Gezondheid alle pijlers

Donor

17-03-2015 07:14 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of dit de juiste pijler is, maar dat merk ik dan wel weer.

Mijn moeder zit in een vergevorderd traject om vrijwillig en anoniem een van haar nieren te doneren.

In eerste instantie kon ik mij er hrlemaal in vinden, maar nu het dichterbij komt vind ik het eng. Bang voor wat er mis kan gaan denk ik

Heeft iemand hier ervaring mee?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Geen ervaring maar je moeder is een held. Zeg dat maar tegen haar van mij
quote:whopper schreef op 17 maart 2015 @ 07:15:

Geen ervaring maar je moeder is een held. Zeg dat maar tegen haar van mij +1
Not my circus, not my monkeys
Ik snap je angst helemaal. Het is niet niks, zo'n operatie. Er kan altijd iets mis gaan. Maar ik geloof ook wel in karma, als het mij uit komt. Ik hoop dus dat je moeder als een zonnetje weer uit die operatie komt komt. Ze verdient het, om hier gewoon niets aan over te houden. Ik vind het zó mooi...
Ik heb geen ervaring, maar ben bijzonder geïnteresseerd in jouw uiteindelijke ervaring met het traject.
That's a fine looking high horse
Ben ook heel trots op haar, maar aan de andere kant ook een 'muts' (lief bedoeld) om vrijwillig dit te doen.

Ze doet het ook echt anoniem, maakt haar niet uit aan wie haar niet gedoneerd wordt. Ze wil iets goed doen.

Vandaag krijgt ze verdere onderzoeken zowel lichamelijk als psychisch en dan volgt er de volgend keer een punctie
Knap van je moeder.

Denk niet dat veel mensen dit doen
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Overigens begrijp ik jouw kant ook helemaal.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ik kan me jouw zorgen goed voorstellen.

Maar wow! Wat een kanjer is jouw moeder!
Mijn schoonmoeder heeft een nier afgestaan aan mijn man 10 jaar geleden. Dit is goed gegaan. Wel had mijn schoonmoeder langer herstel nodig dan mijn man. Ze was vooral sneller moe, minder energie, futloos. Maar dit schijnt voor ieder weer anders te zijn.

Ik vind jouw moeder ook een held. Inmiddels is mijn man weer aan de dialyse. Hij wacht nu 3 jaar op een nieuwe nier. Hij zorgt nu voor onze kinderen thuis en slaapt zoveel mogelijk tussendoor. Hij is moe....heel moe.

Dus als ik zo'n bericht als die van jou lees, dan geeft dat hoop. Een dikke pluim voor je moeder! En wij duimen verder dat mijn man snel aan de beurt is.
Jij kan ook trouwens contact opnemen met de nierstichting met je vragen! Die zijn echt heel behulpzaam.
Bedankt voor je reactie Bammbamm en de tip van de Nierstichting.

Het schijnt idd best een behoorlijke operatie te zijn.

En ook het voortraject is pittig. Ze is echt lichamelijk en geestelijk door de mangel gehaald. Ook zijn er gesprekken met mijn vader geweest om te zien hoe hij er naar kijkt, maar hij staat volledig achter haar.

Mijn moeder wil er ook absoluut geen ruchtbaarheid aan geven. Alleen wij, haar naasten, weten het.

Het houdt me toch behoorlijk bezig
Poeh, wat knap van je moeder. Hoewel ik een nierpatiënt in mijn omgeving had, zou ik het zelf niet doen bij leven. Ben wel donor, maar pas na overlijden. Ben zelf best huiverig, stel dat er iets met mijn andere nier gebeurd, dan lig ik zelf aan de dialyse. Maar dat is weer anders wanneer het een dierbare zou zijn die ik daarmee zou kunnen helpen gek genoeg.

Al met al, petje af voor je moeder!
quote:bammbamm schreef op 17 maart 2015 @ 09:28:

Mijn schoonmoeder heeft een nier afgestaan aan mijn man 10 jaar geleden. Dit is goed gegaan. Wel had mijn schoonmoeder langer herstel nodig dan mijn man. Ze was vooral sneller moe, minder energie, futloos. Maar dit schijnt voor ieder weer anders te zijn.

Ik vind jouw moeder ook een held. Inmiddels is mijn man weer aan de dialyse. Hij wacht nu 3 jaar op een nieuwe nier. Hij zorgt nu voor onze kinderen thuis en slaapt zoveel mogelijk tussendoor. Hij is moe....heel moe.

Dus als ik zo'n bericht als die van jou lees, dan geeft dat hoop. Een dikke pluim voor je moeder! En wij duimen verder dat mijn man snel aan de beurt is.Kun jij zelf niet doneren aan je man? Mijn neef heeft het gedaan voor zijn vrouw, je hoeft dan niet te matchen, maar als er een nier vrijkomt die bij hem matcht staat hij bovenaan de lijst omdat jij een ander een nier geeft die bij jou matcht....
Als je als donor iets aan je enige nier krijgt, krijg je voorrang op de wachtlijst en krijg je snel een nieuwe nier.
Een nier doneren aan je man lijkt me niet verstandig als je kinderen hebt.

Wie zorgt er voor de kinderen als er iets gebeurt met beiden?

En wellicht hebben de kinderen ook een nierziekte? En ook een nier nodig?
Degene die een nier doneert, schijnt langer te doen over het herstel dan degene die de nier ontvangt.

En het ontvangen van een nier uit een levend lichaam schijnt tot betere resultaten te leiden dan uit een overleden lichaam. Veel respect voor je moeder.
quote:sinnombre schreef op 17 maart 2015 @ 16:31:

Een nier doneren aan je man lijkt me niet verstandig als je kinderen hebt.

Wie zorgt er voor de kinderen als er iets gebeurt met beiden?

En wellicht hebben de kinderen ook een nierziekte? En ook een nier nodig?

Sja, wie zorgt er voor de kinderen als je man dood gaat en jij onder de tram komt.

Als als als....

Ik zeg niet dat het moet. Ik vroeg me alleen af of het een optie was. Voor jou dus niet, voor mij zeker wel, wie weet wat zij ervan denkt.
quote:whopper schreef op 17 maart 2015 @ 16:37:

[...]

Sja, wie zorgt er voor de kinderen als je man dood gaat en jij onder de tram komt.

Als als als....

Ik zeg niet dat het moet. Ik vroeg me alleen af of het een optie was. Voor jou dus niet, voor mij zeker wel, wie weet wat zij ervan denkt.

Dat vind ik zo'n stomme opmerking van die tram.

Je weet hopelijk ook wel dat de kans op overlijden of complicaties bij donatie groter is, dan als je 'normaal' leeft.

Het is makkelijk zeggen dat je wel doneert, maar dat zeggen de meesten voor wie het een ver-van-hun-bed-show is.
quote:sinnombre schreef op 17 maart 2015 @ 16:42:

[...]

Dat vind ik zo'n stomme opmerking van die tram.

Je weet hopelijk ook wel dat de kans op overlijden of complicaties bij donatie groter is, dan als je 'normaal' leeft.

Het is makkelijk zeggen dat je wel doneert, maar dat zeggen de meesten voor wie het een ver-van-hun-bed-show is.

Hoe weet jij of het een ver van mijn bed show is?

Deze vind ik stommer dan mijn tram..... Echt. Véél stommer.....
quote:ikeaverslaafde schreef op 17 maart 2015 @ 16:35:

Degene die een nier doneert, schijnt langer te doen over het herstel dan degene die de nier ontvangt.

Dat komt met name omdat degene die de nier ontvangt vóór de transplantatie heel ziek was en na een goed verlopen transplantatie met sprongen vooruit gaat. De eerste dagen herstelt de donor beter en daarna wordt die "ingehaald" door de getransplanteerde.

quote:En het ontvangen van een nier uit een levend lichaam schijnt tot betere resultaten te leiden dan uit een overleden lichaam. Veel respect voor je moeder.

Met name bij jonge mensen levert het veel betere resultaten op. Gemiddeld genomen ongeveer een verdubbeling in jaren levensduur. Naarmate de ontvanger ouder is, loopt dat minder ver uiteen. Al zijn ook dan de overlevingskansen groter.

Veel respect voor je moeder, Calvijn. Al snap ik jouw zorgen ook heel goed!
Natuurlijk hebben wij het erover gehad om mijn nier aan mijn man te geven. Wij hebben besloten dit niet te doen. Wij hebben een jong gezin (2 kinderen van 7 en 1). Ten eerste moet je als vrouw klaar zijn met kinderen krijgen (inmiddels zijn we dat). Maar wij willen iig mijn gezondheid op dit moment niet riskeren. Mijn man is niet alleen dialyse patiënt. Door de vele medicijnen die hij dagelijks moet nemen zijn er andere klachten ontstaan. Zo heeft hij al 2x zijn enkel spontaan gebroken door botontkalking. Last van lekkende netvliezen. Podoneuropathie in voeten (zenuwen sterven af en geven continu pijnsignalen door). Met een nieuwe nier gaan deze klachten niet over en zal hij nog steeds niet (volledig) kunnen werken.

Op dit moment heeft mijn gezin in ieder geval 1 gezonde, goed functionerende ouder nodig...vandaar.
Ik snap het. Klinkt heel naar voor jullie. Sterkte. Ik hoop dat er snel een donornier komt om het leed in ieder geval iets te verkleinen....
Wat zwaar voor jullie Bam

Wat mijn moeder betreft: ze is 'door' naar de volgende ronde. Een buikpunctie en dat is het laatste. Kans is heel groot dat ze mag doneren
Spannend Calvijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven