Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Je kan gewoon last houden van opvliegers NA de overgang. De feitelijke overgang is dan al wel gestopt

Allemaal te googelen feiten overigens.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
11-06-2022 18:26
Dat is ook iets wat je graag vergeet lijkt me, en al helemaal na meer dan 10 jaar :) Als ik het met oudere vrouwen heb over de overgang zeggen zij ook altijd dat ze niet meer zo goed weten hoe dat was. Al zo lang geleden! Het lijkt me heerlijk om er niet meer mee bezig te hoeven zijn, al dat gedoe rond hormonen en ongesteld zijn. Denk dat ik het ook zo snel mogelijk vergeet als ik er doorheen ben.
Tis net als pijn he, dat vergeet je gewoon.
Ik weet nog zo goed dat ik mijn schoonmoeder om raad/hulp vroeg, kreeg zo n raar antwoord: ach, dat ben ik allang vergeten! Dus einde gesprek.
Mijn eigen moeder was toen al overleden, maar die was door kanker baarmoedermond alles kwijt incl eierstokken en daardoor plotsklaps in de overgang.
Alle reacties Link kopieren
En dit: opvliegers kunnen ook andere oorzaken hebben

https://www.gezondheidsnet.nl/overgang/ ... e-overgang
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
11-06-2022 18:44
Ook dit heb ik gehoord helaas, moeder van een vriendin is halverwege de 70 en heeft nog steeds opvliegers :(
Hoeft niet hoor, ik heb er maar even last van gehad, maar wel in die mate dat je er niet vrolijk van werd: om de 15 minuten en dat dag en nacht. Das echt geen doen hoor.
Door de pil stopte dat meteen en is ook niet weer teruggekomen toen ik weer stopte met de pil.
Alle reacties Link kopieren
Mika2022 schreef:
11-06-2022 18:48
Je kan gewoon last houden van opvliegers NA de overgang. De feitelijke overgang is dan al wel gestopt.
Heel Erg Stom vind ik dat. Ik bedoel, denk je dat het klaar is, laatste menstruatie lang en breed gehad, maar nee, de klachten blijven nog even doorgaan. :@

Het viel bij mij wel mee hoor, maar toch. Mijn laatste menstruatie was trouwens toen ik 48 was. Dus redelijk vroeg geloof ik.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
noglangnietjarig schreef:
11-06-2022 18:53
Hoeft niet hoor, ik heb er maar even last van gehad, maar wel in die mate dat je er niet vrolijk van werd: om de 15 minuten en dat dag en nacht. Das echt geen doen hoor.
Door de pil stopte dat meteen en is ook niet weer teruggekomen toen ik weer stopte met de pil.

Ja, ik weet dat het niet standaard is gelukkig, Maar dat is nou juist het stomme, je weet niet wat je kunt verwachten omdat het bij iedereen weer anders is.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
11-06-2022 18:21
Ja dat kan, het komt ook voor dat vrouwen vroeg door de overgang heen zijn. Ik ken iemand die zelfs nog een jaar of 2 eerder dan jij was.
Mijn moeder was ook voor haar 50e helemaal door de overgang heen. Tussen haar 40e en 45e was het het hevigst inclusief een half jaar straatvrees door opvliegers, hartkloppingen en paniekaanvallen..

Ik ben nu 39, maar sinds mijn 35e zijn mijn cyclussen verkort van 34 dagen naar 27 - 29 dagen. Nu laatst een hele korte van 24 dagen, en deze kwam ook echt plots zonder aankondiging erdoor. En sinds mijn 35e standaard migraine/zware hoofdpijn rond menstruatie en soms rond de eisprong.
Opvliegers, sinds een paar jaar met regelmaat in de nacht wakker dat ik bloed heet heb en enorm zweet, maar dat kan ook zo weeg blijven. En wakker worden ‘s nachts ook vrij standaard tegenwoordig, slaap wel snel weer door, maar eerder sliep ik echt vast en nacht door.

Ondanks dat dit nog geen echt overgang is, is het wel al omschakeling in hormoonhuishouding.
Ik lees hier wel steeds vaker mee merk ik 😅 hopelijk blijft het voorlopig bij deze minimale minst vervelende klachtjes 😉
Alle reacties Link kopieren
Wellicht dat er hier vrouwen zijn die hier iets aan hebben:

https://karmenta.nl
rednilV schreef:
11-06-2022 17:33
Weet iemand wanneer de ongemakken gemiddeld stoppen? Hoeveel maanden/jaren na de laatste menstruatie?
Dat zou ik ook wel willen weten. Ik menstrueer al jaren niet meer, maar heb nog behoorlijk last van overgangsklachten. En flink ook. Enige wat minder is geworden is het nachtzweten en iets minder frequente opvliegers. Maar ik krijg nog steeds nieuwe vage kwaaltjes. Ik ben nu een jaar of 4 onderweg, waarvan 3 jaar niet meer ongesteld. Ik vrees dat ik nog niet op de helft zit.
Mika2022 schreef:
11-06-2022 18:48
Je kan gewoon last houden van opvliegers NA de overgang. De feitelijke overgang is dan al wel gestopt

Allemaal te googelen feiten overigens.
En nog veel meer klachten. Dat heb ik.
Ik heb alles wat je hier voorbij ziet komen gehad of nog en menstrueer al jaren niet meer.
Mika2022 schreef:
11-06-2022 17:35
Stelregel is dat de overgang “klaar” is als je minimaal een jaar niet hebt gemenstrueerd.
Hou voor de zekerheid maar 2 jaar aan. Dan is het zeker klaar 😁
MarindaH schreef:
11-06-2022 17:39
Huh? Dat zou betekenen dat ik, als ik deze zomer nog steeds niet ongesteld word, daarna uit de overgang ben? Op m'n 47ste?
Ja uit de overgang en in de postmenopauze. Met of zonder overgangsklachten. Die kun je in totaal ca 10 jaar houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 50 en wordt nog heel weinig en lange periode al niet meer ongesteld. Heel af en toe wat. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe geen enkele overgangsklacht heb. Ben vorig jaar april met de pil gestopt, maar tot op heden dus geen klachten. Ben na het stoppen van de pil een paar keer stipt op 28 dagen ongesteld geweest, nu al een half jaar nagenoeg niet. Ik hoop dat het zo blijft.
Dan ben je een geluksvogel. Maar nog wel soms ongesteld dus? Ik al jaren niet meer. Maar ik had liever die ongesteldheid dan al deze klachten.

Ik ben begonnen met progesterAll hormooncreme van dr.Lee.
Alle reacties Link kopieren
Koffieverkeerd schreef:
21-06-2022 19:28
Dan ben je een geluksvogel. Maar nog wel soms ongesteld dus? Ik al jaren niet meer. Maar ik had liever die ongesteldheid dan al deze klachten.

Ik ben begonnen met progesterAll hormooncreme van dr.Lee.
Ja nog wel ongesteld

Soms alleen wat spotting, soms een dag of 2 wat meer. Laatste keer was nu 3 maanden geleden. ( en niet zwanger)
Dat is ook niet veel dan. En al onregelmatig dus. Bij mij was dat ook zo en soms werd ik 3x achter elkaar ongesteld. Geen pijl op te trekken. En toen bleef het weg en is het nooit meer gekomen. Heb wel nog tot voor kort tampons in mijn tas gehouden voor je weet maar nooit.
Alle reacties Link kopieren
Koffieverkeerd schreef:
21-06-2022 19:52
Dat is ook niet veel dan. En al onregelmatig dus. Bij mij was dat ook zo en soms werd ik 3x achter elkaar ongesteld. Geen pijl op te trekken. En toen bleef het weg en is het nooit meer gekomen. Heb wel nog tot voor kort tampons in mijn tas gehouden voor je weet maar nooit.
Ja dat vind ik lastig inderdaad
Bang dat je s nachts opeens ongesteld wordt en het niet gelijk in de gaten hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wie hier is ook de pil (opnieuw) gaan gebruiken in verband met hevige (pre) overgangsklachten?
Gebruik wordt na eind 40 (toch) afgeraden maar toen ik vorig jaar een paar maanden was gestopt kon ik echt niet functioneren ( nog steeds hevige bloedingen en overgangsPMS).
Met pil heb ik veel veel minder klachten en minder bloedingen.
Ik bespreek het binnenkort met mijn gynaecoloog maar ben ook benieuwd hoe jullie dat hebben aangepakt?
Toch gestopt? Overgestapt op iets anders?
Vrouwen hier die doorslikken na 50?

( En blij voor hen maar zoo jaloers op de vrouwen die er 'doorheen rollen')
Nee ik ben niet weer de pil gaan slikken. Ik ben daar niet voor niets ooit mee gestopt na lang gebruik.

Ik denk dat je dan beter voor hormoonsuppletie kunt gaan. Dat is een fractie vd hormonen die je binnenkrijgt in vergelijking met de pil.
Ik wil liever mijn lever niet onnodig belasten en ben daarom met progesterall creme begonnen.
Koffieverkeerd schreef:
01-07-2022 22:16
Nee ik ben niet weer de pil gaan slikken. Ik ben daar niet voor niets ooit mee gestopt na lang gebruik.

Ik denk dat je dan beter voor hormoonsuppletie kunt gaan. Dat is een fractie vd hormonen die je binnenkrijgt in vergelijking met de pil.
Ik wil liever mijn lever niet onnodig belasten en ben daarom met progesterall creme begonnen.
Hoe bevalt die crème je?
Goed. Ik kon ineens zonder hooikoortstablet naar buiten. Nergens last van. Verder heb ik minder opvliegers. Na de eerste paar dagen kreeg ik een paar kleine puistjes die al snel verdwenen. Verder geen bijwerkingen.
Ik slaap ook beter. Als in een nacht doorslapen. Kan allemaal toeval zijn, maar is wel opvallend.
Alle reacties Link kopieren
Koffieverkeerd schreef:
01-07-2022 22:16
Nee ik ben niet weer de pil gaan slikken. Ik ben daar niet voor niets ooit mee gestopt na lang gebruik.

Ik denk dat je dan beter voor hormoonsuppletie kunt gaan. Dat is een fractie vd hormonen die je binnenkrijgt in vergelijking met de pil.
Ik wil liever mijn lever niet onnodig belasten en ben daarom met progesterall creme begonnen.
Mij is verteld dat hormoonsuppletie niet kan als je nog ongesteld bent en daarom voor de pil gekozen.
Ik gebruik liever ook geen hormonen maar in dit geval kon het niet anders, ik ben echt heel blij dat het helpt tegen de ergste klachten
Kan ik me voorstellen. Kwaliteit van leven is belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Wat ontzettend fijn dat hier speciaal voor de overgang een topic is. Ik ga deze gelijk doornemen.

Ik ben een vrouw van 40 jaar en vorig jaar begon ik best vreemde klachten te krijgen. Hartkloppingen, angstaanvallen, droge ogen. Ik heb reuma en dacht dat het daarmee te maken heeft. Ik zat iedere maand bij mijn reumatoloog tot hij zei dat de klachten allemaal overeenkomen met de overgang.
Inderdaad begon ik uit het niets ook opvliegers te krijgen.

Ik ga even alles teruglezen en hoop op herkenning want nooit had ik verwacht dat de Menopause zo heftig zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier ben ik inmiddels goedgekeurd voor de NovaSure ingreep. Na de vakantie word ik opgeroepen. Ik hoop zo dat het gaat helpen. Ik kon al eerder, maar dat is een week voor mijn vakantie en dat risico willen ze niet lopen, want het kan zijn dat je last van bloedingen hebt of andere bijwerkengen. Alleen komt dat weinig voor. Dus voor de zekerheid na mijn vakantie.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven