De zin en onzin van supplementen
zondag 9 februari 2025 om 18:07
Je wordt er mee om je oren geslagen.. als je social media moet geloven dan moeten we massaal aan de collageen poedertjes, pillen voor je libido, berberine om ozempic na te bootsen etc.
Maar wat is nou echt waar? Wat werkt wel en wat werkt niet? Heeft het nemen van collageen echt zin? Werken pillen met natuurlijke grondstoffen voor je libido etc etc.
Ik heb het niet over het slikken van vitamine D omdat dat laag is of enig ander aangeraden supplement door de arts of diëtiste maar echt over alle zogenoemde goede stoffen die verkocht worden door de vedder en vedder zusjes, Yolanthes etc.
Wie gebruikt er collageen en heeft echt duidelijk verschil… we zijn hier met zoveel, dat lijkt me een betere graadmeter dan de betaalde influencers.
Wil je ervaringen van een ander supplement? Gooi hem er in! Ik ben net zo benieuwd.
Voor mij is het collageen iets dat mijn interesse wekt. De 40 gepasseerd en ik merk toch dat mijn huid wat slapper wordt. Helpt het dan echt?
Maar wat is nou echt waar? Wat werkt wel en wat werkt niet? Heeft het nemen van collageen echt zin? Werken pillen met natuurlijke grondstoffen voor je libido etc etc.
Ik heb het niet over het slikken van vitamine D omdat dat laag is of enig ander aangeraden supplement door de arts of diëtiste maar echt over alle zogenoemde goede stoffen die verkocht worden door de vedder en vedder zusjes, Yolanthes etc.
Wie gebruikt er collageen en heeft echt duidelijk verschil… we zijn hier met zoveel, dat lijkt me een betere graadmeter dan de betaalde influencers.
Wil je ervaringen van een ander supplement? Gooi hem er in! Ik ben net zo benieuwd.
Voor mij is het collageen iets dat mijn interesse wekt. De 40 gepasseerd en ik merk toch dat mijn huid wat slapper wordt. Helpt het dan echt?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 10 februari 2025 om 16:08
Ik ben ook wel benieuwd. Ik heb standaard pepermuntolie in huis. Een drupje op je slapen verlicht hoofdpijn, je kunt ermee stomen maar vooral: spinnen en muizen houden niet van pepermuntolie, dus ik doe regelmatig wat in een brandertje of dweilwater.
Maar ik slik (nog) het nergens voor.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

maandag 10 februari 2025 om 16:32
Ik ben altijd best cynisch wat betreft supplementen en vitaminepillen enzo.
Als dat echt zou werken, waarom eten we dan nog groente en fruit?
Dan zeggen mensen .....ja maar je moet het zien als aanvulling op je dagelijkse eetpatroon.
Hmmm....ik denk dat als je gezond en afwisselend eet, je geen voedingssupplementen en vitaminepillen nodig hebt.
Ik geloof heel erg in het placebo-effect.
Als dat echt zou werken, waarom eten we dan nog groente en fruit?
Dan zeggen mensen .....ja maar je moet het zien als aanvulling op je dagelijkse eetpatroon.
Hmmm....ik denk dat als je gezond en afwisselend eet, je geen voedingssupplementen en vitaminepillen nodig hebt.
anoniem_67cfc6f5be087 wijzigde dit bericht op 10-02-2025 16:41
0.38% gewijzigd

maandag 10 februari 2025 om 16:39
Claire45 schreef: ↑09-02-2025 20:05Proteïne heb ik een paar jaar (in de vorm van poeder) door mijn kwark geroerd, het zou zo goed zijn voor spieropbouw en we krijgen allemaal te weinig eiwit binnen, maar ik ben ermee gestopt. Het is toch chemisch spul, en zo proeft het ook (mijn kwark smaakte naar de aardbeienmilkhake van McDonalds met dat poeder erdoorheen). Ik weet het niet… ik geloof dat ik toch liever iets te weinig eiwitten binnenkrijg dan dat ik die rare poeders neem.
Zo denk ik inmiddels ook over creatine en al die andere ‘enhancers’: vast interessant als je professioneel bodybuilder bent maar voor mij als doodgewone hobbyist slaat het nergens op. Punt is: die influencers moeten geld verdienen, en dat doen ze door supplementen aan te prijzen.
Maar als je weet dat je te weinig eiwit binnen krijgt en je vindt het belangrijk om dat toch binnen te krijgen, dan eet je toch producten waar dat van nature in zit?
Of werkt het niet zo simpel?

maandag 10 februari 2025 om 16:47
maandag 10 februari 2025 om 16:48
Dat lijkt mij ook. Eitje, kwark, kaas, peulvruchten enz. Dan hoef ik niet zo’n vieze reep of poeder.MissClooney schreef: ↑10-02-2025 16:39Maar als je weet dat je te weinig eiwit binnen krijgt en je vindt het belangrijk om dat toch binnen te krijgen, dan eet je toch producten waar dat van nature in zit?
Of werkt het niet zo simpel?Waarom dan supplementen slikken terwijl er zo veel voeding is waar eiwit in zit?
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
maandag 10 februari 2025 om 16:53
Dat is ook precies wat het merendeel van wetenschappers zegt. Eet je iedere dag twee stuks fruit en voldoende groente dan zit je zo aan je vitamine C.MissClooney schreef: ↑10-02-2025 16:32
Met klein handje walnoten en wat zalm of haring iedere week heb je je omega 3 behoefte.
Magnesium, ook een populair supplement. Iedere dag stukje pure chocolade, regelmatig een banaan, wat noten, vlees/kip en je zit er aan.
En zo geldt het voor meerdere vitamines.
Het enige wat wel echt wordt aangeraden is vitamine D.
Het is niet dat ik totaal niet in suppletie geloof. Maar een hoop is wel echt geldklopperij. Al moet ik wel zeggen dat ik gematigd enthousiast ben over supplementen voor vrouwen in de overgang en PMS klachten
Verder denk ik ook belangrijk om niet alleen te kijken wat je moet slikken bij bepaalde klachten. Maar ook kritisch moet zijn wat niet te doen/eten. Dingen als koffie, alcohol en bewerkte voeding kunnen hormoonverstrorend zijn.

maandag 10 februari 2025 om 17:09
Exact.
Als je, om wat voor reden dan ook geen genoeg gezonde voeding binnen kunt krijgen snap ik dat je supplementen neemt. Maar anders? Ik heb nog nooit wat voor supplement of vitaminepil of wat dan ook genomen. Gewoon gezond en gevarieerd eten en elke dag een half uurtje in de buitenlucht dan kom je al heel ver.
Als je, om wat voor reden dan ook geen genoeg gezonde voeding binnen kunt krijgen snap ik dat je supplementen neemt. Maar anders? Ik heb nog nooit wat voor supplement of vitaminepil of wat dan ook genomen. Gewoon gezond en gevarieerd eten en elke dag een half uurtje in de buitenlucht dan kom je al heel ver.
maandag 10 februari 2025 om 17:20
Maar dat is toch volstrekt normaal als je ouder wordt?biol schreef: ↑10-02-2025 15:32Ik slik iedere maand een boost aan vitamine D omdat mijn vitamine D onverklaarbaar laag is ( zelfs na weken in de zon)... dit is op dokters recept en is een hele hoge dosis.. andere supplementen slik ik niet.
Wel merk ik dat mijn huid slapper wordt en dus doe ik onderzoek naar hoe ik dat beter krijg... maar dat is duidelijk niet met collageen dus![]()
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 10 februari 2025 om 17:22
Ik ben enorm fan van VitaePro. Slik het al jaren tegen artrose m.n. in mijn handen. Als ik het een tijdje niet slik merk ik al snel dat de pijn weer terugkomt. Voordat ik begon met deze supplementen stond de afspraak voor operaties aan beide duimgewrichten al bijna gepland. Op advies chirurg toch eerst deze pillen gaan slikken. Met, voor mij, een boven verwachting goed resultaat.
maandag 10 februari 2025 om 17:33
Díe pro-biotica onthoud ik, dank.Jeusnbdhdudh schreef: ↑10-02-2025 14:12Mijn dochter heeft een chronische darmziekte en de mdl adviseerde ipv macrogol probiotica en haar ontlasten is inderdaad veel beter.
In dat programma hadden ze het ook over droomsap. Nou ik gebruik dat al jaren, om de andere dag en het werkt als een tierelier. Je er zit doxylamine in, dat gebruiken ze in Nederland niet. Dat is een versuffend antihistamine. Maar ik woon aan de grens met België en in de apotheek een dorp verderop wordt het gewoon verkocht, net zoals de lotatidine hier in Nederland.
Wat het droomsap betreft moet ik meteen denken aan een hoestdrankje dat ik ooit in een Franse apotheek kocht, Toplexil: er werd bij gezegd dat er een antihistamine in zat waarvan je suffig kon worden. Ik was op vakantie met wat slechte slapers, en die fles was binnen de kortste keren leeg

Edit: oxomemazine is denk ik het versuffende bestanddeel in de siroop (even gegoogled). Autorijden werd wel afgeraden overigens.
maandag 10 februari 2025 om 17:47
Ik neem b12 niet goed op en eet geen vlees (wel vis). Daardoor heb ik eigenlijk altijd een tekort. Ook ben ik een stuk minder angstig en gestrest in het algemeen geworden sinds ik extra magnesium slik. Terwijl ik vaak bananen eet. Voor sommige mensen werken sommige supplementen echt goed, je moet alleen goed opletten qua dosis en niet zomaar van alles nemen.muts87 schreef: ↑10-02-2025 16:53
Magnesium, ook een populair supplement. Iedere dag stukje pure chocolade, regelmatig een banaan, wat noten, vlees/kip en je zit er aan.
En zo geldt het voor meerdere vitamines.
Het enige wat wel echt wordt aangeraden is vitamine D.
Het is niet dat ik totaal niet in suppletie geloof. Maar een hoop is wel echt geldklopperij. Al moet ik wel zeggen dat ik gematigd enthousiast ben over supplementen voor vrouwen in de overgang en PMS klachten
Verder denk ik ook belangrijk om niet alleen te kijken wat je moet slikken bij bepaalde klachten. Maar ook kritisch moet zijn wat niet te doen/eten. Dingen als koffie, alcohol en bewerkte voeding kunnen hormoonverstrorend zijn.
maandag 10 februari 2025 om 17:49
Ik ben ook een beetje beïnvloedbaar, denk ikMissClooney schreef: ↑10-02-2025 16:39Maar als je weet dat je te weinig eiwit binnen krijgt en je vindt het belangrijk om dat toch binnen te krijgen, dan eet je toch producten waar dat van nature in zit?
Of werkt het niet zo simpel?Waarom dan supplementen slikken terwijl er zo veel voeding is waar eiwit in zit?

Maar ik weet uit ervaring dat eiwitten goed vullen én ik houd van eieren en kwark, dus met mijn ontbijt zit ik goed qua eiwitten. Ook ‘s avonds eet ik altijd wel iets van onbewerkt vlees, vis, peulvruchten etcetera dus ik vermoed dat ik geen eiwitten tekort kom. Maar áls ik dan zin heb in chocola vind ik zo’n eiwitreep wel een vondst: er zit iets extra’s in én het vult beter = win-win, wat mij betreft. Maar ik geef grif toe dat ik ge-influenced ben hoor, want 5 jaar geleden dacht ik überhaupt niet na over hoeveel eiwitten ik binnenkreeg.
maandag 10 februari 2025 om 18:00
Alle eiwitpoeder in Nederland is melkeiwit. Daarmee is het dus een natuurproduct; de chemische smaak van aardbei is een beperkte mate een natuurproduct (bio-industrie). Met de eiwitpoeders is twee bekers magere melk gelijk aan een beker poeder aangemaakt met water. Keuringsdienst van Waarde heeft daar een leuk programma over gemaakt. Je kan ook magere chocomel kopen bij de Aldi. exact hetzelfde als Eiwitpoeder met chocosmaak.MissClooney schreef: ↑10-02-2025 16:39Maar als je weet dat je te weinig eiwit binnen krijgt en je vindt het belangrijk om dat toch binnen te krijgen, dan eet je toch producten waar dat van nature in zit?
In Nederland heeft niemand een eiwitprobleem. Er gaat wel heel veel geld in om. Net als in de vitamine en andere middelen. Mensen moeten kopen wat ze willen. 80 euro voor een mooie plastic pot met gouden letters. Slaat nergens op.
maandag 10 februari 2025 om 18:08
Ik hoor regelmatig van mensen die een maagverkleining hebben gehad, dat hun ziekenhuis ze aan de peperdure vitamines zet, speciaal ontwikkeld voor na een maagverkleining.Steven1980 schreef: ↑10-02-2025 18:00Alle eiwitpoeder in Nederland is melkeiwit. Daarmee is het dus een natuurproduct; de chemische smaak van aardbei is een beperkte mate een natuurproduct (bio-industrie). Met de eiwitpoeders is twee bekers magere melk gelijk aan een beker poeder aangemaakt met water. Keuringsdienst van Waarde heeft daar een leuk programma over gemaakt. Je kan ook magere chocomel kopen bij de Aldi. exact hetzelfde als Eiwitpoeder met chocosmaak.
In Nederland heeft niemand een eiwitprobleem. Er gaat wel heel veel geld in om. Net als in de vitamine en andere middelen. Mensen moeten kopen wat ze willen. 80 euro voor een mooie plastic pot met gouden letters. Slaat nergens op.
'Mijn' ziekenhuis is gelukkig heel nuchter: eigen merk Kruidvat is net zo prima.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 10 februari 2025 om 18:09
Vitamine B12 tekort was ook een hype, is zelfs een vereniging of stichting voor.
Wel allemaal mensen met een bepaald persoonlijkheidstype lijkt het.
Ik had een tijd veel last van maagzuur en at veel rennies. Later kreeg ik huidklachten (rosacea). Las ik in de literatuur dat als je maagzuur niet meer zuur genoeg is je darmflora in de dunne en dikke darm verandert waardoor je huidklachten kan krijgen. Ook stress kan je maagzuur en speeksel veranderen en ook je ademhaling, wat invloed heeft op je spijsvertering. Bepaalde darmklachten en huidklachten lijken dus samen te hangen met bepaalde persoonlijkheidskenmerken.
Dit geldt ook voor magnesiumtekort, mensen met stress/neurotische persoonlijkheden gebruiken schijnbaar zo veel magnesium dat er niet tegenop te eten valt.
Maar als er dus een opnameprobleem is zoals bij b12 tekort of bij darmklachten helpen pillen ook niet.
Wel allemaal mensen met een bepaald persoonlijkheidstype lijkt het.
Ik had een tijd veel last van maagzuur en at veel rennies. Later kreeg ik huidklachten (rosacea). Las ik in de literatuur dat als je maagzuur niet meer zuur genoeg is je darmflora in de dunne en dikke darm verandert waardoor je huidklachten kan krijgen. Ook stress kan je maagzuur en speeksel veranderen en ook je ademhaling, wat invloed heeft op je spijsvertering. Bepaalde darmklachten en huidklachten lijken dus samen te hangen met bepaalde persoonlijkheidskenmerken.
Dit geldt ook voor magnesiumtekort, mensen met stress/neurotische persoonlijkheden gebruiken schijnbaar zo veel magnesium dat er niet tegenop te eten valt.
Maar als er dus een opnameprobleem is zoals bij b12 tekort of bij darmklachten helpen pillen ook niet.
maandag 10 februari 2025 om 18:13
Goed dat ze zo eerlijk zijn ook.
Huisarts raadde me ook een keer hooikoortspillen van Kruidvat aan. Was net zo goed als die dure voorgeschreven van apotheek.
maandag 10 februari 2025 om 18:15
Ja dat wordt voor vega mensen ook aangeraden toch ? Extra b12 slikken.Elsy schreef: ↑10-02-2025 17:47Ik neem b12 niet goed op en eet geen vlees (wel vis). Daardoor heb ik eigenlijk altijd een tekort. Ook ben ik een stuk minder angstig en gestrest in het algemeen geworden sinds ik extra magnesium slik. Terwijl ik vaak bananen eet. Voor sommige mensen werken sommige supplementen echt goed, je moet alleen goed opletten qua dosis en niet zomaar van alles nemen.
Ik geloof overigens ook wel dat suppletie kan helpen. Ik krijg alleen wel het idee dat sommigen doorslaan en dat de commercie er een flink slaatje uit slaat.
maandag 10 februari 2025 om 18:19
En wat betreft die eiwitten... daar hoor ik ook zoveel dingen over. De ene zegt 0.8. Gram per kilo lichaams gewicht en anderen zeggen weer 1.2. Dus wat is nu waar ?
Ik neem wel eens vanille shake van orangefit of ik doe het door m'n havermout in de ochtend. Ik vind het vooral lekker en levert qua voedingswaarde nog wat op. Ik eet namelijk niet iedere dag vlees. Het is gemaakt van erwtenmeel geloof ik. Ik vind dat weidespul vaak erg smerig en kunstmatig.

Ik neem wel eens vanille shake van orangefit of ik doe het door m'n havermout in de ochtend. Ik vind het vooral lekker en levert qua voedingswaarde nog wat op. Ik eet namelijk niet iedere dag vlees. Het is gemaakt van erwtenmeel geloof ik. Ik vind dat weidespul vaak erg smerig en kunstmatig.
maandag 10 februari 2025 om 18:23
Ja, ik ben heel blij met 'mijn' ziekenhuis.
Uit mijn jaarlijkse bloedonderzoek bleek mijn B12 wat laag te zijn, ondanks dat ik dat al extra slik.
Nu advies om smelttabletten te nemen, dan wordt het via je mondslijmvlies opgenomen.
Maar dus echt heel specifiek en individueel advies.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 10 februari 2025 om 18:25
Er bestaat ook nog vaak het idee dat vitamines meer effect hebben als je hogere doses gebruikt.
Dat ook vitamines kwaad kunnen, bij overdosering, dat lijkt een moeilijk concept.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 10 februari 2025 om 18:34
Je hebt gelijk.Solomio schreef: ↑10-02-2025 12:06Teveel B12 wordt in principe gewoon uitgeplast.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... e-b12.aspx
Ik was in de war met vitamine D.
maandag 10 februari 2025 om 18:37

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in