Dikke buik na baarmoeder verwijdering..
zaterdag 6 april 2013 om 16:34
Bijna 3 weken geleden heb ik mijn baarmoeder vaginaal laten verwijderen.. Ik voel me redelijk ok, vloei nog n beetje en vooral na inspanning is mijn buik hard en dik.
Nou ben ik een beetje aan het rond lezen op internet over het herstel e.d. En kom ik regelmatig tegen dat buiken blijvend dik blijven.....
Dat zal toch niet?
Nou ben ik een beetje aan het rond lezen op internet over het herstel e.d. En kom ik regelmatig tegen dat buiken blijvend dik blijven.....
Dat zal toch niet?

zaterdag 6 april 2013 om 18:05
Is normaal hoor, na 3 weken nog een dikke buik. Bij een vriendin van mij duurde het een half jaar.
De herstelperiode is natuurlijk bij iedereen anders, maar ze heeft er geen dikke buik aan over gehouden. Baarmoeder was ook bij haar vaginaal verwijderd.
Zij heeft zich strikt aan de regels gehouden, niet getild, rust, af en toe bewegen en alles kwam helemaal goed.
De herstelperiode is natuurlijk bij iedereen anders, maar ze heeft er geen dikke buik aan over gehouden. Baarmoeder was ook bij haar vaginaal verwijderd.
Zij heeft zich strikt aan de regels gehouden, niet getild, rust, af en toe bewegen en alles kwam helemaal goed.
Never tell your problems to anyone...20% don't care and the other 80% are glad you have them
zaterdag 6 april 2013 om 18:17
zaterdag 6 april 2013 om 18:28
Mijn baarmoeder is via een buiksnee verwijdert, nu drie-en-een-halve week geleden. (was 13 maart aan de beurt) Ik heb ook last van een harde opgezette buik na inspanning. Zo loop ik inmiddels al ruim een week elke dag een stukje met mijn hond en heb vandaag voor het eerst weer gefietst (yeah!), maar daarna is mijn buik echt hard en dik. Ik ga ervan uit dat dit normaal is. Bij mij zijn ook wat spieren en huidlagen doorgesneden, dus lijkt het me wel logisch dat dit nawerkt. Maar ik begrijp nu dat dat opzetten ook gebeurt bij een vaginale baarmoederverwijdering. Het zal toch ook te maken hebben met de darmen, die hun plek hervinden. Mijn buik is nu sowieso lelijk, heb een soort kwabbetje boven mijn litteken, maar ga ervan uit dat dit wel gaat wegtrekken. Ik geloof er niks van dat je een dikke buik moet overhouden na zo'n operatie (na verloop van tijd) , zeker niet als je vaginaal bent geholpen. Mijn moeder heeft ook een baarmoederverijdering gehad en is superslank.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
zondag 7 april 2013 om 11:04
Ik had juist paniek gekregen van een medisch forum, wat een drama verhalen daar.....
Toedeledokie, hoe gaat t verder met je? Ik ben 18 maart geholpen, ik twijfel nog wel eens of iets nou wel of niet handig is om te doen, en een harde opgezette buik is misschien een teken dat je te veel wil, maar wat zijn eigenlijk de consequenties daarvan vraag ik me af, behalve die harde buik dan..
Toedeledokie, hoe gaat t verder met je? Ik ben 18 maart geholpen, ik twijfel nog wel eens of iets nou wel of niet handig is om te doen, en een harde opgezette buik is misschien een teken dat je te veel wil, maar wat zijn eigenlijk de consequenties daarvan vraag ik me af, behalve die harde buik dan..
zondag 7 april 2013 om 12:33
Ik denk dat vrouwen zich vooral kunnen verkijken als er sprake is van een vaginale hysterectomie. Je ziet dan immers geen wond. De binnenkant heeft dan toch een flinke opdonder gehad, de darmen moeten (zoals hier al werd genoemd geloof ik) weer een plek vinden en het is toch echt een orgaan dat eruit is gehaald - het is niet niks.
Ik voelde me na ongeveer een week eigenlijk alweer heel erg goed, maar mijn vriend zorgde ervoor dat ik het rustig aan bleef doen. De lieverd deed zo ongeveer net alsof ik 2 gebroken benen had en ik heb dus zo'n 6 tot 7 weken in alle rust kunnen herstellen. Niet dat ik al die tijd volledig nodig heb gehad, maar het is wel heel erg fijn om die achtervang te hebben en het rustig te kunnen opbouwen.
Ik voelde me na ongeveer een week eigenlijk alweer heel erg goed, maar mijn vriend zorgde ervoor dat ik het rustig aan bleef doen. De lieverd deed zo ongeveer net alsof ik 2 gebroken benen had en ik heb dus zo'n 6 tot 7 weken in alle rust kunnen herstellen. Niet dat ik al die tijd volledig nodig heb gehad, maar het is wel heel erg fijn om die achtervang te hebben en het rustig te kunnen opbouwen.
zondag 7 april 2013 om 12:47
Met mij gaat het eigenlijk naar omstandigheden goed. Natuurlijk moet ik me zes weken koest houden, maar ik sprak de gyneacoloog twee weken na de operatie en die vertelde me dat als ik me goed genoeg voel, ik rustig aan wat huishoudelijke klusjes mag doen. Zes weken op bed doorbrengen en niks doen is echt niet goed. Dan zakt je conditie ontzettend in. Daarnaast heb ik nog wel wat last nog van mijn darmen en merk ik dat bewegen juist goed is. Maar wel met mate natuurlijk. Ik mag niet stofzuigen en met zware wasmanden lopen enzo. Maar dat zal voor iedereen na zo'n operatie gelden. Bovendien, ik ben nog wel snel moe. Dus als ik iets gedaan heb, ga ik wel weer even liggen/onderuit hangen op mijn bedje, die ik nu nog in de woonkamer heb. Dit voelt beter dan dat ik op de bank zit, aangezien de wond dan wat knelt. Ik woon zonder partner met twee kinderen (tieners) en met zijn drieen lukt het ondanks de operatie aardig het huishouden bij te houden. Ik heb trouwens wel twee uur thuishulp per week kunnen regelen voor de zwaardere klussen als zuigen, dweilen, de wc en douche. Ik heb trouwens ook een stukje geschreven bij de topic 'baarmoederverwijdering'.
zondag 7 april 2013 om 13:05
Fijn dat het goed gaat
Helemaal niets doen word je inderdaad niet blij van. Dat heb ik toen ook ondervonden. Tevoren had ik echter verwacht dat ik gevloerd op bed zou liggen, maar dat was gelukkig niet zo. De vermoeidheid waar je over schrijft herken ik wel; ik heb eigenlijk alleen maar last gehad van constipatie en daarna de vermoeidheid die me zomaar kon overvallen. Dat duurde een week of 3 in totaal, maar het ging echt met grote sprongen vooruit.
Wat xLuisx al schreef over medische fora - je leest er inderdaad ook een hoop ellende. Ik heb er regelmatig met verbazing gelezen... Zowel verbazing over de vrouwen die de rust niet wilden nemen als ook over hoe erg sommige complicaties zijn
Helemaal niets doen word je inderdaad niet blij van. Dat heb ik toen ook ondervonden. Tevoren had ik echter verwacht dat ik gevloerd op bed zou liggen, maar dat was gelukkig niet zo. De vermoeidheid waar je over schrijft herken ik wel; ik heb eigenlijk alleen maar last gehad van constipatie en daarna de vermoeidheid die me zomaar kon overvallen. Dat duurde een week of 3 in totaal, maar het ging echt met grote sprongen vooruit.
Wat xLuisx al schreef over medische fora - je leest er inderdaad ook een hoop ellende. Ik heb er regelmatig met verbazing gelezen... Zowel verbazing over de vrouwen die de rust niet wilden nemen als ook over hoe erg sommige complicaties zijn
zondag 7 april 2013 om 13:49
Even off topic trouwens... Ondanks dat ik veertig ben, had ik altijd wat last van pukkeltjes enzo, als ik ongesteld was. En die heb ik nu ook, maar ben en kan dus niet meer ongesteld worden. Is nu de eerste keer dat ik dit beleef en vind het best raar eigenlijk. Voelde me vorige week ook al wat somber en gestressed. Dus wel een beetje last van PMS, maar die M kan eigenlijk wel achterwege blijven. Ben verder wel heel blij hoor, dat ik van de klachten af ben, maar het is toch even een vreemde gewaarwording.
zondag 7 april 2013 om 15:51
Hahaha, grappig toedeledokie, p zonder m.s.. Ik denk dat dat zoieso doorgaat, ik denk dat t in mijn geval wel minder zal worden, ik werd al sip bij het idee bijna weer ongesteld te moeten worden. Wat een toestand elke maand.
Ik wissel het ook af, even wat doen, daarna even rust. Savonds heb ik t gehad, dan ben ik niet veel meer waard.
Blij dat het nu wat lekkerder weer wordt. Kunnen we relaxen in t zonnetje.
Hoe lang duurde de afscheiding trouwens bij jullie?
Ik wissel het ook af, even wat doen, daarna even rust. Savonds heb ik t gehad, dan ben ik niet veel meer waard.
Blij dat het nu wat lekkerder weer wordt. Kunnen we relaxen in t zonnetje.
Hoe lang duurde de afscheiding trouwens bij jullie?