Cilinder afwijking kind
donderdag 19 december 2013 om 21:24
Vandaag zijn wij met onze oudste bij de oogarts geweest en is vast gesteld dat hij een cilinder afwijking heeft aan beide ogen. Een flinke ook... Hij moet aan een bril met voor zijn rechter oog een correctie van 2.75 voor de cilinder.
Allemaal geen probleem... ik heb zelf een flinke sterkte (- 5) en zonder bril/lens zie ik weinig. Maar ik ben zo nieuwsgierig wat hij ziet. Hoe ziet hij zogenoemd de wereld? Zie je wazig? Hebben dingen een ander vorm? Weet ik het.... welke ervaringsdeskundige kan mij dat vertellen? Mijn manneke van 3 weet namelijk niet het verschil en kan het natuurlijk ook niet zo goed uitleggen straks vrees ik.
Iemand die een lichtje in de duisternis kan schijnen?
Allemaal geen probleem... ik heb zelf een flinke sterkte (- 5) en zonder bril/lens zie ik weinig. Maar ik ben zo nieuwsgierig wat hij ziet. Hoe ziet hij zogenoemd de wereld? Zie je wazig? Hebben dingen een ander vorm? Weet ik het.... welke ervaringsdeskundige kan mij dat vertellen? Mijn manneke van 3 weet namelijk niet het verschil en kan het natuurlijk ook niet zo goed uitleggen straks vrees ik.
Iemand die een lichtje in de duisternis kan schijnen?
donderdag 19 december 2013 om 21:30
Ik heb zelf ook een cillindrische afwijking van 2,75. Ik moet zeggen dat ik zonder lenzen vooral heel wazig zie. Heb dan ook een sterkte van -5 en -7. Ik merk niet zoveel van de cilinder. Had alleen toen mijn bril werd bijgesteld en ik een sterkere cilinder kreeg, dat voor mijn gevoel de wereld rond was. Alle deuren, ramen en muren liepen rond. Was na een paar dagen wel over.
donderdag 19 december 2013 om 21:30
Bij mij werd het uitgelegd als dat je oogbol dan op een rugbybal lijkt.
http://www.hanzekliniek.n ... -ogen/cilinder-afwijking/ heeft een betere uitleg.
Ik heb ook een flinke - dus ik zie zonder hulpmiddelen bijna niets.
http://www.hanzekliniek.n ... -ogen/cilinder-afwijking/ heeft een betere uitleg.
Ik heb ook een flinke - dus ik zie zonder hulpmiddelen bijna niets.

donderdag 19 december 2013 om 21:45
mijn zoon heeft ook plus en cilinder (ook zo fors als jouw kind)
zelf heb ik min 2 en forse cilinder
toen ik nog bij de goedkope opticien ging werd mijn cilinder niet opgemerkt
zelfs met de juiste sterkte (min-lenzen en glazen) zag ik echt niet goed
toen ik bij een goede opticien de cilinder erbij kreeg, heb ik een week moeten wennen
de inschatting is heel anders, ik reed bijvoorbeeld net langs een paaltje dat ik echt wel zag
ik merk nu dat ik zonder lenzen wel redelijk zie maar mis grijp, ik kan moeilijk afstand en diepte inschatten
dan stoot ik mijn kopje om als ik het wil pakken of loop ik tegen de openstaande deur op
als ik zonder lenzen mijn ogen om de beurt dicht doe, verplaatst hetgeen waar ik naar kijk ook heel erg, dat schijnt met die cilinder te maken te hebben
sinds ik cilinder draag gebruik ik geen pakje paracetamol per week meer en ben ik minder moe (in mijn hoofd en ogen), zonder cilinder kijken kost echt heel veel moeite
bij cilinder is het belangrijk dat je het altijd draagt (bril of lenzen) omdat niet alleen de sterkte verschilt maar dus ook de oriëntatie
ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg?
zelf heb ik min 2 en forse cilinder
toen ik nog bij de goedkope opticien ging werd mijn cilinder niet opgemerkt
zelfs met de juiste sterkte (min-lenzen en glazen) zag ik echt niet goed
toen ik bij een goede opticien de cilinder erbij kreeg, heb ik een week moeten wennen
de inschatting is heel anders, ik reed bijvoorbeeld net langs een paaltje dat ik echt wel zag
ik merk nu dat ik zonder lenzen wel redelijk zie maar mis grijp, ik kan moeilijk afstand en diepte inschatten
dan stoot ik mijn kopje om als ik het wil pakken of loop ik tegen de openstaande deur op
als ik zonder lenzen mijn ogen om de beurt dicht doe, verplaatst hetgeen waar ik naar kijk ook heel erg, dat schijnt met die cilinder te maken te hebben
sinds ik cilinder draag gebruik ik geen pakje paracetamol per week meer en ben ik minder moe (in mijn hoofd en ogen), zonder cilinder kijken kost echt heel veel moeite
bij cilinder is het belangrijk dat je het altijd draagt (bril of lenzen) omdat niet alleen de sterkte verschilt maar dus ook de oriëntatie
ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg?

donderdag 19 december 2013 om 21:50
mijn zoon geeft trouwens aan dat hij met bril ineens niet meer zo "stoffig" ziet, hij is bijna 7
en de opticien adviseert dat je de eerste 2 weken met je cilinder niet fietst (dat heeft dus met dat inschatten van afstand en diepte te maken)
zelf draag ik bij het in bed TV kijken mijn oude bril zonder cilinder
dat is geen probleem omdat ik zelf niet beweeg en alleen naar dat stilstaande beeld staar
toen ik net cilinder had durfde ik amper te lopen met mijn bril op omdat ik her idee had dat de vloer voor mijn voeten danste zeg maar
overigens bevalt mij de bril minder goed dan de lenzen, ik zie echt slechter met de bril
voor mijn zoon heb ik gevraagd naar nachtlenzen (daar is de jouwe te jong voor)
dat kan wel bij cilinder maar niet bij plusafwijking
als hij op lenzen over wil worden het dus daglenzen, tegenwoordig kan je ook zachte lens met cilinder krijgen
en de opticien adviseert dat je de eerste 2 weken met je cilinder niet fietst (dat heeft dus met dat inschatten van afstand en diepte te maken)
zelf draag ik bij het in bed TV kijken mijn oude bril zonder cilinder
dat is geen probleem omdat ik zelf niet beweeg en alleen naar dat stilstaande beeld staar
toen ik net cilinder had durfde ik amper te lopen met mijn bril op omdat ik her idee had dat de vloer voor mijn voeten danste zeg maar
overigens bevalt mij de bril minder goed dan de lenzen, ik zie echt slechter met de bril
voor mijn zoon heb ik gevraagd naar nachtlenzen (daar is de jouwe te jong voor)
dat kan wel bij cilinder maar niet bij plusafwijking
als hij op lenzen over wil worden het dus daglenzen, tegenwoordig kan je ook zachte lens met cilinder krijgen
donderdag 19 december 2013 om 21:59
[img]http://http://www.optiekvanderlinden.be ... bybal2.jpg[/img]
Hmmm plaatjes plakken lukt niet maar dit is wel een mooi plaatje en via google afbeeldingen en dan "zicht met cilinder" komen er nog wat meer plaatjes te voorschijn
Hmmm plaatjes plakken lukt niet maar dit is wel een mooi plaatje en via google afbeeldingen en dan "zicht met cilinder" komen er nog wat meer plaatjes te voorschijn
anoniem_120359 wijzigde dit bericht op 19-12-2013 22:01
Reden: plaatje plakken luktte niet
Reden: plaatje plakken luktte niet
% gewijzigd

donderdag 19 december 2013 om 22:10
mijn zoon wil absoluut zijn bril niet dragen
juf heeft aangedrongen dat hij dat wel gaat doen tijdens de les maar dat is geen optie: een cilinder draag je altijd of nooit
het verschil is zó groot dat je niet steeds kan omschakelen
dat moet je je wel realiseren voordat je aan een bril begint
waren er klachten waarom hij naar de oogarts ging?
juf heeft aangedrongen dat hij dat wel gaat doen tijdens de les maar dat is geen optie: een cilinder draag je altijd of nooit
het verschil is zó groot dat je niet steeds kan omschakelen
dat moet je je wel realiseren voordat je aan een bril begint
waren er klachten waarom hij naar de oogarts ging?
donderdag 19 december 2013 om 22:15
De reden is de test van de consultatiebureau. Bij de oogarts vanochtend was ik echt verbaasd over wat hij niet meer kon zien. Voel mij er ook schuldig over dat ik het niet eerder opgemerkt heb....
De arts gaf aan.... Niet dragen is geen optie! Dus dat volgen we op.... Hopelijk straks gewend voor hij naar school gaat.
De arts gaf aan.... Niet dragen is geen optie! Dus dat volgen we op.... Hopelijk straks gewend voor hij naar school gaat.
donderdag 19 december 2013 om 22:19

donderdag 19 december 2013 om 22:27
quote:Poffertjes schreef op 19 december 2013 @ 22:15:
De reden is de test van de consultatiebureau. Bij de oogarts vanochtend was ik echt verbaasd over wat hij niet meer kon zien. Voel mij er ook schuldig over dat ik het niet eerder opgemerkt heb....
2 van mijn kinderen kwamen prima uit de ogentest
de een bleek in groep 2 een afwijking van -3 te hebben + cilinder
de ander bleek in groep 2 een afwijking van +2 en flinke cilinder
niet schuldig over voelen, zelfs degene die het zouden moeten opvallen (test op CB) zitten er dus wel eens naast
en je kind is niet anders gewend hè. hij is niet van de ene op de andere dag half blind geworden en heeft je niet gevraagd waarom het ineens zo stoffig of donker was...
(staat er wat cru, maar je snapt wat ik bedoel, als er aanleiding was geweest had je het eerder laten testen, je wist het niet en je zoon wist ook niet beter)
niet schuldig over voelen, zelfs degene die het zouden moeten opvallen (test op CB) zitten er dus wel eens naast
en je kind is niet anders gewend hè. hij is niet van de ene op de andere dag half blind geworden en heeft je niet gevraagd waarom het ineens zo stoffig of donker was...
(staat er wat cru, maar je snapt wat ik bedoel, als er aanleiding was geweest had je het eerder laten testen, je wist het niet en je zoon wist ook niet beter)

donderdag 19 december 2013 om 22:29
quote:modepop- schreef op 19 december 2013 @ 22:19:
Ik had dit ook vroeger, ik werd naar het ziekenhuis gestuurd omdat ik erg jong was om het zelf goed uit te leggen.. je ziet wazig.. zoals dingetjes niet goed kunnen lezen of een plaatje. Wat je zoontje inderdaad zegt.. stoffig beeld.. je kunt wel álles zien maar beperkt..
het gaat om een combi van cilinder en sterkteafwijking
de sterkte maakt het stoffig, de cilinder vertekent je zicht op diepte en afstand
Ik had dit ook vroeger, ik werd naar het ziekenhuis gestuurd omdat ik erg jong was om het zelf goed uit te leggen.. je ziet wazig.. zoals dingetjes niet goed kunnen lezen of een plaatje. Wat je zoontje inderdaad zegt.. stoffig beeld.. je kunt wel álles zien maar beperkt..
het gaat om een combi van cilinder en sterkteafwijking
de sterkte maakt het stoffig, de cilinder vertekent je zicht op diepte en afstand
donderdag 19 december 2013 om 22:31
quote:itsme1973 schreef op donderdag 19 december 2013 22:27 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Poffertjes in "Cilinder afwijking kind"" class="messagelink">Poffertjes schreef op 19 december 2013 @ 22:15</a>:</b>
De arts gaf aan.... Niet dragen is geen optie! Dus dat volgen we op.... Hopelijk straks gewend voor hij naar school gaat.</div></blockquote>
(staat er wat cru, maar je snapt wat ik bedoel, als er aanleiding was geweest had je het eerder laten testen, je wist het niet en je zoon wist ook niet beter) Dank je wel! Mijn hoofd weet het wel, maar zo voelt het even niet....
De arts gaf aan.... Niet dragen is geen optie! Dus dat volgen we op.... Hopelijk straks gewend voor hij naar school gaat.</div></blockquote>
(staat er wat cru, maar je snapt wat ik bedoel, als er aanleiding was geweest had je het eerder laten testen, je wist het niet en je zoon wist ook niet beter) Dank je wel! Mijn hoofd weet het wel, maar zo voelt het even niet....
donderdag 19 december 2013 om 22:36
Mijn dochter heeft ook zo'n grote cillinderafwijking en een sterkte van +8,5 en ander oog +7.
Ze kreeg met haar 4de jaar een bril maar ze had wel vaak hoofdpijn.
Heeft vanaf haar 12de harde lenzen gekregen en dat werkt perfect voor haar.
Zij moest wel toen ze nog klein was iedere 3 maanden op controle om te controleren of haar netvlies niet losliet.
Maar alles is gelukkig goedgekomen al is een bril/lenzen natuurlijk niet altijd handig zoals met zwemmen
Ze kreeg met haar 4de jaar een bril maar ze had wel vaak hoofdpijn.
Heeft vanaf haar 12de harde lenzen gekregen en dat werkt perfect voor haar.
Zij moest wel toen ze nog klein was iedere 3 maanden op controle om te controleren of haar netvlies niet losliet.
Maar alles is gelukkig goedgekomen al is een bril/lenzen natuurlijk niet altijd handig zoals met zwemmen
donderdag 19 december 2013 om 22:39
Ik heb hetzelfde als Itsme, als ik mijn bril of lenzen niet op heb of een bril/lenzen zonder cilinder (hee toevallig ook 2,75
) dan kan ik afstanden en dieptes minder goed inschatten. Ik merk ook in heel praktische zin dat ik dan iets meer tast, met mijn vingers eerst even het glas drinken aanraak voordat ik het oppak, maar dat kan ook komen dat ik nogal slecht zie zie zonder bril en lenzen dus de wereld wordt sowieso vager.
Ik had best hoofdpijn de eerste dagen met cilinder in mijn bril, ook een tikkeltje misselijk oid en de neiging om mijn bril af te zetten, maar dit was gewoon een kwestie van wennen en er even doorheen. Kan dat je zoontje dat dus straks ook heeft.

Ik had best hoofdpijn de eerste dagen met cilinder in mijn bril, ook een tikkeltje misselijk oid en de neiging om mijn bril af te zetten, maar dit was gewoon een kwestie van wennen en er even doorheen. Kan dat je zoontje dat dus straks ook heeft.
donderdag 19 december 2013 om 22:40
quote:Poffertjes schreef op 19 december 2013 @ 22:15:
Niet schuldig over voelen, je kind weet niet beter, en kan dus niet aangeven dat hij slecht ziet als hij zo klein is. Niemand heeft hem ooit verteld dat hij aparte blaadjes aan een boom kan zien, en niet een vage massa. Dus hij vond het prima om die vage massa te zien.
Mijn jongste zusje ging naar de kleuterschool en kwam daardoor bij de schoolarts. Daar werd pas ontdekt dat ze met een oog niets ziet. Op de vraag van mijn ouders, waarom ze dat nooit gemeld had, kwam het zeer laconieke antwoord: "Moet dat dan?" en dat ging niet over het melden maar over het zien
Niet schuldig over voelen, je kind weet niet beter, en kan dus niet aangeven dat hij slecht ziet als hij zo klein is. Niemand heeft hem ooit verteld dat hij aparte blaadjes aan een boom kan zien, en niet een vage massa. Dus hij vond het prima om die vage massa te zien.
Mijn jongste zusje ging naar de kleuterschool en kwam daardoor bij de schoolarts. Daar werd pas ontdekt dat ze met een oog niets ziet. Op de vraag van mijn ouders, waarom ze dat nooit gemeld had, kwam het zeer laconieke antwoord: "Moet dat dan?" en dat ging niet over het melden maar over het zien
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
donderdag 19 december 2013 om 22:41
Ik ben benieuwd hoe je zoontje de dingen ervaart straks met bril. Ik weet dat ik toen ik op mijn tiende een bril kreeg totaal verbaasd was dat ik de blaadjes afzonderlijk van de bomen kon onderscheiden en dat ik de bakstenen structuur zag in huizen. Als je nooit beter zag, ben je niet gewend aan die details, ik heb buiten echt rond gelopen en om me heen gekeken alsof alles nieuw was haha.
donderdag 19 december 2013 om 22:42
donderdag 19 december 2013 om 22:42
TO, het had mijn verhaal kunnen zijn. Ogentest CB, doorverwijzing oogarts, forse cilinderafwijking, nooit een visusprobleem gemerkt. Inmiddels heeft zoon (nu 4) sinds een half jaar een bril. Bij de brillenzaak kon ik door een glaasje kijken om een idee te krijgen. Rechte lijnen liepen rond of scheef. Zij legde me ook uit dat het bij het leren herkennen van letters problemen zou kunnen geven: het verschil tussen een b en een h, of de letter open of dicht is. Dat idee. Vandaar ook het advies voor de 4e verjaardag een bril te nemen, dan is ie op school al helemaal gewend.
Zoon heeft nog maanden gezegd dat hij zonder bril juist beter zag. Oogarts legde dat zo uit: zijn hersenen hebben nooit de 'normale' beelden te verwerken gekregen dus moeten dat helemaal van 0 af gaan leren.
Inmiddels zegt hij met bril beter te zien. Opzetten (en ophouden!) gelukkig nooit een probleem geweest.
Wel is bij de laatste controle gebleken dat het slechtste oog toch wat lui is dus hij moet nu 3 maanden 1 uur per dag afplakken. En ook dat is geen punt, op de eerste dagen na.
Ik kan alleen geen informatie vinden of hij er overheen kan 'groeien'. Bij de volgende controle maar eens vragen.
Zoon heeft nog maanden gezegd dat hij zonder bril juist beter zag. Oogarts legde dat zo uit: zijn hersenen hebben nooit de 'normale' beelden te verwerken gekregen dus moeten dat helemaal van 0 af gaan leren.
Inmiddels zegt hij met bril beter te zien. Opzetten (en ophouden!) gelukkig nooit een probleem geweest.
Wel is bij de laatste controle gebleken dat het slechtste oog toch wat lui is dus hij moet nu 3 maanden 1 uur per dag afplakken. En ook dat is geen punt, op de eerste dagen na.
Ik kan alleen geen informatie vinden of hij er overheen kan 'groeien'. Bij de volgende controle maar eens vragen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
In memoriam AnnA_C