Gezondheid alle pijlers

Dry needling, bij wie hielp het?

25-02-2020 19:12 116 berichten
Ik heb revalidatie onder begeleiding van de fysiotherapeut nadat ik in november aan een hernia geopereerd ben.

Omdat de piriformisspier ook uitstraling in het been kan veroorzaken, aldus de fysiotherapeut, wil hij kijken of die spier gespannen is en zo ja, dry needling toepassen.

Ik vind het prima, alles wat een beetje verlichting kan brengen is welkom, ook al heb ik op zich geen symptomen van een piriformis syndroom. Ik lees hier op het forum aan de ene kant vrij sceptische verhalen over het nut van dry needling, aan de andere kant zal het niet voor niets toepast geworden toch?

Ik ben dus wel benieuwd naar ervaringen van dry needling. Alvast dank!
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
27-02-2020 15:14
Fijn dat het bij jou helpt. Merk je ook verschil in effect van manipulatie en dry needling?
Jazeker, ik kan het ook echt aanraden! Bij mij vraagt hij eerst altijd naar de klachten en laat wat oefeningen doen. En legt dan uit met welke spieren dat te maken heeft. Vervolgens kraakt hij het, zijn bij mij bijna altijd zelfde wervels.
Daarna doe ik de oefeningen opnieuw en merk dat het dan vrijwel pijnloos gaat, en bijv. een stuk verder mijn hoofd kan draaien of armen hoog houden. Evt. daarna nog de dry needling. De knoop waar dan in geprikt wordt slinkt ook weg.
Mijn lichaam voelt na zo’n sessie echt gewoon weer goed. Geen spanningen meer. Soms wat misselijk en moe erna.
lise1985 schreef:
27-02-2020 09:04
Wat was bij jou de oorzaak van het krachtsverlies?
De klachten begonnen na mijn bevalling, er bleken 1,5 jaar na dato spieren continu onder spanning te staan en bleek dus niets met ontzwangeren te maken te hebben
Alle reacties Link kopieren
Hielp bij mij ook niet. Ik kreeg alleen maar meer pijn aan mijn nek, schouders en rug.
Alle reacties Link kopieren
Piriformis is vlgs mij een hardnekkige klacht. Ik begrijp je twijfel.
Ik heb ook ruim een jaar bilklachten, uitstraling voet.
Allerlei fysio gehad , MRI geen hernia.
Nu weer met nieuwe fysio begonnen, rekoefenigen piriformis en ja hoor in plaats verbetering een verergering van de pijn en tintelingen.
Om moedeloos van te worden, je mag toch verwachten dat zo'n oefeningen resultaat geeft ipv verergering klachten.
Dit patroon herhaalt zich dan.
Deze week afspraak fysio opnieuw bespreken.
Herkent iemand deze klachten na rekken spier? ik twijfel dan of het wel de piriformis is?
Laureen schreef:
02-03-2020 09:51
Piriformis is vlgs mij een hardnekkige klacht. Ik begrijp je twijfel.
Ik heb ook ruim een jaar bilklachten, uitstraling voet.
Allerlei fysio gehad , MRI geen hernia.
Nu weer met nieuwe fysio begonnen, rekoefenigen piriformis en ja hoor in plaats verbetering een verergering van de pijn en tintelingen.
Om moedeloos van te worden, je mag toch verwachten dat zo'n oefeningen resultaat geeft ipv verergering klachten.
Dit patroon herhaalt zich dan.
Deze week afspraak fysio opnieuw bespreken.
Herkent iemand deze klachten na rekken spier? ik twijfel dan of het wel de piriformis is?
Wie heeft bij jou vastgesteld dat de piriformis de klachten geeft?
Alle reacties Link kopieren
Piriformis syndroom is eigenlijk gesteld op basis van uitsluiting.
MRI was oké. Sportarts, cesar therapeut en fysio therapeut zeggen dit, maar niet met volle overtuiging.
Wordt er gezegd: oefeningen bekken, maar eigenlijk alle oefening en therapie ook triggerpoint werken averechts.
Heel lastig.
Laureen schreef:
02-03-2020 10:52
Piriformis syndroom is eigenlijk gesteld op basis van uitsluiting.
MRI was oké. Sportarts, cesar therapeut en fysio therapeut zeggen dit, maar niet met volle overtuiging.
Wordt er gezegd: oefeningen bekken, maar eigenlijk alle oefening en therapie ook triggerpoint werken averechts.
Heel lastig.
Terug naar de huisarts dan? Een fysiotherapeut is er sowieso niet om een diagnose te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Sportarts denkt ook aan piriformis en stelde voor pijnpolie. Ik twijfel hierover ook omdat oorzaak niet duidelijk is.
Dit is dan symptoombestrijding maar oorzaak moet aangepakt worden. Denk ik.
Pijnpoli is een goed idee, maar ook die zullen eerst willen weten wat er aan de hand is.
Zonet is mijn bil behandeld met dry needling door de fysiotherapeut. Bij wijze van proef om te kijken of het verschil maakt. Van de behandeling zelf voelde ik weinig, wat kleine schokjes in de spier. Volgens de fysio wel meer dan normaal maar daar kan ik zelf natuurlijk niet over oordelen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij totaal niet.
Inmiddels samen tot de conclusie gekomen dat het geen effect heeft gehad. Nog wel de rechterkant gedaan vandaag bij wijze van proef. En mijn schouder omdat het daar ook redelijk vast zit en ik lag er toch al.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
10-03-2020 17:32
Inmiddels samen tot de conclusie gekomen dat het geen effect heeft gehad. Nog wel de rechterkant gedaan vandaag bij wijze van proef. En mijn schouder omdat het daar ook redelijk vast zit en ik lag er toch al.
Wat raar, dat het de eerste keer al niet werkte en je het dan nog een tweede keer ondergaat.
Bij wijze van proef?
Die fysiotherapeut moet wel heel overtuigend zijn geweest.
hannaa45 schreef:
10-03-2020 17:51
Wat raar, dat het de eerste keer al niet werkte en je het dan nog een tweede keer ondergaat.
Bij wijze van proef?
Die fysiotherapeut moet wel heel overtuigend zijn geweest.
Ditmaal aan de andere kant. Niet twee keer op dezelfde plek dus.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
10-03-2020 17:58
Ditmaal aan de andere kant. Niet twee keer op dezelfde plek dus.
Als het aan de ene kant niet werkt dan wel aan de andere kant?
:rofl:
hannaa45 schreef:
10-03-2020 17:59
Als het aan de ene kant niet werkt dan wel aan de andere kant?
:rofl:
Omdat het aan de ene kant misschien niet de piriformis was, maar aan de andere kant wel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven