Gezondheid alle pijlers

Cystes eierstokken

10-03-2018 18:51 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds begin januari heb ik last van rare buikklachten (wisselende stoelgang, felle steken aan de rechterkant van mijn buik,...).
Begin februari bij de gynaecoloog geweest en een inwendige echo gehad en hij gaf aan dat alles in orde was!
Deze maand een ct-scan laten maken en er blijken onder andere meerdere kleine cystes te zitten in mijn eierstokken...
Ik weet niet goed wat ik hiermee moet, de huisarts zegt er niet veel over en blijft vaag... enkel dat het wel wat lichte buikpijn kan geven. Vind het ook wat raar dat de gynaecoloog aangaf dat alles in orde was.
Ik ga overigens nog langs bij de MDL-arts maar kan ik pas einde van de maand terecht.

Is er iemand hiermee bekend?
Ik lees vaak berichten over 1 - 2 grotere cystes, maar weinig over mensen die er meerdere kleine hebben. Hebben jullie er iets aan laten doen?
Kokoro schreef:
10-03-2018 21:22
Succes! Laat je het nog even weten?
Zal ik zeker doen ja!
Een gedraaide eierstok is op een echo/scan te zien dus daar moet je nu niet bang voor zijn ook is de pijn daar van zo erg dat je dan nu ook niet hier zou zijn op het forum.

Maar ik zou ook gewoon langs de gyn gaan maandag. Zodat je uitsluitsel krijgt en ook meteen vragen of je andere anticonceptie moet gaan gebruiken want hier kan het wel aan liggen soms.

En als je niet te houden buikpijn krijgt dan gewoon de afdeling bellen of na de 1 hulp gaan.
Ook ik werd door de huisarts weggestuurd met de boodschap dat het gewoon menstruatie kramp was. Paar maanden later viel ik op m'n werk flauw van de pijn en ben ik naar het ziekenhuis gegaan. Hier bleek uit een inwendige echo dat ik een cyste had van 9 cm (wat ik dus al vermoedde). Deze wilden ze toen meteen opereren maar omdat de pijn al flink was afgenomen heb ik dit geweigerd. Op de vraag wat ik tegen cystes kon doen werd alleen als advies gegeven om aan de pil te gaan. Ik ben juist na 10 jaar gestopt met de nuvaring omdat ik geen hormonen meer wilde (overigens tijdens die 10 jaar nuvaring nooit cystes gehad of soortgelijke klachten). Ik ben veel gaan lezen en ben agnus castus en kril olie gaan slikken voor een stabielere hormoonbalans. Na drie maanden moest ik terug naar de gyn voor controle echo en bleek de cyste te zijn verdwenen. Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of dat door de agnus castus is gekomen. Ik ben ivm reizen 4 maanden gestopt met supplementen en kreeg toch weer meer klachten. Sinds een paar weken dus toch weer aan de agnus castus, hopelijk nemen de klachten snel af. Ik herken ook veel in stukken over progesteron tekort, zou je ook nog even op kunnen zoeken.
Ik vind het erg jammer dat deze klachten niet serieus worden genomen door de artsen en dat alleen maar aan symptoom bestrijding (opereren indien kritiek) wordt gedaan ipv zoeken naar de oorzaak. Ik wilde daarom mijn ervaring even met je delen, misschien helpt agnus castus ook voor jou (kan enkele maanden duren).
Inimienie schreef:
10-03-2018 23:36
Ook ik werd door de huisarts weggestuurd met de boodschap dat het gewoon menstruatie kramp was. Paar maanden later viel ik op m'n werk flauw van de pijn en ben ik naar het ziekenhuis gegaan. Hier bleek uit een inwendige echo dat ik een cyste had van 9 cm (wat ik dus al vermoedde). Deze wilden ze toen meteen opereren maar omdat de pijn al flink was afgenomen heb ik dit geweigerd. Op de vraag wat ik tegen cystes kon doen werd alleen als advies gegeven om aan de pil te gaan. Ik ben juist na 10 jaar gestopt met de nuvaring omdat ik geen hormonen meer wilde (overigens tijdens die 10 jaar nuvaring nooit cystes gehad of soortgelijke klachten). Ik ben veel gaan lezen en ben agnus castus en kril olie gaan slikken voor een stabielere hormoonbalans. Na drie maanden moest ik terug naar de gyn voor controle echo en bleek de cyste te zijn verdwenen. Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of dat door de agnus castus is gekomen. Ik ben ivm reizen 4 maanden gestopt met supplementen en kreeg toch weer meer klachten. Sinds een paar weken dus toch weer aan de agnus castus, hopelijk nemen de klachten snel af. Ik herken ook veel in stukken over progesteron tekort, zou je ook nog even op kunnen zoeken.
Ik vind het erg jammer dat deze klachten niet serieus worden genomen door de artsen en dat alleen maar aan symptoom bestrijding (opereren indien kritiek) wordt gedaan ipv zoeken naar de oorzaak. Ik wilde daarom mijn ervaring even met je delen, misschien helpt agnus castus ook voor jou (kan enkele maanden duren).
Bedankt voor je verhaal!
Dat vind ik net ook zo raar, dat ik ondanks dat ik de nuvaring gebruik toch cystes zou hebben.. Ik zie op veel plekken dat dit hierdoor net zou verminderen.
Of die zouden er allemaal moeten gekomen zijn omdat ik heb 1x vergeten ben, maar dat zou ik maar gek vinden.
Misschien is de nuvaring toch niet zo een geschikt middel voor mij. Zal er morgen even achter horen.
Middelen die de eisprong onderdrukken (combi preparaten zoals de pil of nuvaring) onderdrukken ook de aanmaak van cystes. Betekent vervolgens niet dat er nooit meer een cystetje kan ontstaan, maar de kans erop is kleiner. Hoe dan ook: het is voor een eierstok heel normaal om kleine blaasjes met vocht te maken.... Dat is wat ze doen. Vraag nou eerst maar hoe groot die "cystetjes" waren. Voor hetzelfde geld had je doodnormale follikels.
Kokoro schreef:
11-03-2018 15:19
Middelen die de eisprong onderdrukken (combi preparaten zoals de pil of nuvaring) onderdrukken ook de aanmaak van cystes. Betekent vervolgens niet dat er nooit meer een cystetje kan ontstaan, maar de kans erop is kleiner. Hoe dan ook: het is voor een eierstok heel normaal om kleine blaasjes met vocht te maken.... Dat is wat ze doen. Vraag nou eerst maar hoe groot die "cystetjes" waren. Voor hetzelfde geld had je doodnormale follikels.
Gelukkig waren het die follikels! ;) Perfect normaal dus.
Alvast nog bedankt voor al de info!
Gelukkig maar. En hopelijk ontdekken ze alsnog snel waar die buikpijn nou vandaan komt!
SB88 schreef:
12-03-2018 18:16
Gelukkig waren het die follikels! ;) Perfect normaal dus.
Alvast nog bedankt voor al de info!
Fijn! Paniekzaaiert die huisarts :proud: . Succes verder! Hoop dat je er snel achterkomt waar je die pijn van hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven