Gezondheid alle pijlers

droom jij als je slaperig wordt?

29-09-2025 19:39 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik achter mijn buro in slaap val en meteen weer wakker word (letterlijk knikkebollen) heb ik bijna altijd even gedroomd.
Als puber gebeurde het ook wel op een feestje dat mijn gedachten rond 4 uur 's ochtends afdwaalden en ik opeens even dacht dat ik heel ergens anders was.

Ik heb altijd gedacht dat dit normaal was, maar het staat vermeld als een kenmerk van narcolepsie:
hypagoge hallucinaties

Wijk ik nou af?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik val nooit zomaar overdag in slaap. Wel als ik op de bank ga liggen en dan droom ik ook want ik slaap dan echt.
Ik ben jaloers op jou!
(ik val vaker in slaap dan mij lief is).
Soms, maar dan alleen als ik ook lig op de bank of op bed.
Ik val niet zomaar zittend in slaap, ik slaap alleen liggend en dat maakt dat ik dus bewust ga liggen en weet dat ik mogelijk in slaap ga vallen. Ik droom vaak en realistisch maar bijna altijd tegen de ochtend, als ik er al uit ben geweest om te plassen.
Ik val overdag nooit in slaap, ook niet op de bank als ik moe ben. Alleen 's avonds als ik naar bed ga val ik vrij snel ik slaap maar droom ik niet (in ieder geval niet dat ik het me kan herinneren). De enige keren dat ik me mijn dromen wel kan herinneren is als ik 's ochtends vroeg wakker ben en toch weer even wegdoezel.
poesminoes wijzigde dit bericht op 30-09-2025 10:09
1.10% gewijzigd
Als ik uitgeput ben maar wakker moet blijven, dan heb ik nog wel eens zo'n microdutje. Soms ook met complete dromen en op de gekste momenten. Een keer zelfs tijdens een heel luidruchtig concert, gelukkig met zitplaats haha. o_o

Dat zijn dan wel duidelijk dromen, dus niet dat ze "nauwelijks van de werkelijkheid zijn te onderscheiden". Als ik google komt het bij mij dus meer overeen met microslaap: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Microslaap
Ik ga ook eerder dromen dan dat ik echt in slaap val. Mijn vriend zegt dat ik ook gewoon doorpraat maar steeds minder samenhangend tot ik halverwege een zin in slaap val

Schijnt best grappig te zijn ook :hyper:
Ik val never ever zomaar in slaap.
Ook als ik in bed in slaap wil vallen duurt dat minstens een half uur. Vaak langer. Zeker overdag.
Buiten mijn bed slaap ik niet. Ook niet met slaappillen in een vliegtuig of slaaptrein.
Dus ik herken dit niet maar ik zou wel willen dat ik wat makkelijker zomaar in slaap viel! Al lijkt narcolepsie me ook niet bepaald een feestje.
Ik heb dit ook niet, alleen soms 's ochtends als ik mijn wekker snooze. Dan komt het wel eens voor dat ik in die 9 minuten weer in slaap val en echt droom.
Maar ik ben nooit overdag zomaar in slaap gevallen
Wombat schreef:
29-09-2025 20:45
Ik val never ever zomaar in slaap.
Ook als ik in bed in slaap wil vallen duurt dat minstens een half uur. Vaak langer. Zeker overdag.
Buiten mijn bed slaap ik niet. Ook niet met slaappillen in een vliegtuig of slaaptrein.
Dus ik herken dit niet maar ik zou wel willen dat ik wat makkelijker zomaar in slaap viel! Al lijkt narcolepsie me ook niet bepaald een feestje.
Blijf je dan 24 uur wakker ? of nog langer als een reis zo lang duurt?
(ik denk dat iedereen op een gegeven moment in slaap valt, desnoods op een betonnen vloer).
gonniegijsje schreef:
29-09-2025 20:38
Ik ga ook eerder dromen dan dat ik echt in slaap val. Mijn vriend zegt dat ik ook gewoon doorpraat maar steeds minder samenhangend tot ik halverwege een zin in slaap val

Schijnt best grappig te zijn ook :hyper:
Als ik slaperig word, kan het gebeuren dat ik een zin niet afmaak. Maar echt doorpraten vind ik wel een prestatie!
Als ik op google zoek naar "slaap stuur", lijkt het erop dat in slaap vallen achter het stuur vaak voorkomt.
Maar daarbij zitten natuurlijk ook mensen die uit een nachtdienst komen e.d.

https://www.ad.nl/auto/secondenslaap-me ... ~a4b5b22d/

Die "Onsamenhangende gedachten" herken ik ook als eerste stadium van slapen (overdag).
Ik val ook nooit even in slaap, hooguit héél soms als ik heel moe ben en te lang op de bank blijf hangen. Dan ben ik soms ook wel eens even half aan het dromen met het geluid van de tv erdoor, maar ik vind op de bank liggen dan toch wel weer een andere situatie dan zittend aan een bureau 😛
dreuvel schreef:
29-09-2025 21:14
Blijf je dan 24 uur wakker ? of nog langer als een reis zo lang duurt?
(ik denk dat iedereen op een gegeven moment in slaap valt, desnoods op een betonnen vloer).
Mijn langste reis duurde 25 uur, toen was ik inderdaad de hele tijd wakker. Die reis startte met om 4.00 moeten opstaan, dus het begin was al niet best. Ik was totaal gesloopt op het eind! Maar slapen ho maar.
Ooit zou ik vast wel in slaap kunnen vallen op een betonnen vloer, maar dat punt heb ik toen in elk geval niet bereikt.

Ik heb het dus wel eens met slaappillen geprobeerd. Daar werd ik wel drowsy van en ik ging ervan dubbel zien. Dus ik kon ook niet echt iets doen, maar ik viel alsnog niet in slaap. En na een aantal uur trok dat zware gevoel weer weg.
wombat wijzigde dit bericht op 29-09-2025 21:35
17.22% gewijzigd
Wat jij beschrijft TO zijn geen hypnagoge hallucinaties.
Renske schreef:
29-09-2025 21:33
Wat jij beschrijft TO zijn geen hypnagoge hallucinaties.
Bedoel je dat bij (hypnagoge) hallucinaties mensen moeite hebben om het verschil met de werkelijkheid te herkennen?
Wombat schreef:
29-09-2025 21:32
Mijn langste reis duurde 25 uur, toen was ik inderdaad de hele tijd wakker. Die reis startte met om 4.00 moeten opstaan, dus het begin was al niet best. Ik was totaal gesloopt op het eind! Maar slapen ho maar.
Ooit zou ik vast wel in slaap kunnen vallen op een betonnen vloer, maar dat punt heb ik toen in elk geval niet bereikt.

Ik heb het dus wel eens met slaappillen geprobeerd. Daar werd ik wel drowsy van en ik ging ervan dubbel zien. Dus ik kon ook niet echt iets doen, maar ik viel alsnog niet in slaap. En na een aantal uur trok dat zware gevoel weer weg.
Heel herkenbaar, al heb ik zelf nooit pillen geprobeerd. Ben zo eens ruim 40 uur wakker gebleven. Niet leuk.

Ik heb trouwens tegenwoordig wel regelmatig dat als ik net in slaap val, de sensatie krijg dat ik ook echt val. Dan schrik ik ook meteen weer wakker. Soms meerdere keren achter elkaar. Weet niet of dat al 'dromen' is of iets anders.
dreuvel schreef:
29-09-2025 21:51
Bedoel je dat bij (hypnagoge) hallucinaties mensen moeite hebben om het verschil met de werkelijkheid te herkennen?
Nee, wat je nu beschrijft (en in de op) hoort gewoon bij dromen (bijvoorbeeld). Ik lees geen hallucinaties (zoals geluiden horen die er niet zijn, beelden/schimmen zien die er niet zijn, incubus-ervaring etc).
PoesMinoes schreef:
29-09-2025 20:18
Ik val overdag nooit in slaap, ook niet op de bank als ik moe ben. Alleen 's avonds als ik naar bed ga val ik vrij snel ik slaap maar droom ik niet (in ieder geval niet dat ik het me kan herinneren. De enige keren dat ik mijn dromen wel kan herinneren als ik 's ochtends vroeg wakker ben en toch weer even wegdoezel.
Dit.
You can only succeed when there is room to fail.
Renske schreef:
29-09-2025 21:55
Nee, wat je nu beschrijft (en in de op) hoort gewoon bij dromen (bijvoorbeeld). Ik lees geen hallucinaties (zoals geluiden horen die er niet zijn, beelden/schimmen zien die er niet zijn, incubus-ervaring etc).
Ik denk dat ik het begrijp. (In dromen hoor en zie ik natuurlijk ook van alles, maar dan denk ik niet dat ik nog in bed lig of aan mijn buro zit).

Dank je wel.
(en nu mijn bed in)
Als je direct na in slaap vallen droomt sla je een paar stappen van de slaapcyclus over. Ik heb bij mezelf het idee dat ik heel snel in de diepe slaap kom, sneller dan gemiddeld. Daarom kan ik ook geen powernap doen, want ik sla die voorslaap min of meer over. Maar gelijk al dromen is nog een paar stappen verder. TO, val je vaak overdag in slaap of maar af en toe?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
heel vaak.

Ook als ik op tijd naar bed ben gegaan.

Maar op mijn werk (software-ontwikkeling) wordt dit getolereerd.
dreuvel schreef:
29-09-2025 19:55
Ik ben jaloers op jou!
(ik val vaker in slaap dan mij lief is).

Ehm... als je steeds zomaar in slaap valt en dan ook nog droomt, heb je dan geen narcolepsie zoals je ook al aangeeft in je OP? Ik wil je niks aanpraten hoor, maar zomaar in slaap vallen als je aan het werk bent is toch niet de norm?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven