Gezondheid alle pijlers

Dikke wang: speekselklier?

06-09-2017 15:43 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik heb een vraagje, omdat ik het oordeel van m'n tandarts toch niet helemaal vertrouw en ben benieuwd of iemand het herkent.

Gisteren tijdens het eten van kauwgom kreeg ik een wat drukkend gevoel in de bovenkant van mijn mond aan de rechterkant. Ik doe vaak aan kaakklemmen dus ik heb vaker dit soort klachten en dan gaat het vanzelf weer over. Ik ben gewoon gaan slapen met een paracetamol.

Echter ben ik vanochtend wakker geworden met een enorm dikke wang aan die kant. Geen pijn, ook niet in de tanden, maar wel een super dikke wang alsof ik een grote zuurbal in mijn mond heb. Ik kan mijn mond gewoon openen en kan er in duwen, knijpen en wrijven maar het doet geen pijn.

Wel meteen een afspraak bij de tandarts gemaakt. De tandarts heeft wat testjes gedaan en kwam tot de conclusie dat mijn tanden en tandvlees niet ontstoken zijn. Daarna voelde hij aan mijn wang en zei hij dat hij dacht dat het een speekselklierontsteking was. Hij heeft de wang toen gemasseerd en met een laser op de wang gezeten om het herstellen te bevorderen. De wang was hierna meteen wat minder dik, maar toch vertrouw ik het op een of andere manier niet. Vooral door dat drukkende gevoel dat ik op mijn tanden had en soms nog heb.

Mijn vraag is daarom of er iemand ervaring heeft met een speekselklierontsteking in de wang en of dat overeenkomt met mijn klachten...

Heel erg bedankt alvast!
Een speekselsteentje (verstopt speekselkliertje) kan ook nog, dan wil je mond spoelen met citroensap nog wel eens uitkomst bieden, door het samentrekken komt er dan tijdelijk ruimte voor het speeksel om je mond in te lopen. Onparlementair gezegd: als je het probeert en een mond vol spuug hebt en minder dikke wang dan was dat het. Kun je met dat verhaal naar je huisarts en heb je een tijdelijke oplossing.

Mocht het het niet zijn, je mond een keer spoelen met citroensap is betrekkelijk onschuldig, hooguit ietwat onaangenaam.
Ik had ook een enorm dik hoofd een tijd geleden. Moest naar het ziekenhuis omdat m'n keel dicht ging en slikken pijnlijk was. Ze dachten in het ziekenhuis dat het de speekselklier was, maar de echte oorzaak was vaag.

Dit was allemaal op vakantie. Ze hebben me gefixt in die zin dat m'n mond gezellig volstroomde met pus en het infuus antibiotica en de beademing etc allemaal heel veel goeds hebben gedaan.

Eenmaal thuis ging ik op aanraden van een bevriende tandarts naar de tandarts. Die heeft een foto gemaakt en het bleek een ontstoken wortel van de kies. Met een wortelkanaalbehandeling is toen alles opgelost.

Dus tja, geen idee wat jij hebt. Maar ik zou een foto opeisen bij de tandarts.
RegretteRien schreef:
06-09-2017 16:04
Een speekselsteentje (verstopt speekselkliertje) kan ook nog, dan wil je mond spoelen met citroensap nog wel eens uitkomst bieden, door het samentrekken komt er dan tijdelijk ruimte voor het speeksel om je mond in te lopen. Onparlementair gezegd: als je het probeert en een mond vol spuug hebt en minder dikke wang dan was dat het. Kun je met dat verhaal naar je huisarts en heb je een tijdelijke oplossing.

Mocht het het niet zijn, je mond een keer spoelen met citroensap is betrekkelijk onschuldig, hooguit ietwat onaangenaam.
Dank voor je reactie! Ga ik zeker even proberen!
MiniMe3 schreef:
06-09-2017 16:10
Ik had ook een enorm dik hoofd een tijd geleden. Moest naar het ziekenhuis omdat m'n keel dicht ging en slikken pijnlijk was. Ze dachten in het ziekenhuis dat het de speekselklier was, maar de echte oorzaak was vaag.

Dit was allemaal op vakantie. Ze hebben me gefixt in die zin dat m'n mond gezellig volstroomde met pus en het infuus antibiotica en de beademing etc allemaal heel veel goeds hebben gedaan.

Eenmaal thuis ging ik op aanraden van een bevriende tandarts naar de tandarts. Die heeft een foto gemaakt en het bleek een ontstoken wortel van de kies. Met een wortelkanaalbehandeling is toen alles opgelost.

Dus tja, geen idee wat jij hebt. Maar ik zou een foto opeisen bij de tandarts.
Zelf dacht in inderdaad aan zoiets, maar de tandarts was er zeker van dat dit het niet was omdat ik geen pijn had. Als het in de komende dagen niet verbeterd toch maar die foto aanvragen inderdaad!
Het ligt een beetje aan waar het zit. (Je legt het uit, maar ik heb er geen duidelijk beeld van.)
Zelf heb ik heel vaak speekselklierontstekingen. Meestal pijnloos, soms flink pijnlijk. Misschien ff googelen naar speekselklieren? Dan kun je zien waar ze zitten. En masseren en zure dingen eten helpt.
Dat spoelen met citroen helpt echt! Mijn dochter had onlangs ook een heel dikke wang zonder pijn.
Na wat googlen kwam ze de 'tip' tegen over citroensap.
Ze zei nog: baat het niet, schaadt het niet.
EN hup, de volgende ochtend was haar dikke wang weg.
bubje schreef:
06-09-2017 16:19
Het ligt een beetje aan waar het zit. (Je legt het uit, maar ik heb er geen duidelijk beeld van.)
Zelf heb ik heel vaak speekselklierontstekingen. Meestal pijnloos, soms flink pijnlijk. Misschien ff googelen naar speekselklieren? Dan kun je zien waar ze zitten. En masseren en zure dingen eten helpt.
Door masseren is het inderdaad al wat minder geworden. Het zit voornamelijk aan de voorkant van mijn wang naast de neus, maar ook aan de zijkant richting mijn oor. Gewoon de hele wang is eigenlijk dik.
labradoodleowner schreef:
06-09-2017 16:17
Zelf dacht in inderdaad aan zoiets, maar de tandarts was er zeker van dat dit het niet was omdat ik geen pijn had. Als het in de komende dagen niet verbeterd toch maar die foto aanvragen inderdaad!
Ik had ook geen pijn (bij m'n kies niet althans; door m'n opgezette keel deed slikken wel immens veel pijn). Ook na het ziekenhuis had ik nergens pijn. Alleen nog een klein bultje bij m'n kies. Dus die tandarts kletst uit z'n nek. De bevriende tandarts waaraan ik toen het hele verhaal vertelde wist 't meteen: afspraak maken bij m'n tandarts en foto laten maken.

Het kan ook nog heel gevaarlijk worden, zoals het bij mij de richting op ging. Want bij mij was het in de onderkaak en vanuit daar kunnen dingen blijkbaar heel makkelijk naar je hart overslaan. Vandaar dat ik op de medium care aan de hartbewaking gelegd werd.

Bij jou is 't natuurlijk nog niet zo ver. Maar als je een vriendin van mij was, bonjourde ik je linea recta terug naar de tandarts ;).
MiniMe3 schreef:
06-09-2017 17:05
Ik had ook geen pijn (bij m'n kies niet althans; door m'n opgezette keel deed slikken wel immens veel pijn). Ook na het ziekenhuis had ik nergens pijn. Alleen nog een klein bultje bij m'n kies. Dus die tandarts kletst uit z'n nek. De bevriende tandarts waaraan ik toen het hele verhaal vertelde wist 't meteen: afspraak maken bij m'n tandarts en foto laten maken.

Het kan ook nog heel gevaarlijk worden, zoals het bij mij de richting op ging. Want bij mij was het in de onderkaak en vanuit daar kunnen dingen blijkbaar heel makkelijk naar je hart overslaan. Vandaar dat ik op de medium care aan de hartbewaking gelegd werd.

Bij jou is 't natuurlijk nog niet zo ver. Maar als je een vriendin van mij was, bonjourde ik je linea recta terug naar de tandarts ;).
Thanks voor je reactie!
Ik weet nog dat ik toen ik in de stoel lag vanmiddag dacht "ik moet echt voor de zekerheid nog even om een foto vragen" maar de tandarts leek zo zeker van zijn zaak en ik natuurlijk allang een beetje opgelucht dat er niks engs hoefde te gebeuren... Hooow word hier zo gefrustreerd van
Ga anders morgen even naar de huisarts!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven