Gezondheid alle pijlers

Chronische hyperventilatie

30-06-2017 17:36 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik loop al meerdere jaren met veel klachten rond waar de huisarts nooit iets voor kan vinden, oa op schildklier, B12 tekort, bloedarmoede etc. getest.

Mijn klachten zijn oa;
- tintelingen in armen, handen en benen
-druk op borst
-pijnlijke ribben
-constant opgejaagd gevoel
-weinig spierkracht
-droge mond
-tintelingen in gezicht/mond
-weinig eten/ dus afvallen
-stress zonder reden
-angst zonder reden
-veel piekeren en rare negatieve gedachten
-doemscenario's bedenken

Nu ben ik van de week in een hele nare aanval gekomen en heb ik 112 gebeld. Er is toen een hart filmpje gemaakt dat goed was en bij metingen kwam uit dat mijn CO2 gehalte heel laag was, namelijk 24. Ook mijn ademhalingsfrequentie was hoog. Het ambulance personeel wees mij op chronische hyperventilatie, wat inhoudt dat je altijd te snel ademt en dat dit allerlei soort klachten met zich mee brengt, ook alle bovengenoemde.

Nu vroeg ik mij af of iemand dit bekend voorkomt/zelf heeft ervaren? Ik hoor graag andere mensen met meer ervaring en mogelijke tips!
Ik had dat ook, vastgesteld dat ik overspannen was en tegen ern burn out aan zat. Kreeg ademhalingsoefeningen.

Toen zat ik in een zeer slechte relatie. Het is vanzelf goed gekomen, nadat ik die relatie had verbroken.

Lichamelijke klachten kunnen een gevolg zijn van mentale klachten. Dus bedenk wat er nu speelt in je leven dat de oorzaak kan zijn, en los dat op.
Bedankt voor je reactie! Ik heb zelf een angst stoornis en depressie gehad na het overlijden van mijn moeder. Echter is dit alweer een tijdje terug, heb ik medicijnen gehad en allemaal verschillende therapieën, en blijven nu de lichamelijke klachten aanwezig! Dit terwijl mijn verdriet en angst om nogmaals iemand te verliezen al sterk is verminderd!

Heb nu wel een soort gespannen of angstig gevoel, maar ik kan het niet linken aan een situatie.
Ik heb er fysio voor gehad met ademhalingstechnieken. Had er ook mee te maken dat ik standaard met open mond adem haal en vrijwel nooit met mijn neus.
Ik had dit op vrijwel het enige moment in mijn leven dat het psychisch goed met mij ging. Persoonlijk denk ik echt dat dit een lichamelijk iets was bij mij. Soms pak ik de oefeningen er in mijn hoofd nog bij of haal meer door mijn neus adem als ik merk dat ik weer vaak duizelig ben.

Is overigens alweer een jaar of 15 geleden vastgesteld.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik heb er ook last van gehad, en wat mij hielp was een combinatie van AD, sport, stoppen met roken, zeer matig met koffie en alcohol. Maar m.n. de eerste twee. Cecartherapie en mindfulness werkten averechts omdat ik daarvan te gefixeerd raak op mijn ademhaling en daardoor nog gekker ga ademhalen. Sport was fijn omdat je dan meer zuurstof nodig hebt en mijn ademhaling meer klopte bij de behoefte van mijn lichaam. Maar als je burnoutklachten hebt moet je daar wel voorzichtig mee zijn. Mss lange wandelingen?
Wat ook nog weleens wil helpen is je adem zo ver leeg laten lopen als je kan, zodat je buik helemaal leeg /ingetrokken is. Bij mij wil dat weleens zorgen dat je meer vanuit je buik gaat ademen = beter.
Hatha yoga heeft bij mij trouwens ook geholpen. Heel rustgevend, op ademhaling gericht, ik voelde me erna altijd heel ontspannen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven