Gezondheid alle pijlers

De ongemakken van de overgang II

24-01-2023 09:37 2648 berichten
Op verzoek een nieuw deel van het topic over de overgang. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten etc.

Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Alle reacties Link kopieren Quote
Dassie schreef:
29-04-2025 12:12
En als mij geen antidepressiva waren voorgeschreven was me misschien hetzelfde overkomen. En ja, ik weet inderdaad heel goed wat ik slik en waarom.

Ik heb moeite met het spookbeeld wat hier wordt geschetst van de antieke opvattingen van de gemiddelde huisarts en gynaecoloog. Heel veel artsen hebben zich ook wél bijgeschoold, en er is op dit moment zoveel aandacht voor het onderwerp overgang dat je (gelukkig en eindelijk) van een bescheiden hype kunt spreken.
Mijn artsen, de huisarts én de gynaecoloog, waren zeer kundig. Ze hielden in overleg met mij keurig de juiste volgorde aan van eerst hormonen en pas in tweede instantie, toen het echt nodig was, antidepressiva. Er werd nergens mee gezwaaid, er werd niets gebagatelliseerd en er me werd niets opgedrongen. Zo kan het dus ook.

Het is belangrijk dat vrouwen goed geïnformeerd naar de huisarts gaan, zodat ze elders hulp kunnen zoeken als ze pech hebben om tegen een fossiel aan te lopen. Het is niet nodig om iedereen met het schrikbeeld op te zadelen dat de huisarts ze per definitie niet serieus gaat nemen en van niks weet. In alle gevallen waar ik van weet, en dat zijn er veel, want het is nogal een onderwerp op onze leeftijd, heeft iedereen gewoon volgens de recent bijgestelde protocollen de juiste hulp gekregen. Dat wil niet zeggen dat het niet nog regelmatig fout gaat, maar dit soort stemmingmakerij is nergens goed voor. Naast mezelf ken ik persoonlijk niet één voorbeeld waarbij de optie van antidepressiva zelfs maar genoemd is.

Ik heb veel meer moeite met vrouwenklinieken die binnenlopen op zinloze vitamines en lifestyle-advies vol open deuren.
ik heb ook hele goeie ervaringen, huisarts, gyneacoloog, echt heel fijn

Maar ik heb ook een vriendin, die een jaar met 'burn-out'-klachten thuis heeft gezeten, van alles geprobeerd.
Echt een heel naar jaar.

Tot ze (omdat ze bij mij zag hoe goed hormonen werken) toch zelf dat balletje eens opwierp. Binnen 5 dagen trok het gordijn op. Binnen 3 weken was ze weer aan het werk.

en ook zij kwam bij van die vrouwenklinieken terecht, bij gebrek aan goede kennis van haar arts

Ik zie wel een duidelijke kentering, dat nu echt steeds meer artsen goed (bij)geschoold zijn
Dassie schreef:
29-04-2025 12:12
En als mij geen antidepressiva waren voorgeschreven was me misschien hetzelfde overkomen. En ja, ik weet inderdaad heel goed wat ik slik en waarom.

Ik heb moeite met het spookbeeld wat hier wordt geschetst van de antieke opvattingen van de gemiddelde huisarts en gynaecoloog. Heel veel artsen hebben zich ook wél bijgeschoold, en er is op dit moment zoveel aandacht voor het onderwerp overgang dat je (gelukkig en eindelijk) van een bescheiden hype kunt spreken.
Mijn artsen, de huisarts én de gynaecoloog, waren zeer kundig. Ze hielden in overleg met mij keurig de juiste volgorde aan van eerst hormonen en pas in tweede instantie, toen het echt nodig was, antidepressiva. Er werd nergens mee gezwaaid, er werd niets gebagatelliseerd en er me werd niets opgedrongen. Zo kan het dus ook.

Het is belangrijk dat vrouwen goed geïnformeerd naar de huisarts gaan, zodat ze elders hulp kunnen zoeken als ze pech hebben om tegen een fossiel aan te lopen. Het is niet nodig om iedereen met het schrikbeeld op te zadelen dat de huisarts ze per definitie niet serieus gaat nemen en van niks weet. In alle gevallen waar ik van weet, en dat zijn er veel, want het is nogal een onderwerp op onze leeftijd, heeft iedereen gewoon volgens de recent bijgestelde protocollen de juiste hulp gekregen. Dat wil niet zeggen dat het niet nog regelmatig fout gaat, maar dit soort stemmingmakerij is nergens goed voor. Naast mezelf ken ik persoonlijk niet één voorbeeld waarbij de optie van antidepressiva zelfs maar genoemd is.

Ik heb veel meer moeite met vrouwenklinieken die binnenlopen op zinloze vitamines en lifestyle-advies vol open deuren.
Net als dat het net zo nodig is om vrouwen er op te wijzen dat veel artsen er niet in mee gaan en niet op de hoogte zijn. Ik heb 3 huisartsen geraadpleegd en een gynaecoloog en overal nul op request. Protocollen of niet.

Mijn berichten hebben niets, maar dan ook niets te maken met stemmingmakerij. Ik verzin er niets bij, ik maak het niet erger of slechter dan het was. Dit is gewoon het verhaal.

Fijn dat jij fantastisch bent geholpen! Ik ben dan niet en dat heeft me ontzettend veel gekost op meerdere gebieden.

En je beschrijft het zelf al: bij jou werden eerst hormonen voorgesteld, daarna antidepressiva. Hier alleen antidepressiva en geen hormonen. Ook niet door de gynaecoloog.
Mij werden ook antidepressiva voorgeschreven en geen hormonen. Wel cyclisch, dus een lage dosis alleen tijdens de luteale fase om PMS tegen te gaan. De reden hiervoor is dat ik nog een min of meer regelmatige cyclus heb en volgens de richtlijnen is hormoontherapie dan niet de eerste keuze.

Mijn huisarts had onlangs nascholing gehad EN met een gynaecoloog van de nascholing overlegd. Ik zeg dus absoluut niet dat ze niet op de hoogte is of niet haar best wil doen, dat is absoluut niet het geval. Wel is het zo dat het voor vrouwen die nog een cyclus hebben gewoon lastig is in Nederland om hormoontherapie te krijgen.

Dat is simpelweg niet de eerste keuze in de richtlijnen. Waarom dat zo is, dat weet ik ook niet, daar zal wel over nagedacht zijn. Maar het is wel heel anders dan in andere landen, dat moeten we niet ontkennen.
Ik had persoonlijk enorm veel bijwerkingen van de AD, ik voelde me er echt verschrikkelijk door. Maar de meeste mensen gaan er vast prima op.
Lila-Linda schreef:
29-04-2025 12:19
ik heb ook hele goeie ervaringen, huisarts, gyneacoloog, echt heel fijn

Maar ik heb ook een vriendin, die een jaar met 'burn-out'-klachten thuis heeft gezeten, van alles geprobeerd.
Echt een heel naar jaar.

Tot ze (omdat ze bij mij zag hoe goed hormonen werken) toch zelf dat balletje eens opwierp. Binnen 5 dagen trok het gordijn op. Binnen 3 weken was ze weer aan het werk.

en ook zij kwam bij van die vrouwenklinieken terecht, bij gebrek aan goede kennis van haar arts

Ik zie wel een duidelijke kentering, dat nu echt steeds meer artsen goed (bij)geschoold zijn

Ik heb meerdere vriendinnen die halverwege de 40 een burnout hebben gehad of met angstklachten thuis kwamen te zitten. Achteraf denk ik dat bij allemaal de overgang mee zal hebben gespeeld maar bij geen enkele is dit door een arts geopperd. Wel hebben ze allemaal AD of medicatie tegen angsten gehad.
Ik vind dit toch opvallend, zeker nu ik zelf in een soortgelijke situatie zit.. Fijn dat jouw vriendin uiteindelijk met hormonen zo goed geholpen was!
Krijgen jullie oestrogeen spray oid vergoed vanuit de zorgverzekering? Ik ga vanmiddag naar de huisarts en ben bezig met de zorgverzekering om te kijken wat vergoed wordt maar dat is nog helemaal niet makkelijk te vinden. Ben nu aan t chatten met een medewerker maar die wil namen hebben van een middel. Ik weet niet wat m'n huisarts gaat voorschrijven.
Je hebt estradiol spray, gel en pleisters, ik heb naast de pleisters ook utrogestan (progesteron).
Inemuri schreef:
01-05-2025 11:35
Krijgen jullie oestrogeen spray oid vergoed vanuit de zorgverzekering? Ik ga vanmiddag naar de huisarts en ben bezig met de zorgverzekering om te kijken wat vergoed wordt maar dat is nog helemaal niet makkelijk te vinden. Ben nu aan t chatten met een medewerker maar die wil namen hebben van een middel. Ik weet niet wat m'n huisarts gaat voorschrijven.
Ik betaal ongeveer 60 euro zelf voor 3 doosjes utrogestan en 3 doosjes estradiol pleisters. Daar kan ik ongeveer 3 maanden mee doen.
Wat gek die verschillen. De gel krijg ik vergoed (alleen basisverzekering), de Utrogestan moet ik zelf betalen á 10 euro per doosje.

Van die laatste krijg ik trouwens best wat vervelende bijwerkingen (o.a. vermoeidheid en migraine). Zijn daar alternatieven voor? (Ja, ik moet terug naar de huisarts maar ben een beetje aan het uitstellen.)
Ik krijg alles vergoed (oestrogel en Utrogestan).
Claire45 schreef:
01-05-2025 15:44
Ik krijg alles vergoed (oestrogel en Utrogestan).

Ik ook.
Raar, al die verschillen...
Flipflop schreef:
01-05-2025 16:28
Raar, al die verschillen...
Als het niet in de basisverzekering gaat, dan via de aanvullende . Dan is het niet gek dat er verschillen zijn.
Maar ik weet niet of het in de basis zit.
Ik kreeg van de klantenservice van mijn zorgverzekering te horen dat t ook aan de apotheek ligt of je moet betalen of niet. Ik dacht dat ik t verkeerd begrepen had maar nee, ik moest t aan m'n apotheek gaan vragen. Die bepalen dat. Blijkbaar. Ik ga morgen dus m'n apotheek bellen en hiermee verder. Ben dus weer zonder recept of iets anders qua hulp bij m'n huisarts vertrokken.
Claire45 en Nyco, zijn jullie aanvullend verzekerd dan? Want dat zou die verschillen kunnen verklaren.
Bo-Katan schreef:
01-05-2025 18:10
Als het niet in de basisverzekering gaat, dan via de aanvullende . Dan is het niet gek dat er verschillen zijn.
Maar ik weet niet of het in de basis zit.
Ik ben aanvullend verzekerd.
Ja ik ben aanvullend verzekerd.
Kan het zijn dat jullie nog niet door eigen risico heen zijn en het daardoor moeten betalen? Ik betaal alleen voor utrogestan een kleine eigen bijdrage (tot max 250 euro per jaar). In NL vallen oestrogeengel/pleisters/pillen en utrogestan onder de basisverzekering. Verzekering mag wel preferente merken aan apotheek doorgeven. Wil je bijvoorbeeld Systen ipv Sandoz, dan moet je dit vaak zelf betalen.
Ik krijg alles vanuit de basis verzekering vergoed mits ze voor overgangs
Klachten zijn. Bijwerkingen van utrogestan heb ik ook. Wordt wel steeds minder . Ik gebruik het nu twee en halve week . Eerste week echt veel bijwerkingen als sufheid , down en misselijk en wat draaierig .
Nu gaat het beter , lijf moet echt even wennen denk ik.
Wel al minder opvliegers , ik slaap ook veel beter en minder prikkelbaar .
Inemuri schreef:
01-05-2025 18:50
Ik kreeg van de klantenservice van mijn zorgverzekering te horen dat t ook aan de apotheek ligt of je moet betalen of niet. Ik dacht dat ik t verkeerd begrepen had maar nee, ik moest t aan m'n apotheek gaan vragen. Die bepalen dat. Blijkbaar. Ik ga morgen dus m'n apotheek bellen en hiermee verder. Ben dus weer zonder recept of iets anders qua hulp bij m'n huisarts vertrokken.
Een apotheek die bepaalt of je zelf moet betalen of niet?? Wat raar! Benieuwd of je nog wijzer wordt.

De Utrogestan gebruik ik al een paar maanden dus ik denk niet dat het een kwestie van wennen is helaas. Geloof ook niet dat ik die nare hoofdpijnen de eerste paar keer had.
Janneke350 schreef:
02-05-2025 08:27
Ik krijg alles vanuit de basis verzekering vergoed mits ze voor overgangs
Klachten zijn. Bijwerkingen van utrogestan heb ik ook. Wordt wel steeds minder . Ik gebruik het nu twee en halve week . Eerste week echt veel bijwerkingen als sufheid , down en misselijk en wat draaierig .
Nu gaat het beter , lijf moet echt even wennen denk ik.
Wel al minder opvliegers , ik slaap ook veel beter en minder prikkelbaar .
10-20% van de vrouwen heeft een progesteron-intolerantie of reageert er gevoelig op. Hier een interessant stuk van Dr Louise Newson (ze maakte er ook een uitgebreidere YouTube-video over, mocht je er meer over willen weten):

https://www.drlouisenewson.co.uk/knowle ... ntolerance
Ik heb nog even opnieuw gekeken in de app van de zorgverzekering en ik heb me vergist. Ik betaal 16 euro en een paar cent voor de Utrogestan voor 3 maanden. De oestrogeen pleister(merk systen) wordt volledig vergoed.

Voor de Utrogestan geldt een wettelijke eigen bijdrage welke los staat van het eigen risico, zo staat er bij geschreven.
Jellybean schreef:
02-05-2025 08:35
Een apotheek die bepaalt of je zelf moet betalen of niet?? Wat raar! Benieuwd of je nog wijzer wordt.
Vond ik ook part idd maar de klantenservice van mijn zorgverzekering onderschrijft wat Sterrenstof hierboven zegt. Ik heb verder niet meer gebeld naar m'n apotheek want ik was er even helemaal klaar mee. Ik pak t komende week wel weer op.

Maar de verschillen zijn er, ook wanneer mensen en AV verzekering hebben wordt er dus zeer verschillend vergoed.
Claire45 schreef:
02-05-2025 09:07
10-20% van de vrouwen heeft een progesteron-intolerantie of reageert er gevoelig op. Hier een interessant stuk van Dr Louise Newson (ze maakte er ook een uitgebreidere YouTube-video over, mocht je er meer over willen weten):

https://www.drlouisenewson.co.uk/knowle ... ntolerance
Dank voor de link! Ik herken veel symptomen. Terug naar de huisarts dus en kijken of ik de progesteron in vaginale capsules kan krijgen. Mirena zie ik niet direct zitten.
Jellybean schreef:
03-05-2025 10:54
Dank voor de link! Ik herken veel symptomen. Terug naar de huisarts dus en kijken of ik de progesteron in vaginale capsules kan krijgen. Mirena zie ik niet direct zitten.
Als je Utrogestan gebruikt kun je die capsules ook vaginaal (en oraal of rectaal) gebruiken. Het zijn zachte bolletjes díe multifunctioneel zijn, zeg maar. Wel even overleggen met je huisarts; de opname van de progesteron kan bij vaginale toediening wat groter zijn (volgens mij zegt Dr Newson daarover dat uit onderzoek is gebleken dat het sowieso geen kwaad kan om de capsules vaginaal te gebruiken en dat sommige artsen de dosis halveren, maar dat dat ook weer per vrouw verschilt, dus waarschijnlijk is het een kwestie van uitproberen én even afwachten, want progesteron veroorzaakt in het begin bijna altijd wat bijwerkingen, maar die verdwijnen - en dat is ook mijn ervaring - meestal na een aantal dagen of weken.)
Even een vraagje
Zijn jullie door gebruik van de medicatie vrij van jullie klachten of zijn de klachten afgenomen?
Groet Tassie

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven