Gezondheid alle pijlers

CIN 3 HPV

22-01-2016 13:11 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Heel graag zou ik jullie mijn situatie voorleggen en horen hoe dit bij jullie is gegaan!

Ik ben 23 jaar en had sinds mijn 18e een spiraaltje. Deze is er een maand geleden uitgehaald. Ik mocht zelf meekijken en zag tijdens het hele gebeuren een plekje zitten. Aangezien niemand er iets van zei dacht ik dat het wel goed zou zitten (ik bekijk namelijk niet dagelijks de binnenkant van vagina's en zij wel). Ik kreeg ook gelijk een uitstrijkje omdat seks soms pijnlijk was en ik last van contactbloedingen had, zoals ze dat zo mooi noemen.

De uitslag van dit uitstrijkje was Pap 3a plus het HPV virus. Ik heb toen een lisexcisie ondergaan waarbij al het weefsel is weggenomen (zonder narcose btw wat ik nog best aardig te doen vond). De gynaecoloog verwachtte dat het een matige afwijking zou zijn.

Nu vanochtend de uitslag, CIN III, ofterwijl ernstig afwijkende cellen. Ook mijn hpv virus behoorde bij de soort die kanker kan veroorzaken.

Ik had me verslapen dus dit nieuws was mijn wekker. Nouja gelijk goed wakker was ik wel

Nu zei ze dat het het voorstadium van baarmoederhalskanker is, nog geen echte kanker dus, plus dat de patholoog dacht dat ze alles verwijderd hadden. Ik ben gelijk na het onderzoek gestopt met roken om ervoor te zorgen dat mijn lichaam het virus beter op kan gaan ruimen en het de beste kans te geven.

Nu moet ik 6 maanden wachten op een volgend uitstrijkje, maar dat vind ik best vervelend.

Wie heeft dit ook gehad en kan mij geruststellen?? Hoe groot is de kans dat je na een half jaar gewoon weer rustig pap 1 hebt?

Mijn lief en ik willen graag kindjes uiteindelijk dus al dit geklooi in mijn speciale plekje staat me niet zo aan!

Alvast bedankt voor de reacties!
Ik heb het ook gehad. Pap 3A, CIN3, half jaar en jaar later weer PAP1 (ik moet ook weer eens gaan, bedenk ik me nu, voor controle).

Ik ben er ook behoorlijk van geschrokken, maar ze heeft wel gelijk, het is een VOORSTADIUM van kanker en dat kan zelfs ook gewoon weer 'normaal' worden, zonder dat er ooit een ingreep gedaan is.

Wat jij nu hebt is ernstige dysplasie, dat betekent dat je cellen hebt die heel anders zijn dan hoe ze zouden moeten zijn. Het volgende stapje (als je lichaam het niet zelf gaat aanvallen) is dat je 'carcinoma in situ' krijgt, waarbij de cellen inmiddels kankercellen zijn, máár er is geen ingroei in het weefsel, met andere woorden: als je op dat moment de cellen verwijdert, heb je nog steeds geen kanker. Om van kanker te spreken moet het namelijk, zoals we dat noemen, invasief groeien. Dat doet het bij carcinoma in situ nog niet. Pas DAARNA spreek je van een carcinoom, ofwel kanker.

Het waren dus nog géén kankercellen en er zit eigenlijk nog een soort tussenstapje tussen die twee. Je hoeft je dus in principe geen zorgen te maken. Het blijft wel zo dat ze van tevoren niet goed kunnen voorspellen wie er toch weer een afwijkende PAP/CIN-uitslag krijgt en wie niet, maar het helpt in ieder geval om niet te roken, dus dat heb je alvast goed gedaan! Dat zou ik vol blijven houden.

Overigens heeft een lisexcisie in principe geen gevolgen voor je vruchtbaarheid of zwangerschappen, bij meerdere lisexcisies krijg je uiteindelijk wel een kinderwensgesprekje, omdat je op een bepaald moment niet wil dat de baarmoedermond korter wordt. Daar hoef je nu echter echt nog niet bang voor te zijn.
Hoi Snorkel,

Ik kan je misschien geruststellen. Ik heb vorig jaar rond juni dezelfde uitslag gekregen. Ook een PAP3 a CIN lll. Ook ik ben erg geschrokken destijds. Na een lis behandeling ook 6 maanden moeten wachten om vervolgens weer een uitstrijkje te moeten doen. Eind december heeft dit plaatsgevonden en al snel met goed nieuws! PAP1! Ook mijn gynacoloog heeft me verzekerd dat het na een eenmalige behandeling geen invloed heeft op je kinderwens. En heb dus groen licht gekregen om dit jaar onze wens hopelijk in vervulling te kunnen laten gaan.

succes en sterkte en probeer niet te veel zorgen te maken!
Dank jullie voor de reacties, dat helpt Ik denk dat mijn gynaecoloog een scare tactic ofzo gebruikte want hij had het direct over baarmoederhalsamputatie als het vaker terug zou komen en het in gevaar komen van onze kinderwens. Dit is mijn eerste (afwijkende) uitstrijkje dus we schrokken inderdaad wel.

Ik ga het rustig afwachten en hopelijk heb ik over een half jaar net als jullie goed nieuws Thnx dames!
Hoe is het nu?
We don't see things as they are we see things as we are
Hoi Snorkel

Hier n beetje hetzelfde...8 dec stond de huisarts aan mijn deur...afwijkend uitstrijkje pap4. Vorige week maandag ziekenhuis colposcopie gehad en weefsel weg genomen. Nu wachten op de uitslag op 2 jan. Ben wel wat gerustgesteld want vond ze in het ziekenhuis niet doen alsof het heel ernstig is. 2 jan krijg ik n vervolg afspraak voor het verwijderen van al het weefsel.

Gr

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven