Gezondheid alle pijlers

eczeem hoofdhuid

08-05-2012 13:33 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn hele leven al last van eczeem op verschillende plekken, maar de laatste 5 jaar zit het vooral op mijn hoofdhuid. Een soort heel ernstige roos, zo ziet het eruit. Het jeukt ook, maar gelukkig niet heel erg. Antiroos shampoos of juist hele milde shampoo (Zwitsal, Zarqa etc) helpen niets.



Ik heb er wel een middel tegen: Xamiol (of dovobet). Maar dat is rotspul, je mag het eigenlijk maar 4 weken gebruiken en ik zit nu al op bijna een jaar. Bovendien is het vreselijk vet, het moet een nacht intrekken en 's ochtends moet ik dan eerst shampoo in droog haar smeren, 5 minuten in laten trekken en dan onder de douche nog 4 a 5 keer wassen om het schoon te krijgen. En soms ziet mijn haar er dan eenmaal opgedroogd nog steeds helemaal vet uit :(. Ik ben dat eigenlijk ook wel zat. Zo tijdrovend ook elke dag weer.



Kortom: ik wil er vanaf. Maar niks gebruiken is ook geen optie. Dan verlies ik constant hele vlokken hoofdhuid :(.



Kortom: heeft iemand verder nog een tip? Is bepaalde voedingsstoffen mijden misschien de oplossing? Ik zou alleen niet weten waarmee ik moet beginnen! Vlees eet ik trouwens sowieso al niet.



Ik heb inmiddels ook een afspraak bij een nieuwe dermatoloog staan hoor. Maar ik vrees dat die ook niet echt een nieuw inzicht heeft. En het duurt nog een maand tot ik daar terecht kan.



In alternatieve geneeswijzen geloof ik overigens niet. Laten die eerst maar eens bewijzen dat het werkt wat ze doen en dat het geen zuiver placebo-effect is. Maar dat is een andere discussie. Lang geleden heb ik wel eens etherische oliën geprobeerd en dat werkte totaal averechts.



Nog ter verdere achtergrond: het is al seborrhoïsch eczeem en psoriatiform genoemd door de dermatoloog. Het is geen echte psoriasis, ik heb bijvoorbeeld wel gewoon gave ellebogen, gezicht en armen. Gelukkig maar. Ik heb wel ook eczeem in mijn gehoorgangen, liezen en oksels en soms ineens even op willekeurige andere plaatsen. Maar dat zijn meer rode vlekken en daar heb ik minder last van. Met triamcinolon zijn die plekken ook wel redelijk te bestrijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van de dokter voor een soortgelijk probleem cutivate creme meegekregen.

Ik smeer dat eens in de week op (nu dan eerst moest dat iedere dag 2x) en dan is de eczeem weer weg voor een week. Ook van die creme wordt je haar erg vet, maar omdat het maar 1x per week hoeft heb ik er vrede mee. (doe vaak in de avond en nacht in laten trekken)



Ik denk wel dat het bij mij minder ernstig is dan bij jou. Ik heb het enkel op de achterkant van mn hoofd en verder nergens, ook niet gehad.



Ik denk dat je toch terug naar de dokter moet. Een afspraak met de dermatoloog heb je al, ik zou dat afwachten.





Heb je trouwens last van stress. Dokter zei tegen mij dat de eczeem daardoor getriggerd kan worden...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren een plekje in mn nek net in mn haar. Daar komen ook grove schilfers van af.



Dat is iets van een gistinfectie volgens mn dokter. Hij geeft ooit selsun voorgeschreven. Heb je dat al geprobeerd?



Voor mij helpt dat niet genoeg / het komt steeds terug.

Ik spray er nu regelmatig canesten op. Dat helpt wel alleen verkopen ze het spul niet meer in NL. Mijn flesje komt uit duitsland. Ik denk dat het bij mij dan ook meer een schimmel is dan een gistinfectie.
Alle reacties Link kopieren
Zeer milde shampoo van fagron gebruiken. Anti-roos shampoo is te agressief, bovendien is eczeem geen roos. De shampoo van fagron is te bestellen bij je apotheek. Minder vaak je haar wassen en er niet aankomen wil ook helpen. Douchen/in bad met de badolievariant voor de rest van je lijf. Scheutje in bad of insmeren voor het douchen.

En geef het de tijd om te verbeteren, verwacht niet gelijk dezelfde week resultaat. Hier goede resultaten!
Alle reacties Link kopieren
En droog je gaar goed. Bij mij wordt het erger als het te lang nat blijft nadat ik mn haar gewassen heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een combinatie van atopisch- en contacteczeem, bij mij helpt zeezout heel goed!

Vooral een duik in de Noordzee o.i.d., maar als goede vervanger willen zakken badzout in het bad nog wel eens helpen. Misschien ook iets voor jou?

En voor de rest, vet houden werd mij altijd verteld!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de snelle reacties!



@Maddyalbright, tja ik heb wel last van stress en ik ben ook wel erg stressgevoelig. Dat maakt het er inderdaad vast niet beter op. Maar wat doe je daaraan... Baan opzeggen heeft ook weer zo zijn bezwaren. 1 keer in de week smeren valt trouwens wel mee, daar zou ik ook wel blij mee zijn!



@Maja82, ik heb wel een shampoo tegen schimmelinfectie gekregen: ketoconazol. Maar dat hielp niet, en aangezien ik ook verder op mijn lichaam eczeem heb denk ik niet dat het een schimmelinfectie is. Maar dat middel van jou heb ik nog nooit geprobeerd dus je weet maar nooit. Woon alleen niet in de buurt van Duitsland. Kan een arts nou eigenlijk ook aantonen of het een schimmel of gist is of dat je lijf het zelf doet? Ik vermoed dus dat het bij mij dat laatste is maar ik weet het niet zeker. Ik föhn mijn haar trouwens altijd droog. Maar ik vraag me wel eens af of dat nou goed is omdat het dan niet vochtig blijft, of juist helemaal verkeerd omdat het misschien nog verder uitdroogt.



@soentje: tot nu toe hebben milde shampoos niets opgeleverd. Zo lang ik Xamiol gebruik kan het helaas ook niet, wil ik er niet uitzien als een straatkrantverkoper. Sowieso heb ik haar dat heel snel vet wordt, ondanks de droge hoofdhuid. Ik moet het wel om de dag wassen, anders zie ik er echt niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Selsun is gewoon in nl verkrijgbaar. De werkende stof is seleensulfide. Tegen gistinfecties.

http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... nen/Produc

ten/Selsun.aspx?mId=10704&rId=1236



seborrhoïsch eczeem is toch ook iets van een gistinfectie?

http://nhg.artsennet.nl/k ... GPatientenbrief/PBS1g.htm



http://nl.wikipedia.org/wiki/Seborro%C3%AFsch_eczeem
Alle reacties Link kopieren
Canesten is dat spul wat in de drogist verkocht wordt tegen zwemmerseczeem. (ook een schimmel. Gist = ook eencellige schimmel) Alleen in NL verkopen ze alleen nog de zalfjes. De Spray kan ik niet meer vinden dus haal ik die in D.
Ik gebruik zelf altijd neutral shampoo, ook dermolin heb ik gebruikt, deze was alleen stukken duurder als neutral, dus overgestapt naar neutral.

Ik weet dat zwitsal nog best wel agressief kan zijn, als je last hebt van eczeem op het hoofd. ( Er is nu ook een zwitsal lijn speciaal voor de gevoelige huid, maar heb hier geen ervaring mee).
Alle reacties Link kopieren
Je zou appelazijn kunnen proberen.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet is seborroïsch eczeem alleen een beschrijving van hoe het eruit ziet, en zegt het niets over de oorzaak, kan meerdere dingen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dan weer ik het ook niet verder. Succes.
Alle reacties Link kopieren
had ik ook veel last van, ik ben mijn haar gaan wassen met de allergoedkoopste shampoo en conditioner, en nu 10 jaar verder helemaal nergens meer last van.

En mijn hoofdhuid lag regelmatig helemaal open....niet fijn.



Ik experimenteer nooit met shampoo en hou het nu bij de 'gewone' supermarkt spullen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook last van hoofdhuideczeem (en verder nergens - heel gek). heb het al vanaf baby af, en helemaal weg gaat het helaas nooit. Ik gebruik nu shampoo van Resdan, en die neemt voor mij het meeste aan jeuk en vlokken/schilfers wel weg. Het is een medicinale shampoo, die je net zo gebruikt als een normale shampoo. Ik heb nog wel wat jeuk, maar dat is te doen. Echt grove schilfers heb ik niet meer en dat het gaat 'natten' helemaal niet meer. Na het douchen doe ik wel met een watje een beetje olie op de plek deppen (voor het afdrogen dus).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de dermatoloog vragen of lichttherapie (UV-B) zou kunnen helpen (en waar dat kan).
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik heb een vraagje he...... drink je veel koeienmelk en/of eet je veel koeienmelk produkten? Ik deed dat ook al jaren totdat op een site kwam en een artikel las over geitenmelk. Ik ben dat gaan gebruiken, verse rauwe geitenmelk gaan drinken en mijn eczeem ging weg!! en ik had ernstig eczeem over mn hele lichaam. En mn darmen gingen ook veel beter werken, maar de oorzaak van eczeem komt bij je darmen vandaan is mij ooit verteld. Ik dacht miss heb je er iets aan, sterkte!
Ik heb 1 plekje op mijn achterhoofd wat schilfert en jeukt. Bij mij helpt het om het juist met kappersshampoo te wassen. 2 weken Fructis oid en het is weer op z'n ergst. Bij mij is het ook wel psoriasisachtig, want heb heel af en toe ook wel eens van dat soort plekjes op m'n benen of armen.



Sinds ik de Seah shampoo en conditioner van Schwarzkopf gebruik, is dat plekje bijna helemaal weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook. Denorex shampoo helpt bij mij goed, maar het komt snel weer terug. Nu van die keta-nogiets-gel gehad en dat helpt redelijk. Verder helpt Vichy shampoo bij mij goed tegen een 'itchy scalp'. Maar dat is best prijzig en alleen bij de apotheek te koop.
Alle reacties Link kopieren
Anti-roos shampoos 'peelen' letterlijk een laag van je hoofdhuid af. Daarom werkt het soms op korte termijn, maar het is veel te agressief. Zelfs de shampoos die jij mild noemt, zijn allesbehalve mild. Kijk eens naar de producten van Lush.nl

Vooral de 'Snake Oil' http://www.lush.nl/shop/product/product&product_id=384 is goed tegen eczeem, schilfers etc.

Super natuurlijk en zeer betaalbaar (deze kost 8 euro)

Ik gebruik bijna alles van Lush en ben zo ontzettend tevreden. Mocht je er niet bekend mee zijn, er zijn winkels van verspreid door het land (Maastricht, Den Bosch, Amsterdam etc.) Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven