Gezondheid alle pijlers

darmklachten..weten jullie meer?

16-02-2013 19:45 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
hi meiden.. ik wil jullie iets voorleggen en kijken of iemand hetzelfde meemaakt.

3 maanden geleden begon het met anusklachten..geirriteerd..voelde zwaar aan maar ik zag niets aan de buitenkant. arts dacht toen aan een aambei en kreeg licodaine zalf en movicolon. dit hielp niet.

maand later zat er verbetering in..maar toen kreeg ik bloed bij de ontlasting en begon naar het toilet gaan pijnlijk te worden.. ik ging weer verder met de poedertjes maar telkens weer geirriteerde anus maar niets te zien. volgens de huisarts was het een anusscheurtje ipv aambei

de laatste maand buikgriep gehad, misselijk, braken, diarree na weekje was het ongv over..maar na een aantal dagen was ik continu misselijk. diarree stopte...maar ik kreeg krampen, winderigheid etc.

op dit moment heb ik 3 dagen diarree gehad, vandaag gestopt en 1x dunne ontlasting gehad

waar denken jullie aan....met de huisarts kom ik niet verder
waarom kom je bij de huisarts niet verder?
Ben je meer volkoren producten gaan eten?
Voor drie dagen diarree zou ik niet naar de huisarts gaan of heb jij het idee dat het een gevolg is van je eerdere klachten? Ik zou wel even de movicolon minderen als je diarree hebt.
ja, ik ben meer gaan drinken n meer vezels
quote:Silvy schreef op 16 februari 2013 @ 19:59:

Voor drie dagen diarree zou ik niet naar de huisarts gaan of heb jij het idee dat het een gevolg is van je eerdere klachten? Ik zou wel even de movicolon minderen als je diarree hebt.nouja dit is al de 3e x in een maand tijd diarree
Vraag een verwijzing naar de internist.
Been there, done that, got the T-shirt.
hoe vaak neem je de movicolon?
quote:brocoli schreef op 16 februari 2013 @ 20:03:

hoe vaak neem je de movicolon?

nu even niet...

ik nam 1zak p/dag
Dan hoop ik dat je een betere huisarts hebt dan ik ;) ik werd na 2 weken diarree en een kalium tekort gewoon weer naar huis gestuurd. Gelukkig liep ik toen ook nog in het ziekenhuis voor wat anders en ben ik doorgestuurd naar de maag/lever/ darm arts.

Ik weet niet of je zonder verwijzing naar een arts in het ziekenhuis kan?
Naar mijn weten is movicolon voor ernstige verstoppingen en darmspoelingen. Niet voor dagelijks. Het is laxerend. Heb het zelf ooit genomen naar een week verstopt, zat daarna 2 dagen op de wc.

Vezelzakjes mag je wel dagelijks nemen.
quote:Silvy schreef op 16 februari 2013 @ 20:08:

Dan hoop ik dat je een betere huisarts hebt dan ik ;) ik werd na 2 weken diarree en een kalium tekort gewoon weer naar huis gestuurd. Gelukkig liep ik toen ook nog in het ziekenhuis voor wat anders en ben ik doorgestuurd naar de maag/lever/ darm arts.

Ik weet niet of je zonder verwijzing naar een arts in het ziekenhuis kan?

hm kan helaas niet.. maar dat duurt alsnog wel even.. je kan er niet direct terecht..vandaar dat ik dacht dat gedachten uitwisselen zal helpen.

ik dacht misschien is het overloopdiarree.

is dat te zien op een simpele buikecho?
quote:brocoli schreef op 16 februari 2013 @ 20:11:

Naar mijn weten is movicolon voor ernstige verstoppingen en darmspoelingen. Niet voor dagelijks. Het is laxerend. Heb het zelf ooit genomen naar een week verstopt, zat daarna 2 dagen op de wc.

Vezelzakjes mag je wel dagelijks nemen.Ik ken meerder mensen die dagelijks movicolon nemen. Is niet heel raar hoor.
quote:brocoli schreef op 16 februari 2013 @ 20:11:

Naar mijn weten is movicolon voor ernstige verstoppingen en darmspoelingen. Niet voor dagelijks. Jawel, is ook voor dagelijks gebruik. Hangt af van de klacht waar je het voor gebruikt.
quote:jara22 schreef op 16 februari 2013 @ 20:12:

[...]

Dat had dan toch over moeten gaan met de Movicolon?
maar ik lees nergens dat TO obstipatie had..
quote:jara22 schreef op 16 februari 2013 @ 20:12:

[...]

hm kan helaas niet.. maar dat duurt alsnog wel even.. je kan er niet direct terecht..vandaar dat ik dacht dat gedachten uitwisselen zal helpen.

is dat te zien op een simpele buikecho?

Als je darmen echt vol zitten met poep kun je dat wel zien op een buikoverzichtsfoto. Echo voor de darmen is niet heel specifiek, als je meer wil zien dan nierstenen of poep kun je beter een coloscopie doen (weet je meteen zeker dat je niet meer verstopt zit )

Maaruh, inderdaad waarom kom je bij de huisarts niet verder? krijg je geen afspraak, luistert hij niet? Vind hij je klachten niet boeiend?
oke dankje voor de duidelijkheid ,,

ja obtipatie had ik volgens mij niet direct last van mr omdat de ontlasting pijnlijk was door de fissuur moest ik eraan beginnen. sinsdien heb ik het. mr laatste maand dus ook diarree

mijn huisarts legt alles op pds.mr ik vind het onzin
waarom vind je dat onzin?
Heb je nog steeds bloed bij je ontlasting? Zo ja: is dat zwart bloed (oud) of rood (vers)? Zit er ook slijm bij?

Heb je buikpijn? Zo ja: aan de onderkant/linkerkant met name?

En de diaree duurt dus ook voort?
Ik denk dat je een anusfissuur hebt en daarbij een buikgriepje. Ik denk ook dat je naar je huisarts moet luisteren en als je vragen/twijfels hebt dat je dus terug naar je huisarts moet ipv raad vragen op het vivaforum.

Hier wordt meteen geroepen dat je naar de internist moet of minstens vervolgonderzoeken, terwijl de kans dat je gewoon een buikgriepje hebt waar je buik niet meteen van herstelt is gewoon veel groter is.
Heeft de HA gekeken? Heeft hij een fissuur gezien? Bloed bij de ontlasting is mi altijd een teken voor een verwijzing. Bloed bij de ontlasting is namelijk geen symptoom van pds volgens de HA. En persoonlijk kan ik het weten.
Ik ben trouwens van mening dat je naar de internist moet omdat de gemiddelde huisarts de ballen verstand heeft van darmproblemen. Het is lachwekkend en triest hoe vaak bloed bij de ontlasting wordt afgedaan als PDS. Alleen na grondig onderzoek kan PDS worden vastgesteld. Als na een coloscopie andere event. ziektes zijn uitgesloten. Een HA kan dat zeker niet zonder een verwijzing vaststellen!
Als er een fissuurtje zit kan dit best wat helderrood bloed op de ontlasting geven en dat is absoluut geen indicatie voor verder onderzoek. En PDS is ook zonder verwijzing vast te stellen, huisartsen zijn hiervoor opgeleid hoor. En ja, er worden fouten gemaakt, maar dat is nog steeds meer uitzondering dan regel.
Wat een grenzeloos vertrouwen in de huisarts. Ben blij dat ik destijds vooral niet naar de huisarts heb geluisterd toen ik bloed bij de ontlasting had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven