Gezondheid alle pijlers

eczeem in gezicht

16-11-2013 17:21 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas zit eczeem bij ons in de familie.

Bij mij was het nooit heel erg, soms hier en daar een plek en die ging snel wel door cortisone zalf te gebruiken. Een aantal jaar geleden werd de eczeem bij mij erger, vooral in mijn handen. Ik merkte dat het allergische eczeem is, ik reageer heel sterk op allerlei schoonmaakmiddelen, zeep, rubber etc. Door sommige dingen te vermijden gaat dit nu heel goed, alleen heel af en toe heb ik een klein plekje.

Maar nu heb ik sinds ongeveer een jaar eczeem in mijn gezicht en die krijg ik maar niet weg. Het begon met plekjes rondom mijn mond, in de boog van mijn neus naar net onder mijn mond waar een vouw komt als ik lach. Daarna is het uitgebreid naar rondom mijn ogen, vooral op mijn oogleden. Als ik cortisone zalf gebruik trekt het wel weg, maar zodra ik daarmee stop komt het weer terug. Ik smeer nu 3 dagen in de week 1x per dag en het lukt niet om te minderen (of ik moet op mijn werk met een gezicht vol uitslag lopen) Ik heb ook een tijdje protopic geprobeerd, maar ook dat lost het niet op.

Ik heb nog nooit eerder eczeem in mijn gezicht gehad en het is ook gevoeliger dan normaal

Herkent iemand dit en weet iemand een goede oplossing?
anoniem_157295 wijzigde dit bericht op 16-11-2013 17:21
Reden: typefout
% gewijzigd
Ik heb een tijdje antischimmel creme gebruikt op advies van de dermatoloog, toen was het helemaal over. Bij mij is het vaak een combinatie van schilfers door eczeem en een gist/ schimmelinfectie.

Ik zou anders eens vragen of je doorverwezen wordt .
Ik weet niet of je steeds op deze wijze smeert, maar misschien is het goed om iedere dag te smeren, twee weken lang toch het weg is. Dan om de dag, en kijken of het weg blijft. Daarna om de twee dagen enz. Zodra het weer terug komt, terug naar de vorige stap.

Zo is het mij bij mijn zoon geadviseerd.
Ik heb het een beetje op mijn oogleden. Bij mij werkt het goed om er vooral niet aan te zitten als ik er last van heb. Verder ook geen andere crèmes opsmeren (zoals dagcrème). En even flink doorsmeren met cortisonecreme totdat het echt weg is.
Klinkt als gewone atopische eczeem die veroorzaakt kan worden door een dunner wordende huid. De bescherming tegen de buitenwereld wordt dus steeds minder en je immuunsysteem gaat zich steeds drukker maken en is in constante staat van paraatheid.

Ik zou eerst de gewone onschuldige middelen proberen dus de neutrale anti-eczeemcreme zonder corticosteroiden of antibiotica.
Ik heb er ook last van, nu redelijk onder controle.

Bij mij was regen vaak een trigger (dus goed inpakken als je naar buiten gaat) plus allerlei cosmetische middelen. Ook shampoo, spul voor in m'n haar, echt alles het komt steeds bij je gezicht in de buurt en dan krijg je weer jeuk. Ook echt proberen om niet aan je gezicht te zitten met je handen, daarmee raak je echt vanalles aan... en dan weer in je gezicht...

Bij mij was het ook lijm, die ook in papier, kranten etc etc gebruikt wordt. Een boek lezen en dan mijn gezicht aanraken gaf al weer (miniem) irritatie! Dus.. alle beetjes helpen...

Ik heb trouwens gestaan op een allergietest bij de allergoloog, hoewel de dermatoloog zei dat 'daar toch niks uit zo komen'. Wel dus, en echt veel profijt van gehad. Als je dat nog niet gedaan hebt echt aanvragen, wie weet!
Dag allemaal,

Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik inderdaad toch maar weer eens naar de dermatoloog moet. Een allergie test is ook een goed idee, want mijn eczeem op andere plekken kan ik duidelijk linken aan allergische reacties, maar mijn gezicht niet. Wie weet ben ik toch ook allergisch voor dingen die ik niet weet.
Inderdaad eens een allergietest laten doen. Ik heb laatst weer een plaktest gehad en daar kwamen de vreemdste dingen uit die ik zelf nooit had kunnen bedenken. Nu ik alles parfumvrij koop is een deel van mijn huidproblemen bijna weg.
Inderdaad even naar de dermatoloog, want een groot deel van de adviezen in dit topic kloppen niet (helemaal).

Het hoeft trouwens niets te maken te hebben met allergie, alles wat je noemt kan ook veroorzaakt worden door het eczeem zelf. Kapotte huid raakt namelijk door alles geïrriteerd, daarom moet je ook pas een schrapjestest doen als het eczeem helemaal onder controle is.

Tijd om het goed uit te zoeken nu, met de goede behandeling kun je het prima onder controle krijgen!
Corticosteroiden in creme kunnen aanvankelijk rust geven maar hebben de onhebbelijke gewoonte om de huid steeds dunner te maken en daardoor juist de oorzaak te worden van eczeem. Het is dus niet bedoeld om chronische problemen te behandelen.
Blommit, wat zijn zegt is gewoon pertinent niet waar. Als je iets zegt moet het wel waar zijn. Wat jij zegt is iets waarvan men inmiddels al jaren weet dat het niet waar is als je de goede zalf op de goede plek smeert.
Hi Wollenstonecraft,

Wat een herkenning wat betreft de handen. Gezicht heb ik niet. Ik had eczeem op mijn voeten als sinds ik me kan herinneren en sinds mijn twintigste opeens op mijn handen. Kon geen zeep meer verdragen en heb jarenlang mijn haren gewassen met handschoenen aan. Cortison hielp geen bal, of tijdelijk.

Tot ik een dokter tegen kwam die vroeg of ik niet een calcium tekort kon hebben. Eerst lachte ik hem natuurlijk vierkant uit, ik bedoel de gedachte dat ik al jaren mijn haren waste met handschoenen door een calciumtekort was gewoon te belachelijk voor woorden.

Maar hij had gelijk. Sindsdien als het weer opleeft koop ik weer zo'n rol met bruistabletten a 30 cent en als het heel erg is nog wel eens cortison. Maar dat is nu een a twee keer per jaar en niet meer elke dag.

Natuurlijk hoeft het bij jou niet hetzelfde te gaan, maar het is het zeker waard om uit te proberen.

Succes!
Was dat een alternatieve arts Elfje?
Dat van de calcium herken ik van iets anders: ik ben jarenlang allergisch geweest voor zonlicht. Als het lente was en ik met korte mouwen naar buiten ging kreeg ik acuut bultjes. Nu slik ik al jaren extra calcium (op doktersvoorschrift) en heb daar geen last meer van.

Helaas maakt het voor mijn gezicht niets uit.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 16 november 2013 @ 18:30:

Inderdaad even naar de dermatoloog, want een groot deel van de adviezen in dit topic kloppen niet (helemaal).

Het hoeft trouwens niets te maken te hebben met allergie, alles wat je noemt kan ook veroorzaakt worden door het eczeem zelf. Kapotte huid raakt namelijk door alles geïrriteerd, daarom moet je ook pas een schrapjestest doen als het eczeem helemaal onder controle is.

Tijd om het goed uit te zoeken nu, met de goede behandeling kun je het prima onder controle krijgen!Dank je Bootje, dat geeft de burger moed!
quote:bootje_op_de_golven schreef op 16 november 2013 @ 18:45:

Was dat een alternatieve arts Elfje?

Ja, hoewel bij toeval.

Hij was mijn chiropractor en ik kwam bij hem voor mijn rug. Toen ik zag dat hij ook homeopaat was en omdat ik al jaren aan het kwakkelen was heb ik het hem gewoon gevraagd uit nieuwsgierigheid. Voor mij heeft het goed uitgepakt. En wat was ik blij toen ik die handschoenen kon weg flikkeren!
Ik weet het natuurlijk niet want ik ben geen dermatoloog, maar een vriendin van mij heeft precies hetzelfde (eczeem op handen en rond en op ogen) en die heeft een darmziekte. Is er bij jou een mogelijk verband met je darmen?
quote:lionlily schreef op 16 november 2013 @ 19:22:

Ik weet het natuurlijk niet want ik ben geen dermatoloog, maar een vriendin van mij heeft precies hetzelfde (eczeem op handen en rond en op ogen) en die heeft een darmziekte. Is er bij jou een mogelijk verband met je darmen?

Dat zou wel kunnen, ik denk wel eens dat het kan komen door een verkeerd eetpatroon. Ik word bijv. ook vaak heel slaperig als ik brood gegeten heb. Weet je toevallig hoe haar darmziekte heet?

Ik denk dat ik daar ook eens naar moet kijken en naar allergieen.

Binnenkort moet ik naar de huisarts en worden sowieso allerlei vitamine- en andere waardes in mijn bloed getest, dan ga ik ook maar een praten over allergie testen etc. Ik ben wel eens getest voor huismijt en pollen, maar daar is toen niets uitgekomen.
Een kennis is er vanaf gekomen door inderdaad geen shampoo etc meer te gebruiken. En heb je een bril? Voor metalen daarin, bijvoorbeeld in de pootjes op je neus kun je ook allergisch zijn. Kan allemaal je eczeem verergeren.
http://www.huidarts.info/documents/?v=2&id=161

er zit waarschijnlijk niks anders op dan een doxycycline kuurtje van een maand of 2, ik heb hier zelf ervaring mee. Cortisoncreme enz. verergerd het alleen maar en lokt het zelfs uit.

Bij mij was het begonnen door een neusspray met corticosteroïden.

ik zou een afspraak maken met de dermatoloog!
het is dus geen '' gewone'' eczeem
http://www.huidinfo.nl/perioralederm.htm

het wordt ook wel 'clownseczeem' genoemd
quote:donniedarko schreef op 16 november 2013 @ 20:09:

http://www.huidarts.info/documents/?v=2&id=161

er zit waarschijnlijk niks anders op dan een doxycycline kuurtje van een maand of 2, ik heb hier zelf ervaring mee. Cortisoncreme enz. verergerd het alleen maar en lokt het zelfs uit.

Bij mij was het begonnen door een neusspray met corticosteroïden.

ik zou een afspraak maken met de dermatoloog!Tjeetje! dat is precies zoals mijn huid eruit ziet, en ik maar smeren met cortisonezalf. Ik ga maandag meteen een afspraak maken met de huisarts voor een doorverwijzing naar de dermatoloog. Gelukkig gebruik ik geen make up. Wel creme van de huisarts om de huid soepel te houden,maar daar zit volgens mij vaseline in dus dat zou wellicht ook niet zo goed zijn. En ik gebruik ook neusspray met corticosteroiden, al een hele tijd.
Het gaat niet vanzelf over hoor, veel huisartsen herkennen het ook niet! Als je al gevoelig bent voor eczeem heb je het snel te pakken.

Je kan er wel jaren mee rondlopen als je geen kuurtje krijgt!
De meeste dermatologen hebben er overigens wel verstand van, dus een doorverwijzing lijkt me wel handig! En laat je niet afschepen door een huisarts, zij hebben er geen verstand van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven