Gezondheid alle pijlers

douchen na moedervlek verwijderen?

12-10-2013 14:01 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisterochtend een moedervlek op mijn buik (redelijk grote) laten verwijderen. Ik heb toen instructies en adviezen meegekregen (mocht niet in bad en niet zwemmen etc) maar nu zit ik als een malle te twijfelen of ik wel mag douchen....

Op internet kom ik eigenlijk verschillende verhalen tegen.

Over twee weken moet ik terugkomen voor de hechtingen en controle en het lijkt me toch ook sterk dat ik dan dus twee weken niet mag douchen? Maar toch... Ik twijfel, aangezien ik natuurlijk de wond wel goed wil laten genezen (het zijn namelijk best wat hechtingen)

Ook wil ik vanavond eigenlijk even de stad in, maar ik weet niet in hoeverre dansen slecht is voor het geneesproces?
Ik heb ook een moedervlek laten verwijderen op mijn rug en ik heb er idd voor gezorgd dat het plekje twee weken lang droog bleef.

Wel gedoucht maar heel voorzichtig en erom heen een washandje gebruikt. Als het vochtig wordt kunnen er infecties ontstaan en krijg je een lelijk litteken etc.

Ga je in de stad dansen? Ik mocht minstens een maand niet sporten, vanwege het zweten en de rugspieren die je aanspant. Als ik je verhaal lees, zou ik zeker niet dansen.

Succes, want het is echt irritant om zo lang voorzichtig te moeten douchen enzo
Je hebt douchepleisters..

Dansen kan wel maar dan kan je ervoor zorgen dat er teveel druk op de wond komt te staan... kan de littekenvorming wat lelijker van worden.
Oké, nee dan ga ik gewoon lekker wel een drankje doen met mijn vriendinnen op de barkruk en kan ik de rest wel bewonderen met dansen ;)

Douchepleisters heb ik niet meegekregen en die heb ik nu ook niet in huis dus dan kan ik beter even tot maandag wachten of niet?
Apotheek? Drogist?
quote:heliosje schreef op 12 oktober 2013 @ 14:38:

Apotheek? Drogist?Ja snap ik. Ik woon alleen niet in een stad en heb momenteel geen auto.. Dus ik wacht dan wel even tot maandag.
-
Ik zou er iig niet met je toetsenbord overheen wrijven.
De douchepleisters hangen tussen de pleisters bij de drogist of de grotere supermarkt. Zo ver woon je toch niet van de bewoonde wereld?

Als je vanavond wel de stad in gaat, kun je geen pleisters gaan kopen?

Niet douchen zonder pleister, de hechtingen kunnen losgaan en dan kan het niet opnieuw gehecht worden. Dan krijg je een heel breed litteken.

Het advies van bayrayx klopt niet. Je mag lang niet altijd na drie dagen de wond natmaken. Dat hangt van de soort hechtingen af en de plaats van de ingreep!
Oke....

maar er zit nu nog zo'n grote witte pleiser/verband ding om heen, die mag er morgen af. In principe zou ik daar dus bijvoorbeeld wel mee kunnen douchen toch?
Nee denk het niet... daar gaat het water doorheen. Plak de wond anders helemaal ff af met een boel plakband over de pleister heen. Na het douchen nieuwe pleister erop.
Ik heb inmiddels al heel wat moedervlekken laten verwijderen, van m'n rug, buik, hoofd en zelfs m'n gezicht. Ik heb altijd gewoon gedouchet en er voorzichtig om heen gewassen. Nooit een infectie of wat dan ook gehad. Volgens mijis het advies om niet te badderen of te zwemmen omdat er veel bacteriën in je bad- of zwembadwater kunnen zitten. Maar douche water loopt zo weer van je lijf af dus geen kans op infectie.
Buik en rug duren meestal lang voordat t goed dicht zit.

Eerste dagen na ingreep, zeker bij veel hechtingen, niet douchen.

Buik en rug duren lang omdat er veel beweging is.

Vraag me af hoe lekker je op de barkruk zit vanavond;-)

Bij mij waren de plekken op rug erg klein, was snel weg, maar op mijn been duurde echt best een tijd, was ook een centimeter of 15 /20 en behoorlijk diep.

Als er alleen maar wat afgeschraapt is of ondiep weggesneden is er niet zoveel loos met douchen enzo, dan voldoet een goeie pleister vaak wel.

Zelf nare ervaring gehad met die (gehechte)wond die weer openging, geen feestje. Maar dat terzijde.
anoniem_177883 wijzigde dit bericht op 12-10-2013 16:57
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
De apotheek verkoopt pleisters waarmee je kunt douchen, wel even de juiste maat nemen.
verba volant, scripta manent.
2-3 dagen droog houden, daarna pleister eraf en douchen, max 5 minuten ivm verweken (en dan weer permeabel worden voor bacterien). Wond hoeft in principe niet meer bedekt te worden met een pleister,tenzij er nog wondvocht uit komt, droog verbandje er overheen om openschuren te voorkomen is wel aan te raden.

Pleeg met +15 jaar chirurgische ervaring
Ik zou het zo doen (redelijk wat ervaring met weggehaalde vlekjes etc):

Lekker morgen douchen, met pleister. Dan weken de plakrandjes mooi los en trek je niet teveel aan de huid rond de wond, als je de pleister eraf gaat halen.

Daarna droogdeppen en lekker aan de lucht laten drogen. Pleister hoeft er daarna niet meer op, tenzij de wond nog open is/vochtig is. Of je niet wilt dat de wond langs je kleding wrijft.

Koop waterafstotende pleisters, en plak die op als je gaat douchen. Zo krijg je niet per ongeluk shampoo/doucheschuim in je wond. Na het douchen haal je de pleister er weer af.
Na een keizersnede mag je de volgende dag gewoon onder de douche! Hechtingen als gevolg van een ruptuur tijdens de baring mag je ook gewoon mee douchen.

Ik zie dus niet in waarom dit niet mag na het verwijderen van een moedervlek...

Ik ben verloskundige dus het bovenstaande weet ik heel zeker.
Shampoo of doucheschuim over de wond is niet erg, als je het maar goed afspoelt. Verbandje wat er nu op zit niet tijdens het douchen er op laten, maar voor of tijdens het douchen verwijderen. Hoe langer die natte plak er op zit, hoe groter de kans dat het gaat verweken: doorlaatbaar voor bacterien én zachte huid waar de hechtingen in kunnen gaan snijden. Huid (en korstje) verweekt veel minder snel als het water er gewoon langs loopt.

Gaan dansen lijkt me wel wat te veel van het goede, tenzij je een op-de-plaats-swinger bent of zo eentje die stiekem danst.
quote:kabinet schreef op 12 oktober 2013 @ 17:06:

2-3 dagen droog houden, daarna pleister eraf en douchen, max 5 minuten ivm verweken (en dan weer permeabel worden voor bacterien). Wond hoeft in principe niet meer bedekt te worden met een pleister,tenzij er nog wondvocht uit komt, droog verbandje er overheen om openschuren te voorkomen is wel aan te raden.

Pleeg met +15 jaar chirurgische ervaring

Wil je geen medisch advies geven? Iedere ingreep is anders en je weet absoluut niet hoe diep de wond van TO is.

Mijn jongste heeft een moedervlek weg laten halen en er mocht absoluut geen water bij de wond komen. Zeker een week drooghouden daarna douchen met douchepleister. De hechtingen werden ook pas na twee weken er uit gehaald. Hij moest ook uitkijken met tillen en mocht niet sporten

Het is bij iedereen anders, volg het advies van je behandelend arts op.

Douchepleisters zijn waterdicht, dan komt er zéker geen vocht bij.
quote:Floortje_1981 schreef op 12 oktober 2013 @ 17:22:

Na een keizersnede mag je de volgende dag gewoon onder de douche! Hechtingen als gevolg van een ruptuur tijdens de baring mag je ook gewoon mee douchen.

Ik ben verloskundige dus het bovenstaande weet ik heel zeker.Als je bij je vagina gehecht bent staat er lang niet zoveel spanning op dan bij een moedervlek verwijderen. Daar wordt de huid nl bij elkaar getrokken om een gat te dichten. Dus staat er veel spanning op de wond. Daarom wordt er bij een moedervlek meestal ook geen oplosbaar hechtdraad gebruikt en bij het hechten van een scheurtje in het perineum wél.
quote:Floortje_1981 schreef op 12 oktober 2013 @ 17:22:

Ik ben verloskundige dus het bovenstaande weet ik heel zeker.Als je een wond mooi wilt laten genezen moet je gewoon luisteren naar het advies van de behandelend arts.. iedere wond is anders, dus ook iedere therapie........
quote:heliosje schreef op 12 oktober 2013 @ 20:39:

[...]

Als je een wond mooi wilt laten genezen moet je gewoon luisteren naar het advies van de behandelend arts.. iedere wond is anders, dus ook iedere therapie........Dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven