Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Goede vriendinnen helpen soms beter tegen het emotionele worstelen met eenzaamheid dan een partner.

Een goede partner is moeilijk te vinden, zeker in een labiele periode, want dan trek je types aan die je niet moet willen.

Zou het helpen om even op zoek te gaan naar vrouwen in je omgeving? (We hebben hier al een aardig clubje bij elkaar, maar dat is geografisch onhandig voor het thee wijndrinken en uithuilen.



Mocht je er wat aan hebben, troostgewijs: mijn man kan er niks mee, met mijn emoties. Ik moet het echt uitleggen, dat een verstandige redenering niet helpt bij emoties.
Alle reacties Link kopieren
quote:jilzz schreef op 23 augustus 2016 @ 08:00:

Wat ik mij afvraag is het volgende..

Kan het ook zo zijn dat de vrouw van nu meer last vd overgang heeft dan vroeger?

Dit ivm onze levensstyle, gemanipuleerde voeding, al die rotzooi wat in voeding zit, bijv plofkippen, antibiotica en hormonen in vlees.

Een overpeinzing van mijzelf.



Ik ben bijna 50, natuurlijk zit ik niet in de overgang, ben hoogstens af en toe geïrriteerd

Soms weet ik echt niet of dit met de overgang temaken heeft, of dat mijn man zo irritant is, want die is daar wel heel goed in

Ik gebruik de pil, gewoon omdat ik niet durf te stoppen, gezien mijn hormoonhuishouding na mijn 2 bevallingen compleet vd lag was.

En dat was hel.

Dat wil ik nooit en nooit meer meemaken.

Dus ik slik m door tot oneindig, zeg ik nu.

Verder geen last van opvliegers of zweten, ja af en toe snachts warm, maar dat ligt aan het matras natuurlijk 150 jaar terug werden we gewoon niet massaal zo oud, dat we de overgang überhaupt meekregen. En was je tot je overgang zwanger. Ik denk dat het daarom heel moeilijk te vergelijken is.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
En daar werd met goed fatsoen niet over gepraat. Menstruaties werden zoveel mogelijk verborgen gehouden voor mannen.
Alle reacties Link kopieren
En als je oude boeken leest, waren de rijkere vrouwen om de zoveel dagen 'ongesteld' en dat was een synoniem voor 'we voelen ons niet zo lekker'. Vrouwen mochten in die 'enge periode' niet aangeraakt worden, want 'oh help, het bloed'

Op het platteland was dat vast anders, want daar maakte men ook tochtige (toch?) koeien en andere dieren mee. Maar je ging er zéker niet mee naar de dokter.



Op een ander topic merkte ik vorige week al op dat ik, levend in die tijd, waarschijnlijk ook niet zo oud was geworden als ik nu ben. Veel te zwak gestel.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 23 augustus 2016 @ 09:49:

Goede vriendinnen helpen soms beter tegen het emotionele worstelen met eenzaamheid dan een partner.

Een goede partner is moeilijk te vinden, zeker in een labiele periode, want dan trek je types aan die je niet moet willen.

Zou het helpen om even op zoek te gaan naar vrouwen in je omgeving? (We hebben hier al een aardig clubje bij elkaar, maar dat is geografisch onhandig voor het thee wijndrinken en uithuilen.



Mocht je er wat aan hebben, troostgewijs: mijn man kan er niks mee, met mijn emoties. Ik moet het echt uitleggen, dat een verstandige redenering niet helpt bij emoties.mijn issue met mannen hoort ook niet in dit topic thuis... Maar zoals ik al zei een topic openen hierover doe ik niet. wordt afgebrand waar je bij staat.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat je er zo instaat, Kattija



Ik ben het wel met Parbleumondieu eens dat je in een labiele periode beter een vriendin dan een nieuwe vriend kunt hebben. Woon je in de buurt? Mijn buurt dan, het Noorden?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik zit zuidelijk .
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een klein dorp bij arnhem

dus niet noord en niet zuid.



Wat ik wel zou kunnen doen is een neutraal topic op overige zetten....daar komen de relnichten niet z snel
quote:kattija schreef op 23 augustus 2016 @ 10:38:

Ik woon in een klein dorp bij arnhem

dus niet noord en niet zuid.



Wat ik wel zou kunnen doen is een neutraal topic op overige zetten....daar komen de relnichten niet z snelRelnichten weten iemand altijd wel te vinden hier hè. Ik weet niet of dat nou zo goed is voor je gemoedsrust.
Alle reacties Link kopieren
ik ook niet.........
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 23 augustus 2016 @ 10:03:



Op het platteland was dat vast anders, want daar maakte men ook tochtige (toch?) koeien en andere dieren mee. Maar je ging er zéker niet mee naar de dokter.





das toch anders, alle zoogdieren hebben een cyclus, alleen de mens (en verwante apen) wordt ongesteld.

De rest bloedt niet
Alle reacties Link kopieren
Het eerst wat mijn gynaecoloog trouwens deed toen ik met de overgangsklachten bij hem kwam, was prikken op Vit D.

Dat had ik zwaar tekort, daar kreeg ik een flinke injecties voor.

Hij heeft veel onderzoek gedaan, hoe zuidelijker vrouwen wonen, hoe minder overgangsklachten.

De zon speelt een hele grote rol.



Ik heb het er met Keniaanse vriendinnen over gehad, over 'the change of life".

Ze keken me aan alsof ze het in Keulen hoorden donderen, en dat is ver vanaf Mombasa

Ze herkenden mijn klachten totaal niet.



Een Amerikaans onderzoek wijst uit dat er in het noorden van de US veel vrouwen met klachten zijn en in The Deep South niet.



En in Japan hebben vrouwen ook minder last, want die eten veel soja. Is niet bewezen, maar wel opvallend.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met 51 helemaal erdoorheen, nu al ruim een jaar niet ongesteld geweest. Maar de klachten zijn nog niet weg. Niet slapen, steeds wakker worden, doodmoe, stemmingswisselingen. Gewicht wil er echt niet meer af, ik kan dieet houden zoveel als ik wil, ik val geen kilo af. De dokter vindt dat ik er maar mee moet leren leven, gaat vanzelf wel over.

Vroeger hadden vrouwen ook last van de overgang, maar daar werd niet over gepraat. Tegenwoordig kan dat gelukkig wel!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het boek 'hormoonbalans voor vrouwen' besteld, dat werd aangeraden door die kliniek in Boxmeer die hier werd genoemd. Ik laat jullie weten als íe binnen is, of ik er wat aan heb.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 23 augustus 2016 @ 11:52:

Het eerst wat mijn gynaecoloog trouwens deed toen ik met de overgangsklachten bij hem kwam, was prikken op Vit D.

Dat had ik zwaar tekort, daar kreeg ik een flinke injecties voor.

Hij heeft veel onderzoek gedaan, hoe zuidelijker vrouwen wonen, hoe minder overgangsklachten.

De zon speelt een hele grote rol.



Ik heb het er met Keniaanse vriendinnen over gehad, over 'the change of life".

Ze keken me aan alsof ze het in Keulen hoorden donderen, en dat is ver vanaf Mombasa

Ze herkenden mijn klachten totaal niet.



Een Amerikaans onderzoek wijst uit dat er in het noorden van de US veel vrouwen met klachten zijn en in The Deep South niet.



En in Japan hebben vrouwen ook minder last, want die eten veel soja. Is niet bewezen, maar wel opvallend.



Ik heb ook een keer gezien op tv dat vrouwen in Nairobi elke maand vrij krijgen, op de dag dat ze ongesteld worden. Was bij dat programma, waarin over de hele wereld over 1 onderwerp een vraag gesteld wordt. Die betreffende vrouw in Nairobi, die dit vertelde, vond ons echt onderontwikkeld, dat we als vrouw aan het werk gestuurd werden. Dat deed je toch niet?



Verder wel opvallend, dat die vit. D ermee te maken kan hebben, maar hebben donkere vrouwen in het Noorden dan ook meer last dan blanke vrouwen?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel jammer, Kattija dat je op voorhand al afgaat op relnichten. Veel topics zijn ook een warm bad voor degene met een probleem. Niet elke topicopener wordt afgefakkeld.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 23 augustus 2016 @ 12:22:

[...]





Ik heb ook een keer gezien op tv dat vrouwen in Nairobi elke maand vrij krijgen, op de dag dat ze ongesteld worden. Was bij dat programma, waarin over de hele wereld over 1 onderwerp een vraag gesteld wordt. Die betreffende vrouw in Nairobi, die dit vertelde, vond ons echt onderontwikkeld, dat we als vrouw aan het werk gestuurd werden. Dat deed je toch niet?



Verder wel opvallend, dat die vit. D ermee te maken kan hebben, maar hebben donkere vrouwen in het Noorden dan ook meer last dan blanke vrouwen?Dat neem ik wel aan.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 22 augustus 2016 @ 22:52:

[...]





Nou, mijn vriend deed een ware oogrol met bijbehorende zucht toen ik weer ongesteld was na 2 weken. Ik wilde hem een knal voor zijn harses geven.

Wat erg! Ik zou alle begrip hebben als vriend gillend weg zou lopen bij het zoveelste geslachte varken, want daar lijkt het soms op. Maar hij blijft standvastig naast me, reikt maandverband en tenalady aan en loopt mee naar de douche met een dweiltje achter me aan.

De enorme stukken weefsel waar ikzelf bijna van over mijn nek ga vind hij alleen maar ontzettend vervelend voor MIJ. Het doet hem niets alleen het feit dat ik buikpijn er van heb maakt hem bezorgt.

Scheelt denk ik enorm zo'n vent.

Als ik erg humeurig ben neemt hij onverwacht chocolade koekjes of ben en jerry voor me mee

En pakken en pakken ibu, heb ontzettend vaak last van migraine.
Mijn vitamine D is wel altijd te laag, daar slik ik al extra pillen voor. Misschien na de zomer weer eens laten prikken bij de neuroloog.



Nina, ter verdediging van vriend: hij is echt een goedzak hoor en komt ook altijd thuis met chocola en ijs en vind het reuze vervelend voor mij. Maar nu had hij voor het eerst in maanden weer eens een paar dagen vrij genomen en die had hij zich iets anders voorgesteld. Dat snap ik dan ook weer best.
Alle reacties Link kopieren
Precies, zo zat het bij mijn vriend ook, zowel tijdens die vakantie voor het eerst in 19 jaar met z'n 2en als zo eens, wanneer het weekend is. Dat je naar zo'n weekend 'toeleeft' en dat er op vrijdagavond een dijk doorbreekt

Dat neemt natuurlijk niet weg dat hij het vervelend vindt voor mij. Ik heb een schat van een vent, die in meer opzichten dan alleen de overgang er voor me is. Soms kan seks ook niet, omdat ik teveel pijn heb, bijvoorbeeld.



En ik moet er dan weer niet aan denken dat vriend met een doekje achter mee aandweilt. Ik vind het erg genoeg, wil ik hem niet mee confronteren.
Later is nu
Dreamer, zo is het ja. Ben je eens samen vrij, krijg je dit. Alle begrip dat hij dan baalt hoor, dat is niet meer dan logisch denk ik.

Achter me aanrennen wil ik ook echt niet! Ik ruim mijn eigen zooi wel op, daar hoeft hij geen last van te hebben. Hij heeft al last genoeg van mijn drakenhumeur af en toe, schuldig voel ik me daarover.
Alle reacties Link kopieren
Ach dreamer, misschine moet ik het ook maar gewoon proberen.

Tips zijn altijd welkom.



ik was net bij mijn vriendin.....deze heb ik met ambulance weggebracht naar het ziekenhuis.

Hartritmestoornissen. Ze gebruikt ook medicatie voor de overgang en de pil. Maar dat kon niet de oorzaak zijn zij de spoedarts.

Ben me kapot geschrokken...ben nu weer thuis.



Iberigens spuit ik 2x per week vitamin B 12. Ik schijn dat niet aan te maken zelf en uit het vlees niet op te nemen.

Ik heb daar wel baat bij. de hoofpijnen en duizelingen zijn een stuk minder
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 23 augustus 2016 @ 13:01:

[...]



Wat erg! Ik zou alle begrip hebben als vriend gillend weg zou lopen bij het zoveelste geslachte varken, want daar lijkt het soms op. Maar hij blijft standvastig naast me, reikt maandverband en tenalady aan en loopt mee naar de douche met een dweiltje achter me aan.

De enorme stukken weefsel waar ikzelf bijna van over mijn nek ga vind hij alleen maar ontzettend vervelend voor MIJ. Het doet hem niets alleen het feit dat ik buikpijn er van heb maakt hem bezorgt.

Scheelt denk ik enorm zo'n vent.

Als ik erg humeurig ben neemt hij onverwacht chocolade koekjes of ben en jerry voor me mee

En pakken en pakken ibu, heb ontzettend vaak last van migraine.Nina, ik heb gelezen dat 80% van de vrouwen na de overgang geen of veel minder migraine aanvallen krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 23 augustus 2016 @ 13:01:

[...]



Wat erg! Ik zou alle begrip hebben als vriend gillend weg zou lopen bij het zoveelste geslachte varken, want daar lijkt het soms op. Maar hij blijft standvastig naast me, reikt maandverband en tenalady aan en loopt mee naar de douche met een dweiltje achter me aan.

De enorme stukken weefsel waar ikzelf bijna van over mijn nek ga vind hij alleen maar ontzettend vervelend voor MIJ. Het doet hem niets alleen het feit dat ik buikpijn er van heb maakt hem bezorgt.

Scheelt denk ik enorm zo'n vent.

Als ik erg humeurig ben neemt hij onverwacht chocolade koekjes of ben en jerry voor me mee

En pakken en pakken ibu, heb ontzettend vaak last van migraine.



Je vriend is eentje van een tweeling denk ik.

Mijn lief precies hetzelfde. Godzijdank.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Wat hebben we dan fijne mannen. De mijne is ook zo begripvol. Erg fijn.





Hebben jullie ook zo'n last met doorslapen? Inslapen gaat prima maar het doorslapen is een ramp. Ik neem af en toe een pilletje na weer zware nachten want op werk moet ik ook presteren.

Ik heb dat echt nodig.
Alles komt goed, alleen de rest niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven