Gezondheid alle pijlers

COPD en andere longaandoeningen.

28-07-2016 23:55 709 berichten
Sinds een aantal jaren ben ik bekend met COPD en longemfyseem. Ik sta onder controle van de huisarts en de longarts. Gebruik 2 verschillende puffers en een antibioticum die ik continue moet slikken, dus geen kuur.

Gisteren weer op controle en wat ik juist niet verwacht had was dat ik weer gedaald was bij de longfunctietest. Van 71 naar 62 in nog geen 4 maanden. Wel regelmatig bloed gezien bij het sputum maar dat was vorig jaar ook en toen was er ook niets te zien.

Nu vermoed de longarts dat er ook iets anders aan de hand is, een andere vorm van astma, copd of longemfyseem, dat op de reguliere manier niet onder controle te krijgen is.

Hij heeft gelijk een afspraak gemaakt voor een nieuwe CTscan, een bronchoscopie en een longspoeling over 14 dagen.

De antibiotica moest ik direct mee stoppen om onstekingen in de longen en de luchtwegen uit te lokken zodat de onderzoeken niet beïnvloed woorden door medicijnen.

Nou ja, zijn er hier nog meer "longlijders" die mee willen schrijven?
.....
anoniem_204346 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 17:22
Reden: Herkenbaarheid
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren

Wauw, wat een nieuws!
Hatsjikideee...
Fantastisch nieuw Prada! Gefeliciteerd! Dat is nog eens lekker het nieuwe jaar in gaan.
Haha dankjewel allemaal. Dit had ik never nooit gedacht zeg. Jullie zo lief voor de schoppen, de knuffels, het meeleven enz enz. Dat heeft me echt goed gedaan.

Ik blijf hier zeker schrijven en lezen want ik heb superveel aan julllie gehad en ik hoop dat niemand exacerbaties krijgt maar indien ja, dan hoop ik dat diegene ook zoveel steun hier kan vinden.
Prada, wat is een forum toch fijn als je daar je ei kwijt kunt en er lieve mensen zijn die zo met je wel en wee mee leven en je steunen.
Dat is zeker fijn Manji!

Ik wens iedereen een fantastische jaarwisseling en hopelijk een goed 2017 in (redelijke) goede gezondheid. Ik heb mijn tas gepakt en ga subiet naar mijn zussie. En die heeft vast tafels vol met (Marokkaans) eten dus dat wordt genieten. Spelletjes spelen met mijn drie nichtjes en vooral lachen en kletsen.

Have fun allemaal
Ik wens iedereen hier:

.....
98.11% gewijzigd
Iedereen een gelukkig en gezond 2017! Vervelend dat je vriendin weer ziek is, hopelijk knapt ze snel op. Hier alles rustig. Aantal weken aan het sporten, weer is stabiel en ik heb dus ook minder vaak inhalator nodig. (Zit op keer of 4 per week, zelfs met sporten.)
Van mij ook voor iedereen de beste wensen.

Monroe, hoe is het nu met je vriendin? Bij COPD adviseren ze vaak een opname, jammer dat ze dat niet aanneemt.

Hopelijk gaat het al beter met haar nu.

Green wat ga je goed met je medicatie en je sporten, super om te lezen.

Hier gaat ook alles goed, mijn nichtje van 10 logeert hier sinds zondag. Zo gezellig en ze kan zich heel goed vermaken. We hebben echt veel lol samen, lopen modeshows, doen of we zangeres zijn of we verzinnen geheimtaal. Heerlijk genieten dus. Gisteren zijn we even naar de stad geweest maar na twee uurtjes was ik er wel weer klaar mee. Morgen gaat ze naar huis dus kan ik lekker bijkomen al moet ik zeggen dat zij me meer energie heeft gegeven dan dat het me gekost heeft.

Hoe is het met alle anderen?
....
96.95% gewijzigd
Klinkt goed Prada! Hier gaat het ineens stuk minder, de weersomslag. Dat merk ik direct. Kortademig, zwaar gevoel op de borst gisteren. Zo gek, was meteen eergisteravond bang dat ik weer longontsteking heb. Natuurlijk is dat niet zo, inhalator werkt goed. Gewoon weer dagelijks puffen, vandaag voelde ik me een stuk beter. Maar goed ook, op kantoor moet ik nu dagelijks trappen op en af naar tweede verdieping (vorige week verhuisd naar andere locatie, lift komt pas in april). Sporten ging gisteren even niet.
Prednison is soort paardenmiddel waar je je heel snel beter van voelt, maar krijg je niet voor een verkoudheidje. Natuurlijk kent zij haar lichaam het best, maar zou het toch goed in de gaten houden Monroe. Soms zijn mensen wat eigenwijs en negeren zij de signalen van eigen lichaam. Ben maar eenmaal opgenomen geweest in ziekenhuis (dat was zeker geen feest), maar thuis was ik zeker niet zo snel opgeknapt.
Hé dat is ook niet fijn Green, net nu je zo lekker ging. Ohh die trappen, ik word daar ook superkortademig van. Hopelijk knap je snel weer op.

Monroe, ik snap dat zij haar lichaam het beste kent maar met COPD e.d. kan dat ineens supersnel omslaan plus dat het ook nog zo zou kunnen zijn dat haar saturatie te laag was en dan moet ze zuurstof krijgen om dat weer omhoog te krijgen. Ik voel me vaak ook goed met een saturatie van 88 maar voor de organen is dat dus heel belastend omdat die dan te weinig zuurstof krijgen.

Ik slik ook nog steeds Medrol (ook een corticosteroïde) maar ben aan het afbouwen. Ze hebben liever niet dat je te lang of te vaak Prednison of Medrol neemt ivm de bijwerkingen. Deze week slik ik nog een kwart per dag en volgende week een kwart om de twee dagen en dan ben ik klaar.
.....
anoniem_204346 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 17:23
97.61% gewijzigd
Koort en diarree? Hm, vooral heel goed opletten dat ze niet uitdroogt. Uitdroging was eigenlijk de reden dat ik twee jaar geleden in ziekenhuis belandde met de dubbele longontsteking. Ik was toen behalve uitgedroogd ook dusdanig benauwd dat ik echt geen stap kon zetten. Heb het nu ook wel benauwd, maar ik kan nog steeds soort van vooruit... Trappen thuis gaat prima, kantoor even wat minder (maar zijn er ook veel meer en bovendien vaker). Heb wel, luxe paard als ik ben, lekker de auto gepakt om naar kantoor te rijden. En dat terwijl de afstand dusdanig kort is dat ik ook kruipend zou kunnen of op mijn handen lopend (als ik dat zou kunnen). Gewoon om even zuinig te zijn met mijn energie. Zo kwakkel ik intussen al twee jaar aan. In periodes waarin ik mij goed voel dan kan ik heel veel, bijvoorbeeld sporten en zo aan mijn conditie werken. Dan volgt ineens een periode waar ik mij helemaal niet zo toppie voel en ik de opgebouwde conditie snel weer kwijtraak om in een goede periode weer van voren af aan te beginnen. Zo niet leuk!
.....
anoniem_204346 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 17:23
98.14% gewijzigd
Oh nee, ik heb gelukkig geen COPD. Heb wel astma en beschadigde longen door littekenweefsel na verwaarloosde longontsteking, waardoor ik twee jaar geleden in ziekenhuis belandde. Longcapaciteit is hierdoor wel minder, maar dus geen COPD. Het blijft wel heel frustrerend. Het hoofd wil altijd zoveel, maar het lijf werkt niet zo mee. Maar sindsdien wel heel alert, en luister heel goed naar mijn lichaam. Paar nachtjes goede bedrust wil vaak in mijn geval wel helpen, dan toch net iets teveel gedaan... Mijn moeder is maandag jarig en ze viert haar verjaardag. Ga zaterdag (als het weer tenminste minder erg is dan de vooruitzichten), anders zondag bij haar langs. Verder geen woeste plannen.
Duizeligheid kan trouwens wel komen door uitdroging Monroe. Lief dat je je vriendin goed in de gaten houdt.
Inderdaad, heel erg lief dat je zo begaan bent Monroe en ik vind het leuk dat je hier meeschrijft. Nichtje is inderdaad weer naar huis, de diva haha. Ik moet zeggen dat ze me meer energie heeft gegeven dan dat het energie heeft gekost. Ik mis haar nu al.

Green, toch zal dat sporten wel goed doen hoor ook al ben je na zo'n periode terug bij af. Nu herstelt je lichaam met sporten waar het anders alleen maar acheruit zou gaan dus ik denk dat je goed bezig bent. Nou, ik vind astma ook al behoorlijk hoor, ik kan me nog de astma-aanvallen herinnneren, vreselijk.

Ja de vooruitzichten zijn inderdaad niet best, kijk maar uit als je de weg op moet.

Ik heb geen wilde plannen voor het weekend,, beetje slapen en eten koken en rondhangen, dat is genoeg na de logeerpartij. En dat koken ga ik nu doen, aardappels/sperziebonen/stoofvlees en komkommer in het zuur. Vlees is al lekker gestoofd.

Hebben jullie een relatie en zo nee, koken jullie elke dag? Ik wel. Nou ja, meestal voor twee dagen dan.
Alsnog de beste wensen voor 2017. Ik heb griep maar gelukkig slaat het niet op de longen.

Mijn UWV zaak is nog niet rond. Weer 2 week uitstel. Gek wordt je ervan.
Balen zeg IBA, herinner me ooit nog hoe tergend lang het duurde voordat ik een WW-uitkering kreeg en hoeveel moeite dat gekost heeft. Gelukkig slechts enkele maanden nodig gehad.

@ Prada, dank voor de bemoedigende woorden. Ben van nature positief persoon, met af en toe van die off-momenten (meestal als ik me niet goed voel), aardige woorden willen dan wel helpen. En anders de schop onder mijn *** wel die ik mezelf figuurlijk geef om niet te gaan zwelgen in mijn benauwdheid.

Ik kook niet alle dagen (alleen), maar wel zelf. Dit ook vanwege voedselallergie waardoor ik geen kant-en-klare maaltijden, pakjes kan eten. Ik kook flinke pannen: twee dagen eten en voor twee dagen in vriezer om op een ander moment het gemakkelijk te hebben. Vandaag heerlijke curry gemaakt met kip en snijbonen.
Nou IBA, dat is wel heel erg, ik weet ng goed hoe je in de zenuwen zat en dat zal er nu niet beter op worden. Voor jou en hopelijk kom je zonder noemenswaardige problemen door de griep heen en knap je snel op.

Mijn invaliditeitsuitkering was eigenlijk heel snel geregeld en vorig jaar heb ik zelfs een verhoging gekregen zonder dat ik daar iets voor hoefde te doen. Dat is wel wat anders dan in Nederland. Nu weet ik natuurlijk niet of het voor iedereen hier zo werkt hoor. Medicatie blijt ook vergoed worden heb ik bericht gekregen, alleen de ziektekostenverzekering gaat met 2 euro per jaar omhoog naar 129 euro per jaar. Dat is wat anders dan bij jullie zeg.

Ik eet echt zo goed als nooit kant en klaar en kook over het algemeen altijd vers maar chili con carne en macaroni en zo maak ik met een pakje. En als ik een slechte dag heb gebruik ik een pot geschilde krieltjes en een pot groente en bak een stukje vlees. Ik heb het gemak dat ik alles lust. Ik maak meestal draadjesvlees zelf maar had nu eens Vlaams stoofvlees bij de slager meegenomen, amai dat was lekker zeg en ik heb nog een maaltje over voor morgen.
.....
anoniem_204346 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 17:24
98.66% gewijzigd
Nee, koken uit pakjes durf ik echt niet aan. Mijn allergeen wordt veel gebruikt als (natuurlijke) smaakversterker en zit bijna in al pakjes, zakjes. Spaghettisaus etc maak ik dus zelf.

Heb een heel benauwd weekend gehad, zaterdag begon met koorts. Zondag was die weg maar had ik een vreselijke hoest, bijna doorlopend, waarbij ik veel slijm ophoestte. Dit herkende ik van paar jaar geleden en ben maandag meteen naar arts gegaan. Zo blij, (net) geen longontsteking. Desondanks serieuze tabletten meegekregen om het slijm aan te pakken. Kuurtje van een week. En een hoestsiroop. Zat op een punt van wel of geen kuur. Blij dat ik wel de tabletten heb, zorgen voor rust. Letterlijk.

Mijn saturatie was wel verrassend goed: 98%. Naar mijn idee was ik er ditmaal gewoon heel erg op tijd bij en kon ik (met een beetje hulp van de arts ) longontsteking voorkomen. Ook conditioneel gaat het eigenlijk redelijk. Ik kan zonder pijn en pauzes meerdere malen per dag naar tweede verdieping lopen, naar werk fietsen, boodschappen halen. Wel iets langzamer tempo dan normaal, want moet er goed bij blijven ademen om geen heftige hoestbui te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven