Gezondheid alle pijlers

Dosering melatonine bij kind

04-07-2009 19:58 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoonlief (7jr) heeft van de huisarts melatonine voorgeschreven gekregen i.v.m. slaapproblemen. Gisteren heeft hij het eerste tabletje gekregen, vanavond weer.

Maar beide avonden veranderde hij in een 15-jarige puber! Brutaal, stampen op de trap en met deuren gooien als hij z'n zin niet kreeg, "Mama ik háát je!", slaan en schoppen.

Gisteravond mondde dat uit in een hysterische schreeuw- en huilbui van anderhalf uur. Heb hem uiteindelijk onder de douche gezet, daarna afgedroogd, ochtendjas aan en mee naar buiten, in de frisse lucht wat water gedronken en toen naar bed gebracht. Hij gaf aan duizelig te zijn en z'n benen voelden raar. Ik weet dat aan de oververmoeidheid i.c.m. de hysterische huilbui. Ben bij hem gaan liggen en hij viel huilend in m'n armen in slaap.

Vandaag overdag ook weer brutaal en sjagerijnig, zó brutaal dat we het logeren bij opa en oma hebben gecancelled, net als ons eigen avondje uit.

Vanavond na het eten weer een tabletje gegeven, en na 'n half uur was het weer huilen, gillen en krijsen. Inmiddels slaapt hij gelukkig.

Vanmiddag al wat informatie opgezocht over melatonine, en irritatie en nerveus zijn schijnt er in de eerste dagen bij te kunnen horen.

Maar nu maak ik me zorgen... Ik heb nog melatonine in de kast staan die gewoon vrij verkrijgbaar is, en daar wordt een dosering van 0,1mg per dag aanbevolen, uitsluitend voor volwassenen. Kinderen uitsluitend op voorschrift van de arts.

M'n schoonouders hebben tabletjes van een ander merk, maar zelfde dosering en opmerking m.b.t. kinderen.

Kijk ik op het potje dat zoonlief van de apotheek heeft gekregen: 3 mg per tablet, 1 tablet per dag!

Ik vind het verschil zo groot! Als ik kijk naar de gedragsverandering van een 7-jarige naar puber from hell, het feit dat het een hormoon betreft, en de dosering van vrij verkrijgbare melatonine...

Heb de huisartsenpost gebeld en gevraagd of die dosering wel klopt, en de reactie van de dame aan de telefoon klonk manlief en mij geschokt in de oren. Ze gaat het aan de dienstdoende arts voorleggen en ze bellen nog terug.

Manlief bedacht zich net dat zoonlief bij het weltrusten zeggen klaagde over pijn aan de linkerkant van z'n borstkas. Manlief is net bij zoon gaan kijken, en die ligt rustig te slapen.

We moeten gewoon nog even wachten tot de weekendarts terugbelt, maar misschien zijn hier mensen wiens kinderen ook melatonine slikken... Is de dosering ook zo "hoog"? Of misschien zijn hier mensen die wat meer weten over melatonine?

Ik maak me zorgen...
Iets anders
Het is al gezegd hier, maar áls je iets met melatonine wilt in hoge dosering: naar Ede, echt! Waarom? Omdat ze daar -als enige slaapcentrum in Nederland- uitzoeken wanneer je eigen aanmaak van melatonine begint, en het daarvan afhankelijk is wanneer je het precies moet slikken. Ga je op een verkeerd moment melatonine slikken (en ja, dat komt echt vrij nauw, dus gewoon 'voor het slapen' is veel te onnauwkeurig) dan heb je kans je hele biologische klok in de war te schoppen.

Zonder recept mag het niet verkocht worden in doseringen groter dan 0,1 mg. Sommige mensen slapen daar al beter van, maar theoretisch gezien zal het niet echt effect hebben, omdat die dosering lager is dan wat je zelf aanmaakt. Op recept zijn de doseringen veel hoger, meestal 5 mg, maar soms 10 of zelfs 20. Dus die 3 mg is op zich geen hoge dosering, maar het punt is dat eigenlijk huisartsen het gewoon niet voor zouden moeten schrijven. Melatonine is een niet-geregistreerd en eigenlijk dus experimenteel medicijn. Daarom is de aanbeveling voor dit middel dat het alleen wordt voorgeschreven door artsen die hier een ruime ervaring mee hebben, en het liefst in een onderzoekssituatie. In Ede is dat het geval. De neurologen die daar op de slaappoli werken, doen al jarenlang onderzoek naar het gebruik van melatonine bij verschillende groepen patiënten. Ze hebben dus een hele ruime kennis van en ervaring met het middel, én hebben de mogelijkheden om precies uit te zoeken hoe het staat met de eigen melatonine-productie, zodat hier de behandeling op afgestemt kan worden.

Over het feit dat (kinder)psychiaters het voorschrijven bij bijvoorbeeld kinderen met ADHD, ben ik niet heel enthousiast omdat zij niet de mogelijkheid hebben de eigen productie te onderzoeken, maar deze artsen hebben in ieder geval wel ervaring met het middel en weten bij welke indicaties het wel of niet voorgeschreven kan worden. Maar dat huisartsen het zien als een soort van onschuldig slaappilletje dat (daarom) ook geschikt is voor kinderen, vind ik nogal gevaarlijk. Een volwassene met op zich een normale biologische klok die het eens uit wil proberen vanwege primaire insomnia moet dat vooral doen, maar bij kinderen moet je nu eenmaal extra voorzichtig zijn. Over eventuele bijwerkingen bij langdurig gebruik van hoge doseringen melatonine is nog zo goed als niets bekend, omdat het nu eenmaal nog steeds een experimenteel middel is. In Ede is het ook gewoonte dat mensen die melatonine slikken, onder controle blijven staan, ook als alles gewoon goed gaat. Zo hoort het ook, vind ik.

Samengevat: hogere doseringen melatonine hebben invloed op je biologische klok. Daarom moet het niet 'zomaar' worden voorgeschreven, maar moet er gekeken worden naar de eigen productie, omdat alleen op die manier de tijd van inname goed vastgesteld kan worden. Ede is het enige ziekenhuis in Nederland waar ze dit onderzoeken. Als alternatief zou je contact op kunnen nemen met een psychiater die ervaring heeft met het voorschrijven van melatonine bij kinderen, maar persoonlijk zou ik echt de melatonine-poli in Ede/Veenendaal aanraden.

Mij lijkt het sowieso beter om eens uit te zoeken waaróm hij slecht slaapt, en het lijkt er voor nu op dat hij niet goed reageert op dit middel. Het zou kunnen dat dat komt omdat hij het inneemt op een verkeerd tijdstip, maar totdat je dit eventueel verder kunt laten onderzoeken, zou ik hem zeker geen melatonine meer geven. Maar goed, die conclusie had je zelf natuurlijk ook al getrokken. En je huisarts zou je eigenlijk moeten vertellen dat het volgens de huidige inzichten echt niet aan te bevelen is dat hij zomaar melatonine voorschrijft, en zéker niet bij kinderen. Niet omdat het een gevaarlijk middel is ofzo, maar omdat de dosering en vooral het tijdstip van inname nogal nauw komt, en een huisarts gewoon niet de mogelijkheden heeft om dit precies uit te zoeken.

Succes met je zoon verder, ik hoop dat jullie snel een goede oplossing vinden voor zijn slaapproblemen!
Volgens mij kan je, als je je zorgen maakt over de bijwerkingen die je bij je kind in het weekend merkt rustig de dienstdoende huisarts/post en/of de weekendapotheker raadplegen hoor.

Hoe komt het dat je dat nog niet hebt gedaan als je je zo'n zorgen maakt over de dosering, en je zo'n grote gedragsverandering bemerkt bij je kind? Waarom onnodig dagen wachten?
.
Sorry! Lees net in een latere posting van je To, dat je wacht op een reaktie van de weekendarts
.
quote:Mirjam762 schreef op 04 juli 2009 @ 20:35:

[...]

Wauw, ik ben echt verbaasd. Zo veel en dan zo'n klein kindje. Kan ze anders gewoon echt niet in slaap komen?Wanneer ze geen melatonine krijgt komt ze moeilijk en onrustig in slaap, waardoor ze de hele nacht spookt en tussen 23-7 ong 2 uur slaapt, en wij dus ook.... Wij zijn begonnen met opbouwen van de melatonine om erachter te komen wat het beste werkt voor haar en dat is 3 mg, 30-40 min voor ze naar bed gaat.
En weer allemaal bedankt voor jullie berichtjes! Heeft ons wel aan het denken gezet hoor...

Even wat achtergrond:

Zoonlief slaapt nu zo'n 3 maanden erg slecht. Is uren aan het rondspoken voor hij in slaap valt en vervolgens erg vroeg wakker. Maakt nachten van 4 a 5 uur. Als hij daar nou genoeg aan had, soit. Maar dat heeft hij overduidelijk niet. Hij raakt echt uitgeput. Ook eet hij al die maanden al erg slecht, terwijl hij wel heel hard gegroeid is die maanden. Hij weegt nu 23 kg bij 1.35m, echt een lange magere spriet, botten + spieren en daar een velletje omheen. Snoept weinig, heeft net zo lief een stukje kaas of fruit als een snoepje gelukkig, dus daarmee proberen we 'm een beetje bij te voeren. 's-Morgens een halve boterham, tussen de middag een halve tot twee boterhammen, 's-avonds 2 happen aardappel, 3 happen groente en 2 happen vlees, meer wil hij gewoonweg niet eten. Tussendoor dus wel fruit, crackertjes en kaas.

Sommige kinderen slapen nu eenmaal weinig, sommige kinderen eten nu eenmaal weinig en sommige kinderen zijn nu eenmaal dun. Maar zoonlief heeft wallen onder z'n ogen, bleek snoetje, erg kort aangebonden, dat beviel me allemaal niks. Vandaar de gang naar de huisarts. Die dacht (net als wij) dat zoonlief in een vicieuze cirkel zat: te moe om te slapen, te moe om fatsoenlijk te eten. En daarom adviseerde de huisarts melatonine. Wat ik wist van melatonine was dat het een vrij verkrijgbare, lichaamseigen stof was die gebruikt kon worden om iets makkelijker in slaap te vallen. Huisarts zei dat hij een recept uit zou schrijven zodat zoonlief maar 1 tabletje hoefde te slikken i.p.v. meerdere van die vrij verkrijgbare pilletjes om aan de juiste dosering te komen.

Het kwam op mij over als een onschuldig iets, en heb me op het verkeerde been laten zetten omdat melatonine ook vrij verkrijgbaar is, dat versterkte bij mij het gevoel van "onschuldig". De klachten waar zoonlief mee kampt zijn vervelend maar niet dramatisch, niet schokkend, niet ernstig. Ik ging ook niet naar de huisarts om koste wat kost een recept of verwijzing los te peuteren. Ik ging naar de huisarts omdat mijn kind zich al maanden rot voelt en ik wilde gewoonweg advies. Als de huisarts had gezegd dat het vervelend was maar gewoon weer over zou gaan had ik daar ook vrede mee gehad. En dat weet de huisarts ook! Hij heeft me in het verleden wel eens gecomplimenteerd om mijn nuchterheid in die dingen, dat ik gewoon om advies kom en niet perse om pillen of een verwijzing.

Zowel met huisarts als met apotheek heb ik goede ervaringen, ik ben zelf chronisch ziek en heb altijd veel goede adviezen en steun gekregen van huisarts en apotheker. Toen ik de melatonine op ging halen bij de apotheek ben ik geholpen door de apotheker zelf en die heeft ook geen op- of aanmerkingen gemaakt over die melatonine.

En dat allemaal bij elkaar, gecombineerd met zoonliefs reactie op de melatonine, de reactie van de weekendarts en jullie ervaringen hier maakt dat ik me toch ernstig afvraag of er hier niet met een kanon op een mug geschoten is...

Morgenochtend bellen we met huisarts, we willen het hier toch nog eens even goed over hebben. Maar melatonine laten we voor zoonlief toch echt voor wat het is! Over een week heeft zoonlief zomervakantie, eens zien wat dat brengt, of hij dan weer wat bijkomt.

Wel willen we dat er bij zoonlief een bloedtest gedaan wordt, allebei zijn oma's hebben een te snel werkende schildklier (beide aan geopereerd, 1 slikt nog medicijnen) en aan manliefs kant komen er nog veel meer schildklierproblemen voor. En dat willen we gewoon uitgesloten hebben. Blijkt het geen schildklierprobleem te zijn dan kijken we aan hoe het deze zomer gaat.

Oh ja, ik weet dat slecht slapen bij kinderen nogal eens een psychische oorzaak kan hebben. Zoonlief is nogal aan de pientere kant EN heeft ruim 2 jaar geleden een traumatische ervaring gehad. Om die redenen is hij op verzoek van school dit voorjaar onderzocht door een psycholoog/pedagoog en er is geen sprake van autisme, ADD, ADHD, PDD-NOS maar wel van een erg hoog IQ i.c.m. een iets achterlopende emotionele ontwikkeling. Voor de traumatische ervaring heeft hij 2 jaar geleden al begeleiding gehad en het laatste onderzoek wees uit dat hij die ervaring goed verwerkt heeft. Dus psychische oorzaken voor het slechte slapen / slechte eten kunnen we eigenlijk ook wel uitsluiten.

Nog even dit:

quote:maansa schreef op 04 juli 2009 @ 23:14:

TO laat de bijverschijnselen wel gebeuren.....

Ik ga er even van uit dat je dit goed bedoelde maansa, maar het voelde als een klap in mijn gezicht. Ik laat de bijverschijnselen wel gebeuren? Ik ben met alle goede bedoelingen naar de huisarts gegaan, en vertrouwde op diens oordeel. Ik heb een gezond wantrouwen t.o.v. geneeskunde in het algemeen (regulier en alternatief) maar had niks dan goede ervaringen met deze huisarts en deze apotheker. Toen er vervolgens dingen gebeurden met mijn zoon die me totaal niet bevielen heb ik niet afgewacht tot maandag, maar meteen de huisartsenpost gebeld. En in afwachting van hun reactie postte ik hier mijn zorgen om van me af te schrijven en in de hoop ervaringen van anderen te horen. Ik heb niets LATEN gebeuren! Er gebeurde vanalles en ik heb me er niet bij neergelegd maar haal de onderste steen boven. Had ik me vantevoren meer ingelezen over melatonine dan was dit misschien anders gelopen, maar ik denk het niet. De "hoge" dosering is flink maar niet ongewoon en dat had ik waarschijnlijk ook van huisarts en apotheker te horen gekregen als ik daarnaar gevraagd had.

Dus nee, ik heb niet onjuist gehandeld. En ik heb al zeker niet dingen LATEN gebeuren.

Maansa, denk voortaan even na voor je dingen post.
Iets anders
Babsjuh, ik begrijp compleet dat je verwachte dat melatonine niet "slecht" kan zijn. Je lichaam maakt het zelf aan.

Alleen in Nederland en in Zwitserland wordt melatonine in Europa niet vrij verkocht, verder overal wel. Ik koop regelmatig in USA een pot van 3 mg, die ik neem als ik slecht slaap of tijdens het reizen.

Het schijnt zelfs dat melatonine het krijgen van metastasen bij melanoomkanker kan voorkomen. Daarbij geven ze aan dat je max 5 dagen in de week een best sterke dosis mag nemen.

Trek je dit soort opmerkingen absoluut niet aan. Jij probeert het beste te doen voor je zoon, door het gebruik van een medicijn waarop weinig mensen slecht reageren. Tuurlijk had je wel eerst een lage dosering kunnen krijgen, maar dat had een arts moeten aangeven.

Heel veel sterkte met het slapen van je zoon en een fijne vakantie.
Joh Babs, jij hoeft jezelf niet te verdedigen hoor. Je hebt terecht je huisarts om advies gevraagd mbt de slaapptoblemen van zoonlief, en vervolgens heb je zijn advies opgevolgd, wat niet meer dan logisch is. Toen hij vervelende bijwerkingen kreeg, heb je vervolgens ook juist gehandeld. Nee hoor, jij hebt niets verkeerd gedaan. En je huisarts heeft je ook met de beste intenties willen helpen. Helaas weten de meeste huisartsen gewoon te weinig van de werking van melatonine, zodat ze het eerder zien als een soort natuurlijk slaapmiddel. En weet je, vaak wérkt het ook als zodanig. Maar als je echt een stoornis in je bio-ritme hebt en je neemt het op verkeerde tijden, dan kun je de boel nog meer van slag maken. Daarom raad ik altijd aan om dit goed uit te laten zoeken, en in ons land kan dat tot nu toe nu eenmaal alleen in Ede. Daar wil ik als aantekening bij zetten dat als een goede (kinder)psychiater op basis van een gedegen anamnese zo'n stoornis heeft uitgesloten en hij of zij ervaring heeft met het voorschrijven van melatonine bij kinderen, ik daar ook niet van zal gaan steigeren. Maar ik vind wél dat huisartsen het te gemakkelijk en met te weinig kennis van zaken voorschrijven. Mijn huisarts doet dat ook, en dat terwijl waar ik woon de slaappoli zo'n beetje naast de deur is. Dan denk ik: even doorverwijzen om het vervolgens voor te laten schrijven door iemand die wéét wat ie doet, is een kleine moeite, toch?

Maar goed, intussen zit jij met een klein mannetje dat niet slaapt. Ik zou sowieso terug gaan naar de HA, maar dat was je al van plan. Ik denk even hardop hoor, maar je schrijft dat zoonlief 'n nogal hoog IQ heeft. Ik weet uit eigen ervaring dat zulke kindjes nogal eens piekeraars zijn. Altijd maar aan het denken, en als er geen 'leuke' of 'goede' dingen zijn om dat denken te voeden, ga je je haast automatisch bezighouden met de minder leuke dingen, en je druk maken over allerlei grote 'waarom'-vragen, etc. Ik ken je zoon niet dus kan niet inschatten of dit wellicht bij hem meespeelt, maar het kán een factor zijn. Daarnaast denk ik dat het inderdaad verstandig is om het één en ander te laten onderzoeken als je zoon bleek en mager is, terwijl hij dat anders níet is. Misschien is het inderdaad een tijdelijk iets dat vanzelf beter zal worden, maar dat weet je nu eenmaal niet vantevoren.

Als je trouwens een natuurlijke rustgever wilt proberen, zou ik eerder voor Valeriaan ofzo gaan. Misschien is dat iets om met de huisarts te bespreken?
mijn excuses...
quote:maansa schreef op 05 juli 2009 @ 18:37:

mijn excuses...Geaccepteerd
Iets anders
@babsjuh:

Ik kan met alle eerlijkheid zeggen inderdaad niet weten hoe de vork precies in de steel zit, maar ik had in mijn jeugd ook veel problemen.

& ontwikkelde op den duur 'n slaapprobleem. (nal van 'n vermoede klacht begon ik "anti"-epileptica te slikken & daardoor nam mijn daadwerkelijke klacht toe.)

Daartoe behoord ook slaapproblematiek.

Nu moet ik in alle eerlijkheid beweren: de attitude/instelling van "artsen" om pilletjes voor te schrijven voordat ze naar bloedbeelden hebben gekeken e.d ergert mij nogal.

Ik heb daar zelf nogal veel nadelen van ondervonden.

Ik heb bovenin 'n kort lijstje met bijwerkingen gezien, maar dit:

is de volledige variant.

Nu is na mijn eigen onderzoek gebleken dat ik de gedragingen vertoon van m'n moeder & zij heeft dus exact dezelfde klachten als ik die nu heb, maar wel minder erg, want de "medicatie" is mij absoluut niet in de kauwe kleren gaan zitten.

Advies is dan ook: bekijk welke eigenschappen hij van jullie (ouders) heeft & probeer te achterhalen of hij meert van jouw kant of van z'n vaders kant heeft, dat helpt bij het vervroegd achterhalen van oorzaken.

In tegenstelling tot het geven vanb "medicatie" die vaker dan nodig de toestand verergerd.

Nu wil ik niet beweren dat je zoon acuut moet stoppen; het staat er al: 'ontwennings verschijnelen'.

zie dat ik overigens al redelijk mosterd ben.. Ook schildklier klachten..

Dat werd bij mij dus als "pdd-nos" gezien rond die leeftijd, was dus: add

zelfde combi ouders; maar erger.. (schildklier issues.)

Bij mij begonnen de slaapproblemen pas na m'n 8ste/9e trouwens & hierdoor: Tegretol

Om nog maar te zwijgen over mijn spraakproblematiek die ik er aan overhield.. :puke:

Artsen zijn echt totaal ruk.. (Eigengereidheid ook..)

Had zoonlief toevallig ook stuitligging? (hoef je niet te melden, maar ik heb 'n vermoeden dat..)

Nog even mbt tot de onaardige opmerking die maansa niet zo bedoelde.

ik heb wel erg veel negatieve ervaringen met de "zorg", het is beter dat je hun diagnoses daadwerkelijk volledig checkt & dan ook maar bijbehorende literatuur gaat vragen om ff door te lezen.

Je klinkt intelligent genoeg om met 'n kopietje tekst(en) & evt. wikipedia/internet of andere personen 'n behoorlijk oordeel te kunnen vellen.

Van de +- 400~500 "Artsen"/"hulp"verleners zaten er maar zo'n 20 op het juiste spoor & dan reken ik ook verpleegkundigen mee waar ik op langere termijn gesprekjes over van-alles-&-nog-wat mee had.

na ehh, +- 6 jaar bijna volledige zelfstandigheid heb ik een ding met zekerheid vastgesteld; je moet zo goed als alles zelf controleren tegenwoordig.

vb: Kip in de winkel is wel kip, maar in hoeverre de vwa haar werk heeft gedaan??

'n hypotheek is wel 'n hypotheek, maar enzovoorts

@Maansa: psychiater?? ben je gek geworden? die ehmm.. ********** zijn de veroorzakers van meer leed dan adolf hitler. .(zo langzaam aan)
Hallo allemaal,

Zoonlief krijgt nu een paar dagen voor het naar bed gaan 0,1 mg melatonine, en daar reageert hij een stuk beter op

Valt binnen het half uur in slaap, slaapt rustiger en ietsjes langer door 's-ochtends. Al met al lijkt het hem goed te doen, eet ook wat beter, humeur knapt met de dag op (al zal de grote vakantie daar ook wel aan bijdragen ).

Huisarts was best geschrokken van de reactie van zoonlief. Heeft uit eigen beweging contact gezocht met een kinderarts en een neuroloog en overlegd. Met z'n allen waren ze het er over eens dat de dosering misschien lager had gemogen om mee te starten maar dat ze alle drie deze reactie niet voorzien hadden en dat de dosering zeer zeker niet te hoog is geweest. Helaas is zoonlief een van de kennelijk zeer weinigen die meteen flink last kreeg van bijwerkingen.

Maar goed, die 0,1 mg doet wat we voor ogen hadden, en zoonlief knapt zienderogen op. Slaapt stukken beter, speelt lekker buiten (als het droog is) en krijgt weer wat kleur op z'n wangen.
Iets anders
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven