Gezondheid alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 3)

29-02-2020 15:27 3008 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 2000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)

Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 03-03-2020 12:32
4.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-02-2020 17:20
Maar wat nou als die kinderen vals-negatief getest zijn en alsnog symptomen krijgen? Dan lopen die familieleden ook kans het te krijgen.
ja dat klopt.

Dat is dus ook het grote probleem, en dat probleem is eigenlijk niet zo zeer rekenkundig maar meer maatschappelijk. Wat ga je als samenleving doen, wat wil je?
1) kinderen bij familie onder brengen met het risico dat ze daar ziek worden en eventueel die familie aansteken?
2) kinderen bij ouders laten waarbij je ze eigenlijk min of meer zeker tot ziekte veroordeelt.

Dat is altijd het probleem met maatregelen, afwegen is gewoon lastig.
TsumTsum schreef:
29-02-2020 17:21
Ik zit me nu wel af te vragen hoe dat nou zit met die kinderen. In beide gezinnen is dus zowel de partner als kind besmet (lijkt me verschrikkelijk, per ongeluk je geliefden besmetten als die tenminste door hem of haar besmet is maar ik schat die kans vrij groot).

Maar waarom dan het ene kind niet en het andere kind wel? Ik neem aan dat de kinderen niet verschillend behandeld werden door de ouders. Is het gewoon een kwestie van geluk hebben of spelen er meer factoren een rol (neem even aan dat alle kinderen gewoon gezond zijn).
Als het jongste kind besmet is dan wellicht omdat jonge kinderen vaker geknuffeld worden en pubers daar niet zoveel van moeten hebben?
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
29-02-2020 17:21
Ik zit me nu wel af te vragen hoe dat nou zit met die kinderen. In beide gezinnen is dus zowel de partner als kind besmet (lijkt me verschrikkelijk, per ongeluk je geliefden besmetten als die tenminste door hem of haar besmet is maar ik schat die kans vrij groot).

Maar waarom dan het ene kind niet en het andere kind wel? Ik neem aan dat de kinderen niet verschillend behandeld werden door de ouders. Is het gewoon een kwestie van geluk hebben of spelen er meer factoren een rol (neem even aan dat alle kinderen gewoon gezond zijn).
over het algemeen heeft te maken met leeftijd, hoe jonger hoe hoger de besmettingskans. Je zit nou eenmaal korter op een 1 jarig kind dan op een puber van 16.
florence13 schreef:
29-02-2020 17:23
ja dat klopt.

Dat is dus ook het grote probleem, en dat probleem is eigenlijk niet zo zeer rekenkundig maar meer maatschappelijk. Wat ga je als samenleving doen, wat wil je?
1) kinderen bij familie onder brengen met het risico dat ze daar ziek worden en eventueel die familie aansteken?
2) kinderen bij ouders laten waarbij je ze eigenlijk min of meer zeker tot ziekte veroordeelt.

Dat is altijd het probleem met maatregelen, afwegen is gewoon lastig.
Mij lijkt bij de ouders laten handiger. Die zitten toch verplicht thuis nu dus kunnen zelf voor hun kinderen zorgen. En bij kinderen verloopt de ziekte niet dramatisch dus minder erg dat zij het oplopen dan andere volwassenen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
29-02-2020 17:21
Ik zit me nu wel af te vragen hoe dat nou zit met die kinderen. In beide gezinnen is dus zowel de partner als kind besmet (lijkt me verschrikkelijk, per ongeluk je geliefden besmetten als die tenminste door hem of haar besmet is maar ik schat die kans vrij groot).

Maar waarom dan het ene kind niet en het andere kind wel? Ik neem aan dat de kinderen niet verschillend behandeld werden door de ouders. Is het gewoon een kwestie van geluk hebben of spelen er meer factoren een rol (neem even aan dat alle kinderen gewoon gezond zijn).
Het ene kind heeft toevallig net een druppeltje binnen gekregen en is besmet. Bijvoorbeeld door in het gezicht te wrijven of een deurklink. Heeft niks met behandeling van de ouders te maken. Is toeval. Net zoals de een op kantoor wel verkouden wordt en dr ander niet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-02-2020 17:24
Mij lijkt bij de ouders laten handiger. Die zitten toch verplicht thuis nu dus kunnen zelf voor hun kinderen zorgen. En bij kinderen verloopt de ziekte niet dramatisch dus minder erg dat zij het oplopen dan andere volwassenen.
Dat is een visie die je natuurlijk mag hebben, maar dat moet je ook kunnen verkopen als overheid, en daar wordt het lastig, probeer maar eens aan je bevolking uit te leggen dat je gezonde kinderen bij besmettelijke mensen opsluit.
florence13 schreef:
29-02-2020 17:27
Dat is een visie die je natuurlijk mag hebben, maar dat moet je ook kunnen verkopen als overheid, en daar wordt het lastig, probeer maar eens aan je bevolking uit te leggen dat je gezonde kinderen bij besmettelijke mensen opsluit.
Vind ik beter uit te leggen dan wellicht vals-negatief geteste besmettelijke kinderen bij volwassen onder brengen die meer risico lopen op complicaties dan kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Florence, hoe sta jij tegenover de kinderen uit de betreffende klas in Amsterdam? Het kdv sluit twee weken, maar de klas van de basisschool (waar de patient heeft geluizenpluist) blijft open.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-02-2020 17:29
Vind ik beter uit te leggen dan wellicht vals-negatief geteste besmettelijke kinderen bij volwassen onder brengen die meer risico lopen op complicaties dan kinderen.
Ik vermoed, nergens op gestaafd verder, dat de getroffen gezinnen zelf mogen kiezen.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Maandag weer met zijn alle naar het werk, en kinderen naar school, ik heb een heerlijke 2020 carnaval gehad, testen is niet nodig, nu 6 in nederland, volgende week meer dan 60, week erop 600, en dat is nog optimistisch, gezien het verloop van het aantal gevallen in Italie. China heeft veel kennis over Corona-virussen, en die hebben uiterste maatregelingen genomen, die hier niet kunnen. sterkte en succes allemaal
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
29-02-2020 17:44
Maandag weer met zijn alle naar het werk, en kinderen naar school, ik heb een heerlijke 2020 carnaval gehad, testen is niet nodig, nu 6 in nederland, volgende week meer dan 60, week erop 600, en dat is nog optimistisch, gezien het verloop van het aantal gevallen in Italie. China heeft veel kennis over Corona-virussen, en die hebben uiterste maatregelingen genomen, die hier niet kunnen. sterkte en succes allemaal
Kom je even lekker rellen? Kijk even naar het verloop in andere landen om ons heen.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
29-02-2020 17:08
Dit vind ik dan wel echt triest om te zien:

https://www.marktplaats.nl/a/diversen/z ... ousPage=lr
Of ze had een flesje over en wil iemand anders een plezier doen :idee:

Hoewel dan zou je het aan iemand in je omgeving geven denk ik.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
29-02-2020 17:47
Kom je even lekker rellen? Kijk even naar het verloop in andere landen om ons heen.
Ja dat verloopt nu exponentieel, en kan alleen met maatregelingen in toom gehouden worden. De thermometers waren hier ook al uit verkocht, gelukkig had ik er nog eentje. en een man schreef op nu.nl:
"RIVM gebeld........Wat een goed advies kreeg ik toch. Maar niet heus.

Het zit zo: de baas van mijn man heeft afgelopen zaterdag tijdens carnaval, geruime tijd 1 op 1 gesproken met de ‘besmette man’ uit Tilburg. De baas van mijn man heeft de afgelopen week heel nauw samengewerkt met mijn man en andere collega’s. En alhoewel zijn baas geen ziekteverschijnselen vertoonde, en de besmettingskans klein SCHIJNT te zijn, maak ik me toch enige zorgen. Ik vind het overigens ook apart dat deze baas mag blijven werken/er zelf voor heeft gekozen om te komen werken; hij wist namelijk afgelopen donderdag en vrijdag al van deze situatie af! Ik wilde hierover dus graag advies van het RIVM. Het enige wat ze zei was: “als u moet hoesten doe dat in de elleboog, en goed uw handen wassen en blijf op 2 meter afstand staan”. Wij doen verder niets met uw vraag. “Dat is niet onze bevoegdheid, prettige avond!” Daar kon ik het mee doen!!"

Zolang je maar niet in contact bent geweest uit een risico gebied doen we niets, het probleem is dat het risico gebied steeds groter wordt. De ambulance post gaat hier over een paar weken op volle toeren draaien, mark my words
Alle reacties Link kopieren
AllyMcBeal schreef:
29-02-2020 17:47
Of ze had een flesje over en wil iemand anders een plezier doen :idee:

Hoewel dan zou je het aan iemand in je omgeving geven denk ik.
antibacteriële middelen werken niet tegen virussen.
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
29-02-2020 17:58
Ja dat verloopt nu exponentieel, en kan alleen met maatregelingen in toom gehouden worden. De thermometers waren hier ook al uit verkocht, gelukkig had ik er nog eentje. en een man schreef op nu.nl:
"RIVM gebeld........Wat een goed advies kreeg ik toch. Maar niet heus.

Het zit zo: de baas van mijn man heeft afgelopen zaterdag tijdens carnaval, geruime tijd 1 op 1 gesproken met de ‘besmette man’ uit Tilburg. De baas van mijn man heeft de afgelopen week heel nauw samengewerkt met mijn man en andere collega’s. En alhoewel zijn baas geen ziekteverschijnselen vertoonde, en de besmettingskans klein SCHIJNT te zijn, maak ik me toch enige zorgen. Ik vind het overigens ook apart dat deze baas mag blijven werken/er zelf voor heeft gekozen om te komen werken; hij wist namelijk afgelopen donderdag en vrijdag al van deze situatie af! Ik wilde hierover dus graag advies van het RIVM. Het enige wat ze zei was: “als u moet hoesten doe dat in de elleboog, en goed uw handen wassen en blijf op 2 meter afstand staan”. Wij doen verder niets met uw vraag. “Dat is niet onze bevoegdheid, prettige avond!” Daar kon ik het mee doen!!"

Zolang je maar niet in contact bent geweest uit een risico gebied doen we niets, het probleem is dat het risico gebied steeds groter wordt. De ambulance post gaat hier over een paar weken op volle toeren draaien, mark my words
En wat doet jou denken dat het in NL net zo zal verlopen? En wat zou er dan moeten gebeuren met de baas van de man uit de vage post hierboven?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
"Het jongste kindje uit het Amsterdamse gezin waar het coronavirus is geconstateerd, was niet met de ouders mee naar Lombardije. Dat betekent dat het kindje in Nederland het virus heeft opgepikt en de moeder (of haar partner) besmettelijk is geweest vóórdat ze in quarantaine ging. Het goede nieuws is dat het kindje meteen bij de allereerste klachten is getest en in isolatie is gegaan."

Bron: AD
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me je zorg voorstellen TimmyTilburg. Lastig hoor.
Alle reacties Link kopieren
AllyMcBeal schreef:
29-02-2020 17:47
Of ze had een flesje over en wil iemand anders een plezier doen :idee:

Hoewel dan zou je het aan iemand in je omgeving geven denk ik.

De prijs van dit flesje is meer dan 6x over de kop gegaan, dus dat denk ik niet.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Timmytilburg heeft zeker een punt. De besmette man is bij ziekteverschijnselen meteen naar het ziekenhuis gegaan. Heeft hij zijn gezin dan even op de valreep besmet, of was hij eerder toch al besmettelijk? Hoe valt het met zoveel stelligheid vast te stellen dat dit niet zo was?
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
29-02-2020 17:44
Ik vermoed, nergens op gestaafd verder, dat de getroffen gezinnen zelf mogen kiezen.
Dat denk ik ook. De personen die deze kinderen opvangen zijn vast op de hoogte van de mogelijke risico's en hebben daar zelf voor gekozen.

Mijn partner en ik zijn gezonde mensen van rond de 30 en hebben beide de mogelijkheid om langdurig thuis te werken. Ik denk dat ik in zo'n geval ook zeker bereid zou zijn om neefjes en nichtjes of kinderen van goede vrienden op te vangen.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
29-02-2020 18:01
En wat doet jou denken dat het in NL net zo zal verlopen? En wat zou er dan moeten gebeuren met de baas van de man uit de vage post hierboven?
Het is met een besmettings bron begonnen in Wuhan China, daar hebben ze extreme maatregelingen moeten nemen, hier heeft de betreffende man gewoon carnaval gevierd, als het dan net zo snel verspreid als een griep, dan kun je dat eenvoudig voorspellen. Nu op meerdere continenten nieuwe bronnen zijn begonnen, zorgt dit voor het exponentieel verloop van het aantal cases buiten China.
Alle reacties Link kopieren
_horizon_ schreef:
29-02-2020 17:37
Florence, hoe sta jij tegenover de kinderen uit de betreffende klas in Amsterdam? Het kdv sluit twee weken, maar de klas van de basisschool (waar de patient heeft geluizenpluist) blijft open.
Sluiten heeft eigenlijk geen zin, als die vrouw toen niet besmettelijk was maakt het helemaal niet uit.
Alle reacties Link kopieren
De twee kinderen van het gezin in Diemen worden door familie opgevangen.
Alle reacties Link kopieren
Een deel van het personeel van het ETZ (Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis) in Tilburg mag voorlopig niet naar het werk komen. Ze hebben contact gehad met de moeder en dochter van de 56-jarige man uit Loon op Zand die besmet is met het coronavirus. Vandaag bleek dat moeder en dochter ook besmet zijn.

Het ziekenhuis is gestart met een contactonderzoek onder het personeel. "Een klein deel van het personeel heeft contact gehad. We gaan eerst kijken om hoeveel mensen het gaat. Zij worden dan getest", zegt een woordvoerder tegen Omroep Brabant. Medewerkers die negatief getest worden, mogen daarna gewoon komen werken. Wel moeten ze twee weken lang tests op het virus ondergaan.

bron NOS
nounou
Alle reacties Link kopieren
TorenCfan schreef:
29-02-2020 18:03
"Het jongste kindje uit het Amsterdamse gezin waar het coronavirus is geconstateerd, was niet met de ouders mee naar Lombardije. Dat betekent dat het kindje in Nederland het virus heeft opgepikt en de moeder (of haar partner) besmettelijk is geweest vóórdat ze in quarantaine ging. Het goede nieuws is dat het kindje meteen bij de allereerste klachten is getest en in isolatie is gegaan."

Bron: AD
ja dat is logisch, je gaat pas in quarantaine als je symptomen hebt, en als je symptomen hebt ben je besmettelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven