Gezondheid alle pijlers

Colpscopie

13-04-2016 19:07 17 berichten
Heeft iemand ervaring met Colposcopie?

Het is niet naar aanleiding van een afwijkend uitstrijkje maar nav contactbloedingen. Een soa is al uitgesloten.
Wat wil je weten?
Of het pijnlijk is en of ze op deze manier ook een evt wondje kunnen constateren.

Als ik het zo lees lijkt het erop dat verkeerde cellen worden uitgesloten.
Sorry, ik wilde mijn bericht wijzigen, maar lukt niet, steeds een foutmelding.

Ik heb het verkeerd gelezen, dacht dat je een ander onderzoek bedoelde. Hier kan ik je helaas niet mee helpen, een ander vast wel zo meteen.
Alle reacties Link kopieren
Niet zelf ervaring, wel bij familie.

Het laxeermiddel dat je vooraf moet drinken, schijnt niet zo lekker te zijn. De coloscopie zelf is niet pijnlijk.
Power to the people
quote:Galileo schreef op 13 april 2016 @ 19:17:

Niet zelf ervaring, wel bij familie.

Het laxeermiddel dat je vooraf moet drinken, schijnt niet zo lekker te zijn. De coloscopie zelf is niet pijnlijk.Jij maakt dezelfde fout als ik deed, het gaat niet om een darmonderzoek!
Colposcopie is in de gynaecologie een onderzoekstechniek waarbij de baarmoedermond (portio van de cervix uteri) wordt geïnspecteerd met een 10-20x vergrotende binoculaire stereomicroscoop. Hierdoor worden ook kleine afwijkingen makkelijk gezien en kunnen deze zo nodig gericht worden gebiopteerd, aldus wikipedia
Ik vond het niet pijnlijk. De vloeistof die ze gebruikten als contrast prikte een beetje, meer niet. Nav de colposcopie werd besloten om een lis te doen. Daar werd ik voor verdoofd, die prikken waren ongemakkelijk. Maar echt pijn deed het niet. Sterkte!
Haha geeft niet. Bedankt voor jullie moeite:)
Ik heb het ooit laten doen wegens verdachte cellen die gevonden werden na een uitstrijkje.

Pijnlijk was het niet, hooguit vervelend.

Eerst werd een kleuring gedaan om de cellen te zien, daarna nam ze een biopsie. Ze zette een soort mini-klemmetje (denk ik) op de plaats van de verdachte cellen en vroeg me om te hoesten. Door die plotse beweging scheurde er een stukje weefsel af. Dat werd zo'n drie tal keer herhaald.
quote:lilapie schreef op 13 april 2016 @ 19:52:

Eerst werd een kleuring gedaan om de cellen te zien, daarna nam ze een biopsie. Ze zette een soort mini-klemmetje (denk ik) op de plaats van de verdachte cellen en vroeg me om te hoesten. Door die plotse beweging scheurde er een stukje weefsel af. Dat werd zo'n drie tal keer herhaald.Wat ze doen is een soort 'hapje' (biopt) nemen van een stukje weefsel van de baarmoedermond. Ze laten je hoesten als afleidingsmanoeuvre, op datzelfde moment wordt het hapje genomen (dat komt niet door jouw beweging, maar dit doet de arts uiteraard zelf). Dit kan gevoelig zijn en op die manier voel je er niets of minder van.
Dus het onderzoek zelf valt wel mee.

Jullie hebben dit onderzoek gehad nav een afwijkend uitstrijkje. Dat heb ik dan weer niet.

Was alles weer goed na deze behandeling?
quote:Ademes schreef op 13 april 2016 @ 19:23:

Ik vond het niet pijnlijk. De vloeistof die ze gebruikten als contrast prikte een beetje, meer niet. Nav de colposcopie werd besloten om een lis te doen. Daar werd ik voor verdoofd, die prikken waren ongemakkelijk. Maar echt pijn deed het niet. Sterkte!Hier precies hetzelfde meegemaakt. Pijn deed het niet en beide ingrepen gaan heel snel, je hoeft je geen zorgen te maken.
Wordt een lis dan na de coloscopie direct uitgevoerd?
quote:Uncharted schreef op 13 april 2016 @ 20:09:

[...]

Wat ze doen is een soort 'hapje' (biopt) nemen van een stukje weefsel van de baarmoedermond. Ze laten je hoesten als afleidingsmanoeuvre, op datzelfde moment wordt het hapje genomen (dat komt niet door jouw beweging, maar dit doet de arts uiteraard zelf). Dit kan gevoelig zijn en op die manier voel je er niets of minder van. Oh wat grappig dat wist ik niet.
quote:Niceday76 schreef op 14 april 2016 @ 08:39:

Wordt een lis dan na de coloscopie direct uitgevoerd?Bij mij wel. Ik had geen afwijkend uitstrijkje maar wel tussentijdse bloedingen. Het daarvoor verantwoordelijke stukje weefsel werd meteen weggehaald. Ach, was ik meteen klaar!
Dat lijkt mij ook prettig.

Nu heb ik net gehoord dat ik toch eerst een uitstrijkje moet laten maken voordat dit onderzoek wordt uitgevoerd. Gaan ook weer een paar weken overheen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven