Gezondheid alle pijlers

Cilinder afwijking kind

19-12-2013 21:24 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag zijn wij met onze oudste bij de oogarts geweest en is vast gesteld dat hij een cilinder afwijking heeft aan beide ogen. Een flinke ook... Hij moet aan een bril met voor zijn rechter oog een correctie van 2.75 voor de cilinder.

Allemaal geen probleem... ik heb zelf een flinke sterkte (- 5) en zonder bril/lens zie ik weinig. Maar ik ben zo nieuwsgierig wat hij ziet. Hoe ziet hij zogenoemd de wereld? Zie je wazig? Hebben dingen een ander vorm? Weet ik het.... welke ervaringsdeskundige kan mij dat vertellen? Mijn manneke van 3 weet namelijk niet het verschil en kan het natuurlijk ook niet zo goed uitleggen straks vrees ik.

Iemand die een lichtje in de duisternis kan schijnen?
Mijn ouders voelden zich ook schuldig, nergens voor nodig. Ik wist helemaal niet dat je al die details als blaadjes en lettertjes "moest" kunnen onderscheiden en mijn ouders wisten niet dat ik dat niet zag. Wees blij dat je er nu wat aan kan doen
quote:nlies schreef op 19 december 2013 @ 22:40:

[...]

Niet schuldig over voelen, je kind weet niet beter, en kan dus niet aangeven dat hij slecht ziet als hij zo klein is. Niemand heeft hem ooit verteld dat hij aparte blaadjes aan een boom kan zien, en niet een vage massa. Dus hij vond het prima om die vage massa te zien.

Heel herkenbaar, echt niet schuldig voelen hoor. Ik kwam op mijn elfde bij de schoolarts en daar moest ik ook een ogentest doen, Op de kaart stonden allemaal rondjes met een opening en ik moest zeggen waar de opening zat. Ik begreep echt niet wat ik moest doen, want ik zag de rondjes amper, dat waren een soort vlekken. Wist ik veel dat dat niet hoorde. Ik zag mijn hele leven waarschijnlijk al zo slecht.
quote:Groen_Druifje schreef op 19 december 2013 @ 22:39:

Ik heb hetzelfde als Itsme, als ik mijn bril of lenzen niet op heb of een bril/lenzen zonder cilinder (hee toevallig ook 2,75 XD) dan kan ik afstanden en dieptes minder goed inschatten. .

ik was de eerste tijd met cilinder gewoon bang om de trap af te lopen, ik kon het niet meer inschatten...

ik durf zelfs te vertellen dat ik de deurpost vastpakte als ik over de drempel wilde stappen, ik leek wel stomdronken ofzo....

en uiteindelijk kwam het goed hoor, alleen kan ik met mijn lenzen in dus niet zo goed dichtbij kijken

ik zou niet kunnen borduren bijvoorbeeld, daar zou ik dan een leesbril bij moeten pakken, maar ik borduur toch niet

thuis met de laptop draag ik geen lenzen, op het werk staat mijn scherm verder weg en draag ik ze echt wel
quote:Poffertjes schreef op 19 december 2013 @ 22:31:

[...]

Dank je wel! Mijn hoofd weet het wel, maar zo voelt het even niet....

zie de reacties hieronder, je bent niet de enige dus niet schuldig voelen

jullie wisten het beiden niet en nu wel, dus nu kan er iets aan gedaan worden
Ik heb nooit moeite gehad met de cilinder. Ik kocht een bril, zette die op en liep fluitend de deur uit. Mijn moeder flikkert overal overheen en vanaf als je verandert van bril.
Hee Itsme, wat raar ik heb ook dat ik niet "lekker" lees of priegelig werk doe met mijn bril of lenzen op. Zou dat door die cilinder komen?

Ik lees ook het liefst met heb boek of de krant haast tegen mijn gezicht aan, soms zit ik ook zo helemaal voorovergebogen aan tafel iets te doen. Puur omdat ik het dan wil doen zonder mijn lenzen en het toch goed wil kunnen zien. Ziet er werkelijk waar niet uit maar ik voel me er prima bij haha.
quote:itsme1973 schreef op 19 december 2013 @ 22:47:

en uiteindelijk kwam het goed hoor, alleen kan ik met mijn lenzen in dus niet zo goed dichtbij kijken

ik zou niet kunnen borduren bijvoorbeeld, daar zou ik dan een leesbril bij moeten pakken, maar ik borduur toch niet

Ik heb hier de laatste tijd heel erg veel last van, voor naaien etc zette ik altijd mijn bril af. Maar nu zie ik het zonder bril ook niet meer. Wilde al een leesbril aanschaffen, maar die zijn er pas vanaf +1.00. Dus nu weet ik het effe niet meer.
Is er een opticien/oogarts in de zaal?

Ik ben nu toch wel erg benieuwd wat ervoor zorgt dat we alledrie liever priegelig werk doen of lezen zonder de bril of lenzen. Hmm.
ik weet niet of he door de cilinder komt

vroeger droeg ik de bril alleen in de auto (daar zat geen cilinder in)

misschien is zoveel sterkte ook teveel om dichtbij goed te kunnen zien?

ik kan met lenzen prima veraf kijken, ook prima mijn scherm op het werk

maar mijn scherm vanuit een bepaalde hoek of op 2 meter afstand juist niet

opticien geeft aan dat als er meer dingen spelen (cilinder én sterkte) je altijd compromissen moet sluiten, het wordt nooit zo goed als alleen sterkte of cilinder volgens hem?
quote:bootje_op_de_golven schreef op 19 december 2013 @ 22:54:

Ik heb nooit moeite gehad met de cilinder. Ik kocht een bril, zette die op en liep fluitend de deur uit. Mijn moeder flikkert overal overheen en vanaf als je verandert van bril.

af en toe stelt de opticien mijn lenzen wat bij (sterkte, cilinder?)

dan durf ik geen stap te verzetten de eerste dagen
Ik heb een forse cilinder, richting 4 of 5, maar volgens de opticien is dat bij mij niet zo raar, gezien ik -16 heb.

Nooit problemen gehad met een nieuwe bril of nieuwe lenzen. Alleen dat ik zoiets had van, ja inderdaad, die nieuwe bril was toch wel nodig. Alles was weer net ff wat helderder.
Ik heb ook een cilinderafwijking, maar ik neem geen bril of lenzen met een corrigerende functie. Ik vind het wel best zo. Ik heb wel lenzen, maar alleen op sterkte.

Ik heb een paar keer zo'n cilindercorrectie in bril/lenzen gehad, maar daar kreeg ik juist erge hoofdpijn van en ik was na een half jaar nog niet gewend. Dus ik doe het maar zonder. Gaat prima.
Wat grappig dat ik hier de voorbeelden leesban de blaadjes! Dat was mijn ervaring ook toen ik opmijn 12de een bril kreeg! Jemig.... Ik zie de blaadjes scherp!

Fijn al die ervaringen! Dank jullie wel! Het wordt echt wel beter de begrijpen zo en fijn om te weten waar tegen aangelopen (haha letterlijk en figuurlijk) bij verandering of krijgen van corrigerende bril. Heb ook net wat ervaringen voorgelezen aan Pofferman!

Dank nogmaals!
Een cilindercorrectie hoeft ook niet altijd, dat hangt van de sterkte af. Ik heb een hoge cilinderafwijking, maar ook een hoge sterkte.

Ik weet niet meer hoe de opticien het precies zei, maar per punt sterkte mag een een bepaald punt aan cilinder hebben zonder daar een correctie voor nodig te hebben.
Waarom hebben zoveel mensen een visuele handicap?

Zo uit mijn hoofd ongeveer 40% vd bevolking.

Vroeger liep de helft van de bevolking met de handen voor zich uit rond? Hoe ging dat?

Heb zelf ook cilindercorrectie.
Mijn kinderen hebben allemaal flinke cilinderafwijkingen (boven de 3,5) maar functioneren prima zonder bril. Dit als reactie op hier boven ergens dat je, als je eenmaal met bril begonnen bent, je niet meer zonder zou kunnen.
ik ga absoluut niet meer de deur uit zonder mijn lenzen, sinds ik aan mijn cilinder gewend ben

ik kan me zonder lenzen alleen nog binnenshuis redden
Ik heb op dit moment een cilinder van 3 en een sterkte van -10.

Vanaf 2 jarige leeftijd al cilinder en - sterkte (wel minder toendertijd)

Zonder bril zie ik alleen wazige vlekken, dus het eerste wat ik doe zodra ik wakker wordt is bril op. Lenzen wel gehad maar kreeg ik te geïrriteerde ogen van, dus weer over op de bril.

Ook ik zette in het begin mijn bril steeds af en vergat in groep 1 de bril nog regelmatig. Gaanderweg ging dat steeds beter. Ben alleen nog steeds niet goed in diepte schatten en stap dus wel eens mis op trappen en dergelijke die ik niet goed kan zien (donkere omgeving enzovoort) Bij mij is het niet aangeboren (netvliesbeschadiging als kind door vroeggeboorte) en man heeft geen bril, dus hoop dat zoon er later ook geen nodig heeft (nu 1 jaar oud)
quote:iksnapernietsvan2 schreef op 20 december 2013 @ 02:32:

Waarom hebben zoveel mensen een visuele handicap?

Zo uit mijn hoofd ongeveer 40% vd bevolking.

Vroeger liep de helft van de bevolking met de handen voor zich uit rond? Hoe ging dat?

Heb zelf ook cilindercorrectie.Vroeger bleef men meer in zijn eigen buurt, dus dat was bekend.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven