarm. Tijdens operatie bleek dat er ook een abces bij de blinderdarm ontstaan was. Later heb ik weleens gedacht dat dat abces de grote boosdoener geweest is en niet mijn blindedarm, hoewel hij deze wel verwijderd heeft en ik vind het prima. Kan prima zonder blindedarm en kan daar dus ook geen problemen meer mee krijgen. Vervelende was natuurlijk wel dat ik in het buitenland was en dus in een vreemd ziekenhuis, grote taalbarriere, vakantie naar de knoppen etc.etc.

Kn me voorstellen dat ze niet zomaar een blindedarm verwijderen, maar ik heb zoiets van "waarom bij twijfel dat ding niet verwijderen"kan alleen maar voor problemen zorgen en je mist hem niet, maar ja kan me voorstellen dat een arts dat niet zonder meer doet.
Alle reacties Link kopieren
Hoi 2xbelle,

Ik heb begrepen dat ze liever geen operatie doen als het niet hoeft en ook al gaat het over dezelfde blindedarm, er hoeft niet altijd iets weggehaald te worden. Met een echo kunnen ze het gewoon vaak niet zien, met een CTscan waarschijnlijk wel. En die hebben ze niet in ieder ziekenhuis beschikbaar. Voorheen werd dan alles toegeschreven aan acute appendicitis en als dan bleek tijdens de operatie dat dat het toch niet was haalden ze de appendix er maar uit tegelijk met het ontstoken stuk wat ze dan tijdens de operatie zagen.

Als blijkt dat je geen acute blindedarmontsteking hebt (dus aan het wormvormig aanhangsel) is het waarschijnlijk iets wat vanzelf geneest tenzij het natuurlijk iets ergers is zoals ziekte van crohn ofzo maar dan heb je het echt alweer op een ander plek zitten (nml aan de binnenkant van de darm), en daarmee ook andere klachten.

Mijn klachten en het geleidelijk ontstaan ervan kwamen ook niet volledig overeen met klachten die bij een acute blindedarmontsteking horen.

Ze hebben me wel gezegd dat er kans is dat het een acute blindedarmontsteking zou kunnen worden want de plek ligt er precies naast en dat ik er op moet letten of ik alsnog koorts krijg en dat ik veel moet rusten.

Blijkbaar heb je geen acute blindedarmontsteking want daar kun je geen 3 jaar mee rondlopen. Je zou best de arts kunnen vragen om uitsluitsel of het geen appendicitis epiploica is.
Alle reacties Link kopieren
@see

ik ga die naam zeker laten vallen bij mijn arts!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Greenmonk,

Ben benieuwd hoe het verder met je afloopt!
Alle reacties Link kopieren
@see

ik vroeg me nog af hoeveel diclofenac en pijnstillers je slikt en wanneer je de eerste keer merkte dat het minder werd. Hoe lang heb je het toen in totaal geslikt?



ps mocht ik weer bij de internist geweest zijn dan post ik hier weer, maar heb pas 7 sept weer een afsrpaak...
Alle reacties Link kopieren
3x per dag 1 Diclovenac 50, 4x per dag 2 Paracetamol 500 en later is me nog Tramadol 50 voorgeschreven omdat ik erg veel pijn had, daarvan mocht ik 2 tot 3 per dag. Dat laatste durfde ik niet overdag te slikken, vond het wel erg veel worden... ik heb er s'avonds voor het slapen 1 genomen.

Heb nu eigenlijk hetzelfde gekregen, dus gewoon hetzelfde recept Diclovenac en Paracetamol.



Wanneer het pakje Diclovenac op was (30 stks dus 10 dgn) voelde ik me nog niet helemaal pijnloos maar was het niet meer nodig een herhaal recept te krijgen. Het is een aantal dagen daarna ook echt helemaal weggeweest. Nu een maand later blijkt dus dat ik echt rustiger aan had moeten doen aangezien ik het nu weer of nog heb. Ik dacht gewoon 'ik voel me goed dus ik kan weer alles'. Nu ga ik het proberen anders aan te pakken. Wellicht op tijd naar bed (jàk!) en minder stressen, al heb je dat laatste vaak niet zelf in de hand...

Gisteravond heb ik nog een Tramadol voor het slapen genomen anders ben ik de hele nacht wakker van de pijn, en als je dan een keer goed geslapen hebt merk je al snel verbetering. Wel wat pijnscheuten vandaag maar niet meer de hele dag. Moet mezelf wel dwingen rust te nemen wanneer het kan.

Hoe kan het dat je 7 sept pas weer een afspraak hebt? Heb je nu niet veel pijn of hoe zit het?
Alle reacties Link kopieren
volgens mij heb je wel veel meer pijn dan dat ik heb als ik dit zo lees!



Mijn pijn komt meestal in vlagen...als het dan gaat steken dan denk ik: als dit nog een uur duurt dan bel ik de dokter en wil ik naar de EHBO, maar de laatste week gaat het redelijk, omdat ik veel binnen zit vanwege mijn scriptie en dus weinig beweeg (hoe meer ik beweeg hoe meer pijn). Mei en juni waren een ramp qua pijn en in juli leek het iets rustiger te worden en trend lijkt zich door te zetten in augustus. Alleen pijn bij bewegen blijft en verhoging/koots ook, dus als mijn bloed nog steeds niet goed is wil ik dat ze blijven zoeken.



Slapen gaat bij mij wonderbaarlijk goed; als ik in bed lig dan duurt de pijn nog even, zakt dan en dan val ik in slaap (waarschijnlijk ook omdat ik niet beweeg) Het komt er op neer dat heel rustig aan doen en heel veel op bed liggen mij klachtenvrij kan maken, maar ik ben 23 en wil meer dingen doen in het leven.



Ik hoef pas 7 september terug te komen, omdat de internist vond dat ik die zemelen een maand (!) lang moest proberen. Ik heb van de huisarts wel paracetamol met codeïne gekregen voor als de pijn te erg wordt...
Alle reacties Link kopieren
Tja, je kan niet normaal functioneren als je alleen maar heel rustig aan moet doen hè! En je weet niet hoelang en waarvoor...

Denkt de arts dat je gewoon last hebt van verstopping? Dan had de pijn nu toch ook weg moeten zijn?

Bij mij begonnen de klachten met het gevoel alsof ik een verstopping zou hebben. Toen had ik er wel last van maar lag ik niet dubbel van de pijn. Maar ik eet altijd heel vezelrijk: bruin brood, vliesrijst, havermout ed dus hadden zemelen voor mij zo ie zo niets toegevoegd als ik dat had gekregen. Toevallig had ik die week ervoor een keer een witbrood gekocht dus dacht ik ook eigenlijk dat ik gewoon last van een verstoppinkje had. Uiteindelijk bleek het ook iets anders te zijn.

Als het misschien wel overgaat weet je niet of het was van rust nemen (niet bewegen, vooral blijven liggen tegen dat de pijn opkomt) of dat het van de zemelen is. Mijn advies: gewoon blijven doen wat je wilt, sporten, naar buiten etc. en zodra je meer pijn voelt gelijk terug naar de huisarts. Ik heb ook pas toen ik ouder werd (ach ja, ben ook nog maar 31) geleerd me niet meer af te laten schepen.

Ik vind trouwens als je codeine krijgt van de huisarts dat je toch meer pijn hebt dan bij een normale verstopping...
Alle reacties Link kopieren
even een update:



na een vluchtig bezoek aan de internist afspraak gemaakt voor coloscopie over een kleine maand, omdat de klachten niet zijn verminderd door de zemelen. Bloed was ook nog steeds te hoog. Ik heb weinig vragen kunnen stellen, maar vond dit ook niet heel erg; eerst maar eens dat darmonderzoek afwachten. Dan kunnen hopelijk een heleboel dingen uitgesloten worden of weet ik wat het is en kan ik er naar handelen.
Alle reacties Link kopieren
Greenmonk succes met de onderzoeken!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Voor 2 maanden terug heb ik een week in het ziekenhuis gelegen met blinde darm klachten. de pijn klachten waren vrij heftig en ben dus direct naar de eerste hulp gegaan. (we kennen de symtonen want men vader en broer hebben hem er al uit en men oom is overleden aan een geknapte blinde darm) Uit bloedonderzoek bleek dat ik voor 99 % zeker een onsteking er aan had. direct doorverwezen naar het ziekenhuis. de volgende ochtend bloed geprikt en de waarden in het bloed waren iets gezakt, toen was de conclusie dat het maar een verstopping was en zogauw ik weer iets pijn begon te voelen direct melden. om de 2 weken heb ik nu gigantisch last van wat ik dus denk de blinde darm omdat hoe ik de pijnklachten omschijf men vader en broer direct zeggen ja dat is de blinde darm. ik als dus dat je ook chronische blinde darm ontsteking kunt hebben. mogenvroeg naar de dokter en kijken wat hij ermee aan wil, ik persoonlijk heb hem er liever uit vooral doordat hij bij mijn oom is geknapt. ik hoop dat ze er wat aan gaan doen en dat ik af ben van deze akelige pijnklachten!!!
Alle reacties Link kopieren
ik wilde hier nog even laten weten dat het waarschijnlijk bij mij toch Crohn is en niet mijn blinde darm. Maandag coloscopie gehad en arts zag daar ontsteking links in het dalende deel van colon en vermoedelijk ook einde van dunne darm (wat mijn klachten rechts verklaart).



@Coennos

laat verder zoeken door een arts als je het zelf niet vertrouwt. Vooral als je bloed ook ontstekingswaardes laat zien. Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Zeg, veel sterkte met je verdere onderzoeken en het verloop hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven