Gezondheid alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 3)

29-02-2020 15:27 3008 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 2000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)

Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 03-03-2020 12:32
4.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
29-02-2020 18:31
nogmaals, dat is gedaan, het virus is NIET airborne
Dan hoeven we gelukkig deze bestrijding zoals in Zuid Korea hier niet te verwachten, dit is officeele pers overigens:
https://youtu.be/QMeH_c5Dd4E
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
29-02-2020 18:29
Enig idee waarom dit anders bestrijd wordt dan een griep? Ik wel namelijk.

Nou, vertel.
nounou
Dr. John Campbell dacht eerst ook dat het airborne was maar daar kwam hij vandaag op terug dat dat zeer onwaarschijnlijk is en dus allen droplet is.

Dat is ook een nadeel van een nieuw virus. Alles moet onderzocht worden en men komt steeds weer tot nieuwe inzichten en je komt er ook wel eens achter dat bepaalde dingen die eerder gedacht werden toch niet blijken te kloppen.
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
29-02-2020 18:33
Dan hoeven we gelukkig deze bestrijding zoals in Zuid Korea hier niet te verwachten, dit is officeele pers overigens:
https://youtu.be/QMeH_c5Dd4E

In Zuid-Korea zitten ze dan ook met een uitbraak in een christelijke sekte van ruim 200.000 leden die allemaal getest moeten worden.
nounou
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
29-02-2020 18:19
Dit is pertinent onwaar, het virus is NIET airborne. Verder is op dit moment geen bewijs dat asymptomatische mensen besmettelijk zijn. Daar wordt wel nog steeds onderzoek naar gedaan maar alle onderzoeken geven richting aan dat het NIET zo is.
Maar ik heb meerdere van dit soort berichten gelezen:
https://www.nytimes.com/2020/02/26/heal ... matic.html

Is dit fake news?
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
29-02-2020 18:34
Nou, vertel.
Het is een nieuwe variant van de Corona stam virussen, welke long ontstekingen, en orgaan schade kan veroorzaken. Daarnaast is het een virus wat snel kan muteren, waardoor vaccinatie onmogelijk kan worden op termijn als het niet ingedamd wordt. Het is van dier op mens gegaan, men heeft een geval dat het van mens op huisdier is overgegaan. Laten we hopen dat onze massa stallen veilig blijven. Daarnaast is het een onbekende nieuwe variant waar nu weinig over bekend is. Het verspeid snel, waardoor veel mensen op het zelfde moment in problemen kunnen komen waardoor het een piek in de zorgsector kan veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
_horizon_ schreef:
29-02-2020 18:38
Maar ik heb meerdere van dit soort berichten gelezen:
https://www.nytimes.com/2020/02/26/heal ... matic.html

Is dit fake news?
Daar staat toch echt niet zwart op wit dat het airborne is. Zelfde wat RIVM zegt: lijkt, zeer kleine rol.

Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus tijdens de incubatietijd, dus voordat er klachten ontstaan, een zeer kleine rol te spelen
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
29-02-2020 18:39
Het is een nieuwe variant van de Corona stam virussen, welke long ontstekingen, en orgaan schade kan veroorzaken. Daarnaast is het een virus wat snel kan muteren, waardoor vaccinatie onmogelijk kan worden op termijn als het niet ingedamd wordt. Het is van dier op mens gegaan, men heeft een geval dat het van mens op huisdier is overgegaan. Laten we hopen dat onze massa stallen veilig blijven. Daarnaast is het een onbekende nieuwe variant waar nu weinig over bekend is. Het verspeid snel, waardoor veel mensen op het zelfde moment in problemen kunnen komen waardoor het een piek in de zorgsector kan veroorzaken.
Elk virus kan muteren.

Veel geblaat, weinig wol jouw posts.
Honey, you should see me in a crown
Hoelang blijft het virus nu eigenlijk buiten het lichaam in leven? Als in als het kassameisje met haar hand waarin ze net gehoest heeft je producten over de band trekt en jij pakt het product daarna vast of iemand heeft net z'n neus gesnoten en met die hand z'n winkelmandje vastgehad wat jij daarna weer oppakt?
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
29-02-2020 18:43
Daar staat toch echt niet zwart op wit dat het airborne is. Zelfde wat RIVM zegt: lijkt, zeer kleine rol.
Toch is de totale manier van overdacht niet geheel bekend, stel je voor dat het van mens op muis overdraagt, dan is er een nieuwe manier van overdacht. Het probleem hier in de onzekerheid en kennis. dus nu enkel kijken naar de cases
Florence, dank voor je toelichting op het WHO-rapport. Het lijkt me zeer ingewikkelde materie. Iedereen kan wel kritiek hebben, heb ik soms ook op bepaalde dingen, maar het is echt geen eenvoudig onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
29-02-2020 18:45
Elk virus kan muteren.

Veel geblaat, weinig wol jouw posts.
Dit is een RNA virus welke sneller muteert dan een griepvirus
Alle reacties Link kopieren
_horizon_ schreef:
29-02-2020 18:38
Maar ik heb meerdere van dit soort berichten gelezen:
https://www.nytimes.com/2020/02/26/heal ... matic.html

Is dit fake news?
ik kan het artikel niet lezen, maar ik ga dus maar gewoon even aannemen dat ik weet wat je bedoelt (met het risico op het fout hebben)

Airborne wil zeggen dat het virus zich via de lucht verspreid. Dus het virus zit in de lucht, vliegt een beetje met de wind mee in het rond en land dan op iemand die het krijgt. Dat is NIET het geval. Wat WEL het geval is, is dat het virus zich via druppels verspreid, dus als ik besmet ben en ik hoest, en alles wat ik uithoest (en dat kan best klein zijn) komt op jou terecht, kun jij het krijgen. Dat is niet hetzelfde als airborne, want het virus verspreid zich dus niet via de lucht, ik hoest het naar je toe zeg maar.

Wat betreft besmettelijk tijdens incubatie tijd: eerst dachten we van wel, toen dachten we van niet, toen dachten we weer van wel (dus het maakt een beetje uit wanneer je iets gelezen hebt) Nu blijkt dat het bijna onmogelijk overdraagbaar is tijdens incubatie tijd, want je hebt te weinig van het virus in je om er een ander mee te besmetten. Dan denk je: ok, maar hoe kan het dan dat er mensen zijn die anderen besmet hebben tijdens de incubatie tijd? Het antwoord daarop is: dat klopt niet, die mensen hadden zelf gewoon nog niet door dat ze ziek waren. Dus die hadden praktisch allemaal al symptomen maar die hadden dat zelf niet helemaal door.
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
29-02-2020 18:39
Het is een nieuwe variant van de Corona stam virussen, welke long ontstekingen, en orgaan schade kan veroorzaken. Daarnaast is het een virus wat snel kan muteren, waardoor vaccinatie onmogelijk kan worden op termijn als het niet ingedamd wordt. Het is van dier op mens gegaan, men heeft een geval dat het van mens op huisdier is overgegaan. Laten we hopen dat onze massa stallen veilig blijven. Daarnaast is het een onbekende nieuwe variant waar nu weinig over bekend is. Het verspeid snel, waardoor veel mensen op het zelfde moment in problemen kunnen komen waardoor het een piek in de zorgsector kan veroorzaken.

Dat laatste is precies de reden waarom geprobeerd wordt het in te dammen, zodat niet heel veel mensen tegelijk ziek worden. De meeste mensen worden er niet zo ziek van maar degenen die oud of kwetsbaar zijn door andere aandoeningen kunnen ademhulp nodig hebben of intensive care, en daarvan hebben we niet tientallen of honderden bedden per stad. Het beeld van longontstekingen en orgaanschade kun je niet zomaar op iedereen plakken.
Je maakt er een horror verhaal van.
De andere zaken die je noemt zijn losse gevallen en speculatie daarvanuit, al zal Florence dat beter kunnen uitleggen.

Ben je erg bang dat je dit soort scenario's schetst?
nounou
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-02-2020 18:46
Hoelang blijft het virus nu eigenlijk buiten het lichaam in leven? Als in als het kassameisje met haar hand waarin ze net gehoest heeft je producten over de band trekt en jij pakt het product daarna vast of iemand heeft net z'n neus gesnoten en met die hand z'n winkelmandje vastgehad wat jij daarna weer oppakt?
vergelijk het als een griep, moeilijk in te schatten
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
29-02-2020 18:50
Dit is een RNA virus welke sneller muteert dan een griepvirus
het virus muteert langzamer dan de gewone griep, dat weten we omdat we het testen, en uit de testen blijkt dat influenza veel sneller muteert.
TimmyTilburg schreef:
29-02-2020 18:39
Het is een nieuwe variant van de Corona stam virussen, welke long ontstekingen, en orgaan schade kan veroorzaken. Daarnaast is het een virus wat snel kan muteren, waardoor vaccinatie onmogelijk kan worden op termijn als het niet ingedamd wordt. Het is van dier op mens gegaan, men heeft een geval dat het van mens op huisdier is overgegaan. Laten we hopen dat onze massa stallen veilig blijven. Daarnaast is het een onbekende nieuwe variant waar nu weinig over bekend is. Het verspeid snel, waardoor veel mensen op het zelfde moment in problemen kunnen komen waardoor het een piek in de zorgsector kan veroorzaken.
Alleen jouw eerste en laatste zin klopt. En dat het van dier op mens is overgegaan. De rest is onzin.
TimmyTilburg schreef:
29-02-2020 18:50
Dit is een RNA virus welke sneller muteert dan een griepvirus
Wil jij dat heel Tilburg op slot gaat ofzo? (Neem even aan dat je daar vandaan komt)
Op met moment wijst er nog niks op eventuele mutaties volgens verschillende doctoren en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
Je moet het inademen of in je ogen krijgen.
Thuis heel goed handen wassen (doe ik altijd al als ik gewinkeld heb).

(is nog een reactie op redbulletje - topic gaat wel snel)
emma95 wijzigde dit bericht op 29-02-2020 18:57
20.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
29-02-2020 18:51

Ben je erg bang dat je dit soort scenario's schetst?
Nee, want de dodelijkheid is nog redelijk laag, verder gewoon 'go with the flow', hopen dat de WHO en de landen het onder controle krijgen, waarbij wij het besef hebben waarom quarantaine nodig is, en dat evenementen afgelast kunnen worden, verstandig meewerken.
timmytilburg wijzigde dit bericht op 29-02-2020 18:57
1.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-02-2020 18:46
Hoelang blijft het virus nu eigenlijk buiten het lichaam in leven? Als in als het kassameisje met haar hand waarin ze net gehoest heeft je producten over de band trekt en jij pakt het product daarna vast of iemand heeft net z'n neus gesnoten en met die hand z'n winkelmandje vastgehad wat jij daarna weer oppakt?
Voor de duidelijkheid:
1) het virus blijft een aantal dagen aantoonbaar. Aantoonbaar betekent niet dat het ook nog leeft, want ook dood virus kun je aantonen
2) het virus blijft een aantal uren leven, hoe lang is afhankelijk van temperatuur en type oppervlak. Dat betekent niet dat je er ziek van kunt worden
3) het virus blijft maar kort besmettelijk, want zodra het geen mens meer heeft begint het vrij snel te dalen in virusload. Je praat dan over een uurtje. Dat ligt uiteraard ook aan het oppervlak, de temperatuur en de hoeveelheid virus (een volgesnotterde zakdoek is een ander verhaal dan een druppel op een vinger natuurlijk).

De hoeveelheid virus is hier echt van belang, want je moet best wel wat binnenkrijgen wil je ziek worden. Met een minidruppel gebeurt er niet zo heel veel.
florence13 schreef:
29-02-2020 18:56
Voor de duidelijkheid:
1) het virus blijft een aantal dagen aantoonbaar. Aantoonbaar betekent niet dat het ook nog leeft, want ook dood virus kun je aantonen
2) het virus blijft een aantal uren leven, hoe lang is afhankelijk van temperatuur en type oppervlak. Dat betekent niet dat je er ziek van kunt worden
3) het virus blijft maar kort besmettelijk, want zodra het geen mens meer heeft begint het vrij snel te dalen in virusload. Je praat dan over een uurtje. Dat ligt uiteraard ook aan het oppervlak, de temperatuur en de hoeveelheid virus (een volgesnotterde zakdoek is een ander verhaal dan een druppel op een vinger natuurlijk).

De hoeveelheid virus is hier echt van belang, want je moet best wel wat binnenkrijgen wil je ziek worden. Met een minidruppel gebeurt er niet zo heel veel.
En die minidruppel moet je dan ook echt inademen of in je ogen wrijven wil het je besmetten of kan het ook via de huid (zonder wondjes) binnen komen?
Alle reacties Link kopieren
Kan niet door de huid dringen, moet echt langs je mond/neus/ogen/wond komen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
29-02-2020 18:54
Wil jij dat heel Tilburg op slot gaat ofzo? (Neem even aan dat je daar vandaan komt)
Op met moment wijst er nog niks op eventuele mutaties volgens verschillende doctoren en dergelijke.
Dat komt vanzelf, en mutaties is nog niet geconstateerd inderdaad, toch is het met dit RNA virus snel mogelijk. Bij 19% van de gevallen in japan was her infectie geconstateerd, en daar is ook goed nieuws, want in Japan hebben ze het wel goed kunnen indammen.
timmytilburg wijzigde dit bericht op 29-02-2020 19:05
6.31% gewijzigd
Florence ik neem aan dat vocht ook nog een rol speelt in hoe lang het virus leeft en besmettelijk blijft? Of heb ik het mis dat je bijvoorbeeld in de badkamer eerder besmet kan raken i.v.m. vocht? Of is het ook verstandig om tafels en stoelen wat vaker af te nemen dan normaal?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven