Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
13-11-2020 09:10
Mijn paniekaanvallen, dips en andere ellende ging dwars door mijn AD heen maar misschien had ik het anders erger gehad, dus ik heb geen idee of het een goed idee is. Wat echt wel heel belangrijk is tijdens de menopauze is super gezond gaan leven. Ik weet het, het is ellendig maar het helpt wel. Maak je dus op voor een dieet met veel groente en fruit, neem magnesium, zorg dat je veel buiten bent en veel bewegen en ontspannen en probeer zoveel mogelijk slaapuren te pakken.

Dit kan ik beamen. Ik mag zo ongeveer niks verzachtends slikken tegen overgangsklachten, omdat ik aan de hormoontherapie zit. Het enige dat dus overblijft is gezond eten, vrijwel geen alcohol, genoeg bewegen en op tijd naar bed. En dat maakt echt een groot verschil.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb salie thee gekocht. Ga ik dat maar eens een paar weken proberen.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
14-11-2020 11:48
Nou ik heb salie thee gekocht. Ga ik dat maar eens een paar weken proberen.

Ik heb een paar dagen een paar koppen gedronken en eigenlijk al veel minder van die hitte-aanvallen gehad!
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Dat is veelbelovend! Ik ga meteen nog een kop zetten.
Vrouw in de winkel zei dat ik 3 koppen op een dag ervan moest drinken.
Alle reacties Link kopieren
Saliethee is dus zo'n voorbeeld van iets wat ik niet mag. Hoop dat helpt, @dolfje!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop het ook. Voor iedereen dat ze iets vinden wat helpt.
Zou zo graag eens weer eens lekker willen slapen en uitgerust wakker worden.
Een zweetaanval overdag is nog tot daaraantoe maar s'nachts haat ik het echt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga morgen ook maar even langs de H&B voor saliethee geloof ik. Ik word helemaal gek van de hitte-aanvallen. Overdag valt het nog wel mee maar 's avonds begint het en 's nachts word ik er wakker van. Ik zweet overigens niet maar krijg het gewoon ineens bloedheet en word daar wakker van. Gooi de dekens af en dan natuurlijk weer steenkoud. Tussen 10 uur 's avonds en een uurtje of 4 's nachts is het het ergst. In de vroege ochtend slaap ik dan wel weer door.

Hebben jullie ook dat de hitte-aanvallen dan opeens een aantal maanden weg zijn? Elke keer weer denk ik dan dat ik het gehad heb maar nee... het komt toch steeds weer terug. Ik las ergens dat dit nog wel een tijdje door kan gaan.

Overigens heb ik al meerdere malen gehad dat ik mijn menstruatie een maand of 3 a 4 heb overgeslagen. Ik zit nu op 8. Ik hoop dat het het doorzet.
Hi, een aantal weken geleden had ik hier een aantal berichten geplaatst over mijn klachten en consult bij de gynaecoloog. Ik ben nu ongeveer een maand geleden begonnen aan de antidepressiva.

Na een paar heel moeilijke weken (bijwerking: verergering van klachten :@@: ) is het goed aangeslagen en heb ik geen paniek, angst of druk hoofd meer gehad. Mij heeft het dus heel erg geholpen. Ik ga nu proberen om het zonder pil te doen omdat ik het gevoel heb dat mijn lichaam zich verzet tegen die hormonen. Anders kan ik het niet omschrijven, het voelt op dit moment niet goed om extra hormonen binnen te krijgen.

Ik ben benieuwd wat dat met de klachten gaat doen!
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je wat verlichting hebt... maar AD... dat vind ik wel heftig.

Ik heb zelf saliepillen gebruikt. Na een week of 3 kan ik concluderen dat het nul effect heeft. Ik heb nog steeds hitte-aanvallen, vooral 's avonds en 's nachts, overdag valt het wel mee.
Alle reacties Link kopieren
De saliecapsules helpen mij wel bij aantal opvliegers.
Want ik heb dus last van opvliegers terwijl ik de pil slik...
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik denk dat ik het achter de rug heb. Minstens 2 maanden geen rare dingen, geen emotionele uitschieters, vreemde pijntjes e.d. Hoop dat dit het was. Ik ben er dan wel 7 jaar mee bezig geweest maar oh wat zou het heerlijk zijn als dit het was.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-12-2020 12:26
Fijn dat je wat verlichting hebt... maar AD... dat vind ik wel heftig.

Ik heb zelf saliepillen gebruikt. Na een week of 3 kan ik concluderen dat het nul effect heeft. Ik heb nog steeds hitte-aanvallen, vooral 's avonds en 's nachts, overdag valt het wel mee.
Ik had eerst telkens opvliegers (compleet met natte rug en benen) en nu heb ik steeds van die hitte aanvallen. Vooral als ik in bed lig; maar dan zweet ik niet. Koud, warm, koud, warm.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
14-11-2020 21:12
Ik ga morgen ook maar even langs de H&B voor saliethee geloof ik. Ik word helemaal gek van de hitte-aanvallen. Overdag valt het nog wel mee maar 's avonds begint het en 's nachts word ik er wakker van. Ik zweet overigens niet maar krijg het gewoon ineens bloedheet en word daar wakker van. Gooi de dekens af en dan natuurlijk weer steenkoud. Tussen 10 uur 's avonds en een uurtje of 4 's nachts is het het ergst. In de vroege ochtend slaap ik dan wel weer door.

Hebben jullie ook dat de hitte-aanvallen dan opeens een aantal maanden weg zijn? Elke keer weer denk ik dan dat ik het gehad heb maar nee... het komt toch steeds weer terug. Ik las ergens dat dit nog wel een tijdje door kan gaan.

Overigens heb ik al meerdere malen gehad dat ik mijn menstruatie een maand of 3 a 4 heb overgeslagen. Ik zit nu op 8. Ik hoop dat het het doorzet.
Lees nu deze post pas. Ja dit heb ik ook, herkenbaar. Vroeger sliep ik heel goed, diep en lang (7/8 uur). Nu slaap ik vaak maar een uurtje of 5.

Vanmorgen weer zo’n hitte aanval. Dan zet ik het raam open, maar het is ijskoud en dan lig ik daarna weer te rillen onder de dekens.

Heb het trouwens ook weleens als ik aan het werk ben. Heel vervelend als ik dan iemand aan de lijn heb. Ik voel het dan echt omhoog stijgen en word dan soms ook niet goed. Niet misselijk ofzo, maar raar gevoel wat ik niet kan omschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
14-11-2020 21:12
Ik ga morgen ook maar even langs de H&B voor saliethee geloof ik. Ik word helemaal gek van de hitte-aanvallen. Overdag valt het nog wel mee maar 's avonds begint het en 's nachts word ik er wakker van. Ik zweet overigens niet maar krijg het gewoon ineens bloedheet en word daar wakker van. Gooi de dekens af en dan natuurlijk weer steenkoud. Tussen 10 uur 's avonds en een uurtje of 4 's nachts is het het ergst. In de vroege ochtend slaap ik dan wel weer door.

Hebben jullie ook dat de hitte-aanvallen dan opeens een aantal maanden weg zijn? Elke keer weer denk ik dan dat ik het gehad heb maar nee... het komt toch steeds weer terug. Ik las ergens dat dit nog wel een tijdje door kan gaan.

Overigens heb ik al meerdere malen gehad dat ik mijn menstruatie een maand of 3 a 4 heb overgeslagen. Ik zit nu op 8. Ik hoop dat het het doorzet.
Lees nu deze post pas. Ja dit heb ik ook, herkenbaar. Vroeger sliep ik heel goed, diep en lang (7/8 uur). Nu slaap ik vaak maar een uurtje of 5.

Vanmorgen weer zo’n hitte aanval. Dan zet ik het raam open, maar het is ijskoud en dan lig ik daarna weer te rillen onder de dekens.

Heb het trouwens ook weleens als ik aan het werk ben. Heel vervelend als ik dan iemand aan de lijn heb. Ik voel het dan echt omhoog stijgen en word dan soms ook niet goed. Niet misselijk ofzo, maar raar gevoel wat ik niet kan omschrijven.
Ik herken het ook van voor de pleisters, standaard om een uur of 3-4 klaarwakker. Ook onrustig slapen tot die tijd en na 5 uur gaat het weer goed. Maar ik heb dat een jaar gehad en was op een gegeven moment doodmoe en mijn geheugen en concentratie waren erg slecht daardoor.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
15-12-2020 12:49
Lees nu deze post pas. Ja dit heb ik ook, herkenbaar. Vroeger sliep ik heel goed, diep en lang (7/8 uur). Nu slaap ik vaak maar een uurtje of 5.

Vanmorgen weer zo’n hitte aanval. Dan zet ik het raam open, maar het is ijskoud en dan lig ik daarna weer te rillen onder de dekens.

Heb het trouwens ook weleens als ik aan het werk ben. Heel vervelend als ik dan iemand aan de lijn heb. Ik voel het dan echt omhoog stijgen en word dan soms ook niet goed. Niet misselijk ofzo, maar raar gevoel wat ik niet kan omschrijven.
Ik heb 2 dunne dekens op bed en het is de hele nacht wisselen, dan weer alles af, dan weer 1 om, dan weer 2. Soms opeens heel koude voeten dus ook wollen sokken naast het bed. Ik heb echt al heel lang niet goed geslapen en ik merk dat ik dingen vergeet, dingen half doe. En ja, dat stijgende gevoel van hitte en niet goed voelen, zo herkenbaar. Als ik dan met iemand in gesprek ben kan ik totaal niet focussen op wat diegene zegt, dan ben ik compleet bezig met die hitte.
Lady_Day schreef:
15-12-2020 12:26
Fijn dat je wat verlichting hebt... maar AD... dat vind ik wel heftig.

Ik heb zelf saliepillen gebruikt. Na een week of 3 kan ik concluderen dat het nul effect heeft. Ik heb nog steeds hitte-aanvallen, vooral 's avonds en 's nachts, overdag valt het wel mee.
Tja, ik heb/had last van mijn hoofd dus dat ik specifiek daar pilletjes voor krijg vind ik dan weer logisch en wat minder heftig. Vooral omdat het werkt!!
Geronimo2 schreef:
15-12-2020 12:42
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik denk dat ik het achter de rug heb. Minstens 2 maanden geen rare dingen, geen emotionele uitschieters, vreemde pijntjes e.d. Hoop dat dit het was. Ik ben er dan wel 7 jaar mee bezig geweest maar oh wat zou het heerlijk zijn als dit het was.
Jeuh!!!! Ik duim voor je dat het inderdaad over is!!!

Ik ben weer begonnen met het luisteren van de podcast Opvliegers. Aan de ene kant een heerlijke feest der herkenning maar ook vervelend dat er nog zo weinig aandacht is voor de overgang.
Alle reacties Link kopieren
Er is onlangs een boek verschenen. 'Ook leuke meisjes worden vijftig.' Ik vind de titel vreselijk, maar ben nu halverwege het boek en dat is wel goed. Het gaat over de overgang en is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Wel vrij deprimerend om te lezen, maar dat had ik met de podcast Opvliegers ook. Er is gewoon niks leuks aan de overgang.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-12-2020 13:13
Ik heb 2 dunne dekens op bed en het is de hele nacht wisselen, dan weer alles af, dan weer 1 om, dan weer 2. Soms opeens heel koude voeten dus ook wollen sokken naast het bed. Ik heb echt al heel lang niet goed geslapen en ik merk dat ik dingen vergeet, dingen half doe. En ja, dat stijgende gevoel van hitte en niet goed voelen, zo herkenbaar. Als ik dan met iemand in gesprek ben kan ik totaal niet focussen op wat diegene zegt, dan ben ik compleet bezig met die hitte.
Heel herkenbaar!
Ik zweet ook sneller dan vroeger. Als ik nu moet bukken om een pan onder uit een keukenkastje te pakken zweet ik soms al. Echt irritant.
En mijn geheugen is ook een zeef. Ik vergeet ook veel dingen; ook veel simpele dingen en vrij snel: nu iets bedenken en letterlijk 1 seconde later alweer vergeten zijn wat ik bedacht had.

En dat bezig zijn met die hitte herken ik ook. Denk dat je ermee bezig blijft omdat het zo’n vervelend gevoel is. Ik heb dan soms het gevoel alsof ik niet goed word. Dan raffel ik het gesprek af, maar zou het liefste wegrennen haha.
Volgens mij kan ik een opvlieger oproepen door eraan te denken. Dan denk ik "Hè, al een tijdje geen opvlieger meer gehad!" en dan kort daarop, ffffllloep, ja hoor, hitteuitbraak. Maar probeer er maar eens niet aan te denken, dat is net als een roze olifant.
Waarom ik dit nu typ? Omdat ik het koud heb, ik wil het graag even wat warmer hebben. :-$
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
23-12-2020 20:31
En mijn geheugen is ook een zeef. Ik vergeet ook veel dingen; ook veel simpele dingen en vrij snel: nu iets bedenken en letterlijk 1 seconde later alweer vergeten zijn wat ik bedacht had.
Zo herkenbaar. En ook dingen door elkaar halen. Had ik vroeger helemaal niet.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Als ik al jullie verhalen lees dan staat mij dus nog heel wat te wachten.
Ik word volgend jaar 44 en de laatste tijd verneem ik dat ik toch wat meer begin te rommelen.Ik erger mij vooral aan mijn man.Hij hoeft maar verkeerd te ademen of ik zeg er wat van.Ik vlieg hem gelukkig nog niet aan.
Deze maand ben ik ook nog eens 9 dagen eerder ongesteld geworden.Heerlijk 2 x in de maand ongesteld.(vreselijk)Nog geen last van opvliegers gelukkig.Wel heb ik af en toe een nacht dat ik slecht slaap.

Ik vermoed dus dat ik al in het voorstadium van de overgang zit.Mijn moeder was 37 jaar toen ze in de overgang kwam dus wat dat betreft ben ik dan nog laat.

Ik ga wel A vogel famosan proberen,een collega heeft daar goede ervaringen mee.En als ik de online reviews lees dan zijn ze best positief.

Ik hoop dat ik met jullie mee mag schrijven.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
jennie77 schreef:
23-12-2020 21:35
Als ik al jullie verhalen lees dan staat mij dus nog heel wat te wachten.
Ik word volgend jaar 44 en de laatste tijd verneem ik dat ik toch wat meer begin te rommelen.Ik erger mij vooral aan mijn man.Hij hoeft maar verkeerd te ademen of ik zeg er wat van.Ik vlieg hem gelukkig nog niet aan.
Deze maand ben ik ook nog eens 9 dagen eerder ongesteld geworden.Heerlijk 2 x in de maand ongesteld.(vreselijk)Nog geen last van opvliegers gelukkig.Wel heb ik af en toe een nacht dat ik slecht slaap.

Ik vermoed dus dat ik al in het voorstadium van de overgang zit.Mijn moeder was 37 jaar toen ze in de overgang kwam dus wat dat betreft ben ik dan nog laat.

Ik ga wel A vogel famosan proberen,een collega heeft daar goede ervaringen mee.En als ik de online reviews lees dan zijn ze best positief.

Ik hoop dat ik met jullie mee mag schrijven.
Ik kan je één advies geven, bespreek het met je man en biedt altijd je verontschuldigingen aan bij een uitschieter. Jij weet niet wat er op je af komt maar hij ook niet en je bent er gemiddeld tussen de 5 en 10 jaar mee bezig. Er komt een moment dat je er geen zin meer in hebt, doodmoe bent, kwaaltjes hebt, de kinderen zeiken en je alleen nog maar kan janken. Bedenk dat een fase is en dat jij dit niet bent maar je hebt de langste PMS ooit.

Echt goede adviezen:

Begin nu al je eetstijl om te gooien, zorg dat je groentes en fruit geweldig gaat vinden en zoek iets waardoor je veel lichaamsbeweging krijgt, hoe meer hoe beter en slaap wanneer je kan. Alcohol leer je vanzelf wel minderen net als suikers. Afvallen wordt heel moeilijk omdat ook je metabolisme verandert en je vet blijft plakken rondt je middel en billen en alcohol triggert opvliegers. Het meest effectief is krachttraining, het is een extra verbrander en je het verkorten van je spieren zorgen ook voor een goede bot-dichtheid om osteoporose geen kans te geven. Wat je eigenlijk doet is fit de overgang in gaan, dat scheelt echt enorm.
Maar pas wel op met krachttraining dat je niet te hard van stapel loopt, want je bent ook blessure-gevoeliger in de overgang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven