Gezondheid alle pijlers

Diabetes???

19-10-2013 21:07 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn zwangerschap werd diabetes geconstateerd. Heb insuline moeten spuiten want waardes waren te hoog. Het was mijn 4de zwangerschap en nooit eerder ontdekt bij vorige zwangerschappen, dus of het toen wel of niet aan de orde was weet ik niet. Volgens de diabetesverpleegkundige val ik niet in een risico groep in de zin van overgewicht of dat het in de familie zit en gaf ze aan dat ze dacht dat ik wsl. een onontdekte type 1 diabetisch had.... Nu heb ik een tijd terug nuchter de waarde laten prikken, kwam uit op 6,4 en dat zou goed zijn vlgns de assistent van de dokter. Op internet las ik dat dit een voorfase van diabetes zou zijn. Nu heb ik de laatste tijd ontzettend vaak (zo'n 4 keer per week) een te lage bloedsuiker, compleet met trillen, zweten en flauw voelen. Ben ook vaak moe dus afgelopen dagen bloedcurve geprikt. In de ochtend zat ik gister op 7 nu op 5.7. Tussendoor erg wisselend, van een goede waarde ( rond de 6 anderhalf uur na het eten) tot waardes van 13 (anderhalf uur na het eten/voor het slapen) Kan dit diabetes zijn of zijn de waardes toch te laag daarvoor???
Gut, dat lijkt me nou bij uitstek een goede vraag voor je behandeleld arts.
Ja maar die heb ik niet meer, omdat gezegd werd dat het na de zwangerschap over zou zijn.....
Je kan toch weer contact opnemen, eventueel via je huisarts.

Op een forum kan je toch geen diagnose verwachten? Mag ook niet volgens de huisregels. Nou ben ik niet van de regels maar in deze kan ik me wel vinden.
Nee verwacht ook geen diagnose, maar vroeg me af wat mensen die diabetes hebben ervan denken, ben ik een beetje voorbereid eventueel op wat me te wachten staat....
Zie trouwens nu pas dat ik dit idd niet mag vragen volgens de regels, mijn excuses....
Je vraagt een heleboel dingen door elkaar. Van diabetes krijg je geen hypo's, bijvoorbeeld. Hypo's krijg je van insuline. Spuit je nog insuline nu? Een sluimerende DM type 1 kan eigenlijk niet goed, die wordt steeds erger en je komt in een ketoacidose, uiteindelijk word je daar heel ziek van en raak je in coma. Een sluimerende DM type 2 kan wel, omdat je lichaam wel insuline aanmaakt, maar minder gevoelig is. Maar daar dachten ze bij jou niet aan? Tis natuurlijk sowieso raar, als je arts/ vpk tegen je gezegd heeft dat ze aan een type 1 diabetes dachten, dat je nu ontslagen bent uit controle.

Ten aanzien van je suikers-> terug naar de dokter! Maandag om 8h afspraak met je huisarts (bij een dreigende diabetische ontregeling zou ik zeggen HAP, maar ik begrijp dat dit al dagen-weken speelt?, dan gewoon maandag). Misschien wel nog even checken of je je curve goed hebt gemeten, handen steeds goed gewassen voor het prikken enzo? Dat is wel echt belangrijk, maar weet je natuurlijk ook wel! Hopelijk valt het mee dan.
Type 1 was na je zwangerschap niet overgegaan.

Zwangerschapsdiabetes is eigenlijk een vorm van type 2 diabetes wat in de zwangerschap ten uiting komt.

Veel vrouwen krijgen binnen10 jr dm type 2, ik geloof dat dat zelfs 50% is.

Blijkbaar is het bij je eerdere zwangerschappen niet ontdekt of maakte je alvleesklier toen nog meer of genoeg insuline.

Je waardes zijn zeker een reden om maandag je huisarts te bellen. Ze zijn niet dusdanig dat er gelijk wat mee moet, maar weken doorlopen is niet de bedoeling lijkt mij.

Iemand die geen diabetes heeft, zit nuchter net wat lager. En na de maaltijd is een 13 echt wel te hoog.

Laat je via je huisarts voorlichten en vraag of hij een hba1c bij je kan prikken. Dat is een maar voor je bloedsuikers over het algemeen.

Succes! Maar wat balen zeg, kan me voorstellen dat je je onzeker voelt
Ik spuit geen insuline meer, na de bevalling mee gestopt. Heb toen nog een nuchtere waarde laten prikken en die was 6,4. Dat was goed zei de huisarts, maar op internet lees je dat tussen de 6,1 en 6,9 een voorstadium is, dus dat is net ff andere informatie. Ze zei echt type 1 omdat ze dacht dat ik het al langer had maar nooit ontdekt was, omdat ze het vreemd vonden dat het pas tijdens de 4de zwangerschap eruit kwam. Ga inderdaad bellen, wil eerst maandag nog een curve prikken op een werkdag (ander ritme dan weekend) en dan dinsdag bellen. Heb inderdaad steeds handen gewassen dat wist ik inderdaad.

Dank je voor je reactie hupseflups!
quote:enya29 schreef op 19 oktober 2013 @ 22:23:

Type 1 was na je zwangerschap niet overgegaan.

Zwangerschapsdiabetes is eigenlijk een vorm van type 2 diabetes wat in de zwangerschap ten uiting komt.

Veel vrouwen krijgen binnen10 jr dm type 2, ik geloof dat dat zelfs 50% is.

Blijkbaar is het bij je eerdere zwangerschappen niet ontdekt of maakte je alvleesklier toen nog meer of genoeg insuline.

Je waardes zijn zeker een reden om maandag je huisarts te bellen. Ze zijn niet dusdanig dat er gelijk wat mee moet, maar weken doorlopen is niet de bedoeling lijkt mij.

Iemand die geen diabetes heeft, zit nuchter net wat lager. En na de maaltijd is een 13 echt wel te hoog.

Laat je via je huisarts voorlichten en vraag of hij een hba1c bij je kan prikken. Dat is een maar voor je bloedsuikers over het algemeen.

Succes! Maar wat balen zeg, kan me voorstellen dat je je onzeker voeltDie hba1c is dat met dat suikerdrankje? Die heb ik in de zwangerschap gehad; nuchter was het goed, maar na die suikerdrank niet meer....
Nee je moet dan bloed laten prikken, zegt iets over je bloedsuikers de laatste 6-8 wk, een soort gemiddelde.

Heb je je handen wel goed gewassen en gedroogd toen je ging meten?
Owja eerder ben ik er niet op getest in zwangerschappen, nu vonden ze de baby bij 29 weken te groot... Lag toen in het zkh ivm verkorte baarmoedermond en risico op vroeggeboorte. Mijn eerste 2 zwangerschappen eindigde ook in een vroeggeboorte. En bij de eerste ook heel veel vruchtwater... Vind de klachten bij diabetes zo vaag, maar heb wel vaak hoofdpijn, moe, tintelingen in tenen en alles op zichzelf niet zo verontrustend vond ik, maar ja met die diebetes tijdens de zwangerschap krijgt het een andere draai...
Zelfde verhaal hier.

Ik slik nu 1 tablet metformine per dag en het gaat stukken beter.

Even,naar de ha dus
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:enya29 schreef op 19 oktober 2013 @ 22:30:

Nee je moet dan bloed laten prikken, zegt iets over je bloedsuikers de laatste 6-8 wk, een soort gemiddelde.

Heb je je handen wel goed gewassen en gedroogd toen je ging meten?Oke dan heb je gelijk een gemiddelde dus? Heb inderdaad handen goed gewassen en gedroogd....
Lijkt idd beetje prediabetes, zou best kunnen.

Maar type 1 kan het echt niet zijn.

Heb je ook overgewicht, als ik zo brutaal mag zijn?
quote:calvijn1 schreef op 19 oktober 2013 @ 22:31:

Zelfde verhaal hier.

Ik slik nu 1 tablet metformine per dag en het gaat stukken beter.

Even,naar de ha dusZal ik zeker doen, vroeg het eigenlijk vooral ook omdat ik niet als aanstelster wil overkomen en er zitten ook een aantal goede waardes tussen maar ja dus ook van die hogere. Dat maakt het allemaal zo onduidelijk. Wat is metformine?
quote:enya29 schreef op 19 oktober 2013 @ 22:32:

Lijkt idd beetje prediabetes, zou best kunnen.

Maar type 1 kan het echt niet zijn.

Heb je ook overgewicht, als ik zo brutaal mag zijn?Dat mag je vragen :-) Ben 1.68 en weeg zo rond de 63 kilo. (kan een kilo meer of minder zijn dus BMI is verder goed)
Een tablet die je gevoeliger maakt voor insuline en er voor zorgt dat je lever minder suikers gaat vrijmaken
Ok, veel vrouwen met zw dm of dm type 2 hebben overgewicht.

Maar het hoeft niet. Waarschijnlijk heeft het meer met de productie van insuline te maken en niet zo zeer met de gevoeligheid voor insuline. Dat laatste is meer gerelateerd aan gewicht.

Vraag aan je huisarts wat info om thuis te lezen.

Prik ma nog een curve en bespreek deze.

Is je meter wat goed of oud?
Oke geen nare naalden in je lijf dus... Vond het zo tegennatuurlijk voelen om tijdens de zwangerschap die naald in mijn buik te steken. Kreeg al wekelijks spuiten tegen vroeggeboorte, 5x vingerprikken p.d en bij twijfel meer en 3x kortdurende insuline en 1x langwerkende, pfff... voelde me net een vergiet...
quote:enya29 schreef op 19 oktober 2013 @ 22:37:

Ok, veel vrouwen met zw dm of dm type 2 hebben overgewicht.

Maar het hoeft niet. Waarschijnlijk heeft het meer met de productie van insuline te maken en niet zo zeer met de gevoeligheid voor insuline. Dat laatste is meer gerelateerd aan gewicht.

Vraag aan je huisarts wat info om thuis te lezen.

Prik ma nog een curve en bespreek deze.

Is je meter wat goed of oud?Meter is nog geen jaar oud, werd in febr. ontdekt en ben in april bevallen....
Jeetje wat een geprik!

Ok dan moet ie nog wel juist zijn.

Neem je curves mee en vraag naar dat hba1c.

Google anders ff hba1c. Dan weet je er wat meer van.

Succes!
quote:enya29 schreef op 19 oktober 2013 @ 22:43:

Jeetje wat een geprik!

Ok dan moet ie nog wel juist zijn.

Neem je curves mee en vraag naar dat hba1c.

Google anders ff hba1c. Dan weet je er wat meer van.

Succes!

Was al dat prikken ook behoorlijk beu, prikte regelmatig blauwe plekken. Vlgns. iedereen normaal als je van nature rood haar hebt, dan zou je hier gevoeliger voor zijn, maar knap vervlend wel!

Bedankt allemaal voor de reacties!
Succes en laat het even weten
Frankly my dear, I don"t give a damn
Zal ik doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven