Gezondheid alle pijlers

dry needling triggerpoint behandeling; iemand ervaring?

11-10-2012 10:19 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
.

Even kort omschrijven, ze brengen een naald in een spier, tot aan het triggerpoint (en dat voel je, niet zo aangenaam, dus!), hij behandelde een paar punten, ik had dus een paar naalden in die zone, en (daar vind ik nergens iets over terug) hij sloot die naalden aan een bepaald toestel waardoor je stroomstootjes/spiersamentrekkingen kreeg, het was een soort combinatie van elektro-stimulatie en dry-needle therapie, of beter gezegd elektro stimulatie op die naalden,... iemand nog mee?

Die elektro op die naalden dat duurde zo een kleine 10 min., niet echt aangenaam , ik heb al aangenamere behandelingen gehad!

Iemand ervaring met dit soort therapie? Helpt het? Ik heb nu heel veel hoofd/ aangezichtspijn, komt dit nog voor na een behandeling?

De bedoeling is dat ik hierdoor minder pijn in die zone ga krijgen, zodat de oefentherapie weer 100% kan verder gezet worden.

ps; naar herkenbaarheid zal ik later een paar termen wissen
Dank voor je reactie Jilzz...Ja,bij mij voelt het ook meer als een dikke streng,en als ik mijn vingers stevig overheen beweeg,"rolt'' de streng wat heen en weer....Of zitten jullie triggerpoints vast?

Hoe zijn jullie er eigenlijk achter gekomen dat het een triggerpoint is?Bij de fysio ofzo?
Ik weet niet of ik het nu helemaal goed zeg, maar triggerpoints zorgen ervoor dat een spier korter wordt en onder te veel spanning komt te staan en dan voelt de spier inderdaad als een kabel of harde streng. Als je met je duim over de spier gaat dan voel je dat de spier hard ipv soepel is. De spier schiet dan weg onder je duim. De fysio zoekt eerst naar harde spieren en zoekt dan in de harde spier naar een gevoelig drukpunt en daar zit dan het triggerpoint. Althans zo gaat mijn fysio te werk. Wat ik ervan begrepen heb, voelt het drukpunt/triggerpoint aan als een rijstkorrel/erwt en daar wordt de naald in geprikt en bewogen. Het triggerpoint zit dus eigenlijk in de streng/kabel. Ik merk het als de fysio naast het triggerpoint prikt. Hij prikt dan wel in de spier maar niet in het triggerpoint en dan gebeurt er niets.
Ik denk dat je dat wel goed zegt chocomuffin..

Ik moet volgens de reumatoloog bejaarden gym doen.

Rekken en strekken vd spieren, die zijn idd te kort.

Ik ben dus stijf en stram, ondanks dat ik 4x in de week sport.

En daar zit oa ook mijn knelpunt.

Ik kan spinning doen wat ik wil, ik kan krachtsport doen wat ik wil, maar dat verlengt mijn spieren niet.

Ik heb mijn bovenrug ook overbelast dmv oa sport.

Ik ben nu bezig om de krachttraining te vervangen door pilates en/of body balance.
@beanie, Bron heeft geen onderzoek gedaan naar DN maar naar massage en stretch, confessionele therapie dus

pijnvermindering

Bron heeft het effect van een al langer bestaande therapie onderzocht, die bestaat uit een combinatie van massage- en rekoefeningen gedurende drie maanden. Door deze MTrP-therapie vermindert het aantal spierverhardingen, waardoor de pijn minder wordt en de patiënt weer beter kan bewegen. Deze therapie is relatief goedkoop en weinig belastend voor de patiënt. Volgens Bron moet palpatie van MTrPs worden opgenomen in het standaard lichamelijk onderzoek voor patiënten met schouderklachten. Hij is ervan overtuigd dat deze relatief eenvoudige techniek ook bruikbaar is voor klachten in andere delen van het lichaam.
triggerpoints heten vroeger volgens mij gewoon knopen
Triggerpoints zijn idd gewoon spierknopen. En dry needling is hetzelfde principe als frictiemassage. Beiden zijn erop gericht om de knoop uit de spier te krijgen en daarmee de spanning van een spier af te halen. Met alleen dry needling kom je er ook niet, als de knoop uit de spier is, zul je de spier moeten gaan rekken om 'm weer langer te maken.

Ik merkte dat ik spieren pas weer kon gaan rekken nadat de knopen eruit waren en de ergste spanning van de spieren af was, Sommige spieren waren zo verkrampt dat rekken een averechts had en de spierverkramping alleen maar erger werd.
Ik borduur maar even voort op een oud topic. Was ook erg nieuwsgierig naar andermans ervaringen bij dry needling.

Een aantal dagen geleden heb ik een behandeling gehad omdat mijn been spieren continue gespannen staan waardoor ik al een aantal jaar niet echt meer kan sporten (alleen zwemmen nog). Rek oefeningen vergroten de pijn alleen maar en de meeste fysiotherapie oefeningen zijn pijnlijk. Zooltjes heb ik al, ben bezig om wat spieren te versterken maar die continue pijn hindert wel elke poging om sportief gezien iets te ondernemen.

De fysiotherapeut omschreef het gevoel van dry needling als wat vervelend aanvoelend maar dat was in mijn ervaring een enorm understatement! Ik had achteraf echt het gevoel alsof ik harde klappen had gehad op de geprikte plekken. Ik heb zeker nog 1,5 dag met een beurs gevoel rond gelopen.

Maar na een aantal dagen is dat weggetrokken en nu merk ik wel verschil! Het is pas een behandeling dus veel zegt het nog niet.

Het stelt me wel enigszins gerust dat ik lees dat anderen dit ook als een pijnlijke behandeling ervaren. In de zin van dat dat erbij kan horen.

Hebben anderen nog ervaringen met dry needling? Ik lees nog weinig over een bewezen effectiviteit. Wel wonderlijk want shockwave (wel effectief gebleken) wordt weinig gedaan in de stad waar ik woon.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Ik ga morgen voor mijn vierde dry-needling behandeling en wil toch eens navraag doen over die shochwave-therapie.

Dry needling werkt voor mij volgens mij wel goed. Had een nekhernia en daardoor (de pijn en de gespannen houding) zijn er veel spieren aangespannen die triggerpoints hebben veroorzaakt in mijn nek en schouders. De behandeling zelf vind ik verschrikkelijk pijnlijk en ook de uren erna, maar met behulp van een warme kersenpitzak is het te doen. En de volgende dag voel ik echt verbetering. De pijn in mijn armen en schouders is gewoon veel minder geworden en ik merk dat ik weer dingen kan doen, die eerder niet lukte ivm. de pijn. En doordat ik minder pijn heb, verkramp ik mijn spieren ook minder. Dus ja, ik geloof er wel in.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Wat fijn dat het voor jou lijkt te werken toedeledokie. Ik heb ook het idee dat het werkt. Vooral omdat ik het ene been niet echt liet behandelen door de pijn, het andere been lukte beter (daar gaf de spier ook echt van die twitches). En juist dat verschil tussen het ene en het andere been voel ik nu goed.

Ik ben ook benieuwd naar shockwave ervaringen. Mochten mensen hier ervaring mee hebben laat het even weten!
Mijn man heeft het gehad ivm rugproblemen, Is hem super goed bevallen! Aanrader dus..
Ik heb het gehad voor rsi klachten in mijn arm die vanuit mijn rug/schouderblad kwamen. Ik vind de behandelingen godsgruwelijk pijnlijk, zat erna steevast huilend in de auto, rijden ging eigenlijk nauwelijks nog maar kon niet op een andere manier bij de fysio komen. Op advies van mijn fysio vanaf behandeling twee vooraf al 2 paracetamol ingenomen om het iets te verzachten. Ik kon na zo'n behandeling echt niks, behalve onder een warme douche staan om de pijn iets te verlichten.

Maar het was wel effectief! Ik had al 3 andere fysiotherapeuten gehad, maar zonder resultaat. Helaas kwamen mijn klachten na enkele maanden wel weer in lichte mate terug door verkeerde houding, opnieuw even kort behandeld met dry needling maar nu ook meer oefeningen gekregen om te voorkomen dat de klachten opnieuw opspelen. Hier zal ik wel jarenlang aan vast zitten waarschijnlijk maar dat is dan maar zo.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Tinkerbell bij mij schoten ook spontaan de tranen in mijn ogen bij de eerste prik. Hij had me ook niet goed voorbereid. Daarna kwam ik er redelijk goed doorheen door goed in en uit te ademen. Maar inderdaad enorm pijnlijk! Ben in ieder geval niet de enige die dat voelt. Positieve ervaringen geven de burger wel weer moed.. ;)
Heb al een aantal keer Dry Needling in mijn kuit gehad. En zonder electro-stimulatie hoor! Werkt echt perfect en ben dan een stuk sneller van mijn kuitblessure af.

Als de naald goed zit (op de aangedane plek/het scheurtje in de spier) dan voel je de spier goed 'knallen' (zo noem ik het maar). Doet dan ook heel even goed zeer. Maar zodra de naald eruit is dan is de pijn ook weg.

Na de behandeling zijn de eerste uren pijnlijk met lopen maar goed meer ik loop hoe sneller de pijn wegtrekt. Blijft er hooguit nog een blauwe plek over die een paar dagen gevoelig is.

Na 2 a 3 behandelingen was ik weer fit.
Ik heb nu een aantal keer Triggerpoint therapie gehad (1 x in nek, 1 x schouderbladen) voor behandeling van whiplash en ik moet zeggen; mijn herstel ging door deze behandeling sneller vooruit dan door de andere therapie soorten (o.a. manueel therapie). Daarom ben ik er erg tevreden over.

Qua pijn; ik vond het een beetje een raar gevoel, tintelend. Niet heel pijnlijk, maar lekker is anders. Wel veel profijt van, dus even doorbijten in mijn geval!
Ik had op een forum gelezen van mensen die al eindeloos veel fysio- en/of chiropractiebehandelingen hadden ontvangen (net als ik) en die met 1 of 2 Dry Needle behandelingen van hun klachten waren afgekomen. Ik naar een fysiotherapeut die in DryNeedling getraind is, Bonne Eigenhuis (Hlm + A'dam). De eerste keer gebruikte hij massage op 'n groot aantal triggerpoints van me, en op maar eentje een naald. Ik was na die ene behandeling zo goed als geheel van mijn klacht af! Ik had dat, zeker na al die jaren last, echt niet verwacht.

Bij de tweede afspraak masseerde hij een aantal triggerpoints en andere (of dezelfde?) dryneedelde hij. Hij werkt holistisch en kijkt dus naar het hele lichaam. Hij zag bv dat ik beenlengte-verschil had en heeft ook daar wat aan gedaan. Ik denk nog 1 of 2 sessies nodig te hebben om het laatste kleine beetje op te lossen.

Qua pijn moet je niet kleinzerig zijn (al zei Bonne dat hij zich daaraan kan aanpassen). Bij mij ging hij op een "pijnschaal" van 1 – 10 tot 8 (hij zou bijv tot 6 kunnen gaan). Maar dat vond ik prima, het is “goeie pijn”, hij zit precies op de goeie plekken, ook al zaten die heel ergens anders dan ikzelf had verwacht!

Later vond ik op de website van Triggerpoint Nederland dat Triggerpoints niet alleen kunnen worden behandeld met DryNeedling en massage, maar ook met zelf-massage, myofasciale release technieken en koelen in combinatie met rekken (spray-and-stretch).

Dit vond ik ook de moeite waard (vertaald uit het Engels):

"... Een MTrP (Myofasciaal Trigger Point) kan zich op twee manieren manifesteren: actief of latent. Een actieve MTrP veroorzaakt pijn of ander onaangenaam gevoel. Een latente Trigger Point. veroorzaakt stijfheid en wordt meestal veroorzaakt door een inactieve levensstijl met veel zitten, gebrek aan lichaamsbeweging en bepaalde eetgewoonten .... "

Het schijnt trouwens vrij gemakkelijk te zijn om DryNeedler te worden, de ene fysiotherapeut(?) na de andere wordt het tegenwoordig, dus het lijkt me opletten geblazen bij wie je terecht komt. De Zorgkaart Nederland kan goed van pas komen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven