Gezondheid alle pijlers

Cyste eierstok

08-07-2010 09:01 52 berichten
Hallo allemaal,

Gisteravond moest ik voor de controle van mijn spiraaltje een echo laten maken bij de HA. Het spiraal zat goed maar hij wilde verder kijken want er was iets niet goed. Nu blijkt er een cyste van 9cm op/in mijn eierstok te zitten en moet ik vanmiddag terug komen om het even door te praten en voor een doorverwijzing naar de gynaecoloog.

Nu vraag ik mij natuurlijk af, of er iemand hier ervaring mee heeft?

Voornamelijk om te weten of de arts gelijk kan zien dat het een cyste betreft of dat het eventueel nog wat anders kan zijn. Die vraag stel ik natuurlijk ook aan de arts vanmiddag maar moet pas om 16.00 dus misschien weet iemand meer.

En zijn hier ook ervaringen met het weg halen er van?

In ieder geval bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ikk had er ook een en volgens mij moeten ze dat gelijk kunnen zien dmv een echo (als het een cyste is).

Een paar jaar geleden ging ik 's ochtends naar mijn werk, niks aan de hand. Tegen de middag kreeg ik pijn in buik en 's avonds lag ik op de operatietafel.

Bij mij is het dus dmv een echo vastgesteld en werd gelijk geopereerd. Die pijn werd veroorzaakt door dat die cyste was gaan draaien en ze waren bang dat dat ding bloedvaten ging afknellen.

Succes!!
Zo'n ding kunnen ze volgens mij ook zonder operatie wegkrijgen hoor of sommige verdwijnen ook vanzelf, heb ik wel eens gehoord.
Ik moest eerst na drie maanden terug om te controleren of hij vanzelf was verdwenen maar omdat mijn menstruatie erdoor uitbleef kreeg ik een kuurtje en na 3 weken is weer gekeken en was ie verdwenen.
Oh ok, dus het kan best mee vallen, mooi!

Ik heb nergens last van maar omdat hij aardig groot is zijn ze bang dat hij ook gaat draaien, dus weet niet of ze er dan eerst een kuur tegen aan gooien. Het is ook niks ernstigs maar het viel even zo op mijn dak omdat ik alleen voor nacontrole ging. Ik hoor het vanmiddag wel! Bedankt!
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar 2 vriendinnen van van mij zijn er allebijde 2x aan geopereerd.En die waren ook 7 a 9 cm.
quote:_Sungirl_ schreef op 08 juli 2010 @ 11:50:

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar 2 vriendinnen van van mij zijn er allebijde 2x aan geopereerd.En die waren ook 7 a 9 cm.Ik heb inderdaad ook vernomen dat ze ze vanaf 7cm het liefst verwijderen, ben benieuwd!
Heb je een Mirena-spiraaltje? Cysten op de eierstok zijn daar een bijwerking van (12% van de Mirena-gebruiksters krijgt cysten). Volgens de bijsluiter verdwijnen ze meestal vanzelf, maar soms is een operatie nodig. Een vriendin van me heeft ook een cyste operatief laten verwijderen. Als je de Mirena houdt, heb je wel kans dat je hierna nog een aantal malen cysten krijgt.
Ik heb zelf drie cysten gekregen bij Mirena-gebruik. Zijn na verwijdering weer verdwenen.
quote:veggie74 schreef op 08 juli 2010 @ 12:09:

Heb je een Mirena-spiraaltje? Cysten op de eierstok zijn daar een bijwerking van (12% van de Mirena-gebruiksters krijgt cysten). Volgens de bijsluiter verdwijnen ze meestal vanzelf, maar soms is een operatie nodig. Een vriendin van me heeft ook een cyste operatief laten verwijderen. Als je de Mirena houdt, heb je wel kans dat je hierna nog een aantal malen cysten krijgt.Ik heb idd een Mirena spiraal, maar de arts zei dat ik de cyste niet van de één op andere dag gekregen heb omdat hij al aardig groot is. Zal vanmiddag wel eens vragen over de Mirena want daar heeft hij verder niks over gezegd, raar...
Ik heb een cyste gehad. Die is weggegaan door medicijnen die ik er voor kreeg. Provera heette dat. Er is bij mij niet gesproken over operatief laten verwijderen. Ik moet wel zeggen dat ik veel bijwerkingen had van die medicatie, vooral psychisch (constant labiel PMS-gevoel en dat 3 maanden lang). Zelf zou ik daardoor een operatieve ingreep zeker bespreekbaar maken, mocht het weer bij me gebeuren. Ik wil je niet ontmoedigen, maar bespreek dit wel met je gyn in ieder geval (de opties en de voor/nadelen ervan). Laat je weten hoe het afliep? Succes!
Ik ken wel gevallen waarbij er bij de plaatsing van de Mirena nog geen cyste was, en er bij de controle na 6 weken een cyste werd gevonden. Maar 9 cm is inderdaad wel behoorlijk groot.
Was bij mij ook zo. Ik weet het heel zeker, omdat ik de dag ervoor nog een echo heb gehad om de baarmoeder en eierstokken goed te bekijken. Ik had binnen een paar maanden drie cystes van 3 tot 4 cm.
Ik geloof het verhaal van de Mirena ook wel hoor! Mijn arts heeft er alleen niks over gezegd, daarom vraag ik het aan hem. En de Mirena zit er nu ruim 4 weken, en dan idd 9cm of dat zo snel kan gaan? Kan natuurlijk wel dat hij er al zat en door de Mirena aangewakkerd is. Ik wil eigenlijk het verwijderen idd ook gelijk bespreken, het kan allemaal wel goed aardig zijn, maar vind het toch maar niks om daar zo iets te hebben zitten.
Maar Annewiep, ook als je een cyste laat verwijderen kun je gewoon weer nieuwe krijgen. Dus met goed/kwaadaardig heeft het niks te maken en verwijderen is geen garantie dat alles dan wegblijft...
quote:Ddi schreef op 08 juli 2010 @ 13:46:

Ik heb een cyste gehad. Die is weggegaan door medicijnen die ik er voor kreeg. Provera heette dat. Er is bij mij niet gesproken over operatief laten verwijderen. Ik moet wel zeggen dat ik veel bijwerkingen had van die medicatie, vooral psychisch (constant labiel PMS-gevoel en dat 3 maanden lang). Zelf zou ik daardoor een operatieve ingreep zeker bespreekbaar maken, mocht het weer bij me gebeuren. Ik wil je niet ontmoedigen, maar bespreek dit wel met je gyn in ieder geval (de opties en de voor/nadelen ervan). Laat je weten hoe het afliep? Succes!Hoe lang moest je die medicijnen gebruiken dan? Ik kreeg een kuurtje van 10 dagen en heb er geen dag last van gehad.
Iets meer dan 3 maanden. Ik had 100 pilletjes, 1x daags innemen.

Ik ben er eigenlijk min of meer depri van geworden. Had gewoon geen gevoelens meer (was toeschouwer van dingen zonder gevoel). De 1e 2 weken was ik juist erg labiel. Ik wil die medicatie nooit meer.
quote:Ddi schreef op 08 juli 2010 @ 14:21:

Maar Annewiep, ook als je een cyste laat verwijderen kun je gewoon weer nieuwe krijgen. Dus met goed/kwaadaardig heeft het niks te maken en verwijderen is geen garantie dat alles dan wegblijft...Klopt heb je ook helemaal gelijk in. Ik moet me straks door de arts eerst maar eens goed voor laten lichten. Zie op internet zo veel verschillende verhalen. Ipv dat ik me "gek" laat maken door de verhalen terwijl het in bepaalde gevallen dus ook gewoon met een kuurtje kan.
Nog even een kleine update; Vrijdag bij de gynaecoloog geweest, hij wil nu 4 weken wachten en als het dan nog zo groot is word eind augustus mijn eierstok verwijderd....hoop dus dat het tegen die tijd geslonken is.

Aan mijn eigen huisarts vroeg ik donderdag nog of het verband kon houden met de Mirena en hij zei van niet dus dat is wel appart vond ik. Nu eerst maar weer afwachten!
Hey Annewiep,

Verwijderd? Waarom? Kunnen ze niet alleen die cyste weghalen?

En heb je medicijnen gehad?
Annewiep, hoe oud ben jij en misschien nog belangrijker: heb jij nog een kinderwens?

Ik heb ook een cyste gehad en ben daaraan geopereerd. Geen mooi verhaal dus dat zal ik je besparen maar ik wil nog wel graag kinderen krijgen en ik vind het belangrijk dat het binnenin cyste-vrij is. 4 weken wachten voor een cyste van 9cm vind ik wel lang hoor. Persoonlijk zou ik me niet prettig voelen bij alleen 'afwachten' en zou ik minstens een second opinion vragen. Succes!
Mirena-bijsluiter: Zeer vaak voorkomende bijwerkingen (komen bij meer dan 1 op de 10 vrouwen voor):

Baarmoederlijke of vaginale bloedingen waaronder spotting, onregelmatige menstruaties

(oligomenorroe) en het wegblijven van de menstruatie (amenorroe), goedaardige cysten (holtes met

vloeibare inhoud) in de eierstokken.

Ik hoop dat de cyste komende weken gaat slinken, het zou zonde zijn van je eierstok.
Zelf ben ik een aantal jaren geleden middels een kijkoperatie in de buik geopereerd aan twee cystes. Deze zijn als het ware van de eierstok af "gezogen" door de gynaecoloog. Directe oorzaak: de Mirena. Mijn cystes waren 6 en 4 cm, op iedere eierstok 1. De gynaecoloog vond met name die van 6 cm risicovol ivm spontaan knappen. De cystes gingen niet vanzelf weg binnen een bepaalde tijd en daarom werd tot een ingreep besloten. Een nog groter wordende cyste kan gezondheidsrisico's opleveren.

Ik vind het heel vreemd dat er nog steeds huisartsen en soms zelfs gynaecologen zijn die niet op de hoogte zijn van het feit dat de Mirena cystes veroorzaakt bij 12% van de gebruiksters. Ook vind ik het vreemd dat de hele eierstok moet worden verwijderd? Waar zit die cyste dan? Als je nog een kinderwens hebt, zou ik de Mirena als de bliksem laten verwijderen om te voorkomen dat je onvruchtbaar wordt. Er zijn genoeg alternatieven.
Ik zou zeker ook nog verder informeren als je nog een kinderwens hebt Annewiep!! Het klinkt eigenlijk nogal drastisch... succes!
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het toch als ik weer moet komen aan de gynaecoloog vragen van de Mirena, ik vind het namelijk heel raar dat ik er van alles over lees maar mijn HA zegt dat het niet zo is...hmmm klopt niet helemaal.

Ik ben 28 en heb geen kinderwens, ja ik ben jong maar heb al wel een zoon van 8. In principe kan je ook met 1 eierstok zwanger raken, maar dat is dus niet echt aan de orde, meer het idee dat je een stukje vrouwelijkheid kwijt bent.

Waarom de hele eierstok weg gehaald word weet ik eigenlijk niet. (dom, dom) Ga ik ook vragen als ik in augustus terug moet komen.

De reden waarom ze 4 weken willen wachten is dat een cyste ook vanzelf weer kan verdwijnen. En aangezien ik nergens last van heb doen ze dat gewoon. Een cyste is opzich ook niet gevaarlijk maar ze zijn bang dat hij kan gaan kantelen en dan word het wel beroerd. Het is nu wel het irritante dat ik daar dus voor vrees bij elk buikkrampje...

We wachten wel af, zaterdag lekker 2 weken op vakantie, gaat de tijd hopelijk wat sneller.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven