Gezondheid
alle pijlers
De ongemakken van de overgang II
dinsdag 24 januari 2023 09:37
Op verzoek een nieuw deel van het topic over de overgang. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten etc.
Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
zondag 27 oktober 2024 18:02
Hoi Charlotta, het zou heel goed overgangsgerelateerd kunnen zijn (zowel stemmingswisselingen als slecht slapen als horrormenstruaties): lijkt me goed om dit met je huisarts te bespreken.
Mirena geeft alleen progestageen af, geen andere hormonen. Met hst krijg je ook oestrogeen, dat zou je kunnen helpen. De huisarts mag gewoon hst voorschrijven, dus dat is je ingang. Wel goed om je in te lezen vooraf, omdat niet alle huisartsen even goed op de hoogte zijn. Sowieso is het daarvoor handig de huisartsenrichtlijn te raadplegen: zo kun je gericht vragen stellen en daar moeten huisartsen zich aan houden (aan die richtlijn).
https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/de-overgang
Mirena geeft alleen progestageen af, geen andere hormonen. Met hst krijg je ook oestrogeen, dat zou je kunnen helpen. De huisarts mag gewoon hst voorschrijven, dus dat is je ingang. Wel goed om je in te lezen vooraf, omdat niet alle huisartsen even goed op de hoogte zijn. Sowieso is het daarvoor handig de huisartsenrichtlijn te raadplegen: zo kun je gericht vragen stellen en daar moeten huisartsen zich aan houden (aan die richtlijn).
https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/de-overgang
maandag 28 oktober 2024 09:20
Volgens mij had ik dit topic nog geopend, maar schrijf al een tijdje niet meer mee.
Wilde nu een positieve update geven.
Heb een jaar of 4 geleden hormoontherapie gekregen ivm hele heftige klachten. Daar heb ik veel baat bij gehad. Nu heb ik die hormonen helemaal afgebouwd en geen klachten meer! Al met al heeft het zo'n 10 jaar geduurd, maar het is voorbij
Morgen gaat mijn Mirena eruit en dan ben ik voor het eerst in 40 jaar hormonenvrij. Heerlijk.
Heb een jaar of 4 geleden hormoontherapie gekregen ivm hele heftige klachten. Daar heb ik veel baat bij gehad. Nu heb ik die hormonen helemaal afgebouwd en geen klachten meer! Al met al heeft het zo'n 10 jaar geduurd, maar het is voorbij
Morgen gaat mijn Mirena eruit en dan ben ik voor het eerst in 40 jaar hormonenvrij. Heerlijk.
maandag 28 oktober 2024 12:52
Alvast voor als het zover is:Sjaantje37 schreef: ↑26-10-2024 10:25Dat zou ideaal zijn maar meestal geven ze dat pas als je een jaar niet ongesteld bent geweest en in mijn geval was het pas 5 maanden. Maar het klinkt echt ideaal!!!
https://www.viatrisconnect.nl/nl-NL/nie ... ietherapie
Deze site heb ik gebruikt bij mijn vraag aan de huisarts over te mogen stappen op continu. Zie in de tabel het antwoord op de vraag wanneer continu versus sequentieel. Huisartsen kennen deze site.
(Mijn huisarts wilde niet dat ik over zou stappen, maar omdat hier staat dat je na zes maanden gebruik naar continu kan gaan, ging ze akkoord.)
Hier staat e.e.a. over tussentijdse bloedingen, misschien ook eens goed om naar te kijken. Zie onder Bloedingspatronen / cyclusregulatie:
https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... _jaar.html
maandag 28 oktober 2024 13:29
Fijn en hier precies hetzelfde.Wollstonecraft schreef: ↑28-10-2024 09:20Volgens mij had ik dit topic nog geopend, maar schrijf al een tijdje niet meer mee.
Ik ben een maand gestopt met Femoston en het lijkt alsof mijn klachten zo goed als over zijn.
En als dat niet zo is ga ik weer slikken.
maandag 28 oktober 2024 13:32
Ik overweeg ook om te stoppen met Femoston, maar ben toch bang dat ik meteen weer in de ellende beland. ' Voelde' jij dat je kon stoppen of was het op de bonnefooi?
@Wollie: wat fijn zeg!
zondag 3 november 2024 12:23
Ik heb zo nu en dan een stop ingelast om te kijken of ik nog klachten had.OlleGrieze schreef: ↑28-10-2024 13:32Ik overweeg ook om te stoppen met Femoston, maar ben toch bang dat ik meteen weer in de ellende beland. ' Voelde' jij dat je kon stoppen of was het op de bonnefooi?
@Wollie: wat fijn zeg!
Je kunt ieder moment weer gaan slikken en dan heb je er snel weer baat bij.
Als je niet stopt weet je ook niet of je van de klachten af bent.
zondag 3 november 2024 12:24
Ja maar dat is ineens overgegaan.tinydancer schreef: ↑03-11-2024 12:17Ik heb ineens meer pijn in pezen, zowel in voet, als in handen. Mijn rechter duim is aan het opspelen, even een trigger finger, en nu gewoon snel pijnlijk.
Iemand herkenning, of tips ?
zondag 3 november 2024 13:57
Stoppen, starten en weer stoppen etc heeft de gynaecoloog hier afgeraden.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in