Gezondheid alle pijlers

Cysten eierstok.. hoe erg is dat?

05-01-2017 16:42 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat jullie een beetje met me mee kunnen denken!

Vanochtend ging ik met extreme buikpijn rechtsonder in mijn buik (blinde darm is er 5 maanden geleden uitgehaald) naar de dokter en vertelde ik haar dat ik al een tijd opnieuw last had van een zeurende pijn onderin mijn buik.

Aangezien ik al een tijd niet ongesteld was vertelde ik haar dat ook en heeft zij mij doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een gynaecologisch onderzoek (in mijn bloed was niets te zien). Tijdens het onderzoek zag de dokter dat ik meerdere kleine cysten in mijn rechter eierstok had en dat dit waarschijnlijk de pijn veroorzaakte. Dit was op zich niet erg, en de cysten verdwijnen als het goed is vanzelf.

Ik heb verder niet echt uitleg gekregen over hoe zoiets nou kan ontstaan en zelf ben ik er ook bang voor dat ze misschien gewoon door gaan groeien. Ik heb echt behoorlijk veel pijn en het straalt helemaal in mijn lies en been door. Ik heb over 3 weken wel een controle bij de chirurg wat ik eigenlijk ook niet begrijp want die heeft er toch niets mee te maken?

Heeft iemand misschien ervaring met een soortgelijk verhaal? Ik weet dat ik ook mijn huisarts kan bellen, maar ik voel me zo'n zeur dat ik voor zoiets naar het ziekenhuis ben gegaan. Zou het wel fijn vinden om iets van ervaring met cysten op die plek te horen.. tips tegen de pijn zouden ook top zijn :(
Oei vervelend! Mijn nicht heeft het ook gehad, en zij is er aan geopereerd. Bij haar verdwenen ze niet vanzelf zoals bij jou geopperd is.

Wellicht krijg je daarom een gesprek met de chirurg?

Bij haar was het volgens mij te wijten aan endometriose.

Ik weet nog dat zij zware pijnstillers er voor kreeg, want de pijn was heel heftig.

Sterkte gewenst!
Ben je aan de pil oid? Ik heb een mirena spiraal en maak sindsdien/daardoor ook cystes aan. Eisprong gone wrong om zo maar te zeggen. Die van mij zijn tot nu toe steeds verdwenen maar het kan gemeen zeer doen inderdaad..
Ohja en schaam je niet dat je hiervoor naar het ziekenhuis bent gegaan want het is niet niks!

En kan ook doorgroeien en gaat dus niet altijd vanzelf weg.

Ik zou de huisarts bellen voor pijnstillers tot aan je ziekenhuis controle
Ik heb een cyste gehad van 12 cm en deze is ook dmv een operatie verwijderd. Ik werd op een dag wakker met erge pijn via huisarts ook naar ziekenhuis en volgende dag geopereerd.
We weten natuurlijk niet waarom je niet ongesteld word, anticonceptie of anders.

Zowel een uitblijvende menstruatie als cystes hebben te maken met de hormoonhuishouding. Je kan eens zoeken op insulineresistentie, oestrogeendominantie, pcos.. Is wel (deels) bij te sturen als je je leef- en eetpatroon aanpast en aanvullende middelen, onder ander voedingssupplementen gebruikt. Een operatie kan je er niet altijd mee voorkomen maar het kan schelen in het erger worden van de klachten.
Tijdens een cyclus ontwikkelt een er een eicel. Deze zit dan in een blaasje wat steeds grote wordt. En bij de eisprong springt dit blaasje open zodat de eicel vrij kan gaan zwemmen. De meeste blaasjes (duur woord cyste) slinken en verdwijnen. Echter niet alle blaasjes.

Bij oudere vrouwen die al veel langer ovuleren zie je dan ook verschillende cystes op de eierstok zitten. Dit hoeft in principe geen problemen te geven. Bij sommige vrouwen wel.

Bespreek dit dus met je gynaecoloog/huisarts zij kunnen je meer vertellen over jouw specifieke geval.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:Schapewolkje schreef op 05 januari 2017 @ 17:28:

We weten natuurlijk niet waarom je niet ongesteld word, anticonceptie of anders.

Zowel een uitblijvende menstruatie als cystes hebben te maken met de hormoonhuishouding. Je kan eens zoeken op insulineresistentie, oestrogeendominantie, pcos.. Is wel (deels) bij te sturen als je je leef- en eetpatroon aanpast en aanvullende middelen, onder ander voedingssupplementen gebruikt. Een operatie kan je er niet altijd mee voorkomen maar het kan schelen in het erger worden van de klachten.

Goh wat een uitspraak zeg.

Cystes en pcos zijn niet aan elkaar gelinkt. Ja, pcos geeft (veel kleine) cystes, maar cystes zijn niet altijd gevolg van pcos.

To, ik zou zeker je huisarts bellen of evt daar nog eens langs gaan als je vragen hebt!
Dubbel
Even belafspraak maken met de gyn om wat extra uitleg te vragen.
quote:spinnekop schreef op 05 januari 2017 @ 18:49:

[...]

Goh wat een uitspraak zeg.

Cystes en pcos zijn niet aan elkaar gelinkt. Ja, pcos geeft (veel kleine cystes), maar cystes zijn niet altijd gevolg van pcos.

To, ik zou zeker je huisarts bellen of evt daar nog eens langs gaan als je vragen hebt!+10
Cysten kunnen heel veel oorzaken hebben en dat kunnen wij hier niet zeggen. Het kan pcos zijn, het kunnen follikels zijn, maar dat hoeft allemaal niet. De chirurg is in beeld voor het geval de cysten verwijderd moeten worden. Ik heb zelf een cyste gehad van 10 cm die vanzelf verdwenen is. Ik had geen klachten, maar moest een echo laten maken ter controle van mijn mirena en zo is de cyste bij toeval ontdekt. Een paar jaar later zat er een van 940 gram die kwaadaardig was, maar volgens de gyn hadden deze twee niets met elkaar te maken.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Gynaecologen verwijderen cystes van de eierstokken, niet de chirurg. Dus ik snap TO's verwarring.
Bedankt voor de reacties!quote:El0ise schreef op 05 januari 2017 @ 21:11:

Gynaecologen verwijderen cystes van de eierstokken, niet de chirurg. Dus ik snap TO's verwarring.

Dat is dus een beetje het ding inderdaad.. Begrijp echt niet waarom ik naar een chirurg moet?

Vandaag de huisarts even gebeld met de vraag of ze me nog eens konden uitleggen waar ik nou precies last van heb, maar ik mocht het na het weekend proberen want er was nog niks binnen.. Helaas..

Vandaag ook erg veel pijn, ik denk dat ik na het weekend misschien wat sterkers vraag dan een paracetamolletje..
Cysten komen heel veel voor.. ze mogen eigenlijk niet veel pijn veroorzaken. Risico van grote cysten (>6cm) is dat ze voor een verdraaiing van je eierstok kunnen zorgen waarvoor een spoedoperatie nodig is..

Jouw pijn klinkt niet typisch voor pijn die veroorzaakt wordt door een cyste. Ik zou idd nogmaals naar de (huis)arts gaan om het uit te laten zoeken. Jammer dat het weekend er weer tussen zit.. Bij verergering zou ik de huisartsenpost bellen. En natuurlijk kan je bij de drogist/apotheek om wat sterkere pijnstilling vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven