Aanstaande maandag 11 november wordt er gepland onderhoud uitgevoerd aan het forum. Hierdoor is het forum op maandagochtend enkele uren onbereikbaar.

Gezondheid alle pijlers

De ongemakken van de overgang II

24-01-2023 09:37 1913 berichten
Op verzoek een nieuw deel van het topic over de overgang. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten etc.

Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Charlotta, het zou heel goed overgangsgerelateerd kunnen zijn (zowel stemmingswisselingen als slecht slapen als horrormenstruaties): lijkt me goed om dit met je huisarts te bespreken.

Mirena geeft alleen progestageen af, geen andere hormonen. Met hst krijg je ook oestrogeen, dat zou je kunnen helpen. De huisarts mag gewoon hst voorschrijven, dus dat is je ingang. Wel goed om je in te lezen vooraf, omdat niet alle huisartsen even goed op de hoogte zijn. Sowieso is het daarvoor handig de huisartsenrichtlijn te raadplegen: zo kun je gericht vragen stellen en daar moeten huisartsen zich aan houden (aan die richtlijn).

https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/de-overgang
Dankjewel, Lichtendonker. Ik zal die richtlijn eens bestuderen!
Mijn ervaring is dat huisartsen bij voornamelijk a typische overgangsklachten niet bijzonder genegen zijn om hst voor te schrijven. Ik heb er in elk geval 2 jaar over gedaan om het voor elkaar te krijgen.
Volgens mij had ik dit topic nog geopend, maar schrijf al een tijdje niet meer mee.

Wilde nu een positieve update geven.
Heb een jaar of 4 geleden hormoontherapie gekregen ivm hele heftige klachten. Daar heb ik veel baat bij gehad. Nu heb ik die hormonen helemaal afgebouwd en geen klachten meer! Al met al heeft het zo'n 10 jaar geduurd, maar het is voorbij :cheer2:
Morgen gaat mijn Mirena eruit en dan ben ik voor het eerst in 40 jaar hormonenvrij. Heerlijk.
Wollenstonecraft, gefeliciteerd!!! :cheer:
Dat geeft de burger moed :proud:
Sjaantje37 schreef:
26-10-2024 10:25
Dat zou ideaal zijn maar meestal geven ze dat pas als je een jaar niet ongesteld bent geweest en in mijn geval was het pas 5 maanden. Maar het klinkt echt ideaal!!!
Alvast voor als het zover is:
https://www.viatrisconnect.nl/nl-NL/nie ... ietherapie
Deze site heb ik gebruikt bij mijn vraag aan de huisarts over te mogen stappen op continu. Zie in de tabel het antwoord op de vraag wanneer continu versus sequentieel. Huisartsen kennen deze site.
(Mijn huisarts wilde niet dat ik over zou stappen, maar omdat hier staat dat je na zes maanden gebruik naar continu kan gaan, ging ze akkoord.)

Hier staat e.e.a. over tussentijdse bloedingen, misschien ook eens goed om naar te kijken. Zie onder Bloedingspatronen / cyclusregulatie:
https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... _jaar.html
Wollstonecraft schreef:
28-10-2024 09:20
Volgens mij had ik dit topic nog geopend, maar schrijf al een tijdje niet meer mee.

Wilde nu een positieve update geven.
Heb een jaar of 4 geleden hormoontherapie gekregen ivm hele heftige klachten. Daar heb ik veel baat bij gehad. Nu heb ik die hormonen helemaal afgebouwd en geen klachten meer! Al met al heeft het zo'n 10 jaar geduurd, maar het is voorbij :cheer2:
Morgen gaat mijn Mirena eruit en dan ben ik voor het eerst in 40 jaar hormonenvrij. Heerlijk.
Fijn en hier precies hetzelfde.

Ik ben een maand gestopt met Femoston en het lijkt alsof mijn klachten zo goed als over zijn.

En als dat niet zo is ga ik weer slikken.
Abby schreef:
28-10-2024 13:29
Fijn en hier precies hetzelfde.

Ik ben een maand gestopt met Femoston en het lijkt alsof mijn klachten zo goed als over zijn.

En als dat niet zo is ga ik weer slikken.
Ik overweeg ook om te stoppen met Femoston, maar ben toch bang dat ik meteen weer in de ellende beland. ' Voelde' jij dat je kon stoppen of was het op de bonnefooi?
@Wollie: wat fijn zeg!
Ik heb ineens meer pijn in pezen, zowel in voet, als in handen. Mijn rechter duim is aan het opspelen, even een trigger finger, en nu gewoon snel pijnlijk.
Iemand herkenning, of tips ?
OlleGrieze schreef:
28-10-2024 13:32
Ik overweeg ook om te stoppen met Femoston, maar ben toch bang dat ik meteen weer in de ellende beland. ' Voelde' jij dat je kon stoppen of was het op de bonnefooi?
@Wollie: wat fijn zeg!
Ik heb zo nu en dan een stop ingelast om te kijken of ik nog klachten had.

Je kunt ieder moment weer gaan slikken en dan heb je er snel weer baat bij.

Als je niet stopt weet je ook niet of je van de klachten af bent.
tinydancer schreef:
03-11-2024 12:17
Ik heb ineens meer pijn in pezen, zowel in voet, als in handen. Mijn rechter duim is aan het opspelen, even een trigger finger, en nu gewoon snel pijnlijk.
Iemand herkenning, of tips ?
Ja maar dat is ineens overgegaan.
Abby schreef:
03-11-2024 12:23
Ik heb zo nu en dan een stop ingelast om te kijken of ik nog klachten had.

Je kunt ieder moment weer gaan slikken en dan heb je er snel weer baat bij.

Als je niet stopt weet je ook niet of je van de klachten af bent.
Stoppen, starten en weer stoppen etc heeft de gynaecoloog hier afgeraden.
Flipflop schreef:
03-11-2024 13:57
Stoppen, starten en weer stoppen etc heeft de gynaecoloog hier afgeraden.
Dat kan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven