Gezondheid alle pijlers

Discussie: Abortus

09-05-2016 21:18 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Gezien veel topics mbt. advies/ervaringen omtrent abortus, en over zwangerschappen in ongelukkige relaties al snel ontmonden in felle voor-tegen abortus discussies, leek het mij een goed idee om er een apart topic voor te openen. Bij deze dus iedereen welkom!d

Edit: Ik plaats het er toch weer bij;

- Elke mening mag maar wees repectvol en bereid het toe te lichten bij onduidelijkheden;

- Stel vragen als je elkaar niet begrijpt;

- De keuze voor abortus is een gevoelige kwestie, houd hier rekening mee als je schrijft.

Edit 2:

- t/m +/- 8 weken spreek men van een embryo (bronnen wijken hierin licht van elkaar af) na deze periode van foetus. Na de geboorte spreekt men van een baby. Het staat eenieder vrij om de ongeboren vrucht te noemen zoals hij/zij wil. Echter wil ik jullie vriendelijk verzoeken om te spreken met neutrale termen als "ongeboren baby", "foetus" etc. zodat de discussie on-topic blijft en men elkaar niet voor het hoofd stoot met al dan niet verkeerd opgevatte aanduidingen als "klompje cellen" etc.
Ik ben voor en ik ben tegen. Ligt er maar net aan hoe ver je in je zwangerschap bent.
Er is geen standaard antwoord.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ben voor baas in eigen buik. Ik bepaal zelf of ik een arbortus wil of niet. En zal dan ook nooit een ander hierin veroordelen. De keuze is al moeilijk genoeg. Gelukkig nooit zelf hiermee te maken gehad.
dat mag iedereen voor zichzelf weten, gelukkig laat de wet het toe dat iemand die een abortus wil zich niet hoeft te wenden tot illegale en levensgevaarlijke praktijken
Ik ben blij dat ik zelf de keuze nooit heb hoeven maken.

Verder heb ik van nabij een nogal gestoorde anti abortus persoon meegemaakt. Dus ik heb daarom al heel veel moeite met de fanatieke tegenstanders. Kan heel veel verdriet veroorzaken en ik vind dat een vrouw zelf de moeilijke keuze moet kunnen maken war ze met haar lichaam doet.
Sjee hoevaak hebben we deze discussie hier niet gevoerd. Jaar in jaar uit.

Beetje belegen.
Het ligt helemaal aan de situatie en hoe ver de zwangerschap gevorderd is. Ik vind dat iedereen hierin zelf een keuze moet maken en ik zal een abortus nooit veroordelen. Hooguit zou ik het jammer vinden wanneer iemand goed voor het kindje had kunnen zorgen en/of al best ver in de zwangerschap is. Maar dan nog steeds is het haar eigen keuze. Een kind opvoeden is niet niks en als iemand dat niet wil, dan is dat haar goed recht.

Wat ik wel heel erg vind, is wanneer iemand al een of twee keer een abortus heeft ondergaan, weer zwanger wordt en het weer laat weghalen. Zo was er een keer een vrouw op tv die abortus als een soort voorbehoedmiddel gebruikte. Dan ga je wel heel makkelijk om met leven en dood en dat trek ik slecht. Ik heb zelf ooit een abortus ondergaan en daarna gezorgd dat ik absoluut niet meer zwanger kon worden zolang ik dat niet wilde.
quote:yasmijn schreef op 09 mei 2016 @ 21:28:

Sjee hoevaak hebben we deze discussie hier niet gevoerd. Jaar in jaar uit.

Beetje belegen.

De discussie komt inderdaad heel vaak voor hier, dat is ook de reden dat ik er een topic voor heb gemaakt. Helaas heb ik in mijn korte tijd hier al een paar keer gezien dat een TO die ervaringen of advies vraagt weg vlucht omdat het topic uitmondt in een voor-tegen discussie in plaats van dat het haar antwoord op haar vragen geeft.

Ik hoop dat door dit topic te plaatsen, men hier de discussie voert en niet in de topics waar het niet de vraag is. De directe aanleiding voor mij was een topic waarin de TO in verwachting is en een moeilijke periode in haar relatie had; in plaats van advies te krijgen onstond er een discussie over of ze wel of niet bij voorbaat "het kind maar moest laten weghalen". Het is natuurlijk logisch dat wanneer iemand iets dergelijks oppert, anderen daarop willen reageren, maar ik vond het persoonlijk niet de juiste plaats voor de discussie waar het op uitliep.

Vandaar dus het belegen onderwerp
Ik ben voor en tegen. In sommige gevallen begrijp ik de keuze van abortus wel. Maar soms vind ik ook dat een zwangerschap te snel (lees: zonder goed nadenken) wordt afgebroken en dat er ook soms te licht over abortus wordt gedacht.
Ik ben blij dat we in een land leven waar abortus op een veilige manier kan.
Ik stoor me enorm aan mensen die in een topic, waarin de TO heeft aangegeven niet open te staan voor abortus daar toch over beginnen te mekkeren. Omdat TO in hun ogen bijvoorbeeld te jong is of haar zaakjes niet op orde heeft.

Ik stoor me ook aan mensen die een topic waarin de TO heeft aangegeven een abortus te willen ondergaan, de betreffende TO een schuldgevoel aanpraten .

Ik stoor me aan mensen die het leven van een foetus van 14 weken vergelijken met een veldmuis. Die roei je tenslotte ook uit.

Ik stoor me ook aan mensen die menen dat baas in eigen buik maar een kant op werkt. Die vinden dat een vrouw ten alle tijden zelf over een abortus mag beslissen, maar wel vinden dat een man een stem heeft als ze het toekomstige kind wil houden en hij niet.

Ja ik heb een mening over abortus. Ik zal er zelf alleen toe over gaan als mijn eigen leven op het spel staat, verder in geen enkel ander geval.

Voor mij begint leven bij de conceptie. En ik beslis niet zelf over het beëindigen daarvan.

Maakt mij dat een pro-lifer zoals wel eens meewarig wordt gezegd? Nee, ik ben pro-choice. Een ieder mag die keuze geheel zelf maken.

Voor een situatie heb ik geen goed woord overhalen. Het weghalen van een gezond kind van nog net geen 24 weken alleen omdat het niet uitkomt. Dat is menselijk leven dat in theorie buiten de baarmoeder kan overleven. Ook in zo'n geval heeft een vrouw een eigen keus. Maar in zo'n geval trek ik mij terug als vriendin/kennis/vul maar in.
quote:Sommar schreef op 09 mei 2016 @ 21:40:

Ik ben voor en tegen. In sommige gevallen begrijp ik de keuze van abortus wel. Maar soms vind ik ook dat een zwangerschap te snel (lees: zonder goed nadenken) wordt afgebroken en dat er ook soms te licht over abortus wordt gedacht.hoe kan jij nu voor een ander bepalen dat het te snel wordt afgebroken? waar baseer je die uitspraak op?
Op zich kan het me niet schelen maar als deze kwestie speelt (in een soap bijvoorbeeld of een topic hier) dan hoop ik altijd dat het kind mag komen. Onzinnig natuurlijk. Net zoals ik ook altijd hoop dat een roman goed afloopt en een misdaad wordt opgelost.

Gelukkig gaan de meeste abortussen aan me voorbij zonder dat ik er ooit van weet en zo is het ook het beste.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik persoonlijk vind het moord. Je maakt een levend wezen dood. Je mag ook niet iemand die al buiten de baarmoeder is doodmaken, dus waarom wel een kindje in de baarmoeder? "Het is nog niks", vind ik een dooddoener.

Dit wil niet zeggen dat ik ertegen ben. Ik snap dat iemand het niet wil houden als ze verkracht is. Maar er is een andere optie (adoptie).
quote:Woldertje schreef op 09 mei 2016 @ 21:47:

Ik persoonlijk vind het moord. Je maakt een levend wezen dood. Je mag ook niet iemand die al buiten de baarmoeder is doodmaken, dus waarom wel een kindje in de baarmoeder? "Het is nog niks", vind ik een dooddoener.

Dit wil niet zeggen dat ik ertegen ben. Ik snap dat iemand het niet wil houden als ze verkracht is. Maar er is een andere optie (adoptie).je eet ook geen vlees en groenten?
De wet is duidelijk. Abortus mag, ongeacht de reden daarvoor, tot 24 weken. Wat mij betreft is dat veel te ruim, maar het is hoe het is. In topics doe ik er graag aan mee om de TO van abortus af te houden, omdat ik vind dat de keuze voor het kind nooit de verkeerde kan zijn. In sommige gevallen begrijp ik echter wel waarom er wel gekozen wordt voor abortus, onder andere natuurlijk bij gevaar voor de moeder maar ook bij een niet-levensvatbaar kind.
Ik vind het belachelijk dat er hier zelfs wordt geroepen dat er een abortus gepleegd moet worden als een man zelfs godver zegt als hij zijn teen stoot. Heel overdreven altijd hier.

Of iemand een abortus pleegt moeten ze echt helemaal zelf weten. Baas in eigen buik.

Maar dat er hier massaal abortus wordt aangeraden en er wordt gezegd arme kinderen bij de simpele probleempjes vind ik echt triest.
quote:parbleumondieu schreef op 09 mei 2016 @ 21:42:

Ik ben blij dat we in een land leven waar abortus op een veilige manier kan.+ 1
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:S-Meds schreef op 09 mei 2016 @ 21:43:

[...]

hoe kan jij nu voor een ander bepalen dat het te snel wordt afgebroken? waar baseer je die uitspraak op?Zij VINDT het te snel. Dat is haar mening.

Dit wil niet zeggen dat ik ertegen ben. Ik snap dat iemand het niet wil houden als ze verkracht is. Maar er is een andere optie (adoptie).Dit vind ik echt veel te makkelijk gezegd. 9 maanden leven in je dragen van degene die je verkracht heeft en dan het kind afstaan??! Nou knap voor degene die het kan.

Dit wil niet zeggen dat ik ertegen ben. Ik snap dat iemand het niet wil houden als ze verkracht is. Maar er is een andere optie (adoptie).Adoptie is wel heel moeilijk in Nederland.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Spijtig dat je OP een nogal dwingend en belerend karakter heeft. Niet echt uitnodigend.
verba volant, scripta manent.

Dit wil niet zeggen dat ik ertegen ben. Ik snap dat iemand het niet wil houden als ze verkracht is. Maar er is een andere optie (adoptie).Jij hebt duidelijk geen kinderen en bent waarschijnlijk ook nooit zwanger geweest. 9 maanden zwanger zijn en dan maar even je baby afstaan ter adoptie, ik denk dat de meesten dat niet kunnen. Je bouwt echt al een soort band op met je kindje.
Ik ben voor, om dat ik zeggenschap over je eigen lichaam het belangrijkste van alles vind. Je mag niet iets in iemands lichaam duwen tegen zijn of haar zin. Ongewenste zwangerschap is gewoon precies het zelfde als je die vrouw dwingt tot het vol dragen van de baby. Vind het altijd zo bizar dat anti abortus mensen zo makkelijk over dat feit heen stappen.

"Je moet je verantwoordelijkheid nemen". Hoor je ook vaak, dat zinnetje. Wel, abortus kan net zo goed verantwoordelijkheid nemen zijn. Soms nog wel meer dan de baby houden.

En daar naast, als of een vrouw die 5 keer abortus laat doen om dat ze geen zin heeft in AC, wat voor moeder denk je dat die zou zijn voor haar kind? Willen 'we' echt dat dit de enige mogelijkheid is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven