Diagnose (Functionele) Dyspepsie
woensdag 25 augustus 2010 om 21:43
Lieve allemaal,
Na ongeveer een jaar het ziekenhuis te hebben platgelopen met maagklachten heb ik de diagnose gekregen Fuctionele Dyspepsie.
Ik had er zelf nog nooit van gehoord...
Zijn er mensen die deze diagnose hebben gekregen of weten van mensen die het hebben?
En wat zijn de maatregelen die er bij jullie zijn genomen?
Groetjes,
Na ongeveer een jaar het ziekenhuis te hebben platgelopen met maagklachten heb ik de diagnose gekregen Fuctionele Dyspepsie.
Ik had er zelf nog nooit van gehoord...
Zijn er mensen die deze diagnose hebben gekregen of weten van mensen die het hebben?
En wat zijn de maatregelen die er bij jullie zijn genomen?
Groetjes,
woensdag 25 augustus 2010 om 22:25
Haha, dat wilde ik net zeggen... Die 'diagnose' heb ik ook, maar het is vooral een medische term voor opgeblazendheid, een vol gevoel, etc.
Op de momenten dat ik er 'last' van heb zie ik eruit alsof ik 5 of 6 maanden zwanger ben, en dat voelt niet heel erg fijn. Nu gebruik ik medicijnen die mijn maag sneller leegmaken (geloof ik), en dat helpt goed. Soms is mijn buik nog wel eens opgeblazen, maar veel minder (en minder vaak) dan voorheen.
Letten op je voeding kan ook helpen, ik heb er aanmerkelijk meer last van als ik snoep/koekjes/cake/etc eet.
Op de momenten dat ik er 'last' van heb zie ik eruit alsof ik 5 of 6 maanden zwanger ben, en dat voelt niet heel erg fijn. Nu gebruik ik medicijnen die mijn maag sneller leegmaken (geloof ik), en dat helpt goed. Soms is mijn buik nog wel eens opgeblazen, maar veel minder (en minder vaak) dan voorheen.
Letten op je voeding kan ook helpen, ik heb er aanmerkelijk meer last van als ik snoep/koekjes/cake/etc eet.
donderdag 26 augustus 2010 om 11:12
Mijn schoonzus heeft dezelfde diagnose. Zij heeft er ook nog darmklachten bij. Binnenstebuiten gekeerd in het ziekenhuis en niets gevonden, dus functionele dyspepsie. Zij is er inmiddels achter dat ze zich het beste voelt en het minste last heeft als ze veganistisch eet.
En Sgaapie, het is niet gewoon een "opgeblazen gevoel hebben", was dat maar zo. Ik heb haar wel eens meegemaakt als ze iets gegeten had wat niet goed ging. Dat gun je iemand niet zo snel. Ze is verschillende keren acuut in het ziekenhuis opgenomen voordat de diagnose gesteld werd.
En Sgaapie, het is niet gewoon een "opgeblazen gevoel hebben", was dat maar zo. Ik heb haar wel eens meegemaakt als ze iets gegeten had wat niet goed ging. Dat gun je iemand niet zo snel. Ze is verschillende keren acuut in het ziekenhuis opgenomen voordat de diagnose gesteld werd.
donderdag 26 augustus 2010 om 21:29
Inderdaad Luna1, het is zeker geen opgeblazen gevoel!
Ik heb Pantoprazol 40 gekregen, maar dit helpt lang niet altijd.
Als ik er last van heb zijn de buikkrampen soms zo erg dat ik kromgebogen op de bank lig...laat staan de keren dat ik dan moet overgeven...
Dus het is een non-diagnose, Fijn!
Toch bedankt voor de reacties!
Ik heb Pantoprazol 40 gekregen, maar dit helpt lang niet altijd.
Als ik er last van heb zijn de buikkrampen soms zo erg dat ik kromgebogen op de bank lig...laat staan de keren dat ik dan moet overgeven...
Dus het is een non-diagnose, Fijn!
Toch bedankt voor de reacties!
vrijdag 27 augustus 2010 om 07:08
Nou ja, non-diagnose...ze kunnen niets vinden, dus valt het onder de verzamelnaam functionele dyspepsie. Net zoals het prikkelbare darmsydroom. Maar dat betekent niet dat er "dus" niets aan de hand is en je je aanstelt.
Maar heb je echt alleen last van je maag of ook van je darmen? Bij schoonzus dachten ze aanvankelijk steeds dat ze een acute blindedarmonsteking had.
Maar heb je echt alleen last van je maag of ook van je darmen? Bij schoonzus dachten ze aanvankelijk steeds dat ze een acute blindedarmonsteking had.