Gezondheid alle pijlers

Door mijn rug gegaan/hernia?

26-09-2009 18:43 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal, ik ben nog betrekkelijk nieuw hier dus ik hoop dat ik in het goede forum zit.



In ieder geval, ik heb wat tips nodig. Vandaag met verhuizen ben ik door mijn rug gegaan. Hierdoor kan ik nauwelijks nog zitten of liggen, staan is eigenlijk het prettigst. De pijn zit hem vooral boven in mijn rug. Wat kan ik hier het beste aan doen? Welke medicijnen werken het beste? Ik heb even wat op Google gezocht en het eerste bericht wat ik vond was een verhaal van Spike over hernias, operaties en maanden van rust houden. Op dat soort enge verhalen van operaties zit ik dus niet te wachten.

Is jullie dit al eens overkomen? En hoe zijn jullie hier mee omgegaan?



En eigenlijk wat anders, maar wel gerelateerd: hoe kan ik mijn pijn het beste communiceren met mijn vriend. Hij negeert eigenlijk mijn pijn en lijkt mij te behandelen als een drama queen omdat ik altijd wel wat schijn te hebben. In plaats van een beetje steun kan ik alsnog alles doen. Hij gebruikt als smoes dat hij weinig kan doen omdat hij zelf zijn stem kwijt is. Is het in ieder geval wel lekker rustig ;)



Ik ben benieuwd wat jullie tegen de enorme pijn in de rug hebben gedaan.



Overigens het klinkt misschien vreemd: maar ik ben blij dat het mijn rug is en nu gebeurd, normaal gesproken heb ik altijd wel wat met mn tenen: (2 mnd geleden 8 hechtingen erin na ongeluk op vakantie, jaar geleden teen tot 2x toe bijna verbrijzeld). Het is ook altijd wat eigenlijk ;)

In ieder geval ga ik vanuit bed mijn vanmorgen 3 gescoorde gillmore seizoenen bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend voor je.

Ik heb ook vaak erg last van mijn rug. Maar dan onderin, dus dat zal wel niet te vergelijken zijn.

Ik neem dan altijd ibuprofen en hou het warm.

Met een pittenzak(niet te lang in de magnetron doen, die van mij stond laatst in de fik, haha).

En ik maak dan altijd een afspraak bij de fysio/manueel.

Gaat ie het masseren en daarna los kraken.

Ik weet niet of je er iets aan hebt hoor omdat het bij jou aan de bovenkant zit.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt je waarschijnlijk verrekt/overbelast met het verhuizen, niet meteen denken aan allerlei enge en langdurige kwesties.



Hou de plek warm, heb je tijgerbalsem/midalgan/warme kruik oid? En als je maandag nog last hebt naar de huisarts toe (schrijft misschien spierverslappers voor als het met je spieren te maken heeft), of een deskundig masseur/fysiotherapeut.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Weet je, je kunt loeizware dingen tillen zonder problemen, en dan ineens kan het `in je rug schieten` door een sok van de vloer op te rapen. De beruchte druppel zeg maar.



Als het in je spieren zit (daar ga ik even vanuit na dit verhaal) dan is stilliggen het domste wat je kunt doen. Dan kom je straks helemaal niet meer overeind. Paracetamol nemen en in beweging blijven is beter. Geen gekke draaiing maken, niet te zwaar tillen, niet hellen (beter aan iedere hand een half lege emmer, dan aan één hand een volle dus), door je knieen, rug zo weinig mogelijk belasten.



Ik herken het, en het duurde bij mij bijna een week. Dus succes ermee.
Ik heb het een maand geleden gehad, gewoon op mijn werk nadat ik een rubberhandschoen weggooide, krak!

Kon niet meer op of om van de pijn. Kreeg diclofenac en diazepam. Advies om te bewegen heb ik mooi naast me neer gelegd. Veel in bed gelegen en het was na een week al minder. Ik moest het juist koelen van de manueel therapeut.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Mamalelie.

Een hernia zal het zo goed als zeker niet zijn (komt in bovenrug bijna nooit voor). Blijft de pijn in je bovenrug zitten of straalt het uit naar armen of benen etc?

Eigenlijk relatieve rust nemen, dat is iets doen en dan weer even rusten en dan weer iets doen etc. Wat warmte kan helpen en een paracetamol (ibuprofen is meer bij zaken waar mogelijk een ontsteking bij komt kijken en dat is in deze situatie niet).

Blijft je er erg veel last van houden dan even contact op nemen met je huisarts.

Succes
Alle reacties Link kopieren
even naar de fysio van tieneke (zie ander topic)
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als spit.
Alle reacties Link kopieren
Los van het feit dat het heel vervelend is, snap ik wel een klein beetje waarom je vriend jou een dramaqueen noemt. Overbelasting, spierpijn of een verkeerde beweging: het zijn allemaal dingen die erin sluipen als je aan het verhuizen bent. Om dan gelijk serieus aan een hernia te denken, vind ik persoonlijk ook lichtelijk overdreven. Voor de rest gewoon de adviezen hier opvolgen en als extra toevoeging: ga aan een deurpost hangen zodat je je spieren oprekt. Klinkt gek maar het zal je enorm opluchten als er weer wat ruimte tussen je spieren komt. Succes ermee. Je vriend had trouwens beter last van z'n oren kunnen hebben, hoeft ie jouw 'gezeur' ook niet te horen Die laatste opmerking bedoel ik overigens echt als geintje omdat ik me enigszins een beeld heb voorgesteld van hoe het gegaan moet zijn tussen jullie beiden
Alle reacties Link kopieren
In bijna alle gevallen ga je door je rug met iets simpels doen zoals; sokaantrekken, pen van de grond op rapen, voet wassen, etc. En eigenlijk nooit met iets zwaars tillen. Dit komt omdat wanneer je iets zwaars moet tillen je goed nadenkt over je houding en je rompspieren goed aanspant.



In je bed video;s kijken klinkt misschien wel lekker, maar dat is nu net niet zo slim voor je rug! Zo'n half hang houding is niet echt bevorderlijk voor je rug. Je kunt het beste regelmatig bewegen, al is dat maar hele voorzichtig en kleine stukjes wandelen, zitten op een hoge stoel (bijvoorbeeld een tuinstoel), of zitten op de rand van de eettafel, en liggen (plat op de rug eventueel met een kussen onder de knieën of op de zij met een kussen tussen de knieën).



Verder kan je ijs op de pijnlijke plek leggen. Uiteraard de ijscompres niet rechtstreeks op de huid leggen maar eerst in een keukendoek of tissue wikkelen. Maximaal 15 minuten, en dit kan je elke 2 uur herhalen.



Daarna moet je proberen zo snel mogelijk weer je gewone leventje oppakken en alles weer gaan doen. Uiteraard eerst rustig en voorzichtig.



En het belangrijkste advies is, ga naar een NCA chiropractor. Dan ben je weer snel klachtenvrij!



Succes - marieke
Alle reacties Link kopieren
Ben trouwens wel benieuwd hoe het met TO is :-) Verhuisd en wel? Pijnvrij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven