Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.

Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
RockOla schreef:
30-10-2017 07:19
Mijn nek en schouderspieren zitten me erg dwars momenteel. Ik ben ook wel een beetje klaar met fysio en dry needling, omdat het me maar weinig helpt. Zijn er ook dames met erge spierklachten die baat hebben bij Ymea of zoiets? Ik gebruik al magnesium en vitamine d, maar ben zo klaar met mijn lijf dat ik open sta voor wat anders. Ik heb de laatste maanden een irritante brom in mijn oor die volgens mij wel eens gerelateerd kan zijn aan mijn strakke nek/schouderspieren. Volgens mijn huisarts niet, die stuurt me nu naar de kno arts...
Voor m'n vakantie was ik naar 'n massage geweest en dat was echt super relaxend, maar omdat het geen fysio is maar 'n wellness kost 't geld. Best wel balen dat dat niet gewoon vergoed wordt door de verzekering want ontspanningsmassage werkt voor mij wel. Maar ja, 65 euro per uur doe je ook niet elke week ff, althans ik niet.
..
anoniem_350396 wijzigde dit bericht op 24-03-2018 15:41
98.77% gewijzigd
SSssst ik durf het bijna niet te typen maar Mn menstruatie blijft gewoon uit en ik voel me top.....zou ik er dan in een jaartje doorheen gerold zijn? Durf het bijna niet te hopen.......
blauwuiltje schreef:
09-11-2017 20:26
SSssst ik durf het bijna niet te typen maar Mn menstruatie blijft gewoon uit en ik voel me top.....zou ik er dan in een jaartje doorheen gerold zijn? Durf het bijna niet te hopen.......
Zo, in één keer al een jaar geen menstruaties meer én minder klachten ? Poehee :D
Ik ben al jaren en jaren aan het prutsen, eerst een paar maanden geen bloed, en weer wel. Toen een half jaar, en toch weer wel, toen zelfs bijna 11 maanden, en toen toch weer een paar keer wel. Nu is het zo'n drie maanden weg. Ik houd er ernstig rekening mee dat dit dooremmert tot mijn 60ste, en ik ben nu 55.
Aan hormoonsuppletie doe ik niet. Mijn klachten komen en gaan, op het moment wat 'opwarmers', het verdient niet de naam 'opvlieger'.
Beetje labiel, soms wat kramp in mijn benen, of wat pijn in gewrichten. Wel te doen.

Blauwuiltje, jij was toch wel met hormoonsuppletie bezig ? Of heb ik dat niet goed onthouden ?
Is dat niet uitstellen van het drama ? (los van de andere effecten)

Oh, en kennen jullie 'Oomen stroomt over' van Francine Oomen ? Het is een leuk boek, vooral tekeningen en andere illustraties van haar hand met wat tekst, niet doorwrocht of zo, maar er staan wel wat mooie dingen in.
nounou
@blauwuiltje
IK dacht dat jij laatst nog primolut had gebruikt?
Ik ben na vijf weken weer ongesteld.... na de primolut. Tot nu toe blijft het netjes binnen de perken. Verder geen hormonen, wel heul gezond eten
2 weken geleden nieuwe magnesiumpillen gaan gebruiken op basis van citraat. En mijn nek en schouders doen veel minder pijn! Nog wel wat duizelig en onwezenlijk gevoel in mijn hoofd, maar dat is zo wel te doen. Ik hoop dat het zo blijft.
Wel blijven die angstgevoelens over allerlei enge ziektes af en toe opspelen. Als er iets over borstkanker op tv is geweest maak ik me daar zorgen over, en dan weer over andere enge dingen zoals hartkkachten. Dat schijnt echt typisch iets te zijn voor de overgang. Al die akelige doembeelden over dood, ellende en ziekte...ik hoor en lees het vaak van vrouwen.
Grappig, ik ben vorig jaar aan borstkanker geopereerd maar daar maak ik me nog geen nano seconde druk over.

Ik erger me de laatste tijd aan mn opvliegers in combi met t heeel koud hebben. Zit echt t ene moment met de verwarming hoog en dikke fleece en sloffen en 5 minuten later weer met de tuindeur open, pffff!
Blij dat ik alleen woon!! Hoe doen degene dat die met huisgenoten leven?
redbulletje schreef:
12-11-2017 11:27
....

Ik erger me de laatste tijd aan mn opvliegers in combi met t heeel koud hebben. Zit echt t ene moment met de verwarming hoog en dikke fleece en sloffen en 5 minuten later weer met de tuindeur open, pffff!
Ja, hier ook, vest open, vest dicht, sjaaltje af , sjaaltje om. Jantientje lacht, Jantientje huilt ;-D
nounou
Rockola, ik gebruik ook magnesiumcitraat sinds een tijdje. Ik heb het idee dat dat een erg goed opneembare vorm is. Het is er ook in poedervorm, dat is goedkoper (beetje zoeken, Jacob Hooy is wel een goed merk en niet duur, via webwinkels). Half theelepeltje in een glas water voor het slapen heeft mij praktisch helemaal verlost van de nachtelijke beenkrampen. Nou ja, dat denk ik dus :D

Fijn dat die pijn in je nek en schouders minder is. Zou dat ook een krampig iets geweest zijn ?

Als ik me zorgen ga maken of angstig word door iets raars dat ik voel breek ik dat radicaal af en ga wat anders doen. Dan zakt dat gevoel.
Maar ik weet niet hoe ik zou reageren als een vreemde klacht wekenlang zou duren. Dan is negeren natuurlijk niet zo slim.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 12-11-2017 11:51
Reden: aanvulling
31.52% gewijzigd
nounou
Ik verkramp inderdaad. Ik kan me de laatste jaren helemaal niet ontspannen. Ik kan er niet eens wat aan doen. Eerder had ik daar helemaal geen last van, maar ik trek me alles veel meer aan. Als mijn moeder met haar gezondheid tobt, of mijn man, dan heb ik slapeloze nachten, en datzelfde heb ik eigenlijk met iedereen in mijn naaste omgeving. Gek word ik er van..
Als ik maar bezig ben, dan gaat het beter.
Ik heb een vriendin die echt heel onverschillig is qua gezondheid. Ze rookt, drinkt en gebruikt ondanks alles de pil. Ze zit nergens mee. Ik wilde dat ik wat van haar onverschilligheid had...een klein beetje.
Ik regeer hier over de thermostaat 😀 Verder tip ter harte genomen om een week voorverwachte menstruatie naproxen te slikken en zo een spiegel op te bouwen. Bloedverlies is idd een stuk minder nu. Heb het wel ruim twee weken geslikt omdat ik later ongesteld werd
redbulletje schreef:
12-11-2017 11:28
Blij dat ik alleen woon!! Hoe doen degene dat die met huisgenoten leven?
Kleding in laagjes, mijn man neemt de dingen zoals ze zijn en kan goed omgaan met mijn "ik heb het koud" of "ik heb het warm" gedoe. We hebben sinds kort wel allebei een eigen dekbed ipv een 2 persoons dekbed, ik slaap nu al onder het winterdeel en man nog onder het zomer deel.
RockOla schreef:
12-11-2017 18:06

Ik heb een vriendin die echt heel onverschillig is qua gezondheid. Ze rookt, drinkt en gebruikt ondanks alles de pil. Ze zit nergens mee. Ik wilde dat ik wat van haar onverschilligheid had...een klein beetje.
Maar die is al 50?
Dolfine schreef:
12-11-2017 19:09
Kleding in laagjes, mijn man neemt de dingen zoals ze zijn en kan goed omgaan met mijn "ik heb het koud" of "ik heb het warm" gedoe. We hebben sinds kort wel allebei een eigen dekbed ipv een 2 persoons dekbed, ik slaap nu al onder het winterdeel en man nog onder het zomer deel.
Ik kan zelf niet eens goed omgaan met mijn behoeftes qua temperatuur. Dan is 't weer te koud en gaat de verwarming hoger (en wat extra laagjes aan) en dan gaan er weer laagjes uit en de tuindeur open. En van de week heb ik zelfs 'n keer geslapen met de plafond ventilator aan terwijl ik in de slaapkamer m'n verwarming sowieso niet aan heb.

Ik kon eigenlijk beter dealen met een te warme buitentemperatuur dan nu met 'n te koude om zelf nog 'n beetje in balans te blijven. Al staat de airco in mijn auto sowieso op de hoogste stand.
Wat ik niet begrijp is dat de huisarts me wel de pil wil voorschrjven maar geen hormoontherapie, terwijl dat minder hormonen bevat.
miedo schreef:
12-11-2017 20:27
Wat ik niet begrijp is dat de huisarts me wel de pil wil voorschrjven maar geen hormoontherapie, terwijl dat minder hormonen bevat.
Misschien heeft de pil wel een betere werking? Of had je de pil al en wil je nu testen of dat andere beter werkt?
Superhuisvrouw schreef:
12-11-2017 19:40
Maar die is al 50?
Nee, ze loopt naar de 50, net als ik. Ik heb het er wel eens over met haar, maar ze lacht en haalt haar schouders op. Ze weet heel goed van bepaalde risicos maar het kan haar niet schelen.
redbulletje schreef:
12-11-2017 19:44
Ik kan zelf niet eens goed omgaan met mijn behoeftes qua temperatuur. Dan is 't weer te koud en gaat de verwarming hoger (en wat extra laagjes aan) en dan gaan er weer laagjes uit en de tuindeur open. En van de week heb ik zelfs 'n keer geslapen met de plafond ventilator aan terwijl ik in de slaapkamer m'n verwarming sowieso niet aan heb.

Ik kon eigenlijk beter dealen met een te warme buitentemperatuur dan nu met 'n te koude om zelf nog 'n beetje in balans te blijven. Al staat de airco in mijn auto sowieso op de hoogste stand.
Ik kan er zelf ook niet altijd goed mee omgaan. De verwarming hoger zetten doe ik niet, want dat is voor man echt onplezierig, maar ik kruip wel onder een deken op de bank (bij temperaturen waarbij ik dat eerder nooit deed). Voor de overgang had ik het nooit koud, maar nu vind ik alles onder de 22 graden al koud. Kan nu ook beter omgaan met warm dan met koud, maar warmer dan 30 graden vind ik dan weer niet fijn.
Ben ook erg blij met een partner die het veel belangrijker vind dat ik me prettig voel dan dat kleding die ik draag mooi of elegant is als ik thuis ben.
Wij hebben een gashaard aan één kant van de woonkamer, als gezellige bijverwarming. Dus soms zit ik onder een dekentje op de bank voor de gashaard en gaat man aan de andere kant van de kamer zitten gamen. Hebben we geen last van elkaars temperatuursdingetjes.

Me druk maken over mijn eigen gezondheid doe ik niet zo vaak (ik leef gezond hoor, eet veel groente, rook niet en drink zeer met mate), wel word ik regelmatig wakker van nachtmerries dat mijn man iets overkomt de laatste tijd. Maar omdat dat vooral in de stopweek van de pil is steek ik dat ook meer op veel te warm zijn (een soort koortsdromen dus). Ik word dan ook vaak wakker omdat ik het te warm heb onder mijn dekbed. En vervolgens weer van de kou, natuurlijk. Als dit aanhoudt (dus met de nachtmerries erbij) overweeg ik wel om maar te gaan doorslikken.
The owls are not what they seem
RockOla schreef:
12-11-2017 11:13
2 weken geleden nieuwe magnesiumpillen gaan gebruiken op basis van citraat. En mijn nek en schouders doen veel minder pijn! Nog wel wat duizelig en onwezenlijk gevoel in mijn hoofd, maar dat is zo wel te doen. Ik hoop dat het zo blijft.
Wel blijven die angstgevoelens over allerlei enge ziektes af en toe opspelen. Als er iets over borstkanker op tv is geweest maak ik me daar zorgen over, en dan weer over andere enge dingen zoals hartkkachten. Dat schijnt echt typisch iets te zijn voor de overgang. Al die akelige doembeelden over dood, ellende en ziekte...ik hoor en lees het vaak van vrouwen.
Jij en ik kunnen elkaar de hand schudden.
Ik word binnenkort 44, en volgens mij zit ik nu dik in de overgang, maar blijf het ontkennen.
Ik kamp met dezelfde klachten als jij, pijnlijke schouders, hartkloppingen, en vage pijntjes in de buik. En angstig en gespannen, bang dat ik een nare ziekte heb.
Mijn dochter van 6 heeft het de laatste paar maanden over de dood, en dan roept ze dingen als 'ik wil dat mijn moeder nooit dood gaat 'of 'Ik wil dat je voor altijd bij me blijft etc. ' Ik probeer haar gauw af te leiden met andere dingen, dit soort opmerkingen van haar blijven aan me knagen, en dat versterkt mijn angst gevoelens.

Ik heb gisteren nog bloed geprikt, om wat dingen te controleren, vrijdag een afspraak bij de huisarts om de uitslag te bespreken.
Als hier niks uitkomt, wil ik een mri scan van mijn buik, en een hartfilmpje.

Soms spreek ik mensen die zeer obese zijn, en gewoon staan te roken en te drinken, dan denk 'hoe kan het zou zijn, dat zij niet angstig zijn, en zo overschillig omgaan hun gezondheid'.

Kortom; ik kom hier vaker met jullie meeschrijven, want ik merk dat ik bij het schrijven van het bovenstaande al een beetje een opluchting voel.
Ik ben ook aan het experimenteren met magnesiumcitraat. Gebruik het nu een week of 6 en heb de indruk dat het werkt. Heb minder spierpijn en ben minder moe.
En zelfs als het alleen een placebo-effect heeft, ben ik er al blij mee.
Word er pest chagarijnig van. Mijn nek staat zo strak als een snaar, en duizelingen in mijn hoofd. En mijn fysio praktijk zit 2 weken vol! >:-(
Dus grof geschut gaat nu ingezet worden. CBD olie..misschien ontspant het me wat. Ik ben benieuwd.
Kumiko, balen is dat. Ik herken het maar al te goed..
...
anoniem_64020a4616e26 wijzigde dit bericht op 01-07-2019 20:54
99.59% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven